Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyring ved Pixum og andre
Fra : Thomas

Dato : 20-12-04 00:30

Hej alle,

Jeg har netop modtaget et sæt billeder for Pixum for første gang og var
lettere chokeret over afvigelsen fra min skærm/kamera til deres print. Jeg
sendte så et par eksemplarer fra det samme hold billeder ned i min lokale
fotobiks og fik dem retur idag.

Den lokale biks er helt sikkert bedre (tættere på min skærm og kamera) end
Pixum - men dog stadig lidt varmere i farven.

Hvordan skal man styre farverne når fotoværkstederne varierer så voldsomt?
Hvordan kan I andre justerer billederne i f.eks. PS når ikke I kender
resultatet af udskriften?

Jeg har i øvrigt forsøgt at justere min skærm efter Pixum. Det ser dog ud
til at farverneforskellene varierer fra billede til billede. Kan det tænkes,
at de benytter et eller andet "optimeringsprogram"?

Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-04 00:54

In article <daoxd.76435$Vf.3620816@news000.worldonline.dk>, Thomas wrote:
> [...]
> sendte så et par eksemplarer fra det samme hold billeder ned i min lokale

Hos Pixum kan du selv bestemme om de må ødelægge billederne, eller om
de skal printes uden korrektion.

> Hvordan skal man styre farverne når fotoværkstederne varierer så voldsomt?
> Hvordan kan I andre justerer billederne i f.eks. PS når ikke I kender
> resultatet af udskriften?

Køb noget software til det, og lav en profil hvis de ikke har en i
forvejen som du kan downloade.

> Jeg har i øvrigt forsøgt at justere min skærm efter Pixum. Det ser dog ud
> til at farverneforskellene varierer fra billede til billede. Kan det tænkes,
> at de benytter et eller andet "optimeringsprogram"?

Juster din skærm korrekt, få fat i en profil fra din output
anstanlt, og prøv softproofing (ctrl-Y i Photoshop).