Seat vs. Skoda, what to do...
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 18-12-04 18:26

Hep.. glædeligt forhjul...

Jeg er nok efterhånden nået til det punkt at jagten er gået ind på en ny
brugt.

Vi har tidligere haft god succes med en Seat Cordoba & Toledo, og trods at
Toledoen var helt ny da den blev købt, husker jeg glæden ved at køre som
større i Cordoba'en.

Målet er nok en model Harry, altså en "Stations-Wagon", og der har jeg luret
lidt på nogle Cordobaer, eksempelvis:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=623900669&page=1

Eller denne der har gået noget mere, skulle det være at betragte som et
problem, vi kører 15-20000 om året, så den kan vel holde en god håndfuld år
?

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=642100202&page=1

Men så fik jeg kigget lidt på Skoda Fabia, som jeg syntes ligger lidt dyrere
men tilgengæld typisk også er et par år nyere, skulle dette måske hellere
være hesten at satse på, eksempel vis noget ala disse:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=554000187&page=1
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=205600181&page=1

Er der ikke noget med at Fabian er med en nyere model motor der skulle være
bedre, og måske lidt mere økonomisk.

mht. til service har jeg en kammerat der skruer Audi til daglig så om det er
det ene eller andet er vel lige fedt, som udgangspunkt ?

What to do ?

Nogle bud der kan skubbe mig i den ene eller anden retning ?

Andre bud på Stationcars i max. 125000 krs klassen er også velkomne.

God weekend

// Kim

Fra : Martin P.

Dato : 18-12-04 18:40

> Målet er nok en model Harry, altså en "Stations-Wagon", og der har jeg
> luret lidt på nogle Cordobaer, eksempelvis:
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=623900669&page=1

Sådan en har mine forældre, blot med 1.6 101HK motoren. De købte den fra ny
i år 2000 og har ikke haft nævneværdige problemer med den. Den kører faktisk
fint.

Eneste problem jeg kan huske er at det indbyggede display der styrer både
radio, klima og diverse andre ting er noget hø. Både at betjene men også
kvaliteten i det. Pt. har mine forældre det problem at når bilen er slukket
(nøglen taget ud og det hele) så tænder displayet pludseligt og begynder at
spille radio. Det opstod self. efter de 3 år garanti og Seat vil have en
bondegård for at skifte det. Tror min far klarede det med at bestille en
lignende display enhed fra en hugger.

> Eller denne der har gået noget mere, skulle det være at betragte som et
> problem, vi kører 15-20000 om året, så den kan vel holde en god håndfuld
> [...]

Det er jo den gamle model - hold dig væk fra den ...

Den nye model er pænere at se på, har nyere motorer og har fået et
ordentligt løft inde i kabinen.

> [...]
> dyrere men tilgengæld typisk også er et par år nyere, skulle dette måske
> hellere være hesten at satse på, eksempel vis noget ala disse:

1.4 m. 68HK ... puha ... det er ikke meget læs du skal have i den stationcar
:) 68HK er så vidt jeg husker den gamle type motor.

> What to do ?

Køb den Cordoba Vario, men med en 1.6 101HK motor i stedet.

- Martin

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 18-12-04 22:46

"Martin P." <sync@liquid.dk> wrote in message

> [...]
> vil have en bondegård for at skifte det. Tror min far klarede det med at
> bestille en lignende display enhed fra en hugger.

Balladen er jeg helst vil være fri for den der konsolfrederik.

> 1.4 m. 68HK ... puha ... det er ikke meget læs du skal have i den
> stationcar

Det bliver nok heller ikke aktuelt, det er mest lidt haveaffald og hunden.

> :) 68HK er så vidt jeg husker den gamle type motor.

Ok, jeg var sikker på den motor var nyere end Seats

// kim

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-12-04 22:10

On Sat, 18 Dec 2004 18:39:51 +0100, "Martin P." <sync@liquid.dk> wrote:

>1.4 m. 68HK ... puha ... det er ikke meget læs du skal have i den stationcar
>:) 68HK er så vidt jeg husker den gamle type motor.

Den gamle 1,4 fra den udgave man kunne købe i 1996 kunne nu fint klarer
10 ramme øl, 5-6 rammer sodavand og 36 flasker vin uden nævneværdige
problemer med acceleartion og deslige.
Flemming Jacobsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 23:10

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev :

>Den gamle 1,4 fra den udgave man kunne købe i 1996 kunne nu fint klarer
>10 ramme øl, 5-6 rammer sodavand og 36 flasker vin uden nævneværdige
>problemer med acceleartion og deslige.

Sådan går det, når hukommelsen også ældes (med ynde?)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-12-04 11:34

Kender kun noget til Fabia'erne..

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=205600181&page=1
>
> Er der ikke noget med at Fabian er med en nyere model motor der skulle

At kalde 1,4 MPI'eren for en ny motor er nærmest kriminelt! Motoren stammer
tilbage fra de gamle hækmotor Skoda'er. De er kraftigt moderniserede, men
stadig håbløst gammeldags. Det er en af de eneste stødstangsmotorer tilbage
på markedet, hvis man ser bort fra diverse amerikanere.

> [...]
>
> What to do ?
>
> Nogle bud der kan skubbe mig i den ene eller anden retning ?

Kig efter følgende motorer, alt efter ambitionsniveau:
1,2 12V, 64 HK. VW's nye 3-cylindrede, med balanceaksel og nul tandrem. Går
hæderligt med et godt moment for motorstørrelsen. Det er IKKE en racer!

1,4 16V, 75 HK. Ret ny på programmet. VW's meget roste 16V'er

1,4 16V 101 HK. Faktisk en ældre udgave af ovennævnte motor. Kun for folk
der ikke har noget imod at udnytte de højere omdrejninger! (mig selv inkl.).
Vi er meget glade for vores som ikke har givet nævneværdige problemer. Hvis
man er god ved den, gi'r den mellem 15 og 18 km/l, endda uden decideret
morfar-kørsel. Overholder de 14,9 den er opgivet til hver eneste gang den
tankes, medmindre jeg decideret har pryglet den.

> Andre bud på Stationcars i max. 125000 krs klassen er også velkomne.

Peuget 206SW vel?!? Men hvorfor dog udsætte sig for det

> God weekend

Ligeover
Kent Glerup

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-04 12:03

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> tilbage
> på markedet, hvis man ser bort fra diverse amerikanere.

OK, jeg holder igen med at gætte på hvad der er nye motorer eller ej

> [...]
> hæderligt med et godt moment for motorstørrelsen. Det er IKKE en racer!
>
> 1,4 16V, 75 HK. Ret ny på programmet. VW's meget roste 16V'er

Jeg syntes hvis jeg søger Fabia med 75 hk lander jeg i 2004 modeller fra 160
og opefter, det er noget over målet.

Men betyder det at Seats modeller fra omkring 1998 og frem med 75 hk er med
den nye type moter ?

Jeg fornemmer jeg fægter lidt i blinde i forsøget på at give den som
motorekspert

Kim

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-12-04 12:20

> Jeg syntes hvis jeg søger Fabia med 75 hk lander jeg i 2004 modeller fra
160
> og opefter, det er noget over målet.

Den er også temmelig ny på markedet... Hvis det skal være en Fabia (og det
skal det da), vil jeg se efter en 101 HK'er. Den kan både køre sjovt og
økonomisk, alt efter temperament.

> Men betyder det at Seats modeller fra omkring 1998 og frem med 75 hk er
med
> den nye type moter ?

1,6 75 hk'eren er jo lidt af en VW-klassiker, som man aldrig går helt galt i
byen med. Den yder normalvis noget mere end det de opgivne 75 hk, og har et
dejligt bundtræk. Samtidig er det dog en lidt "grovkornet" motor lydmæssigt.
Det er heller ikke den mest økonomiske motor, regn med 13-15 km/l ved pæn
kørsel.

> Jeg fornemmer jeg fægter lidt i blinde i forsøget på at give den som
> motorekspert

Der er jo også en del at sætte sig ind i... Er kun selv rimeligt inde i
VAG's motorer

MVH
Kent Glerup

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-04 12:26

> Den er også temmelig ny på markedet... Hvis det skal være en Fabia (og det
> skal det da), vil jeg se efter en 101 HK'er. Den kan både køre sjovt og
> økonomisk, alt efter temperament.

Hmmm, er 101'eren så en ny model motor i forhold til 68 hk'eren ?

> [...]
> lydmæssigt.
> Det er heller ikke den mest økonomiske motor, regn med 13-15 km/l ved pæn

Vi havde tidligere en Cordoba 1,6 SE som jeg mener var emd 75 hk og den
syntes jeg kørte super godt, men nu er jeg nok også en form for
anti-bil-entusiast, mit primære mål er kom frem og tilbage fornufttigt.

hygge

Kim

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-12-04 12:37

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message

> Hmmm, er 101'eren så en ny model motor i forhold til 68 hk'eren ?

Mjoww.. Den blev introduceret i Polo omkring 1996 (hæng mig ikke op på det
præcise årstal...). Så vidt jeg husker var det anden gang VW lavede en 16
ventiler, efter den noget mere kendte 1,8 16V'er i Golf II GTI 16V. 68
HK'erens forgænger blev vel introduceret af Skoda i 50-60'erne... så lidt
ældre er den vel...

> Vi havde tidligere en Cordoba 1,6 SE som jeg mener var emd 75 hk og den
> syntes jeg kørte super godt, men nu er jeg nok også en form for
> anti-bil-entusiast, mit primære mål er kom frem og tilbage fornufttigt.

Det er skam også en glimrende og stabil motor! Den er bare ikke blandt de
mest moderne.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-04 12:37

> [...]
> ventiler, efter den noget mere kendte 1,8 16V'er i Golf II GTI 16V. 68
> HK'erens forgænger blev vel introduceret af Skoda i 50-60'erne... så lidt

Så for at skære det HELT ud i pap for denne upcoming motorekspert (yeah
right!!)

68 hk er bygget på gamle Skoda principper.

75 hk & 101 hk bygger på VW principper ?

Er det en måde at anskue det på ?

Kim

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-12-04 12:44

> Så for at skære det HELT ud i pap for denne upcoming motorekspert (yeah
> right!!)
>
> 68 hk er bygget på gamle Skoda principper.

Ja nemlig ja.

> 75 hk & 101 hk bygger på VW principper ?

Den ikke bare byger på "VW-principper", det er rene VW-motorer. Hvis man ser
på selve blokken finder man ikke et eneste skoda-mærke!

> Er det en måde at anskue det på ?

Det kan vist ikke gøres meget anderledes.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-04 12:44

> Den ikke bare byger på "VW-principper", det er rene VW-motorer. Hvis man
> ser
> på selve blokken finder man ikke et eneste skoda-mærke!

Så lader det til som skrevet længere nede i tråden jeg skal overveje om jeg
vil ofre noget mere for en Fabia 101, ellers er en 75hk eller 101 hk Cordaba
med lidt flere måneder på bagen også et godt bud.

Jeg vil ihvertfald godt sikre mig jeg havner i VW motorfamilien.

Kim

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-04 15:22

> [...]

> ser
> på selve blokken finder man ikke et eneste skoda-mærke!

Hvordan forholder det sig hvis jeg begynder at kigge på dieselmotorer ?

Jeg syntes altid man siger at ejerafgiften er større med diesel, men med
Seat Cordoba ligger det på niveau med benzin, til gengæld med 20 km/l.

Der må da ligge noget guld i det.

Kørselsmønster er typisk 15 km. ud og hjem.

Mvh.

Kim

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 19:14

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev :

>Kørselsmønster er typisk 15 km. ud og hjem

Så er der ikke meget guld i at tænke diesel

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-12-04 21:33

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der ikke meget guld i at tænke diesel

Enig..

Ang. 1,4 MPI (den gamle Skoda-kværn). Jeg glemte vist at nævne, at denne
motor trods sin lettere bedagede konstruktion, faktisk er en habil
hverdagsslider med en ret god økonomi. Man skal dog ikke forvente nogen form
for "raket-agtig" fremdrift

MVH
Kent Glerup

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-04 21:56

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> Så er der ikke meget guld i at tænke diesel

Hey du...

Hvor meget skal man op og køre før man kan hente noget på det, og handler
det primært om at forbrændingen først er oppe og svinge ved +20 km ? eller
er det totalt set, service og halløj ?

Hygge

Kim

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 23:13

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev :

>Hey du...

How-de ;)

>Hvor meget skal man op og køre før man kan hente noget på det, og handler
>det primært om at forbrændingen først er oppe og svinge ved +20 km ? eller
>er det totalt set, service og halløj ?

Set med det store overblik, skal du jo have tjent merudgifterne til
dieseldriften hjem

større vægtafgift (grøn afgift) , og de andre finurlige ting

Man skal vist stadig over de 30.000 årligt, før regnskabet tipper til
diesel's fordel

det klarer man næppe med 30km dagligt

220 arbejdsdage * 30 km ~ 6600km.

Fra : Mogens

Dato : 20-12-04 19:42

> [...]
> større vægtafgift (grøn afgift) , og de andre finurlige ting
> Man skal vist stadig over de 30.000 årligt, før regnskabet tipper til

Fremme i skoene?
www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-12-04 21:15

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev :

>Fremme i skoene?

<Terkel_mode>

Hva' sker der her ?

</terkel_mode>

You're barkin up the wrong tree, my friend ;)

>www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp

Herligt

Men hvad skal man skrive i de enkelte felter ?

fra siden

"Der er i denne beregning regnet med samme driftsomkostninger på en
benzin og dieselbil"

Og hvis lårtet laver en fubar, glemmer man at en diesel er *noget*
dyrere at lappe sammen igen ;(

" - priserne på serviceaftaler er omtrent ens nu om stunder. "

Hvor mange private har mon en sådan ?

"Beregningsmodellen kan kun opfattes som vejledende!"

Klogt træk ;)

Fra : Mogens

Dato : 20-12-04 21:32

> <Terkel_mode>
> Hva' sker der her ?
> </terkel_mode>
> You're barkin up the wrong tree, my friend ;)

Tænk dig om

> Men hvad skal man skrive i de enkelte felter ?

Jamen dog - det gi'r da sig selv...

Prøv denne: www.dr.dk/forbrug/biler/FDM/diesel_benzin.htm
Nåååhh - den var magen til

> "Der er i denne beregning regnet med samme driftsomkostninger på en
> benzin og dieselbil"

LOL

> " - priserne på serviceaftaler er omtrent ens nu om stunder. "

> Hvor mange private har mon en sådan ?

Det er der sgu mange, der har...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-12-04 21:46

>Det er der sgu mange, der har...

Jeg kender ikke nogen private, der har en sådan, det udelukker jo ikke
de findes, men som folk flest indretter sig, lyder det for mig
uvirkeligt....

( Du ved jammeren over at de til deres 300hundredetusisinde kroners
bil, nærmest går i ekstase over at en pære kan fåes 10 kroner
billigere et eller andet diffust sted .... )

Uden at bruge tid på regnemaskinen, tror jeg ikke 50km daglig kørsel
er nok ..

Fra : Mogens

Dato : 20-12-04 21:50

> ( Du ved jammeren over at de til deres 300hundredetusisinde kroners
> bil, nærmest går i ekstase over at en pære kan fåes 10 kroner
> billigere et eller andet diffust sted .... )

He he...

> Uden at bruge tid på regnemaskinen, tror jeg ikke 50km daglig kørsel
> er nok ..

Næh - så er der kun TDI'ens gode egenskaber, hvis
man kan lide dét...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-12-04 22:04

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev :

>Næh - så er der kun TDI'ens gode egenskaber, hvis
>man kan lide dét...

hmmmmm......

Er det noget med at kunne ændre sin fart fra 80 til 120 i 6'te gear,
uden at skulle anstrenge sig (ret meget)

<grin>

grin: fordi der eddermaneme osse er noget man tit har brug for ;)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-12-04 23:46

On Mon, 20 Dec 2004 22:04:22 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>uden at skulle anstrenge sig (ret meget)
>
><grin>
>

>grin: fordi der eddermaneme osse er noget man tit har brug for ;)

Nu er jeg ikke helt sikker på om der er blandet noget sarkasme ind i
din sidste sætning?

Er der ikke det, så har du jo helt ret. Det sker jo iflg. gruppen hele
tiden at man må bremse ned, fordi lastbiler er ifærd med at overhale
hinanden.

Så er det da rart at kunne mellemaccellerere uden de store
armbevægelser.

Har du ikke lagt mærke til det når du er ude og køre i den der
overvægtige kanariefugl du har i vognparken? *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-12-04 00:13

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Nu er jeg ikke helt sikker på om der er blandet noget sarkasme ind i
>din sidste sætning?

Lidt er der vel - du kender mig da ;)

Når det så er sagt - så forekommer det mig faktisk sjældent, at være
noget problem i nogle af mine biler at ændre fart fra 80 til 120,
bevares, en af dem, er lidt længere tid om manøvren end de andre, men
sidne jeg jo altid er kørt hjemmefra i god tid, bliver jeg ikke
stresset af *det*

>Er der ikke det, så har du jo helt ret. Det sker jo iflg. gruppen hele
>tiden at man må bremse ned, fordi lastbiler er ifærd med at overhale
>hinanden.

Narjjjjj.... det er da kun noget der sker for folk der ikke kan få
øjne og hjerne til at arbejde sammen - det kalder det vist noget med
kognitivt et eller andet - altså noget med at kunne drage konklusioner

du ved bil foran en i den bane man kører i - hvor skal vi hen du ?

>Så er det da rart at kunne mellemaccellerere uden de store
>armbevægelser.

Armbevægelser ? jeg bruger da højre fod ;)

>Har du ikke lagt mærke til det når du er ude og køre i den der
>overvægtige kanariefugl du har i vognparken? *LOL*

Overvægtig kanariefugl ? *den* var grov ! ;)

Din efterfølger på brormanden arbejde har iøvrigt vist humor :

En dag blev Claus kaldt ind til sjæferen - som spurgte om ikke Claus
kendte til firmaet politik om at drive konkurerende virksomhed

Claus lignede (as usual) et stort ? - indtil han kiggede ud af vinduet
og så en Turistbus parkeret udenfor firmaet - Frørup Rejser !

Hehe

(Skulle iøvrigt hilse alle fra Hawai-teltet - og ønske en god hjul)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-04 00:29

On Tue, 21 Dec 2004 00:12:56 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Overvægtig kanariefugl ? *den* var grov ! ;)

>--

Du kan vel heller ikke være helt upåvirket af, at hver gang du nærmer
dig et busstoppested, så begynder de gamle koner at myldre ud fra
læskurene? *LOL*

Det gælder selvfølgelig kun ved udensognskørsel. Jeg bliver nødt til
at nævne det, da jeg jo kender dine evner udi ordkløveri.

> [...]

>Claus lignede (as usual) et stort ? - indtil han kiggede ud af vinduet
>og så en Turistbus parkeret udenfor firmaet - Frørup Rejser !

Det ville han aldrig være blevet udsat for i min tid! *LOL* Jeg er jo
bekendt med Claus' angst for manuelt arbejde.

>--

>(Skulle iøvrigt hilse alle fra Hawai-teltet - og ønske en god hjul)

>--

Af hjertet tak. Det var meget venligt af Bomuldsvillaen at sende mig
en venlig tanke her ved den tilstundende højtid.

Lad der ikke være nogen tvivl om, at lige så venlige hilsner går den
anden vej. Jeg vil gå så vidt som til at håbe, at Tøjhuset er fritaget
for tjeneste f.eks. nytårsdag om morgenen. *LOL*

Når jeg nu, modstræbende, er i det venligtsindede hjørne, vil jeg
benytte lejligheden til også at tilskikke dig og dine en venlig
jule/nytårshilsen, med tak for mangen et muntert indlæg i debatten.

Der bør fortsættes ufortrødent i det nye år.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-12-04 08:37

> [...]

>Du kan vel heller ikke være helt upåvirket af, at hver gang du nærmer
>dig et busstoppested, så begynder de gamle koner at myldre ud fra

Ha ha .... det problem løses jo blot med et trut i tågehornet

det lyder som noget fra en Storebælt-færge, og så bliver de gamle
krikker jo så befippede, at de straks myldrer tilbage i skuret igen,
og venter på en bus

>Det gælder selvfølgelig kun ved udensognskørsel. Jeg bliver nødt til
>at nævne det, da jeg jo kender dine evner udi ordkløveri.

Det kunne være eget værre, men vore takskaduha'er her tillands er jo
gudskelov ej gule

(ordkløver ? mig ? hmmm...)

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 08:39

> Du kan vel heller ikke være helt upåvirket af, at hver gang du nærmer
> dig et busstoppested, så begynder de gamle koner at myldre ud fra
> læskurene? *LOL*

*ROFL*

> Det gælder selvfølgelig kun ved udensognskørsel. Jeg bliver nødt til
> at nævne det, da jeg jo kender dine evner udi ordkløveri.

Du kan lige så godt glemme det, Folmer.

Du ville kunne udregne hele verden og bruge 5 timer på at forklare den. Det
eneste du ville få ud af det, ville være, at du konsekvent blev
misforstået..

(Er det dét, man kalder argumentressistent..?)

Der er bare een ting, som du skal huske - det handler ikke om power det
her - det handler om ..........OMDREJNINGER.....!!

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-12-04 08:49

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>*ROFL*

jaja - grin du blot ;)

>Du kan lige så godt glemme det, Folmer.

Du overser at Folmer har haft et langvarigt bekendtskab til en der er
om muligt endnu værre end mig udi den sport.

>Du ville kunne udregne hele verden og bruge 5 timer på at forklare den. Det
>eneste du ville få ud af det, ville være, at du konsekvent blev
>misforstået..

Specielt hvis udregningen gav indtryk af at verden måtte være flad.

>(Er det dét, man kalder argumentressistent..?)

Nej -

>Der er bare een ting, som du skal huske - det handler ikke om power det
>her - det handler om ..........OMDREJNINGER.....!!

Klart - hvem gider en bil med Variomatic ?

Hvis du nogensinde har prøvekørt en DAF 33/44/66 vil du vide hvad der
hermed menes

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 09:03

Det

> Specielt hvis udregningen gav indtryk af at verden måtte være flad.

....eller hvis folk ikke kan "regne"..

Hvis "man" kunne det, ville man formentlig kunne påvise, at udregningen var
forkert - og at den nåede et forkert resultat.

Dét har det hidtil skortet lidt på - men man kan jo "synes", at det der er
regnet forekert - det ER jo et debatforum, det her....ikke..?

)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-12-04 22:11

On Sun, 19 Dec 2004 11:33:41 +0100, "Kent Glerup"
<glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote:

>1,4 16V, 75 HK. Ret ny på programmet. VW's meget roste 16V'er

Dejlig motor :)
Flemming Jacobsen

Fra : anders majland

Dato : 20-12-04 09:41

> 1,2 12V, 64 HK. VW's nye 3-cylindrede, med balanceaksel og nul tandrem.
> Går
> hæderligt med et godt moment for motorstørrelsen. Det er IKKE en racer!

Sådan en har vi der nu har gået 8000km - den gør det hæderligt. Sålænge man
kører solo og ikke har flere 100kg cement i bagagerummet har den fint kraft
nok til at følge trafikken ubesværet på en jysk landevej (i kender selv
hastighederne). Overhalinger skal selvfølgelig planlægges hjemmefra

Men smider man en trailer på krogen kan man bestemt godt mærke det - Men det
er ikke de store stræk vi gør det så det er ikke noget problem.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 12:10

> [...]
> større i Cordoba'en.
>
> Målet er nok en model Harry, altså en "Stations-Wagon", og der har jeg

Hvad med at kigge på mondeo st.car. ?

her er et godt bud:
http://bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=557675&page=2

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-04 12:21

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote in message news:41c5619b$0$33717

> Hvad med at kigge på mondeo st.car. ?
>
> her er et godt bud:
> http://bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=557675&page=2

Den ser fin ud, men vil nok gerne have en der ruller lidt mere på en kopfuld
benzin, og så måske ikke så stor, i know, lyder skævt når jeg søger en st.
car. *S*

Kim

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-12-04 12:28

> Hvad med at kigge på mondeo st.car. ?
>
> her er et godt bud:
> http://bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=557675&page=2

Meget bil for pengene! Dog også mange kilometer..

For 30k mere:

http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=554000186&page=9

101 HK og kun 37k på tælleren.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-04 12:29

> Meget bil for pengene! Dog også mange kilometer..
>
> For 30k mere:
>
> http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=554000186&page=9
>
> 101 HK og kun 37k på tælleren.

Nu re det jo svært at sammenlgine modeller på tværs af mærker, syntes jeg
ihvertfald.

Men her er der km at kigge på, men kan vi ikke blive enige om at en motor
kører rask væk 300-400 tusinde uden de store problemer, hvorimod at alderen
kan have en større faktor, mht. til rust ?

Det er bl.a. derfor jeg begyndte at kigge Fabia fra omkring 2001 istedet for
Cordoba fra 98-99.

Kim

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-12-04 12:40

> Nu re det jo svært at sammenlgine modeller på tværs af mærker, syntes jeg
> ihvertfald.

Enig! Når man så blander mærke-religion ind over, går det helt galt.

> [...]
alderen
> kan have en større faktor, mht. til rust ?

Hvis man ser isoleret på motoren er det nok rigtigt. Man skal nok istedet se
på de mere normale sliddele: Bremser, hjullejer, affjedring, støddæmpere
plus meget andet. Når man når 150-200 kkm vil der være en løbende udgift til
disse som der skal tages højde for.

> Det er bl.a. derfor jeg begyndte at kigge Fabia fra omkring 2001 istedet
for
> Cordoba fra 98-99.

Sådan så vi også på det.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-04 12:42

> Sådan så vi også på det.

Hep.. Og der fik jeg faktisk set lidt for isoleret på motoren og ikke de
øvrige stumper.

Jeg tror jeg skal overvejer om jeg vil smide de extra kroner for en Fabia,
eller hoppe baglæns mod en Cordoba,

Foreløbig tak for hjælpen, skyd endelig hvis der er andet jeg skal tænke
over.

Og kent falder du over gudetilbuddet smid lige en besked, jeg går efter en
sølvgrå eller sort

Kim