!
Fra : Uffe M?ller

Dato : 21-12-04 00:11

Hej Allan

Joo tak for tilbudet, men det bliver en anelse svært da jeg sidder på
Grønland pt og ikke kommer hjem igen før til sommer.

Men jeg er meget interesseret i at høre mere om den erfaring du har
med det, hvis du vil fortælle om den.

Uffe

Fra : Allan Hansen

Dato : 21-12-04 22:29

"Uffe M?ller" <uffe_m@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Joo tak for tilbudet, men det bliver en anelse svært da jeg sidder på
> Grønland pt og ikke kommer hjem igen før til sommer.

Jeg kender da en deroppefra som skal herned på fredag. Måske kan du få en
lift

> Men jeg er meget interesseret i at høre mere om den erfaring du har
> med det, hvis du vil fortælle om den.

Ved dykning med dobbeltsæt er der ikke mange veste der er anvendelige. Den
gammeldags løsning med seletøj og halsvest er der jo, men den moderne
løsning er bagpladen/harness og vinge. Det tunge flaskesæt ligger stabilt på
ryggen med plade. Til forskel fra dykning med buttede flasker giver de lange
og tyndere flasker en nemmere "horisontal" position i vandet og ved brug af
pladen får man også bly af bæltet. Harnesset er solidt, dog får man det
siddende nærmest ude på skulderne til forskel fra BC vesten hvor det sidder
inde på brystet. Jeg foretrækker Diverites harness med brystrem da man får
sine D ringe ind på brystet i stedet for at de nærmest sidder "under
armene". Harnesset er stramt da der ikke er indstillingsmuligheder som på en
BC vest. Det kan derfor være noget "skidt" at skulle tage af og på i en
mindre båd/gummibåd eller hvor der er dårlig plads. Ydermere hvis man skal
slæbe sit udstyr f.eks ud på klipper så tager man det ikke bare lige af, med
mindre der er spænde på. Det samme problem er der i overfladen hvis der er
bølger og strøm. Et spænde som på diverites model er at foretrække.
Diverites Rec-vinge er af god og solid kvalitet ( men om vingen er Diverite,
Halcyon, Agir eller sikkert flere andre betyder ikke noget ) . Der er dump i
inflatorslangen samt en alm. dumpventil nederst på vingen så der er hvad man
skal bruge. Rec vingen har elastikker som holder den samlet så den ikke
flapper rundt. Jeg har ikke oplevet problemer med elastikkerne men man kan
tage dem af hvis man vil. Man kan i øvrigt bruge dem til f.eks at have et
fangstnet under som man så nemt kan hive frem. Vingen skal selvfølgelig
passe til flaskestørrelsen. 2 x 10 l passer til recvingen men man kunne også
bruge den til et let 2 x 12 l sæt eller en enkelt 15/12 l. Jeg må indrømme
at jeg ikke bruger vingen særligt meget i overfladen. Jeg dykker typisk
båddyk og når man får luft i vingen i overfladen kan man tydelig mærke at
man bliver tippet forover hvis man ikke hele tiden bruger energi til at
holde sig oprejst i vandet. Det skal man selvfølgelig være bevidst om at den
dag man driver træt afsted i måske skidt vejr så har man et problem. En
anden ting i forhold til BC vesten er de manglende lommer. Jeg kan som
mange andre også godt lide at have en ekstra lygte, et fangstnet, en
fiskewire, et linehjul/spole og en dekobøje med. Det er dejligt nemt i
BC'ens lommer men med plade/harness er det mere besværligt med mindre man
har lommer på dragten. Jeg har en bagplade fra jj-tecnique hvor der er 2
store ringe nederst på pladen. Med f.eks en dobbelt-ender kan man nemt have
et par ting hængende der uden at det generer og det er nemt at komme til.
Alternativ kan man få lommer til harnesset.
Men alt i alt er Diverite sættet solidt og i ganske god kvalitet og prisen
absolut konkurrencedygtig med en traditionel vest. Det har sine åbenlyse
fordele men der er også et par men'er. Efter min mening et valg for den
erfarne dykker med dobbeltsættet.

Allan Hansen

Fra : Klaus Christensen

Dato : 22-12-04 22:08

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> inde på brystet. Jeg foretrækker Diverites harness med brystrem da man får
> sine D ringe ind på brystet i stedet for at de nærmest sidder "under

Med korrekt indstilling af harness sidder de perfekt lige der hvor man skal
bruge dem. Der findes glimrende vejledninger i dette på Nettet. DYK bragte
også en god informativ artikel for noget tid siden (af Fjelsten)

Harnesset er stramt da der ikke er indstillingsmuligheder som på en
> BC vest.

Med rette indstilling er dette ikke et problem.

> [...]
> mindre der er spænde på. Det samme problem er der i overfladen hvis der er
> bølger og strøm. Et spænde som på diverites model er at foretrække.

Jeg foretrækker IKKE at have et spænde som kan gå i stykker. Med lidt
træning kan man nemt komme af og i et harness uden dette "failure point"

> Diverites Rec-vinge er af god og solid kvalitet ( men om vingen er
Diverite,
> Halcyon, Agir eller sikkert flere andre betyder ikke noget )

Der er faktisk en del forskel på materialet og på placeringen af
inflatorslangen som betyder meget for udluftningen.

.. Der er dump i
> inflatorslangen

Det er en af de store forskelle på de winger der nævnes ovenfor. Dump i
inflatorslangen går i stykker på et eller andet tidspunkt. Jeg har set det
utallige gange på diverse BCD'ere dengang jeg arbejde med det.

samt en alm. dumpventil nederst på vingen

Også disse er der forskel på..

der er hvad man
> skal bruge. Rec vingen har elastikker som holder den samlet så den ikke
> flapper rundt.

Flapper rundt? her må der være tale om når sættet står på land? I vandet er
elastikkerne et problem fordi:

De øger vandmodstanden.
De gør det umuligt at bruge wingen som "backup regulator" i yderste
nødsituation
De kan hænge fast i ting

> [...]
også
> bruge den til et let 2 x 12 l sæt eller en enkelt 15/12 l.

En wing til dobbeltflaskesæt er alt for bred til en enkeltflaske. Der vil,
under dyk, komme luftlommer som er meget svære at udlufte.

> [...]
> båddyk og når man får luft i vingen i overfladen kan man tydelig mærke at
> man bliver tippet forover hvis man ikke hele tiden bruger energi til at

Jeg bruger, stort set, kun at fylde wingen med luft i overfladen og kan ikke
genkende problemet.

Det skal man selvfølgelig være bevidst om at den
> dag man driver træt afsted i måske skidt vejr så har man et problem. En
> anden ting i forhold til BC vesten er de manglende lommer.

Jeg har dykket med 4 forskellige BCD'ere, har aldrig haft fornøjelse af
lommerne, der er yderst svære at komme i.
Lommer på lårene har virkeligt løst dette problem. På harnesset kan man
spænde lygter helt ind under armene så de ikke giver vandmodstand.

> [...]
> fiskewire, et linehjul/spole og en dekobøje med. Det er dejligt nemt i
> BC'ens lommer men med plade/harness er det mere besværligt med mindre man

Jeps.... jeg anbefaler helt klart store lommer på lårene af dragten. De er
meget enkle at lime på og iøvrigt ikke dyre.

> [...]
have
> et par ting hængende der uden at det generer og det er nemt at komme til.

Jeg syntes de generer. De kan hænge fast.

> [...]
> absolut konkurrencedygtig med en traditionel vest. Det har sine åbenlyse
> fordele men der er også et par men'er. Efter min mening et valg for den

Jeg er uenig og anbefaler helt klart lommer på dragten, harness uden spænder
og lidt træning

Glædelig jul

KC

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 00:53

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er uenig og anbefaler helt klart lommer på dragten, harness uden
> spænder
> og lidt træning

jeg kan kun give klaus 100% ret

og tilføje at man kan få et sæt Agir komplet til ca 3.500,- det får man jo
ikke meget BCD vest for nu om dage

mvh Morten Dall Darmer