Hvid rom i.st.f. vodka - hvornår
Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-04 13:34

Er der en bartender-højrehåndsregel for hvornår Baccardi er bedre/dårligere
end Smirnoff
til at blande i søde og krydrede og andre cocktail-bestanddele?

Tequila og gin er vel altid udskiftelige - begge er parfumeret vodka - men
er sødmen i hvid rom noget der undertiden ikke funker sammen med ?

En vinhandler hævdede at kun britisk ctr amerikansk rutine afgøre om man
snobber for ginmartini eller vodkamartini - men der må ku udkrystaliseres
bartender-indsigt som kan bruges til at få ting til at gå i hak?

Jeg kender ikke andre højrehåndsregler end, at 37% er for meget, hvis ikke
noget sødt tilsættes - eller bitter/vermouth tilsættes.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-12-04 14:27

> Tequila og gin er vel altid udskiftelige - begge er parfumeret vodka

Tror du ikke, du burde få dine smagsløg efterset? Jeg kunne godt nok ikke få
en G&T ned, hvis G'et var udskiftet med Tequila. Og omvendt, så lyder en Gin
med salt og lime ikke rigtig godt i mine øren.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 21.12.04)

Fra : John Jessen

Dato : 21-12-04 19:48

> [...]
> en G&T ned, hvis G'et var udskiftet med Tequila. Og omvendt, så lyder en
> Gin med salt og lime ikke rigtig godt i mine øren.

Ja og så måske "det hvide snit" hvis manden alligevel skal til lægen.

John

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-04 23:25

"John Jessen" <John_jessen2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja og så måske "det hvide snit" hvis manden alligevel skal til lægen.

Jeg tror at indgreb vedr enkelte sanser går langt over lægers forstand - og
undersøgelser dur de heller ikke til vedr noget så kompliceret.

Men jeg har hørt om folk der efter alvorlige trafikuheld mistede
smagssansen - ved nogen hvordan det går til, og hvor slemt det er?

Fra : Johnny Andersen

Dato : 21-12-04 23:28

> Men jeg har hørt om folk der efter alvorlige trafikuheld mistede
> smagssansen - ved nogen hvordan det går til, og hvor slemt det er?

Er du blevet kørt over af et tog?

/Johnny

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-12-04 00:21

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er du blevet kørt over af et tog?
>
> /Johnny

Folk der får hjerneskader i lugtecenteret mister jo smagssansen....så hvis

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-12-04 01:04

Jan Pedersen wrote:

> Folk der får hjerneskader i lugtecenteret mister jo smagssansen....så
> hvis det er hovedet der bliver ramt...ja så kan man spise ren chilli
> :)

Og nogle af os gør det da også uden at have mistet smagssansen

Men noget helt andet er så at det formentligt stadig vil være temmelig
stærkt, da den brændende fornemmelse fra chili skyldes capsicin, som
direkte stimulerer varme- og smertefølende nerver i munden. Har ikke
umiddelbart noget med smagssansen at gøre, da denne opstår som en
kombination af signaler fra tungens smagsløg og næsens lugtreceptorer.
Jeg ved ikke helt nok om fysiologi til at kunne sige om der findes
skader der lader smagssansen være, men afbryder varme- og smertesansen.

--
PeKaJe

Sometimes even to live is an act of courage.
      -- Seneca