Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
1. gang jeg skal købe digitalt cam, hvilke~
Fra : Stronger

Dato : 19-12-04 14:22

Hej venner!

Jeg er ikke professionel fotograf, og hvis jeg var, vidste jeg sikkert også
noget mere om dette her . Men én i min familie har fortalt mig, at hun
gerne vil give mig et digitalt kamera i julegave, men anbefaler at jeg selv
køber det, således hun ikke kommer til at købe noget helt forkert, idet hun
slet ikke beskæftiger sig med computere eller kender til de forskellige
begreber inden for dette område. Det synes jeg egentligt er fair nok, for
nogle sælgere går ikke af vejen for at "snyde" sig af med et kamera, der
måske slet ikke er så godt - især, hvis køberen er ukendt med
computerområdet.

Nu er det så jeg skal ind og købe mit første digitalkamera. Prisen må ligge
mellem kr. 2000-3000, men der er jo også ting jeg ikke ved noget om, da det
er mit første kamera, og rent faktisk så jeg på et website at et kamera med
over 7 megapixels var dårligere end et med omkring 4-5 megapixels, ligesom
jeg har hørt, at det er digitalt eller optisk zoom jeg skal se efter.

Jeg vil jo gerne have et, hvor der er det "hele", dvs. alt hvad jeg skal
bruge for at kunne ligge billederne ind på min pc umiddelbart efter uden at
skulle købe ekstraudstyr lige med det vons. Printer behøver jeg ikke, idet
dette altid kan komme senere, men der må gerne være oplader, kabler og alt
det andet med.

Jeg så i en annonce, at der stod noget med USB 2 - og om det betyder at
kablet kun kan tilsluttes en USB 2 stik har jeg et problem, da min USB port
er en "almindelig". Ved dog ikke præcist, hvilken version, blot at det ikke
er en USB 2. Købte pc'en i foråret 2000.

Er der en eller anden der kan hjælpe mig med et godt råd, så ville jeg blive
meget meget glad. Selvom jeg ikke er prof. fotograf må kameraet dog gerne
være lækkert og fungere optimalt, men på den anden side behøver det altså
heller ikke være et super-prof

På forhånd en million tak for enhver hjælp og ethvert svar.

Mange venlige hilsner

Stronger

stronger1989REMOVE@THIShotmail.com

Fra : HKJ

Dato : 19-12-04 14:36

"Stronger" <REMOVEstronger1989@THIShotmail.com> wrote in message

> [...]
ikke
> er en USB 2. Købte pc'en i foråret 2000.

Alle USB typer passer sammen, eneste forskel er hastigheden.
For at få højest hastighed skal du have "USB 2 high speed" på både PC og
enhed.

Mange folk køber en extern kortlæser, den koster ikke særlig meget og er tit
bedre end det USB som er indbygget i kameraet.

> [...]
> være lækkert og fungere optimalt, men på den anden side behøver det altså

Jeg vil ikke anbefale noget kamera, da jeg ikke kender specielt meget til
den prisklasse kamera (Jeg har selv et Nikon D70), men du kan sammenligne
forskellige kamera på:

http://www.dpreview.com/ (Vælg "Buying guide")
http://www.steves-digicams.com/

Du kan også læse lidt tilbage i gruppen, spørgmål om valg af kamera stilles
flere gange hver uge.

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-12-04 21:06

Stronger wrote:

> [...]
> slet ikke beskæftiger sig med computere eller kender til de forskellige

Mor?

> Det synes jeg egentligt er fair nok, for
> nogle sælgere går ikke af vejen for at "snyde" sig af med et kamera, der
> måske slet ikke er så godt - især, hvis køberen er ukendt med
> computerområdet.

Først skal du lige vide, at computerområdet og digitalfoto-området altså
også lige er to forskellige verdener.

Man kan snildt have forstand på PCere og computere, men når man går
igang med foto-universet....Så er det en helt anden kop te.
Hvad hjælper det, at man ved hvad forskellen mellem AMD og Intel er, men
ikke forskellen mellem digital og optisk zoom.
Og vice versa selvfølgelig.

> [...]
> over 7 megapixels var dårligere end et med omkring 4-5 megapixels, ligesom
> jeg har hørt, at det er digitalt eller optisk zoom jeg skal se efter.

Her er nogle tommelfinger-regler:

- Gå efter kendte mærker. fx Canon, Nikon, Sony, Minolta.
Gerne på bekostning af megapixels
Mange megapixels sikrer ikke et godt billed. Det gør optikken.
De "ukendte" mærker praler gerne med et stort antal pixels, men
tilgengæld har man sparet på optikken så billedet bliver dårlig
belyst. Så hvad hjælper det, at du kan lave billeder til
a2-størrelse,
når du kun kan se en mørk <<<et eller andet som du har fotograferet>>>

Skal du kun fotografere til 10*15 (alm. fotostørrelse), så er et
3 Megapixel så rigelig endda.

- Zoom: Glem digitalzoom. Gå kun efter optisk zoom
Man kan meget bedre zoome ind på et billede i et
billedbehandlingsprogram efterfølgende

-

> [...]
> dette altid kan komme senere, men der må gerne være oplader, kabler og alt

Oven i kameraet bør du have:

Ekstra hukommelseskort
De medleverede hukommelseskort er kun af beskeden størrelse.
Det er ikke sjovt at fotografere, hvis man skal til PCen for hvert 20.
skud.
(personlig ville jeg vælge fra 256Megabyte og op)

> [...]
> er en "almindelig". Ved dog ikke præcist, hvilken version, blot at det ikke
> er en USB 2. Købte pc'en i foråret 2000.

stikkene passer fint sammen. Det er kun hastigheden til forskel.

Så vælg du bare med USB2. Når du skifter computeren ud, så får du
sikkert med USB2.

> [...]
> være lækkert og fungere optimalt, men på den anden side behøver det altså

Tja, du har fået nogen retningslinjer i din søgning.

Når du har noget mere specifikt fx hvis du har 2-3 kameraer som du vil
vælge imellem. Så kan du få mere hjælp.

Indtil da må du lige søge lidt information selv.

mvh

Carsten Riis

Fra : René Beyer

Dato : 20-12-04 15:42

Hej

Jeg har selv et Canon Ixus 400 og er yderst tilfreds. Det fylder meget lidt,
er lækkert at se på, og så tager det flotte billleder. Kameraet har kun ét
minus efter min vurdering. Man får ofte røde øjne ved fotografering med
blitz indendørs. Det er dog et generelt problem for små kameraer, da blitz
og linse sidder (for) tæt på hinanden, og vinklen dermed bliver for lille.

Profferne i dette forum vil sikkert også sige, at Ixus har for få manuelle
indstillingsmuligheder, men du lyder ikke som én, der har brug for disse
muligheder - ligesom jeg selv ikke har. Og så er der jo ingen grund til at
bruge 7-8.000 på et Nikon D70 eller lignende.

Ixus 400 kan fås for omkring 2.500 kr. Køb et 256 MB kort ved siden af - så
kan du have omkring 230 billeder i den gode kvalitet på kortet

Læs i øvrigt tests m.v. på www.akamera.dk

Glædelig jul fra

René

Fra : Jakob

Dato : 21-12-04 01:23

> Profferne i dette forum vil sikkert også sige, at Ixus har for få manuelle
> indstillingsmuligheder,

En anden mulighed er et sony DSC-W1

se en test på http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1.html

Min far har dette kamera og han er meget tilfreds, billedkvalliteten er
helt på højde med et ixus, der er flere manuelle indstillingsmuligheder,
en fed 2.5 tomme lcd skærm, og batteritiden er imponerende. Derudover
starter det meget hurtigt op og reagerer hurtigt.

Venlig hilsen

Jakob