Vandprocent ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-12-04 20:44

Jeg har nu anskaffet mig en vægt der måler vægt, fedtprocent og
vandprocent. En Soehnle Body Balance Pacific i Føtex til 299,-
(Priser på nettet er meget højere. sport-tiedje.dk skal eksempelvis
have 101,19 Euro for den, priser i Tyskland er typisk 50-100 Euro
med en enkelt forhandler nede på 40 Euro)

Den vejer vægten som min gamle analoge. Dvs knapt 90 kg.
Min fedtprocent måles til 28,8 - hvilket også ser rimeligt
ud.

Men min vandprocent er 48,2 - Hvilket angiveligt er alt for lavt.
Det er stort set udenfor vægtens skala (i forhold til normalt),
selvom jeg er rimelig velhydreret.

Er der andre med en lettere overvægt der ligeledes har meget
lave vandprocenter ?

Fra : Kathrine

Dato : 19-12-04 22:10

"Povl H. Pedersen" skrev:

> [...]
> selvom jeg er rimelig velhydreret.
>
> Er der andre med en lettere overvægt der ligeledes har meget

Hjælp!
Skal man nu også måle vandprocent???
Hvad får man ud af den måling?

Og er de målinger overhovedet troværdige?
Jeg har en vægt der også måler fedtprocnet, men jeg har aldrig værdiet
det et blik, da jeg ikke stoler på resultatet og ikke ved, hvad jeg
egentlig skal bruge det til.
Jeg kan jo se på vægten og i spejlet, at jeg stadig er for fed
--
Kathrine

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-12-04 00:07

In article <41c5eda5$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kathrine wrote:
> Hjælp!
> Skal man nu også måle vandprocent???

Jeg har checket lidt mere. Vandprocenten går ned når fedtprocenten
går op, og der findes kun accepterede normalværdier når vægten er normal.

> Hvad får man ud af den måling?

Den kan sige noget om mængden af muskelmasse (det kan de nyeste vise).

> Og er de målinger overhovedet troværdige?

Jeg synes vandprocent målingerne er lidt mere konsistente end
fedtprocenten som de seneste 3 dage har svinget mellem 25,5 og 31%.

> Jeg har en vægt der også måler fedtprocnet, men jeg har aldrig værdiet
> det et blik, da jeg ikke stoler på resultatet og ikke ved, hvad jeg
> egentlig skal bruge det til.

Jeg taber mig typisk med motion, og i en initiel fase vil man ofte
ændre figur uden at tabe sig, måske tager man endog på. Man øger
nemlig sin muskelmasse, og mindsker fedtdepoterne. Så derfor er
den rene vægt uinteressant for mig.

> Jeg kan jo se på vægten og i spejlet, at jeg stadig er for fed

Men hvis vægten siger du vejer 200 gram mere, har du så tabt dig
og er blevet stærkere ? Eller er du blevet federe ?

Jeg tror fedtprocdenten skal ses som en trend, og vandprocenten
som en understøttende faktor.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-12-04 23:12

> Men min vandprocent er 48,2 - Hvilket angiveligt er alt for lavt.
> Det er stort set udenfor vægtens skala (i forhold til normalt),
> selvom jeg er rimelig velhydreret.

Jeg er jo ret teknisk, så jeg ville måle en dag, jeg var godt tørstig, og så
drikke så meget vand (en liter) som jeg kunne. Derefter måle igen. Måler den
rigtig?

Mvh Maria

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-12-04 00:08

In article <41c5fd2b$0$32342$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Maria Frederiksen wrote:

> Jeg er jo ret teknisk, så jeg ville måle en dag, jeg var godt tørstig, og så
> drikke så meget vand (en liter) som jeg kunne. Derefter måle igen. Måler den
> rigtig?

Det skal ud i vævet. Dvs du skal øge din muskelmasse for at det virker.
Alternativt løbe en lang tur og tømme vævet for vand.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-04 06:36

> Det skal ud i vævet. Dvs du skal øge din muskelmasse for at det virker.
> Alternativt løbe en lang tur og tømme vævet for vand.

Er det målemetoden, den er gal med? For den burde da kunne måle vand uanset
hvor det er - måler den så heller ikke maden i maven? Det ville jo være en
stor fordel for nogle

Mvh Maria

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 21:49

In article <41ca5966$0$59243$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> hvor det er - måler den så heller ikke maden i maven? Det ville jo være en

Nej. En vægt der måler fedtprocent og vandprocent gør det ved at sende
strøm op gennem personen. Den skal også kende køn og højde og vægten måler
den. Så der er nok noget tabelopslag med i det.

Den rigtige fedtprocentmåling er med at nedsænke et legeme i vand. Så
her er mavens indhold med.