|
| Toppakning i kobber Fra : Keld Rasmussen |
Dato : 18-12-04 16:41 |
|
Grundet voldsomt oliespild har jeg planer om at skifte bl.andet min
toppakning og har derfor fået en ny hjem
Den gamle toppakning var i et pap lignende materiale med metalringe
rundt om cylindrene, den nye er i ren kobber overalt og hele vejen i gennem.
Skal den bare sættes på (efter afrensning af top og blok forstås) og
spændes efter den forskrevene rækkefølge og moment, eller skal man give
den en bane flydende pakning eller hvad ?
Hvad er fidusen ved en pakning i kobber, hvis der er nogen.
--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160
2 er for lidt og 4 er for mange !
http://www.dfmc.dk/?id=622
| |
Ukendt (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-12-04 17:50 |
|
"Keld Rasmussen" <khr@fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cq1j1i$m28$1@news.net.uni-c.dk...
> Grundet voldsomt oliespild har jeg planer om at skifte bl.andet min
> toppakning og har derfor fået en ny hjem
> Den gamle toppakning var i et pap lignende materiale med metalringe
> rundt om cylindrene, den nye er i ren kobber overalt og hele vejen i
gennem.
> Skal den bare sættes på (efter afrensning af top og blok forstås) og
> spændes efter den forskrevene rækkefølge og moment, eller skal man give
> den en bane flydende pakning eller hvad ?
Jeg tror den er født med kobber pakning, det var min BSA A65 fra 1971.
Royal Enfield har også.
Så bare mont den, som beskrevet i værkstedsbog eller hvor du læser det.
Flydene pakning, bruger jeg som regel på toppakninger og er der sikkert
andre meninger om her, så!!!
> Hvad er fidusen ved en pakning i kobber, hvis der er nogen.
Den kan kan formes og nem at få tæt først, men den bliver hård og kan så
svede lidt ( eller meget ), når den har ståedet stille i lang tid.
Derfor bruger jeg flydene pakning til at hjælpe der.
Det er også meget varme ledene og detkan jo både være en fordel og en
ulempe, at varmen "flytter" sig fra top til cylinder eller omvendt.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Armand (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-12-04 00:00 |
|
Flemming Disc wrote:
>
> Jeg tror den er født med kobber pakning, det var min BSA A65 fra 1971.
> Royal Enfield har også.
Kobber er nok ærke toppaknings-materialet, hvis brug kan føres mindst
ligeså langt tilbage som de første forbrændingsmotorer, og sikkert
tilbage til dampmaskinerne, så helt ubrugelig er kobberpakningen altså
ikke :-|
>>Hvad er fidusen ved en pakning i kobber, hvis der er nogen.
> Det er også meget varme ledene og det kan jo både være en fordel og en
> ulempe, at varmen "flytter" sig fra top til cylinder eller omvendt.
Det er netop fordelen at kobberpakninger leder varmen mellem emnerne, og
netop derfor ses brugen af kobber oftest i forbindelse med voldsomme
tuninger der medfører høj termisk belastning af især fartvindskølede
motorer. Og da det er topstykket der er værst termisk belastet, så er
det fra topstykket og over i cylinderblokken at varmen vil bevæge sig.
Jeg ser ingen ulempe i denne varmeledning :-|
> Den kan kan formes og nem at få tæt først, men den bliver hård og kan så
> svede lidt ( eller meget ), når den har ståedet stille i lang tid.
> Derfor bruger jeg flydene pakning til at hjælpe der, og det er der sikkert
> andre meninger om her.
Jup!
Hvorfor bruge flydende pakning og derigennem isolere den fremragende
varmeledning man har vundet ved brugen af kobberpakning :-|
--
Armand.
| |
Ukendt (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-12-04 09:42 |
|
"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:iC2xd.76290$Vf.3616053@news000.worldonline.dk...
>
> Jeg ser ingen ulempe i denne varmeledning :-|
¨
Det tror jeg nu heller ikke, så det var nærmest for at være sikker
>
> Jup!
> Hvorfor bruge flydende pakning og derigennem isolere den fremragende
> varmeledning man har vundet ved brugen af kobberpakning :-|
Det har du ret i, men feks. på Royal Enfild, har den med at blive utæt
omkring stødstangs hullerne.
Så jeg giver dem altid der, man behøver jo ikke plaske det hele til, vel.
Og jeg ville gøre det sammen med Trumpeten, der hvor man kan se den har med
at blive utæt.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Armand (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-12-04 13:41 |
|
Flemming Disc wrote:
>
>>Hvorfor bruge flydende pakning og derigennem isolere den fremragende
>>varmeledning man har vundet ved brugen af kobberpakning :-|
>
> Det har du ret i, men feks. på Royal Enfild, har den med at blive utæt
> omkring stødstangs hullerne. Så jeg giver dem altid der,
Er det cylindriske huller?
Ifald ville det være mere effektivt at bore hullet omkring stødstængerne
op så der er plads til en O-ring der er en mm tykkere end
Kobber-toppakningen - Evt. ligefrem at få boret hullerne i cylinderens
pakflade op til at en tykkere O-ring kan finde sin plads :-|
--
Armand.
| |
Ukendt (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-12-04 14:05 |
|
"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:_Dexd.76346$Vf.3617130@news000.worldonline.dk...
> Er det cylindriske huller?
Nej, men der masser af plads.
> Ifald ville det være mere effektivt at bore hullet omkring stødstængerne
> op så der er plads til en O-ring der er en mm tykkere end
> Kobber-toppakningen - Evt. ligefrem at få boret hullerne i cylinderens
> pakflade op til at en tykkere O-ring kan finde sin plads :-|
Det kunne måske laves, som der lavet på de store viragoer, med en oring
omkring knastkæde!!
Det er bare nok noget man skal holde sig til på sin egen cykel.
Det er ikke smart at sende en kundecykel afsted, der en dag kommer til et
andet værksted og er samlet med dele der ikke er i reservedelskatalogen.
For så kan mange af dem, slet ikke rep. dem
Så jeg fortsætter med flydene pakning på kritiske steder, det har alle
værksteder og det bruges også, selvom de påstår det medsatte.
Nå, nu får jeg nok hug, fra andre mekaniker :-////
Men din ide er sikket god nok.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Gert Bo thorgersen (23-12-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 23-12-04 11:06 |
|
"Flemming Disc" <flemming_discNOdiscteknik.dk> wrote in message
news:41c57c68$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:_Dexd.76346$Vf.3617130@news000.worldonline.dk...
> > Er det cylindriske huller?
> Nej, men der masser af plads.
>
> > Ifald ville det være mere effektivt at bore hullet omkring stødstængerne
> > op så der er plads til en O-ring der er en mm tykkere end
> > Kobber-toppakningen - Evt. ligefrem at få boret hullerne i cylinderens
> > pakflade op til at en tykkere O-ring kan finde sin plads :-|
>
> Det kunne måske laves, som der lavet på de store viragoer, med en oring
> omkring knastkæde!!
>
> Det er bare nok noget man skal holde sig til på sin egen cykel.
> Det er ikke smart at sende en kundecykel afsted, der en dag kommer til et
> andet værksted og er samlet med dele der ikke er i reservedelskatalogen.
> For så kan mange af dem, slet ikke rep. dem
> Så jeg fortsætter med flydene pakning på kritiske steder, det har alle
> værksteder og det bruges også, selvom de påstår det medsatte.
> Nå, nu får jeg nok hug, fra andre mekaniker :-////
>
> Men din ide er sikket god nok.
>
> Venlig hilsen
> Flemming Disc
> www.discteknik.dk
>
Hvad slags flydende pakning taler du om? Det som jeg mest forbinder med
flydende pakningen er det sorte stads der størkner og så sidenhen er som
tyndt gummi; altså når man skiller motoren and skal man hive/skrabe det af.
Det er noget værre stas som jeg brugte da jeg havde knallert for 40 år
siden. Noget værre stads fordi stykker fra det kan blokere oliekanaler. Den
flydende pakning jeg bruger er kobberfedt; garogså aluminiumfedt osv.
Kobber toppakninger er gode til topstykker fordi de netop er varmeledende og
kan genbruges. Til min Honda CB750 hjemkøbte jeg kobbertoppakning fra Russ
Colins i USA, den daværende Verdensmester i kvartmile. Jeg genbrugte den
hver efter hver gang jeg havde topstykket af efter først at have udglødet
den og så derefter påsmurt kobberfedt. Desværre har jeg ikte kunnet opdrive
kobber toppakninger til mine efterfølgende motorcykler.
Til supertuning bruges oftest kobber pakninger eller endnu bedre O-ringe.
Altså O-ringe systemet med en store O ringe på toppen af cylinderblokken
omkransende hver sin cylinder i et nedfræset spor.
Mvh. Gert
BMW R100, Honda VTR 1000F, Honda VFR 400R, Honda XR 250, Honda Wave 125 og
Honda Civic 1,7.
| |
Bjørn S (23-12-2004)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 23-12-04 12:42 |
|
Gert Bo thorgersen wrote:
> "Flemming Disc" <flemming_discNOdiscteknik.dk> wrote in message
> news:41c57c68$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:_Dexd.76346$Vf.3617130@news000.worldonline.dk...
>> > Er det cylindriske huller?
>> Nej, men der masser af plads.
>>
>> > Ifald ville det være mere effektivt at bore hullet omkring stødstængerne
>> > op så der er plads til en O-ring der er en mm tykkere end
>> > Kobber-toppakningen - Evt. ligefrem at få boret hullerne i cylinderens
>> > pakflade op til at en tykkere O-ring kan finde sin plads :-|
>>
>> Det kunne måske laves, som der lavet på de store viragoer, med en oring
>> omkring knastkæde!!
>>
>> Det er bare nok noget man skal holde sig til på sin egen cykel.
>> Det er ikke smart at sende en kundecykel afsted, der en dag kommer til et
>> andet værksted og er samlet med dele der ikke er i reservedelskatalogen.
>> For så kan mange af dem, slet ikke rep. dem
>> Så jeg fortsætter med flydene pakning på kritiske steder, det har alle
>> værksteder og det bruges også, selvom de påstår det medsatte.
>> Nå, nu får jeg nok hug, fra andre mekaniker :-////
>>
>> Men din ide er sikket god nok.
>>
>> Venlig hilsen
>> Flemming Disc
>> www.discteknik.dk
>>
> Hvad slags flydende pakning taler du om? Det som jeg mest forbinder med
> flydende pakningen er det sorte stads der størkner og så sidenhen er som
> tyndt gummi; altså når man skiller motoren and skal man hive/skrabe det af.
> Det er noget værre stas som jeg brugte da jeg havde knallert for 40 år
> siden. Noget værre stads fordi stykker fra det kan blokere oliekanaler. Den
> flydende pakning jeg bruger er kobberfedt; garogså aluminiumfedt osv.
> Kobber toppakninger er gode til topstykker fordi de netop er varmeledende og
> kan genbruges. Til min Honda CB750 hjemkøbte jeg kobbertoppakning fra Russ
> Colins i USA, den daværende Verdensmester i kvartmile. Jeg genbrugte den
> hver efter hver gang jeg havde topstykket af efter først at have udglødet
> den og så derefter påsmurt kobberfedt. Desværre har jeg ikte kunnet opdrive
> kobber toppakninger til mine efterfølgende motorcykler.
> Til supertuning bruges oftest kobber pakninger eller endnu bedre O-ringe.
> Altså O-ringe systemet med en store O ringe på toppen af cylinderblokken
> omkransende hver sin cylinder i et nedfræset spor.
> Mvh. Gert
> BMW R100, Honda VTR 1000F, Honda VFR 400R, Honda XR 250, Honda Wave 125 og
> Honda Civic 1,7.
| |
Bjørn S (23-12-2004)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 23-12-04 13:10 |
|
Gert Bo thorgersen wrote:
> Hvad slags flydende pakning taler du om? Det som jeg mest forbinder med
> flydende pakningen er det sorte stads der størkner og så sidenhen er som
> tyndt gummi; altså når man skiller motoren and skal man hive/skrabe det af.
Der er jo flere typer af flytende pakninger, beregnet til hvert sit brug.
Af de "gamle gode" husker jeg Atmosit, det er som du beskriver noget sejt
gummiagtig stads som nok mere er til pakflader (gear, motorblok m.m.)
Wurth, bl. mange andre har noget tilsvarende; Super RTV-Silikone, som er
endel nemmere at skrabe af igen.
Til toppakning var/er Hylomar blå af en art meget brugt, det er
oprindelig udviklet af Rolls Royce til brug i flyindustrien.
Det har jeg brugt meget af i -70 og tidlig -80 til bl.a Datsun/Nissan,
deres alutoppe til støbejernsblok var en skidt kombination ved varmkørsel
:-/
Den fåes hos Wurth som DP 300
Da den kun tåler varme op til 300 grader C, siger det sig selv at tæt på
cylinderforingen gør den ingen gavn, men her er der jo så tit indlagt
nogle metal eller kobberringe i pakningen.
Flydende pakninger eller ej, alt med måde, det overskydende skal jo et
eller andet sted, så et tyndt lag er nok.
--
/Bjørn
| |
Ukendt (23-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-12-04 13:27 |
|
"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cqecih$qb0$1@abbeden.bunk.cc...
> Der er jo flere typer af flytende pakninger, beregnet til hvert sit brug.
> Af de "gamle gode" husker jeg Atmosit, det er som du beskriver noget sejt
> gummiagtig stads som nok mere er til pakflader (gear, motorblok m.m.)
> Wurth, bl. mange andre har noget tilsvarende; Super RTV-Silikone, som er
> endel nemmere at skrabe af igen.
>
> Til toppakning var/er Hylomar blå af en art meget brugt, det er
> oprindelig udviklet af Rolls Royce til brug i flyindustrien.
> Det har jeg brugt meget af i -70 og tidlig -80 til bl.a Datsun/Nissan,
> deres alutoppe til støbejernsblok var en skidt kombination ved varmkørsel
> :-/
> Den fåes hos Wurth som DP 300
> Da den kun tåler varme op til 300 grader C, siger det sig selv at tæt på
> cylinderforingen gør den ingen gavn, men her er der jo så tit indlagt
> nogle metal eller kobberringe i pakningen.
>
> Flydende pakninger eller ej, alt med måde, det overskydende skal jo et
> eller andet sted, så et tyndt lag er nok.
>
Jamen tak Bjørn, fordi du faktisk svarede for mig.
Jeg kan så tilføje at jeg primær bruger Loctite, som også i en masse slag,
så det næste ikke er til at finde ud af hvad der er bedst til hvad
Jeg kender også godt produkterne fra Wurth, de er også bare 10-4.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Gert Bo thorgersen (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 24-12-04 01:52 |
|
"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> wrote in message
news:cqecih$qb0$1@abbeden.bunk.cc...
> Gert Bo thorgersen wrote:
>
>
> > Hvad slags flydende pakning taler du om? Det som jeg mest forbinder med
> > flydende pakningen er det sorte stads der størkner og så sidenhen er som
> > tyndt gummi; altså når man skiller motoren and skal man hive/skrabe det
af.
>
> Der er jo flere typer af flytende pakninger, beregnet til hvert sit brug.
> Af de "gamle gode" husker jeg Atmosit, det er som du beskriver noget sejt
> gummiagtig stads som nok mere er til pakflader (gear, motorblok m.m.)
> Wurth, bl. mange andre har noget tilsvarende; Super RTV-Silikone, som er
> endel nemmere at skrabe af igen.
>
> Til toppakning var/er Hylomar blå af en art meget brugt, det er
> oprindelig udviklet af Rolls Royce til brug i flyindustrien.
> Det har jeg brugt meget af i -70 og tidlig -80 til bl.a Datsun/Nissan,
> deres alutoppe til støbejernsblok var en skidt kombination ved varmkørsel
> :-/
> Den fåes hos Wurth som DP 300
> Da den kun tåler varme op til 300 grader C, siger det sig selv at tæt på
> cylinderforingen gør den ingen gavn, men her er der jo så tit indlagt
> nogle metal eller kobberringe i pakningen.
>
> Flydende pakninger eller ej, alt med måde, det overskydende skal jo et
> eller andet sted, så et tyndt lag er nok.
>
> --
> /Bjørn
>
Jeg har selv måske alle den slags flydende pakninger de sælger hos Biltema,
ihvertfald dem på små tuber, og derudover bl.a. den der bruges til BMWér
udstødsningsgevind; hvorom der skrives at det skal skiftes hvert år. Men min
fortrukne er kobberfedtet.
Men dem jeg har, som jeg købte i Danmark, må jeg opbevare i køleskabet for
det er for varmt for dem i Thailand. Kuglelejefedtet i dåse havde samme
problem og jeg måtte smide den ud og så her i Chiang Mail købe en lignende
af Shells som godt kan klare varmen.
Med temperaturen du nævner, kontra flydende pakning, så har jeg problemet
med at jeg godt ville have at jeg kunne købe en Lock-tide der kunne klare en
anelse mere end den maksimale type for mine indsugningsmanifold på BMW
R100én bliver tit en anelse varmere og så ophører virkningen.
Mvh. Gert
| |
Steen Gruby (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 18-12-04 19:01 |
|
On Sat, 18 Dec 2004 16:40:32 +0100, Keld Rasmussen
<khr@fjernpost.cybercity.dk> wrote:
Hej Keld
>
>Hvad er fidusen ved en pakning i kobber, hvis der er nogen.
Der er faktisk et par stykker.
En kobberpakning er med garanti tæt hvis den monteres rigtigt, og at
hverken topstykke eller cylinder er skæv.
Den kan genanvendes hvis den udglødes.
Som Flemming skriver bliver den hård hvis den deformeres
(sammenpresses), hvilket sker når den monteres, men det er der råd for
- Udglødning.
Udglødning foretages med en stor gasbrænder og en spand vand.
Hæng pakningen i en stålrtåd og varm denn op med gasbrænderen.
Når den antager et blåligt skær når der varmes på den har den nået den
rette temperatur og nedsænkes den i vandet - meget hurtigt.
Efter den operation er den blød som L... og klar til genanvendelse
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
John Jensen (18-12-2004)
| Kommentar Fra : John Jensen |
Dato : 18-12-04 19:29 |
|
"Keld Rasmussen" <khr@fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cq1j1i$m28$1@news.net.uni-c.dk...
> Grundet voldsomt oliespild har jeg planer om at skifte bl.andet min
> toppakning og har derfor fået en ny hjem
> Den gamle toppakning var i et pap lignende materiale med metalringe
> rundt om cylindrene, den nye er i ren kobber overalt og hele vejen i
gennem.
> Skal den bare sættes på (efter afrensning af top og blok forstås) og
> spændes efter den forskrevene rækkefølge og moment, eller skal man give
> den en bane flydende pakning eller hvad ?
>
> Hvad er fidusen ved en pakning i kobber, hvis der er nogen.
> --
> Keld Rasmussen
Ingen flydende pakning.!
/ John
| |
Ukendt (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-12-04 20:15 |
|
"John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41c47603$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
>
> Ingen flydende pakning.!
>
Det var det jeg skrev, der var andre meninger om flydende pakning.
Men Johns mening er nok "farvet af" at han bestemt ikke elsker mig
sssåååååå!!!!!!!!!!!!
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Rasmus Pedersen [600~ (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus Pedersen [600~ |
Dato : 19-12-04 11:09 |
|
Ingen flydende pakning...
Vil mene at en kobberpakning saktens kan holde uden sådanne noget skidt.
mvh Rasmus
| |
|
|