Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 lukketid / blitz
Fra : .Kody

Dato : 19-12-04 21:20

Hejsa

Hvordan kan det være at når jeg bruger den indbyggede blitz på mit Nikon
D70, vil kameraet kun køre på en lukketid det hedder 1/60.

Mvh

..Kody

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-12-04 21:27

".Kody" <kody@despammed.com> wrote in message
> Hejsa
>
> Hvordan kan det være at når jeg bruger den indbyggede blitz på mit Nikon
> D70, vil kameraet kun køre på en lukketid det hedder 1/60.

fordi den skal være sikker på at lukkeren er åben over hele arealet.

åbne det første "gardin" -blitz- lukke med det næste gardin

hurtigere lukkertider sender bageste gardin afsted inden forreste gardin er
helt nede. dvs at lyset kommer til chip'en som en smal stribe, der køres ned
over billedet.

Bo //

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-12-04 21:33

..Kody wrote:
> Hejsa
>
> Hvordan kan det være at når jeg bruger den indbyggede blitz på mit
> Nikon D70, vil kameraet kun køre på en lukketid det hedder 1/60.

D70 er suverænt - og langt foran Canon - når det drejer sig om
blitzfotografering. Hvis du bruger aperture priority eller shutter priority
mode, eller kører helt manuelt, kan du komme helt ned på 1/500 sek. - og med
en "ekstern" blitz monteret, kan du tape en kontakt til (kan ikke huske
hvilken), og skyde ved 1/8000 sek. (dette er muligt, fordi D70 kører med en
kombination af elektronisk og mekanisk lukker).

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-04 21:55

Morten Wartou wrote:
> en "ekstern" blitz monteret, kan du tape en kontakt til (kan ikke huske
> hvilken), og skyde ved 1/8000 sek. (dette er muligt, fordi D70 kører med en
> kombination af elektronisk og mekanisk lukker).

Er det ikke nemmere blot at slå blitz'en til HighSpeed Sync? eller
kan man ikke det på Nikon?

(ikke for at genere nikon-folket, men jeg kan ikke se hvorfor nikon
er foran hvis man skal tape en kontakt for at få hurtig blitz

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : HKJ

Dato : 19-12-04 22:04

> Er det ikke nemmere blot at slå blitz'en til HighSpeed Sync? eller
> kan man ikke det på Nikon?

Nikon giver ikke highspeed sync på billige kamera, men hvad skal men
egentlig med high speed sync, rækkevidden er elendig.

> (ikke for at genere nikon-folket, men jeg kan ikke se hvorfor nikon
> er foran hvis man skal tape en kontakt for at få hurtig blitz

I det mindste får man mere power på denne måde (Jeg kan dog stadig ikke se
fidusen ved high speed sync).

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-04 22:37

HKJ wrote:
> Nikon giver ikke highspeed sync på billige kamera, men hvad skal men
> egentlig med high speed sync, rækkevidden er elendig.

fill-flash?

> I det mindste får man mere power på denne måde (Jeg kan dog stadig ikke se
> fidusen ved high speed sync).

Jeg har sjældent brug for stor rækkevidde.. og når jeg benytter
fillflash med min blitz har den da power nok til at skyde 4 skud i
træk på highspeed.

Hvis man alligevel kan snyde flashen til det, kan man lige så godt
lave en knap på den der kan slå det til.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : HKJ

Dato : 19-12-04 22:45

> Jeg har sjældent brug for stor rækkevidde.. og når jeg benytter
> fillflash med min blitz har den da power nok til at skyde 4 skud i
> træk på highspeed.

Hvor er det lige du skal bruge fill-flash på 1/1000 sek og på kort afstand?
Er det fordi du ønsker at bruge en stor blænde?

> Hvis man alligevel kan snyde flashen til det, kan man lige så godt
> lave en knap på den der kan slå det til.

Jeg forstår nu godt at det ikke er tilladt normalt, der vil nemlig blive
problemer med hensyn til flash glimtets varighed og lukkertiden (Glimtet kan
være længere end lukkertiden).

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-04 22:57

HKJ wrote:
> Hvor er det lige du skal bruge fill-flash på 1/1000 sek og på kort afstand?
> Er det fordi du ønsker at bruge en stor blænde?

Portræt i sol, med risiko for voldsomme skygger hvor solen ikke er
lige på, koncertskud hvor man lige vil fylde lidt ud vha. ekstra
lys... jeg bruger det ganske ofte.

> Jeg forstår nu godt at det ikke er tilladt normalt, der vil nemlig blive
> problemer med hensyn til flash glimtets varighed og lukkertiden (Glimtet kan
> være længere end lukkertiden).

Glimtet skal være længere end lukketiden hvis det skal virke.. det
er sådan man laver highspeed sync, og det virker glimrende på Canon.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : HKJ

Dato : 19-12-04 23:07

> Portræt i sol, med risiko for voldsomme skygger hvor solen ikke er
> lige på, koncertskud hvor man lige vil fylde lidt ud vha. ekstra
> lys... jeg bruger det ganske ofte.

Og du har ikke mulighed for at blænde ned i disse situationer?

> Glimtet skal være længere end lukketiden hvis det skal virke.. det
> er sådan man laver highspeed sync, og det virker glimrende på Canon.

Jeg ved godt hvordan det fungerer, faktisk skal glimtet være lige så lang
som sync tiden.
Men på et D70 behhøver du ikke et langt glimt.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-04 23:31

HKJ wrote:
> Og du har ikke mulighed for at blænde ned i disse situationer?

Ikke hvis jeg gerne vil have blur i baggrunden.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-12-04 22:46

In article <slrncsbqla.mol.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Er det ikke nemmere blot at slå blitz'en til HighSpeed Sync? eller
> kan man ikke det på Nikon?

Der er problemer med high-speed sync.

Blitzen fyrer en masse korte impulser efter hinanden, men med fast
frekvens, teoretisk kan det give ujævnt lys ned over billedet.

De mange korte lysglimt efter hinanden gør at blitzen ikke kan
køre med fuld styrke - den skal fordele energien over lang tid.

Eksempel på ledetal fra Sigma EF-500 DG Super

105mm giver ledetal 50.

Ved High Speed Sync FP betyder lukketiden noget, men her er ledetal
ved forskellige lukketider, 105mm.

1/125s 35.4
1/250s 25.0
1/500s 17.7
1/1000s 12.5
1/2500s 7.9
1/4000s 6.3
1/8000s 4.4

Så det er bedre at køre synkront. Canon 20D kan køre 1/250s, og
har således dobbelt ledetal af FP ved denne hastighed. Nikon kan
klare 1/500s, og dermed ledetal 50 i stedet for 17.5 ved denne
hastighed.

> (ikke for at genere nikon-folket, men jeg kan ikke se hvorfor nikon
> er foran hvis man skal tape en kontakt for at få hurtig blitz

Jeg ved heller ikke om 1/8000s virker. De fleste kameraer flytter
en spalte ned over "filmen" ved de hurtige hastigheder. Det sker
angiveligt når hastigheden når over sync hastigheden.

Dvs hvis man sætter kameraet til 1/2000s og blitzen til dum manuelt
mode, så skulle der gerne være en streg på tværs af billedet der er
blitzbelyst. Sandsynligvis i starten.

Derudover kan du ikke køre 2nd curtain når du kører FP så vidt
jeg lige forstår princippet.

Fra : HKJ

Dato : 19-12-04 22:50

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Jeg ved heller ikke om 1/8000s virker. De fleste kameraer flytter
> en spalte ned over "filmen" ved de hurtige hastigheder. Det sker
> angiveligt når hastigheden når over sync hastigheden.

Det gælder kun ved mekanisk lukker, D70 har elektronisk lukker (og en
mekanisk).

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-04 23:00

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> har således dobbelt ledetal af FP ved denne hastighed. Nikon kan
> klare 1/500s, og dermed ledetal 50 i stedet for 17.5 ved denne

Yeb.. forskellen vil jeg i øvrigt tro skyldes brugen af CDD-sensor i Nikon.

Canon's 1D kan også 1/500, og i følge Canon skyldes dette at de kan
bruge CCD-sensoren til at trigge flashen.

> Derudover kan du ikke køre 2nd curtain når du kører FP så vidt
> jeg lige forstår princippet.

Det er korrekt, hvis jeg husker korrekt tænder den flashen
samtidlig med at lukkeren åbner og slukker igen når lukkeren er
lukket.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Kenneth K

Dato : 19-12-04 21:35

On Sun, 19 Dec 2004 21:19:53 +0100, .Kody <kody@despammed.com> wrote:

> Hejsa
>
> Hvordan kan det være at når jeg bruger den indbyggede blitz på mit Nikon
> D70, vil kameraet kun køre på en lukketid det hedder 1/60.

Fordi du entet bruger P eller A mode. Sæt den til S og vælg din lukketid,
så vil flashen sync'e op til 1/500.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : HKJ

Dato : 19-12-04 21:53

".Kody" <kody@despammed.com> wrote in message
> Hvordan kan det være at når jeg bruger den indbyggede blitz på mit Nikon
> D70, vil kameraet kun køre på en lukketid det hedder 1/60.

Fordi tid og blænde justeres efter det lyset i omgivelserne, i opsætningen
kan du ændre 1/60 til andre værdier.
Det bedste er dog at skifte til M, så kan du selv bestemme lukkertid og
blænde.

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-12-04 06:10

wrote:

>Hvordan kan det være at når jeg bruger den indbyggede blitz på mit Nikon
>D70, vil kameraet kun køre på en lukketid det hedder 1/60.

Den længste tid indstiller du i custom mode 21, default 1/60 for mode
P og A. Kan sættes ned til 1/4 sek.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.