Bedste PCI-e grafikkort med passiv køling
Fra : David Rasmussen

Dato : 21-12-04 13:17

Jeg vil bygge en HTPC og jeg er nu ved at finde ud af hvilket grafikkort
jeg vil bruge.

Kan I anbefale et godt PCI-e grafikkort med passiv køling?

/David

Fra : Anders F

Dato : 21-12-04 14:27

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> Jeg vil bygge en HTPC og jeg er nu ved at finde ud af hvilket grafikkort
> jeg vil bruge.
>
> Kan I anbefale et godt PCI-e grafikkort med passiv køling?

Jeg satser på et 6600GT + en Zalman....
Jeg har intet set færdigt endnu (omend man skulle tippe nogle af X600'erene
burde kunne fåes...) til PCIe!

/A

Fra : Hans

Dato : 22-12-04 15:35

David Rasmussen wrote:
> Jeg vil bygge en HTPC og jeg er nu ved at finde ud af hvilket
> grafikkort jeg vil bruge.
>
> Kan I anbefale et godt PCI-e grafikkort med passiv køling?

Er det ikke bare et spørgsmål om at vælge det du gerne vil have, og så
montere denne passive køler fra TT:

http://www.thermaltake.com/coolers/chipset/cl-g0009schooner/cl-g0009.htm

Der er ingen varmeproblemer med mit Radeon X800 XT sammen med ovennævnte
køler.

Hans

Fra : Anders F

Dato : 22-12-04 16:36

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message

> Er det ikke bare et spørgsmål om at vælge det du gerne vil have, og så
> montere denne passive køler fra TT:
>
> http://www.thermaltake.com/coolers/chipset/cl-g0009schooner/cl-g0009.htm

Argh, den er godt nok grim! (Altså den stump der stikker ud af kabinettet -
og iøvrigt vil ødelægge al CE mærkning overholdelse)

Men udemærket koncept at få noget varme ud af kassen!

> Der er ingen varmeproblemer med mit Radeon X800 XT sammen med ovennævnte
> køler.

Er den billig? Jeg kan ikke lige finde noget på den....
Ellers forsøger jeg mig nok med en Zalman ZM80D-HP på et Club-3D 6600GT
kort...

Mvh.
Anders

Fra : Hans

Dato : 22-12-04 18:27

Anders F wrote:
> "Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message

> Argh, den er godt nok grim! (Altså den stump der stikker ud af
> kabinettet - og iøvrigt vil ødelægge al CE mærkning overholdelse)

Pyt med det. Den vender jo bagud og hovedsagen er at den virker.

> Men udemærket koncept at få noget varme ud af kassen!

Absolut. Ellers ville den ikke være mere effektiv end de andre hp kølere.

> Er den billig? Jeg kan ikke lige finde noget på den....
> Ellers forsøger jeg mig nok med en Zalman ZM80D-HP på et Club-3D
> 6600GT kort...

Den koster ca. 250 kr., hvilket næsten er det samme som ZM80D-HP, og den kan
ikke køle mit grafikkort uden den tilhørende blæser. Jeg har også prøvet Be
Quiet! hp-køleren, men den bliver næsten lige så gloende som Zalmans, selv
om der sidder to 80 mm. blæsere lige over grafikkortet og hiver luft ud af
kabinettet.

Hans

Fra : Anders F

Dato : 22-12-04 18:42

> [...]
> om der sidder to 80 mm. blæsere lige over grafikkortet og hiver luft ud af

Det kan da være jeg skulle lægge den x-tra 50'er... Vil du vurdere den til
at være lige så god som Zalmans - også uden "udendørs-radiatoren" (der kan
afmonteres!?)...
Og hvor kan den købes?

Takker,
Anders

Fra : Hans

Dato : 22-12-04 20:03

Anders F wrote:

> Det kan da være jeg skulle lægge den x-tra 50'er... Vil du vurdere
> den til at være lige så god som Zalmans - også uden
> "udendørs-radiatoren" (der kan afmonteres!?)...
> Og hvor kan den købes?

Zalmans køler lidt dårligere end Be Quiet!, og uden den udvendige radiator
vil TT køleren ikke være ret meget bedre end de to andre. Problemet er og
bliver at skabe det fornødne flow i kabinettet uden et øget støjniveau.
Passiv køling uden flow duer simpelthen ikke, da det er den samme varme som
ender med at cirkulere rundt om profilen.

Jeg har fået min fra "over there", men den skulle være lige på trapperne
herhjemme. Der er nok ikke andet og gøre end at holde øje med de forhandlere
som lagerfører de øvrige TT produkter.

Hans

Fra : Anders F

Dato : 23-12-04 17:18

> Zalmans køler lidt dårligere end Be Quiet!

Den ser faktisk også sådan ud... Men jeg har set i en tag at Zalman'en kan
monteres på en 6600GT...

> [...]
som
> ender med at cirkulere rundt om profilen.

Der er vi enige. Jeg ville sådan set også foretrække en IceQ løsning
(langsom blæser, stor køleplade og udblæsning via et slot) - men dem har jeg
ikke set til 6600'erne endnu

> Jeg har fået min fra "over there", men den skulle være lige på trapperne
> herhjemme. Der er nok ikke andet og gøre end at holde øje med de
forhandlere
> som lagerfører de øvrige TT produkter.

OK. Takker...

Mvh.