Konfektmassen væder for meget
Fra : Lene Pedersen

Dato : 20-12-04 17:06

Hejsa NG.

Jeg har købt marcipan dels fra Anthon Berg og dels fra Odense, og skulle
egentlig lave konfekt igår, men ligesom jeg står og ælter det med en smule
flormelis, bliver både hænder og bordplade "vådt". Jeg plejer som regel at
tilsætte en del flormelis, men uanset om det er lidt eller meget flormelis
jeg har i, hjælper det ikke. Massen væder for meget, og når jeg sætter en
mandel i en kugle marcipan, flækker marcipanen omkring mandlen, hvilket jeg
ALDRIG har oplevet før igennem de 20 år jeg efterhånden har lavet mit eget
julekonfekt.
Er der nogen der har et godt råd til hvad jeg nu kan gøre ?
Skal jeg smide hele molevitten ud, eller kan det stadig reddes ? Jeg har 2
kg marcipan, og jeg har vel tilsat flormelis der svarer til ca. 150 g indtil
nu. Lige nu ligger hele massen pakket godt ind i en plastikpose (mest for at
undgå at det krystalliserer - hvis det overhovedet gør det)

Håber på svar hurtigst muligt, så jeg kan få det lavet inden jul.

Lene

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 17:58

"Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> undgå at det krystalliserer - hvis det overhovedet gør det)
>
> Håber på svar hurtigst muligt, så jeg kan få det lavet inden jul.

Har du købt ren rå marcipan forstår jeg godt problemet. Ren rå er absulut
ikke egnet til at blande op med flormelis!

Flormelis kan til nød bruges i sølvmasse, percipan og hvad det ellers
kaldes, men aldrig ren rå marcipan.

Ren rå marcipan skal bruges som den er. Der er tilsat glucose som gør, at
den ikke sprækker. Når man blander den op med flormelis, tørrer man så at
sige marcipanen ud, mens den bliver ved med at føles "fugtig".

Problemet med at marcipanen hænger i, kan løses ved at ælte den i en stor
frysepose. Ned i fyseposen, og ælt marcipanen udefra. Eller benyt et
non-stick underlag.
Når marcipanen skal rulles, så rul den ud mellem to stykker bagepapir.

Ikke mere flormelis i. Flormelis og marcipan hører ganske enkelt ikke
sammen. Hverken til konfekt eller kransekage. Marcipanen bliver hård og
ekstemt sød.

Du kan måske redde det ved at blande marcipanen op med mere marcipan.

Tina

Fra : Lene Pedersen

Dato : 20-12-04 18:10

"Tina" <wunjo(snabelA)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Har du købt ren rå marcipan forstår jeg godt problemet. Ren rå er absulut
> ikke egnet til at blande op med flormelis!

Hvordan kan det så være at det er første gang jeg oplever dette, når jeg de
sidste 20 år ikke har været udsat for det ???

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 18:31

"Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det så være at det er første gang jeg oplever dette, når jeg
de
> sidste 20 år ikke har været udsat for det ???

Glucosen udgør en større del at sukkerindholdet end det har gjort tidligere.
Hvorfor det er lavet om, det ved de helt sikkert på fabrikkerne, men om de
vil fortælle det, det er en anden sag.

Tina

Fra : Peter Westh

Dato : 20-12-04 19:03

> [...]
> den ikke sprækker. Når man blander den op med flormelis, tørrer man så at
> sige marcipanen ud, mens den bliver ved med at føles "fugtig".

Jeg synes det lyder usandsynligt, at 150 gram flormelis til 2 kg marcipan
skulle gøre nogen som helst forskel i den henseende. Jeg har aldrig selv
æltet flormelis i rå marcipan, men min gamle mor har gjort ligesom Lene i en
menneskealder.

Jeg har ikke rigtig selv nogen forslag til en løsning, men smid for gud
skyld ikke marcipanen ud, uanset hvor meget den smuldrer. Brug den til kager
eller noget andet.

/Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-12-04 14:29

["Tina" <wunjo(snabelA)webspeed.dk> | Mon, 20 Dec 2004 17:58:10 +0100]

>Har du købt ren rå marcipan forstår jeg godt problemet. Ren rå er absulut
>ikke egnet til at blande op med flormelis!

Hvorfor skulle den ikke være det?

Jeg har da altid anvendt den bedste råmasse (Summerbird) samt 10% flormelis,
og resultatet er da helt perfekt.

>Ren rå marcipan skal bruges som den er. Der er tilsat glucose som gør, at
>den ikke sprækker. Når man blander den op med flormelis, tørrer man så at
>sige marcipanen ud, mens den bliver ved med at føles "fugtig".

Det kommer da helt an på mængden :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-12-04 17:38

[Lene Pedersen | Mon, 20 Dec 2004 17:06:21 +0100]

>Jeg har købt marcipan dels fra Anthon Berg og dels fra Odense, og skulle
>egentlig lave konfekt igår, men ligesom jeg står og ælter det med en smule
>flormelis, bliver både hænder og bordplade "vådt".

Problemet er typisk at der er blevet anvendt for meget vand ved
fremstillingen. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor, men mandelpriserne
er steget voldsomt på det internationale marked den seneste tid, såeh...?

Det bedste du kan gøre er nok at rulle det lidt ud og lade det tørre ½ dag
ellermere, indtil det har den konsistens som du ønsker.

>Lige nu ligger hele massen pakket godt ind i en plastikpose (mest for at
>undgå at det krystalliserer - hvis det overhovedet gør det)

Det er så meget fedt i en marcipan at det næsten gør krystaliseringen
umulig, så tag den ud af posen og lad den tørre lidt - evt. i en varmluftovn
(med blæseren tændt, men uden varme), hvis det skal gå hurtigt.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 20-12-04 23:23

<klip> Jeg har købt marcipan dels fra Anthon Berg og dels fra Odense, og
skulle
> egentlig lave konfekt igår, men ligesom jeg står og ælter det med en smule
> flormelis, bliver både hænder og bordplade "vådt".
</klip>

Ved ikke om du kan redde det, der er kommet en del forslag, men ét er
sikkert, Anton Berg har simpelthen lavet noget SKOD marcipan iår. Jeg skulle
lave nogle grise i AB marcipan (bruger normalt det bedste: Summerbird
marcipan) men stod til sidst med en klump fedtet splat det dryppede og var
umuligt at gøre ret meget ved. Bevares, det var også ekstremt billigt i
år....21,95 for ½ kg, nærmest uartigt billigt, men det var faktisk ikke
bedre værd end at kassere....sådan går det når pengebegæret går
producenterne til hovedet ...så ryger kvaliteten...

Odense marcipanen er ok at arbejde med til gengæld ...

--
Hilsen Heidi

http://chocolade.dk

http://høns.dk

http://hei.homepage.dk

Fra : Heidi

Dato : 21-12-04 06:52

Heidi, Miver og Mulle's mor wrote:
> [...]
>
> Ved ikke om du kan redde det, der er kommet en del forslag, men ét er
> sikkert, Anton Berg har simpelthen lavet noget SKOD marcipan iår.

Jeg ved ikke om det er normalt, da det er første gang jeg selv køber
marcipan for at lave konfekt, men jeg købte også Anthon Berg, og det gik
godt nok med at rulle til kugler osv. (bortset fra at der også kom meget
væde ved Baileykuglerne - men det var nok pga. Baileyen...) - men da min
mor skulle forsøge at rulle det ud til en træstamme kunne det
overhovedet ikke lade sig gøre. Det kunne det derimod med Odense, som
hun heldigvis havde noget af.
Så ved jeg da hvad jeg skal købe næste år, hvis ikke jeg har råd til
Summerbird

--
Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-04 13:36

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:41c750a8$0$74688$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> bedre værd end at kassere....sådan går det når pengebegæret går
> producenterne til hovedet ...så ryger kvaliteten...

Øhhh... du har valgt at købe et produkt, som du selv synes er uartigt
billigt? Hvad havde du forventet at få til uartig billig pris?

Havde du købt en vare, hvor prisen signalerede kvalitet, kunne jeg forstå
din harme.
Dyrt er ikke ensbetydende med, at varen er i kvalitet. Men det er billigt
altså endnu mindre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 21-12-04 15:01

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41c81a4b$0$14225$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> Øhhh... du har valgt at købe et produkt, som du selv synes er uartigt
> billigt? Hvad havde du forventet at få til uartig billig pris?

Anthon Berg *plejer* jo ikke at være specielt billigt, og kvaliteten plejer
at være, om ikke på Summerbird-niveau, så i hvert fald bedre end diverse
discountversioner. Så jeg forstår godt, at man lader sig friste af et godt
tilbud.

Jeg undrede mig godt nok også lidt, da jeg så AB's "Grand Cru" marcipan, den
i sorte pølser. Det virker jo lidt som at indrømme, at det man plejer at
lave er noget bras, når man sådan lancere en vare i EKSTRA god kvalitet. Men
det lader altså til at de ved samme lejlighed har skåret ned i kvaliteten på
deres standardvare. På deres hjemmeside kan man ellers læse:

"Anthon Bergs Raa Marcipan er den raffinerede vare der ikke har ændret sig
grundlæggende siden Hr. Bergs søn Gustav Berg i 1905 selv begyndte at
producere marcipan."

Tak for advarslen.

/P

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 21-12-04 22:37

<klip> Øhhh... du har valgt at købe et produkt, som du selv synes er uartigt
> billigt? Hvad havde du forventet at få til uartig billig pris?
>
> Havde du købt en vare, hvor prisen signalerede kvalitet, kunne jeg forstå
> din harme.
<klip>

Jeg har ingen "harme"....
Ser du Lisbeth....jeg leverer hvad kunderne bestiller, så når en ordre lyder
specifikt på AB marcipan, så får kunde AB marcipan....*smil* uanset hvad jeg
så ellers mener om produktet, og normalt er AB et ok produkt....

Så sid dog ikke dér og harmes over min mail, jeg forsøgte bare at sige at
jeg havde nogenlunde samme oplevelse med AB marcipanen...*smil*

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-12-04 03:03

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:41c89763$0$74684$14726298@news.sunsite.dk...

> Ser du Lisbeth....jeg leverer hvad kunderne bestiller, så når en ordre
> lyder specifikt på AB marcipan, så får kunde AB marcipan....

Sådan skal det selvfølgelig være! *S*

Det får mig dog ikke til at undre mig mindre over, at du køber en vare, som
du selv betegner som
uartigt billig - og alligevel bliver du harm over, at kvaliteten også er
uartig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 22-12-04 20:05

<klip> Det får mig dog ikke til at undre mig mindre over, at du køber en
vare, som
> du selv betegner som
> uartigt billig - og alligevel bliver du harm over, at kvaliteten også er
> uartig.

hvorfor dog det?
som sagt var det en bestilling, men jeg er vel i min fulde ret i at være
"harm" over at AB har lavet en dårligere produkt end normalt....et gammelt
hæderkronet firma....der nu åbentbart nu sælger et forringet produkt!

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 22-12-04 20:53

> [...]
som
> du selv betegner som
> uartigt billig - og alligevel bliver du harm over, at kvaliteten også er

Hvorfor dog det? Når AB normalt er ok, og så pludselig i år viser sig at
være noget værre "skod"
Anton Berg er dog et gammelt hæderkronet firma med et godt omdømme...og så
producerer de sådan noget *tsk, tsk*
Havde de så solgt det som en "ny vare" men nej, det er den klassiske rulle
marcipan i den pink/rosa indpakning...
Så lad mig harmes og lad alle andre gøre det samme!!!!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-12-04 23:19

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:41c9d0aa$0$74681$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvorfor dog det? Når AB normalt er ok, og så pludselig i år viser sig at
> være noget værre "skod"

Hvis prisen havde været den samme som før, havde jeg forstået reaktionen.
Kvaliteten er dårlig - og prisen er sat ned. Der havde været større grund
til harme, hvis det ikke samtidig havde været "uartigt billigt"

> Havde de så solgt det som en "ny vare" men nej, det er den klassiske rulle
> marcipan i den pink/rosa indpakning...

Og til den klassiske pris....?

> Så lad mig harmes og lad alle andre gøre det samme!!!!

Værsesgod! *G*

Må jeg så ikke også have lov at UNDRES over, at man kan harmes over, at en
forringet vare sælges billigt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 23-12-04 01:28

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41c9f786$0$13740$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> meddelelse news:41c9d0aa$0$74681$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Må jeg så ikke også have lov at UNDRES over, at man kan harmes over, at en

Jeg må lige blande mig (igen igen). Hvis man køber en *mærkevare* til en lav
pris, går man da ud fra, at den lave pris skyldes besparelser i
forhandlerleddet, ikke at producenten har snydt på vægten. Hvis jeg købte en
flaske vin, som jeg godt kan lide - et mærke jeg kan lide, en årgang jeg kan
lide - til en god pris, ville jeg da godt nok føle mig snydt, hvis det viste
sig at vinen var blevet fortyndet med vand. Mærkevarer ændrer normalt ikke
kvalitet, når de er på tilbud - det er vel nærmest selve definitionen på en
mærkevare: Mærket er en kontrakt med forbrugeren, forbrugeren køber varen,
og mærket garanterer kvaliteten. Med råvarer som kød, gulerødder osv. er det
selvsagt en anden sag.

/Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-12-04 15:09

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pris, går man da ud fra, at den lave pris skyldes besparelser i
> forhandlerleddet, ikke at producenten har snydt på vægten.

Hvis der er tale om en enkeltstående og altså midlertidig tilbudspris vil
jeg også gå ud fra, at kvaliteten er præcis som vanligt!

Når man derimod taler om, "det var også ekstremt billigt i år" går jeg ud
fra, at der er tale om den generelle pris i år. Og så vil jeg ikke stole på,
at kvaliteten ikke er dalet med prisen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 23-12-04 20:31

--
meddelelse news:41cafc28$0$14224$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 23-12-04 20:35

<klip Peter Wesths svar>
[...]
<klip Lisbeths svar>en masse gentagelser om kvalitet kontra pris, hvor Peter
Westh har udtrykt ganske klart hvad der menes, tak for det Peter*
</klip>

Og så er den ged vist barberet færdigt!!
*lukker tråden og ønsker Glædelig Jul *

Hilsen Heidi
http://chocolade.dk