netstat spørgsmål
Fra : Morten Snedker

Dato : 21-12-04 11:43

Internt kører vi på 192.168.*.*

Når jeg kører en netstat, er der nogle ting der kører på 0.0.0.0 og
127.0.0.1.

Hvad betyder, om man så må sige, de to IP'er?

På min egen PC derhjemme kan jeg fx. nogle gange se min SQL-server på
0.0.0.0:1433, andre gange på 192.162....? Hvorfor det?

/Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-12-04 11:51

On Tue, 21 Dec 2004 11:42:40 +0100, Morten Snedker wrote:

> Når jeg kører en netstat, er der nogle ting der kører på 0.0.0.0 og
> 127.0.0.1.

0.0.0.0 betyder "alle interfaces", og giver kun mening for lyttende
sockets.

127.0.0.1 er adressen på dit "loopback" interface, altså en slags
"pseudo-netkort", der altid findes, når din maskine har IP-netværk
aktiveret.

> På min egen PC derhjemme kan jeg fx. nogle gange se min SQL-server på
> 0.0.0.0:1433, andre gange på 192.162....? Hvorfor det?

Jeg vil tro, at 0.0.0.0:1433 altid er der (i lyttende tilstand). Mon ikke
du kun ser 192.168...., når der er tale om, at der en aktiv
TCP-forbindelse mellem MSSQL-serveren og en MSSQL-klient?

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-12-04 11:52

Morten Snedker <morten@dbconsult.dk> writes:

> Når jeg kører en netstat, er der nogle ting der kører på 0.0.0.0 og
> 127.0.0.1.
>
> Hvad betyder, om man så må sige, de to IP'er?

En maskine kan have flere IP-adresser. Når en maskine lytter på en
port på 0.0.0.0 betyder det at den lytter på alle maskinens
IP-adresser.

Alle maskiner har også den lokale adresse 128.0.0.1. Forbindelser
til 128.0.0.1 findes kun lokalt på maskinen og kommer ikke ud på ens
netværk. Hvis et program lytter på en port specifikt på adressen
128.0.0.1 vil den ikke kunne få forbindelser udefra. Dermed kan man
for eksemåpel sætte en webserver op til kunne at svare lokalt.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Kent Friis

Dato : 21-12-04 12:24

Den Tue, 21 Dec 2004 11:51:44 +0100 skrev Peter Makholm:

> [...]
> 128.0.0.1 vil den ikke kunne få forbindelser udefra. Dermed kan man
> for eksemåpel sætte en webserver op til kunne at svare lokalt.

Er der nogen der har byttet rundt på din 7- og 8-tast?

Mvh
Kent

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-12-04 12:46

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Er der nogen der har byttet rundt på din 7- og 8-tast?

Hmmm, det kunne godt se sådan ud.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-12-04 21:53

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Alle maskiner har også den lokale adresse 128.0.0.1. Forbindelser
> til 128.0.0.1 findes kun lokalt på maskinen og kommer ikke ud på ens
> netværk.

Hvad laver den så her?

GMT)

(fra dine postings header)

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-12-04 22:01

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Hvad laver den så her?

> GMT)

Øhhh, der er selvfølgelig ikke noget der forhindrer en newsserver i at
sende et indlæg videre bare fordi at det kommer fra maskinen
lokalt. Men det har ikke noget med netforbindelsen som sådan at gøre.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-12-04 22:25

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Men det har ikke noget med netforbindelsen som sådan at gøre.

Jeg har lagt mærke til at det ind i mellem optræder i news postings og
undrede mig over hvad det var.

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 21-12-04 11:59

Morten Snedker <morten@dbconsult.dk> wrote:

> N?r jeg k?rer en netstat, er der nogle ting der k?rer p? 0.0.0.0 og
> 127.0.0.1.

127.0.0.1 er det lokale loopback
0.0.0.0 er i dette tilfaelde any address

Men det har ikke saa meget med sikkerhed at goere...

--
jlouis

Fra : Morten Snedker

Dato : 21-12-04 13:02

On Tue, 21 Dec 2004 11:58:38 +0100, Jesper Louis Andersen
<jlouis@miracle.mongers.org> wrote:

>Men det har ikke saa meget med sikkerhed at goere...

Næh, måske ikke som så. Dog udpringer mit spørgsmål af det famøse
Tjenester.pdf, som jeg prøver at forstå.

mvh /Snedker
---

Fra : Morten Dahl

Dato : 21-12-04 13:25

Jesper Louis Andersen wrote:

> Men det har ikke saa meget med sikkerhed at goere...

Kan ikke komme paa et program lige nu, men kunne man ikke godt
forestille sig et program som kraevede en lokal server (.NET's Remoting
f.eks.)? Der kunne det vaere vaesentligt om den forbandt til/lyttede paa
127.0.0.1 i stedet for en "ekstern" ip..