Ændre gearing på Yamaha RD 125 LC
Fra : Ole Axelsen

Dato : 19-12-04 16:53

Hej.

Jeg har en Yamaha RD 125 LC, som jo er en lille hidsig sag, der først
"lever" når den kommer over 7000 rpm. Da jeg mest kører bykørsel og
kortere ture når jeg stort aldrig de to højeste gear. Selv ved
hastigheder, der kan give fartbøde - på almindelig landevej, har den
svært ved at trække mig i 6. gear. Derfor vil jeg have ændret gearingen.
Men til hvad? Er der nogen der har erfaring med, hvilken gearing, der
vil være optimal til et sådant kørselsmønster? Når jeg "siger" gearing
mener jeg kædehjulene. Jeg ved ikke, om det overhovedet er muligt at få
et større bageste kædehjul, men så må jeg jo gå ned i størrelse på det
forreste, nok med større slid på hjulet til følge, men det må jeg så
tage med

--
Ole Axelsen (5771)

Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Armand

Dato : 20-12-04 00:12

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> vil være optimal til et sådant kørselsmønster? ...om det overhovedet er
> muligt at få et større bageste kædehjul, men så må jeg jo gå ned i

Det er en forudsætning at du ved hvad der egentlig sidder monteret på
nuværende tidspunkt. Det kunne jo hænde at den af tidligere ejer, eller
ved en fejl i dit ejerskab var blevet gearet for højt, og at det er dét
at du lider under nu :-/
YPVS-modellen kører med én tand mindre bagtandhjul og det er således
muligt at have fået et sådant monteret, og selvom een tand ikke burde
gøre den forskel du nævner så er det da i den forkerte retning.

Prøv at søge på RD'eren på www.jtsprockets.com og se hvilke modeller der
kører med andre gearinger på tandhjul med samme monteringsmål, og beslut
derudfra:
Prøv at observer hvor mange omdrejninger at motoren falder ved skifte
til 6.gear og omregn det til procentielt fald - En ned-gearing der har
samme procentielle forskel vil gøre at man fremover vil køre i 6.gear
med samme omdrejninger/fart som hidtil i 5.!
Søg derefter på JT-sitet efter hvilket tandhjul der bedst matcher efter
en sådan omregning/andet ønske!

Noget andet er at oliepumpen reguleres med gaskablet men motoren behøver
ikke al den olie der reguleres til ved "fuld hane og lave omdrejninger".
Den lille totagger bør typisk køres med højere omdrejninger og mindre
gasgivning for ikke at søle hele udstødningen til i overfodret to-takts
olie, og hvis motoren køres med tung gasgivning vil man aldrig kunne få
den til at trække ud i højgear (på tysk motorvej forståes)!
I den forbindelse kan det som sådan være egalt om man ignorerer
top-gearene og kører motorcyklen som havde den kun de fire laveste gear,
frem for at lav-geare transmissionen. Hvis ikke at springene imellem
gearene generer dig, ligesom at den virker for højt gearet ved
igangsætning i 1., kan du jo ligeså godt køre den som en fem
(fire?)-gears istedet for at geare transmissionen om til samme
omdrejnings-niveau :-|

Mit råd i almindelighed vil ud fra ovenstående være:
Væn dig til at køre med højere omdrejninger - Det er ikke(!) at pine
motoren, eller skaf dig hellere en firetakter, som langt bedre køres med
tung hånd :-|

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-12-04 07:42

"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse

> YPVS-modellen kører med én tand mindre bagtandhjul og det er således
> muligt at have fået et sådant monteret, og selvom een tand ikke burde
> gøre den forskel du nævner så er det da i den forkerte retning.

Findes der en RD125 med YPVS?

Nå, jeg har et bag-kædehjul liggende til en TZR125RR. Den første der gider
hente det, er den nye ejer. Jeg bor ved Aalborg, og kædehjulet er som nyt
(Sad på et sæt fælge der havde kørt 1500km, som jeg brugte som motard-hjul
til min KTM).

Rittig

Fra : Armand

Dato : 20-12-04 17:07

Claus Rittig wrote:
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der en RD125 med YPVS?

Ifølge JT er der!

> [...]
> (Sad på et sæt fælge der havde kørt 1500km, som jeg brugte som motard-hjul

Single match á kun TZR125 (og TZR80) iflg. JT. Så det er ejere af
sådanne der skal slå til !

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-12-04 17:13

Armand wrote:

> Single match á kun TZR125 (og TZR80) iflg. JT. Så det er ejere af
> sådanne der skal slå til !

Og så var jeg sq lige for hurtig alligevel:
Under hensyntagen til gearingen passer dit 51-tands tillige på SRX6 (der
originalt har 47 tænder), samt TDR 125 (der originalt har 57 tænder).
Derudover passer det på et antal irregulære(!) FZR250 og FZR400!

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-04 12:19

Armand wrote:
> Det er en forudsætning at du ved hvad der egentlig sidder monteret på
> nuværende tidspunkt. Det kunne jo hænde at den af tidligere ejer, eller
> ved en fejl i dit ejerskab var blevet gearet for højt, og at det er dét

Det er nu nok meget normalt på RD'er..

Min RD 350 der endda er gearet en tand for lavt, skal helt op på
120km/t før 6. gear er en fordel.. landevejskørsel ved 80km/t (ja,
man kører jo lovligt *HOST*) foregår i 4. gear.

Jeg planlægger at geare den ned med et større bagtandhjul, samt
fortsætte med det et en tand mindre fortandhjul næste gang der skal
skiftes kædekit

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Armand

Dato : 20-12-04 18:32

Hans Joergensen wrote:

> Det er nu nok meget normalt på RD'er..

Derfor er det stadig en forudsætning at den faktiske gearing opgives,
således at en behjælpelig omregning á %-omgearing skal kunne passe!

> [...]
> Jeg planlægger at geare den ned med et større bagtandhjul, samt
> fortsætte med det et en tand mindre fortandhjul næste gang der skal

Hvorfor køber i dog ikke bare en firetakter siden i er så focuserede på
bundtræk :-|

--
Armand.

Fra : André T.

Dato : 20-12-04 21:28

>Hvorfor køber i dog ikke bare en firetakter siden i er så focuserede på
>bundtræk :-|

Fordi, der vil altid findes wannabe'z

-(¯`·.¸ (¯`·.¸ (¯`·....André T....·´¯) ¸.·´¯) ¸.·´¯)-
-(¯`·.¸. http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 .¸.·´¯)-
* Do one thing every day that scares the hell out of you *

Fra : Ole Axelsen

Dato : 21-12-04 08:10

"André T." <fisker@kutter.nordsoen> skrev i en meddelelse

> Fordi, der vil altid findes wannabe'z

Det kan man godt kalde det. I mit tilfælde fandt jeg en billig cykel, som
let kunne synes, og som med syn og omregistrering kun står mig i ganske få
kroner. At det er en to-takter er ikke et bevidst valg.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-12-04 10:13

Armand wrote:
> Hvorfor køber i dog ikke bare en firetakter siden i er så focuserede på
> bundtræk :-|

Er vi det ?

Jeg synes bare det er noget pjat at 6. gearet er så højt, den burde
alt andet lige blive noget kvikkere med en lavere gearing..

Og så kan det også tænkes at den bliver bedre i bykørsel, hvor 3.
gear er en tand for lavt, og 4. gear er en tand før højt.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : notme

Dato : 20-12-04 11:35

Kender det godt.
Kører selv på en TD125 LC - Offroader
Det passer lige med at når man kører 80, kan den ikke trække i 6. gear og 5.
gear er i høje omdrejninger.

---Brian