Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 langsom med indb. blitz...
Fra : nyrup

Dato : 19-12-04 16:48

Hej.
Jeg er stort set glad for min D70...
Men, jeg har opdaget, at når jeg vil bruge den indbyggede blitz, så går der
laaaang tid inden den fyre den af! Det er ligegyldigt om den står på TTL
eller på manuel. Så, det der skal fotograferes skal være statisk. Hvis det
f.eks. var et barn, en sportsmand, eller en bil eller cykel i bevægelse, ja
så må det jo være helt umuligt at bruge den!... (Jeg har ikke prøvet, bruger
sjældent blitz.) Hvis man køber en ekstern flash f.eks. SB 600/800 eller
den nye Sigma 500 Super iTTL hvordan er det så, går der også en rum tid
inden den fyre den af? -
Er der noget jeg måske gør forkert, for det undrer mig at den er så langsom.

En anden ting: Det hænder, at D70'eren nægter at tage et billede. Selv om
den har focuseret og skulle være klar så låser den og vil ikke... Det sker
både i P- og i M-mode.

Ligeledes har jeg opdaget, at min D70'eren kan have svært ved at focusere
med min AF Nikkor 300mm ED f4.0
Hvis jeg har focuseret på kort afstand og derefter skal focusere på
uendeligt, så låser den på den korte afstand og vil meget nødigt derfra. Det
letteste er så at slå den over på manuel og focusere på uendeligt. Derefter
vil den godt focusere med AF...
Hmmm... mystisk kamera... Jeg burde nok have holde mig fra digital og gå
tilbage til mit F70. Eller måske jeg alligevel skulle tage konsekvensen og
gå til bage til Practika. Der var ikke alt det bøvl!

Fra : HKJ

Dato : 19-12-04 17:09

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message
> Men, jeg har opdaget, at når jeg vil bruge den indbyggede blitz, så går
der
> laaaang tid inden den fyre den af!

Er det ikke bare ladetiden du tænker på? Dvs. fra du popper den op til du
kan tage et billede og tiden fra du har taget et billede, til du kan tage
næste.

> Hvis man køber en ekstern flash f.eks. SB 600/800 eller
> den nye Sigma 500 Super iTTL hvordan er det så, går der også en rum tid
> inden den fyre den af? -

SB800 lader ret hurtigt og hvis du ikke har brug for fuld styrke, kan den
gemme ladning til næste billede.

> Er der noget jeg måske gør forkert, for det undrer mig at den er så
langsom.

Jeg bruger næsten altid SB800 og syntes normalt ikke at det går langsomt.

> En anden ting: Det hænder, at D70'eren nægter at tage et billede. Selv om
> den har focuseret og skulle være klar så låser den og vil ikke... Det sker
> både i P- og i M-mode.

Det er nok fordi den ikke er tilfreds med focus, hvis du stiller den til AFC
i menuen, vil den tage billedet alligevel, men det er så ikke sikkert at det
er skarpt.

> [...]
Det
> letteste er så at slå den over på manuel og focusere på uendeligt.

Hvis den kører frem/tilbage, så kan du bare hurtigt slippe udløseren og
trykke igen, når den har focus på lang afstand.

Fra : Claus Smith

Dato : 19-12-04 17:10

Der må være en fejl i din D70, fordi min har ingen problemer med de nævnte
ting......bortset fra at jeg så ikke har en 300 bl. 4.

Ned til forhandleren med dit kamera.

Claus

Fra : nyrup

Dato : 19-12-04 17:44

Tak for svarrene! -
En af tingene har jeg dog fået hold på nu.
Jeg opdagede AF-fokuslampen lyste... derefter kom blitzens blink og billedet
blev taget... Så gik det op for mig! - "Rødøjereduktion"!!!... Det er den
der tager tiden! - Når jeg slår den fra, så fyre den blitzen af
øjeblikkeligt! -Hurra!... Jeg slipper for at sende D70'eren til reperation i
denne omgang. Det med 300 mm'eren har jeg dog ikke en forklaring på. Måske
skyldes det noget med for lav kontrast i motivet. Jeg opdagede idag, at hvis
jeg vender kameraet (med 300mm'ern) mod trækroner mod en lys himmel, så kan
den godt focusere, men derimod ikke mod horisonten. Måske det også kan være
noget med af-felterne. Der er et eller andet med at nogen reagerer på
lodrette linjer, andre på vandrette og den i midten på begge dele, men jeg
er ikke sikker. På min 300 mm Nikkor er der også en ring man kan dreje på og
låse focuseringen inden for et bestemt område. Jeg er imidlertid ikke helt
klar over om det både kan bruges (må bruges!?) til AF eller det kun er som
en hjælp(?) ved MF...???...

....PS. Det er ikke nogen rar tanke at skulle sende sit højt elskede DSLR
kamera til reperation...

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 19-12-04 20:51

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en hjælp(?) ved MF...???...
>
> ...PS. Det er ikke nogen rar tanke at skulle sende sit højt elskede DSLR

Hej Nyrup.

D70 skal have noget kontrast for at kunne fokusere, det er min erfaring i
hvert fald. Med hensyn til begrænsningen på din 300/4,0 vil jeg mene, at du
på objektivet kan indstille, hvilke afstandsintervaller autofokus skal virke
indenfor. Det er simpelthen for at få AF til at arbejde hurtigere, at du
begrænser vandringen i fokusringen. Det kan og må bruges ved AF, jeg
benytter det selv på min 75-300, hvor jeg ofte fokuserer på noget der er
langt væk, derfor gider jeg ikke have den til at bruge den halvdel af
vandringen der har intervallet 1,5-3 meter. Der ligger forklaringen på det.

MVH
Thomas

PS: Nej, det er ikke nogen rar tanke