Teoretisk spg. ang. optagelse i EU
Fra : Rune

Dato : 19-12-04 12:50

Er der noget i EU regler/forfatning eller andre aftaler der forhindre
optagelse af ikke Europæiske nationer, som f.eks. Marokko el. Algeriet?

(Spørgsmålet has intet med Tyrkiet at gøre.)

Fra : Henning Sørensen

Dato : 19-12-04 13:13

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
> Er der noget i EU regler/forfatning eller andre aftaler der forhindre
> optagelse af ikke Europæiske nationer, som f.eks. Marokko el. Algeriet?
>
> (Spørgsmålet has intet med Tyrkiet at gøre.)

Og ved samme lejlighed kunne man passende spørge:
Er Storbrittanien og Tyrkiet europæiske lande?

/Henning.

Fra : Andy

Dato : 19-12-04 14:02

> Og ved samme lejlighed kunne man passende spørge:
> Er Storbrittanien og Tyrkiet europæiske lande?

Er Sverige og Finland?

Andy

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-12-04 13:51

Scripsit "Rune" <rune@slambam.dk>

> Er der noget i EU regler/forfatning eller andre aftaler der forhindre
> optagelse af ikke Europæiske nationer, som f.eks. Marokko el. Algeriet?

Ja. Traktaterne forhinder i almindelighed *enhver* optagelse af nye
medlemmer, i den forstand at det kræver en traktatændring i enighed
mellem medlemslandene at optage en ny medlemsstat.

Hvadenten man forestiller sig at ansøgerlandet er Marokko eller Norge,
er optagelsen altså ikke et juridisk spørgsmål, men et diplomatisk og
politisk.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : alexbo

Dato : 19-12-04 13:54

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev

> Er der noget i EU regler/forfatning eller andre aftaler der forhindre
> optagelse af ikke Europæiske nationer,

Ja.
Men det bliver selvfølgelig ændret ved behov, eller man ændrer definitionen
af Europa, f.eks udstrækker det til landene omkring Middelhavet.

Artikel 49 TEU
"Enhver europæisk stat, som overholder principperne i art. 6, stk. 1*,
kan ansøge om at blive medlem af Unionen

mvh
Alex Christensen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-12-04 15:41

alexbo wrote:
> [...]
> "Enhver europæisk stat, som overholder principperne i art. 6, stk. 1*,
> kan ansøge om at blive medlem af Unionen

Der står intet om at ikke europæiske stater ikke kan ansøge

JonB

Fra : Radio

Dato : 19-12-04 17:33

On Sun, 19 Dec 2004 15:40:49 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Der står intet om at ikke europæiske stater ikke kan ansøge

Som f.eks. sydafrika og kina ?

--
Gerner

Hørt i boghandelen.:
Nej lille De, jeg spurgte efter en bog om nissemænd.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-12-04 18:10

Radio wrote:
> On Sun, 19 Dec 2004 15:40:49 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote in
> dk.videnskab.jura:

> Som f.eks. sydafrika og kina ?

I den nævnte artikel står der ikke at Sydafrika og Kina ikke
kan søge om medlemsskab.

JonB

Fra : NoTrabajo

Dato : 19-12-04 17:45

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Der står intet om at ikke europæiske stater ikke kan ansøge

Når der står "Enhver europæisk stat, som overholder principperne i art. 6, stk.
1*, kan ansøge om at blive medlem af Unionen", står der vel også (indirekte) at
ikke-europæiske stater IKKE kan ansøge.
--
NoTrabajo

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-12-04 18:16

NoTrabajo wrote:
> [...]
> 1*, kan ansøge om at blive medlem af Unionen", står der vel også (indirekte) at

Måske. Jeg mindes at have læst herinde, at for det offentlige så galdt
der at de kun måtte det der stod de måtte i loven, hvorimod private
ikke måtte det der stod i loven de ikke måtte. Derfor kunne man måske
godt sige at det skal være europæiske lande der ansøger, men som andre
også har sagt, så er det nok ikke juridisk et problem, fordi politikerne
alligevel skal ændre i traktaten for at optage nye medlemmer, og så kan
man jo passende lave det om.

JonB

Fra : alexbo

Dato : 19-12-04 19:46

"Jon Bendtsen" skrev

> Der står intet om at ikke europæiske stater ikke kan ansøge

Den danske valglov starter som nedenstående, mangler der efter din mening en
passus om, at dem der ikke er fyldt 18 ikke har valgret?

§ 1. Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, er fyldt
18 år og har fast bopæl i riget

mvh
Alex Christensen

Fra : NoTrabajo

Dato : 20-12-04 17:32

> [...]

> passus om, at dem der ikke er fyldt 18 ikke har valgret?

> § 1. Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, er fyldt

Så er jeg atter rolig. Efter at have læst indlægget
news:cq43tl$jr2$1@munin.diku.dk, troede jeg lige et øjeblik at jurister er endnu
mere hjernesyge, end jeg egentligt mener.
--
NoTrabajo

Fra : Radio

Dato : 19-12-04 16:19

On Sun, 19 Dec 2004 13:53:55 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"Rune" <rune@slambam.dk> skrev

>Ja.
>Men det bliver selvfølgelig ændret ved behov, eller man ændrer definitionen
>af Europa, f.eks udstrækker det til landene omkring Middelhavet.

Og øst for tyskland.

Fra : alexbo

Dato : 19-12-04 19:50

"Radio" skrev

> Og øst for tyskland.

I min verden går Europa til Uralbjergene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 19-12-04 14:48

Hej,

> Er der noget i EU regler/forfatning eller andre aftaler der forhindre
> optagelse af ikke Europæiske nationer, som f.eks. Marokko el. Algeriet?

Spørgsmålet er allerede været afgjort af Uffe Ellemann Jensen, dengang i
80'erne da Danmark havde formandskabet i det daværende EF. Uffe-manden
udtalte at "Marokko ikke kan blive medlem da de ikke ligger i Europa".
Spørgsmålet kom op da Marokko spurgte om hvorledes man blev medlem.

Mvh
Lars

Fra : Radio

Dato : 19-12-04 16:21

Var det ikke ham med gulvtæppet ?

Fra : Devilicious

Dato : 19-12-04 17:02

> Var det ikke ham med gulvtæppet ?

Nej, den mest kendte med gulvtæppet er Poul Schlüter.

MK