Tigerrejer Grrrr.
Fra : Harry Lund

Dato : 20-12-04 14:07

Hvorfor bliver de seje. Hjælp???

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-12-04 15:41

Harry Lund wrote:

> Hvorfor bliver de seje. Hjælp???

1) Fordi de er i elendig kvalitet

2) Fordi du steger/koger dem for længe. Sådan nogle skal blot lige "varmes
igennem"

3) En kombination af 1) og 2), dvs. de er forkogte og dermed muligvis "seje"
fra købet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 20-12-04 15:06

Hvis de steges for længe bliver de melede.
Seje rejer skyldes en langsom nedfrysning, hvorved det frosne vand danner
store iskrystaller, der ødelægger cellerne i kødet.
Når rejen optøs løber al saften fra og rejen bliver sej

Henrik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-12-04 00:09

Du er hvad du spiser. wrote:

> Seje rejer skyldes en langsom nedfrysning,

Ah, så det er forklaringen. Jeg havde blot bemærket, at rejer af billig
kvalitet gerne var sejere, men det skyldes så sikkert dårlig kontrol mht
nedfrysning mv.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 08:04

Tigerrejer bliver opdrættet i østen f.eks. Thailand og efter jeg hørte (fra
en som har haft en rejefarm) hvordan det foregår vil jeg ikke spise
tigerrejer. Man dyrker dem i nogle plumrede store huller i jorden hvor man
leder beskidt flodvand ind. Når man så har sat yngel ud bliver disse damme
overfyldt med foder og en masse kemi som holder sygdomme væk og får dem til
at vokse stærkt. I østen har man et andet syn på dyrevelfærd og især et
andet syn på kemikalier end vi har herhjemme. Jeg tror endnu ikke sådan
nogle impoterede tigerrejer har gennemgået en kemitest af europærisk
standart, og dette er nok meget godt.

Vh Lasse.

Fra : kautaq

Dato : 21-12-04 17:01

Lasse N. Larsen wrote:

> [...]
> leder beskidt flodvand ind. Når man så har sat yngel ud bliver disse damme
> overfyldt med foder og en masse kemi som holder sygdomme væk

Det har jeg set i fjernsynet, det var meget ulækkert.
Nogle af opdrætterne havde rejerne til at gå i det vand
hvor de osse dyrkede ris. Vandet var til sidst bare en gang
mudder. Sådan så det i hvert fald ud.

Grønlanske søkogte rejer er billige for tiden, de bliver
fanget på det dybe og klare hav omkring Grønland og bliver
kogt og nedfrosset om bord på skibet.
Man skal selv pille dem, men det er det hele værd.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : JS

Dato : 21-12-04 19:46

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg set i fjernsynet, det var meget ulækkert.
> Nogle af opdrætterne havde rejerne til at gå i det vand
> hvor de osse dyrkede ris.

De havde syrket ris der, men pga. manglende næring i jorden kunne det kun
bruges som reje-swimmingpool.

>Vandet var til sidst bare en gang
> mudder. Sådan så det i hvert fald ud.

Ja, det var gråt af rejernes egen afføring.
Efter svjh tre kuld rejer blev jorden erklæret økologisk død og kunne ikke
længere bruges.

ret mig hvis jeg husker forkert.

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 20:19

> Ja, det var gråt af rejernes egen afføring.
> Efter svjh tre kuld rejer blev jorden erklæret økologisk død og kunne ikke
> længere bruges.
>
> ret mig hvis jeg husker forkert.

Det er ganske rigtigt, og derfor kan de kun bruge jorden 3 gange (eller
deromkring) imellem hvert kuld tømmer de jorden og lægger kalk ud for at slå
så mange bakterier ihjel..

VH Lasse

Fra : Harry Lund

Dato : 21-12-04 08:38

Tak for svarene. Men det sidste lyder ikke godt. Måske skulle man købe noget
lakmuspapir. ))

Fra : JS

Dato : 21-12-04 16:54

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor bliver de seje. Hjælp???

Fordi det er selvdøde udpinte rejer, der ikke ejer sig til menneskespise

Fra : Harry Lund

Dato : 22-12-04 10:55

Grrrr.