forskellige love vedr. parkering
Fra : Ralph

Dato : 20-12-04 18:04

Jeg læste i dag at Kbh. har andre regler vedr. parkering ved gadehjørner end
i resten af landet, nogle genier der kan finde et lovlink?
Nogle genigenier der kan finde en forklaring (hvis det passer)?

--
venligst
Ralph

Fra : John Nielsen

Dato : 20-12-04 18:40

Hej
Man har haft det oppe og vende og især København ønskede det; men desværre
fik de det ikke indført. Så det gælder de samme regler i Købehavn som i
resten af landet nemlig 10 m reglen
JOhn

Fra : David T. Metz

Dato : 20-12-04 19:00

Ralph kalligraferede, i
> [...]
> gadehjørner end i resten af landet, nogle genier der kan finde et
> lovlink? Nogle genigenier der kan finde en forklaring (hvis det

Jeg har fået en afgift med henvisning til 10m-reglen, så det tror jeg ikke.

David

Fra : Ralph

Dato : 20-12-04 23:11

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået en afgift med henvisning til 10m-reglen, så det tror jeg
> ikke.

Hermed går jeg ud fra at du har fået afgiften UDEN for Kbh?

Jeg søger stadig paragraffer?

--
venligst
Ralph

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-12-04 23:17

"Ralph" skrev 20.12.2004 23:10:

> Jeg søger stadig paragraffer?

Prøv med færdselsloven:

"§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske: [...]
2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående
kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,[...]"

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : David T. Metz

Dato : 21-12-04 12:22

Ralph kalligraferede, i
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hermed går jeg ud fra at du har fået afgiften UDEN for Kbh?

Næ, det var netop på Vesterbronx. Det er derfor jeg tror der ikke er
særregler her.

David

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-12-04 13:05

En helt masse bits fra Ralph til dk.videnskab.jura gav følgende:

> Jeg læste i dag at Kbh. har andre regler vedr. parkering ved gadehjørner end
> i resten af landet, nogle genier der kan finde et lovlink?
> Nogle genigenier der kan finde en forklaring (hvis det passer)?

Ha! Den har jeg også engang hørt. Det er dog kun enten et løst (men særdeles
sejlivet) rygte, eller noget der tidligere har været i kraft.

http://www.parkering.dk/index.php?ID=25 kan man dog imidlertid læse:

Sp.: Må bilen holde 5 meter fra hjørnet, hvis der af- eller pålæsses varer?
Sv.: Nej, bilen skal i alle tilfælde stilles minimum 10 meter fra vejkryds.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Six parties - six death guys"
-- Jennifer Esposito as Stacey Paterno in 'Spin City'

Fra : David T. Metz

Dato : 21-12-04 16:02

Henrik Bøgh kalligraferede, i
> En helt masse bits fra Ralph til dk.videnskab.jura gav følgende:

> Ha! Den har jeg også engang hørt. Det er dog kun enten et løst (men
> særdeles sejlivet) rygte, eller noget der tidligere har været i kraft.

Reglerne var lempeligere i hele landet "i gamle dage" (dvs. <10 år siden om
jeg husker ret). Da 10 m-grænsen blev indført gav det ramaskrig i Kbh. fordi
det med et pennestrøg annullerede en væsentlig andel af byens
parkeringspladser (især i indre by). Søren Pind var meget aktiv i debatten.

Som jeg husker det blev udfaldet at kommunen kunne søge dispensation (? -
eller også kan de bare selv beslutte det) til at opmale parkeringsbåse
tættere på kryds, og det ses i hvert fald også en del steder. Men er der
ikke en bås, så gælder de helt almindelige regler og har i hvert fald gjort
det siden grænsen på 10 m blev indført.

Ralph kan forsøge sig med hvid spraymaling ...

David

Fra : Ralph

Dato : 21-12-04 17:22

> Jeg læste i dag at Kbh. har andre regler vedr. parkering ved gadehjørner
> end i resten af landet, nogle genier der kan finde et lovlink?
> Nogle genigenier der kan finde en forklaring (hvis det passer)?

Tak for svar og forklaringer, det VAR altså en and. Læserbrev i EB i forgårs
henviste til at det var noget svineri og en pengemaskine når Kbh. havde en
timeter-regel og resten af landet en femmeter-regel. Jeg kan hermed
konkludere at EB IKKE tjekker rigtigheden af deres læserbreve inden de
trykker dem.

--
venligst
Ralph

Fra : David T. Metz

Dato : 21-12-04 17:27

Ralph kalligraferede, i

> Kbh. havde en timeter-regel og resten af landet en femmeter-regel.

Arh, en klaphat der ikke har opdaget at reglen er ændret for flere år siden,
fordi han aldrig møder bødebasser på sin hjemegn sikkert.

David