BCD til rejsebrug
Fra : Torben

Dato : 20-12-04 17:54

Jeg er ved at være træt af min Buddy Pioneer, når jeg skal ud at rejse er
den for tung, når jeg dykker herhjemme er den for klodset og for lille, har
tænkt mig at skifte den ud med en wing/bagplade og vil derfor investere i en
rejse BCD (noget let til brug med enkeltflaske i varmt vand med god sigt
osv.. (Burma liveaboard i februar))

Nogle der har gode ideer og specielt erfaringer ???

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Kalle

Dato : 20-12-04 19:14

Hej Torben

Jeg har købt en enkeltflaske wing og bagplade til rejsebrug og små stranddyk
herhjemme, og er mere end tilfreds!!!

Jeg har Halcyon Explorer til mit dobbeltsæt og en Halcyon Eclipse med
enkeltflaske adapter til stranddyk og rejser. Så er det altid samme setup
uanset om jeg dykker enkeltflaske eller dobbeltsæt.
Jeg har jeg 2 ens bagplader. En jeg bruger med våddragt og en til tørdragt.
Så slipper jeg for at skulle ændre indstillingerne på seletøjet.
Du kan evt. vælge en alu bagpladen til rejsebrug og en stål til tørdragten
herhjemme.

Du må sige til hvis du vil prøve settet en dag, så kan vi nok finde ud af
det. (kbh)

God jagt
Hilsen Casper

Fra : Torben

Dato : 20-12-04 19:31

Hej Kalle,

Det kunne da være sjovt at prøve en dag, jeg bor også i KBH, og har en
svømmehal hver Torsdag... Kan du evt. anbefale en forhandler eller give et
indtryk af hvad et sæt med alu og en eclipse ligger på ??

Mvh.

Torben

Fra : Kalle

Dato : 20-12-04 21:03

Hej Torben

Vi kan finde en dag i det nye år så er du velkommen til at prøve begge sæt i
svømmehallen eller Kbh havn.

Hilsen Casper
casper@(remove)dyk-dir.dk

Fra : Torben

Dato : 22-12-04 15:21

Er der ingen andre med en holdning til en let vest/wing til at rejse med ??

God jul
Torben

Fra : Allan Norsk

Dato : 22-12-04 16:57

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ingen andre med en holdning til en let vest/wing til at rejse med
??

Hvis du er wingfan, hvad så med en Buddy travelwing

http://www.apvalves.com/Travelwing.html

Den er lavet til rejsebrug.

/Allan

Fra : Torben

Dato : 22-12-04 17:04

Ser også god ud,

Nogle erfaringer med denne, eller nogle der har en BCD de er glade for at
rejse med pga. den lave vægt ?

-Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-12-04 16:42

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ingen andre med en holdning til en let vest/wing til at rejse med
> ??

Der er jo så mange modeller og man kan ikke skelne dem fra hinanden. Mit råd
er at gå ud i en butik og kigge efter en der ikke fylder meget når den er
pakket samme uden for meget tingle-tangle på. Dog synes jeg det er en stor
fordel med intergreret bly når man rejser. Snapspænde til flaske skal der
også være især hvis man skal dykke flere steder. Jeg har selv en eller anden
Seacsub sort en til rejsebrug.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 23:06

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote:

> Dog synes jeg det er en stor
> fordel med intergreret bly når man rejser. >

Det må du uddybe. Jeg ville da sige at det er en ulempe med integreret.
Blyblelte lejes der hvor du skal dykke. Hvis det er integreret skal du selv
slæbe bly med...

Mvh Peter

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-12-04 23:13

> Det må du uddybe. Jeg ville da sige at det er en ulempe med integreret.
> Blyblelte lejes der hvor du skal dykke. Hvis det er integreret skal du
> selv
> slæbe bly med...

De steder jeg har været kan man leje bælte eller låne løse bly klodser som
man bare kommer i sine bly lommer. Man slipper for at samle et bælte der
passer med det bly man skal bruge.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Michael Lancaster

Dato : 22-12-04 21:25

Mares laver en model der foldes sammen til en rygsæk, jeg ved at Master Dive
i Helsingør har den.

Michael

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-12-04 13:44

> [...]
en
> rejse BCD (noget let til brug med enkeltflaske i varmt vand med god sigt

Er det ikke meget mærkeligt at have 2 systemer? Hvis jeg skulle på
liveaboard i Burma vil jeg da ikke tage en eller anden skod BCD med mig. Var
det ikke en idé at købe ét system du kan dykke med herhjemme og når du tager
på liveaboard. Du ved det der med at man skal kende sit grej og have noget
erfaring med det gælder stadig, og som jeg ser får du ikke meget erfaring
med en BCD du kun bruger på liveaboard.

mvh
Jonas

Fra : Torben

Dato : 27-12-04 09:40

God pointe, men jeg har ikke oplevet at det har givet problemer at dykke med
en anden BCD, hvis man bruger lidt tid til lig at lære den at kende mm.
først. Men selvfølgelig kan der være en sikkerhedsmæssig pointe i at bruge
den samme grundkonfiguration på alle dyk, dette er da en af årsagerne til at
jeg er på vej mod en vinget verden...

Håber at alle har haft en dejlig jul..

Mvh.
Torben

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-12-04 10:44

> [...]
> den samme grundkonfiguration på alle dyk, dette er da en af årsagerne til

Det er også først når man kender sit udstyr at man lægger mærke til at det
går meget lettere end da man lige begyndte at dykke med det. Det kan være
simple ting som længden af feederslangen og placeringen af dumpventiler der
kan variere. Når du har meget erfaring med dit udstyr kan du finde
dumpventiler osv. uden at tænke over det og det hjælper dig i en stresset
situation.

mvh
Jonas

Fra : Torben

Dato : 27-12-04 11:29

Hvilken type wing vil du anbefale eller bruger selv ?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-12-04 15:42

> Hvilken type wing vil du anbefale eller bruger selv ?

Jeg har en diverite classicwing og en halcyon pioneer. Hvis jeg skulle ud og
købe nyt ville jeg købe Halcyon eksplorer & Eclipse.

Fra : Torben

Dato : 27-12-04 15:57

Eclipse, er det den de kalder pioneer på halcyon.dk

Fra : Torben

Dato : 27-12-04 16:01

Beklager, kiggede selv på halcyon.net... og så at det var en ny pioneer,
Jonas hvis du har en mening om hvor man med fordel kan købe den må du gerne
lade mig det vide... send evt. en mail.