Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ang. forlængelse faktor
Fra : Nogen

Dato : 20-12-04 08:25

Dav i gruppen

Jeg sidder og tænker på det her med forlængelse faktor, på Canon eos 300D er
den på 1,6. Så var det jeg tænkte gælder det også hvis det er et DC optik?
DC optik er jo lavet til digital. Eks. sigma laver en 18-50 DC, denne skulle
ikke kunne give et rigtigt billede hvis det sættes på et analog kamera. Vil
der så være noget der hedder forlæ.... faktor? Bolt noget jeg kom til at
tænke på.

Og eller en glædelig jul til alle.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-04 09:43

Nogen wrote:
> Jeg sidder og tænker på det her med forlængelse faktor, på Canon eos 300D er
> den på 1,6. Så var det jeg tænkte gælder det også hvis det er et DC optik?

Nu hedder det vel sådan set cropfactor, og det kan vel ikke rigtig
kaldes forlængelse, nærmere udklipsfaktor

Men bortset fra det angives milimeter på samme måde på en DC-optik.

> [...]
> der så være noget der hedder forlæ.... faktor? Bolt noget jeg kom til at

Nærmere vil der ikke komme noget på hele billedet..

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Nogen

Dato : 20-12-04 14:06

> Nu hedder det vel sådan set cropfactor, og det kan vel ikke rigtig
> kaldes forlængelse, nærmere udklipsfaktor

Ja ja ja undslyld, min fejl Naturligvis hedder det cropfactor og ikke
for...længe... Beklager meget.

> Men bortset fra det angives milimeter på samme måde på en DC-optik.

> Nærmere vil der ikke komme noget på hele billedet..

Ok, det var som sagt blot en tanke.
Jja det kan da være at man skal overlade tankerne til hestene, de har jo et
stører hoved:)
Tak for forklaringerne.

God jul

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-12-04 11:07

"Nogen" <dui@ikke.tilnoget> wrote in message
> Dav i gruppen
>
> Jeg sidder og tænker på det her med forlængelse faktor, på Canon eos 300D
er
> den på 1,6.

Det hedder en crop faktor, fordi at censoren er mindre end et filmpanel.
Eks. har Canon EOS 1Ds MKII ikke nogen cropfaktor da det kører med fuldframe
og det samme gør Kodak DCS SLR Pro /n

> [...]
skulle
> ikke kunne give et rigtigt billede hvis det sættes på et analog kamera.

Det kan man sagtens, taget i betragtning at der findes DSLR med fullframe
censor. Det sigma har på deres DC objektiver er at køber du den til Nikon
virker den fremragende sammen iTTL og 3D Matrix. Og på samme måde ved Canon,
de har simpelthen stjålet de gode egenskaber som Canon og Nikon ligger inde
med og lavet nogle fede objektiver.

> Vil
> der så være noget der hedder forlæ.... faktor? Bolt noget jeg kom til at
> tænke på.

Nej, når der angives millimeter har det noget at gøre med hvordan objektivet
er bygget op, og det ændrer man ikke lige sådan. F.eks ser du kompakte
digicams med objektiver på noget der heddern 3,1-5,6 mm og det er fordi at
det objektiv er lavet lige nøjagtigt til den censor. Det kan Sigma jo ikke
da der findes forskelige censorer.

Mvh
Simon
Og glædelig jul

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-04 11:13

Simon Nielsen wrote:
> og det samme gør Kodak DCS SLR Pro /n

Og /c .. hhv. Nikon og Canon-mount :)

I øvrigt det absolut billigste full-frame SLR, men det virker dog
ikke som om det er specielt godt (typisk Kodak's dSLR, aldrig helt
gode).

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-04 18:16

In article <D7vxd.266$uq2.114@news.get2net.dk>, Nogen wrote:
> [...]
> der så være noget der hedder forlæ.... faktor? Bolt noget jeg kom til at

Jo da. En Sigma DC giver også et rigtigt billede på et alm. 35mm kamera,
men der er bare lidt rigelig vignettering i hjørnerne.

De digitale objektiver er lavet så billedcirklen er mindre, og dermed
kun lige kan lyse filmen/chippen op. Så alt det spildte lys, og dermed
overflødige glas er skåret bort.

Brændvidden er stadig den samme.

Fra : esben torbensen

Dato : 22-12-04 17:57

Forlængelsesfaktoren gælder stadig, da betegnelsen DC bare betyder at
objektivet ikke giver en større billedcirkel end chippen i dit
kamera.
Hvis du sætter et DC-objektiv på et almindeligt 35mm kamera får du
stadig et "brugbart" billede, men det fylder bare ikke hele negativet
ud.

mvh esben