Kroatien
Fra : Fam Lund

Dato : 18-12-04 21:37

Hej,

Er der nogen som har erfaringer med rejser til Kroatien?

Vi er en familie med 2 børn (6 &8) - hvilke steder er de bedste og hvilke
rejsearrangører kan anbefales (vi vil med fly)?.

Venlig hilsen

Familien Lund

Fra : Ole

Dato : 18-12-04 23:03

"Fam Lund" <ZAQfami.lund@mail.dk(removeZAQ)> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi er en familie med 2 børn (6 &8) - hvilke steder er de bedste og hvilke
> rejsearrangører kan anbefales (vi vil med fly)?.

Jeg var i det nuværende Kroatien som barn i slutningen af 80'erne med Øster
Lindet (dengang med bus) http://www.osterlindet.dk Vi boede i en lille by
lidt vest for Rijeka og ude ved kysten. Jeg kan desværre ikke huske, hvad
byen hedder, men det ser ud til, at de ikke længere har destinationen
længere. Det var god ferie. Forholdene har nok ændret sig noget, siden jeg
var der.

Ole

Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 19-12-04 12:48

> Er der nogen som har erfaringer med rejser til Kroatien?

I sommer var vi - to voksne og to store børn i Kroatien. Nu skriver du ikke
hvilken type ferie du er til (hotel og masser af aktiviteter eller fred og
ro), men du får lige mine erfaringer og kan så selv sortere.
Vi tog biltoget til Villach i Østrig og kørte resten af vejen - med et par
overnatninger i Venedig. Fra Venedig kørte vi til Trogir på en dag, dagen
var lang, men da vi skulle hjem var den nye motorvej åbnet gennem Kroatien,
og så blev det langt mere spiseligt. Alternativt er der en lufthavn mellem
Trogir og Split. Desværre ser det ikke ud til SAS flyver direkte der mere.
Der var ellers meget billige Snowflake billeter.
Hvis man ikke ender i en feriecenter, skal man nok have en eller anden form
for transport selv, og da I har børn, skal det nok være en bil. Scooterne er
ellers meget effektive. Vi boede på en Ø hvor der var bro til Trogir. Men på
de værste dage, kunne det tage over en time at nå frem til broen, pga.
trafikken, så her ville en scooter have været rigtig god.
Lejlighed lejet vi gennem siden www.croatia.hr hvor der er masser at vælge
imellem. Fra store steder til fyrtårne og øde fiskehytter. Vi fik en
fantastisk service fra dem, da det viste sig at vores førstevalg var lejet
ud, og vi endte da også med en god lejlighed med udsigt over vand et
rimeligt fredeligt sted.
Da vi kom derned blev vi modtaget overdådigt af værtsfamilien, som også
boede i huset. De var meget glade for at nu også danskerne er vendt tilbage
igen efter krigen. Så de serverede mange retter mad som velkomst. Ellers var
det mest polakker, italienere og folk fra landende i nærheden der var i
området.

Selve området er i rivende udvikling. Der bygges meget hovedsageligt huse
med få (2-8) lejligheder. Inde i landet finder man stadig sønderskudte huse.
Strandene er næsten kun grusstrande, men med et par badesko og en madras
går det fint(købes på et lokalt marked). Havet er rent, varmt og fredeligt,
med enkelte søpindsvin.Der er varmt, men næsten altid en brise fra havet.
Ud over nogle byer (Split og Trogir er flotte byer) er der ikke meget
kulturelt at se på, men en sejltur mellem øerne blev det til, billigt og
flot. Med frokost - grillet fisk og salat (incl vin), brændevin under
sejladsen osv. tror jeg vi betalte ca. 150 kr, pr styk.
Prisniveauet er en del billigere end i Danmark, både mht. restauranter,
badedyr og hvad man ellers mangler.
Jeg er sikker på at min udlejer gerne vil leje ud direkte til danskere, hvis
de bliver kontaktet. Billigere end gennem bureaut. De taler ikke et ord
engelsk, men har to voksne børn som bliver brugt som tolke.
Hilsen Hanne

Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 19-12-04 13:03

Jeg glemte lige.....
Et link til det hus vi lejede. Der er virkelig god beskrivelse af de enkelte
huse.
http://www.adriatic.hr/show_obj.php?id=970
Hilsen Hanne