Opel Rekord Turbo Diesel?
Fra : Neser

Dato : 18-12-04 13:39

Davs NG

Jeg har lige fået tilbudt en Opel Rekord 2,3 TD.

Er det en org. model, eller er det, som jeg tror, en rekord med en 2,3TD
Omega motor?

Hvad skal man være opmærksom på ved køb af sådan en gammel vogn, og hvor
skal man kigge efter de slemme ting?

Hvad kan man forestille sig at den kunne koste i vægtafgift? 5-6000 årligt?

- Neser

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-12-04 14:32

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal man kigge efter de slemme ting?
>
> Hvad kan man forestille sig at den kunne koste i vægtafgift? 5-6000

Hej

Et kig i "Bil Årbogen" 1984 & 1985 afslører, at der er tale om en "original"
udgave af Rekord'en (men samme motor findes i 1986 også i Omega'en).
Data: R4; 2260 ccm; 71 HK @ 4400 rpm; komp. 22,0; 0-100 20,0 s.; 16,3 km/l;
L465 cm; B173 cm; 1175 kg; top 160 km/t.
Jeg tror ikke, der er så meget Turbo i den..?

Så vidt jeg kan se kommer den til at koste 2880,- halvårligt i vægtafgift
(http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html)
--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : L

Dato : 18-12-04 17:28

Hej

Her er nogle informationer.

Type, style Rekord E '84 turbo diesel
Year of construction 1984 -1986
Quantity 10.967
Engine variants 2.3 liter TD
Type of combustion diesel
No. of cylinders/arrangement 4/in-line
Cylinder head/engine block gray cast iron/gray cast iron
Displacement cm3 2260
Bore x stroke mm 92 x 85
Output kW (h.p.)/rpm 63 (86)/4200
Max. torque Nm/rpm 190/2200
Valve timing o. h. c., double roller chain
Lubrication force-feed circulation oiling
Fuel mixing Bosch diesel Injection pump
Boost turbocharger KKK
Cooling system frost-proof overpressure liquid cooling
Ignition system/voltage battery/12 V/2 x 44 Ah

Power transmission:
Clutch, type single plate dry clutch
Transmission, type, gears five speed
Gearshift stick shift
Drive, type rear wheel drive, differential with hypoid gearing

Body/chassis:
Body 4 door notchback, 5 door station wagon
Equipment variants notchback GL, GLS, CD; Caravan GL, GLS, CD
Body/chassis design integral all steel chassis with 5 seats
Front wheel suspension independent suspension with McPherson struts
Front wheel suspension/damping coil springs, telescopic shock-absorbers,
separate shock-absorber cartridges, stabilizer
Rear wheel suspension one-piece rear axle with four longitudinal and one
transverse control arm
Rear wheel suspension/damping progressive coil springs, telescopic
shock-absorbers, stabilizer
Wheels, type steel disc wheels, 5 1/2 J x 14
Tires, size 175 SR 14

Steering/brakes:
Steering, type recirculating ball steering (safety steering), on power
steering
Foot brake hydraulic dual circuit brakes with brake booster and brake force
controller
Front brakes floating caliper disc brakes
Rear brakes drum brakes
Hand brake control cable on the rear wheels

Dimensions/weight/performance/prices:
Length/width/height mm 4652 x 1726 x 1420 (notchback), 4678 x 1720 x 1470
(Caravan)
Wheelbase mm 2668
Track width front/rear mm 1435/1412
Empty weight kg 1245 (Caravan: 1295)
Payload kg 535 (Caravan: 605)
Tank capacity l 65 (Caravan: 70)
Consumption l/100 km 6.3
Top speed km/h 168
Base price DM 25 110.- to 28 875.-

Kilde: Opels 100 years cd

Mvh. TLS

Fra : Gaffa

Dato : 18-12-04 20:19

Hej, meget interessant info.

Kan du også fra denne cd skaffe data fra Open på den model der ca årgang
1976-78 herhjemme kunne købel som "Rekord 6L" en specialudage af den normale
opel rekord. Jeg mener at den var på 2200ccm og med en 6L med weber
kaburator.

hilsen

Fra : L

Dato : 18-12-04 22:22

Hej

Jeg har lige hurtigt cuttet noget.

Der er også en Kapitän V8 fra 1965 - 1968
dem er der lavet 113 af. De var med en 4.6 liter fra Chevrolet på 190 hp

____________________________________
Rekord C
Model:
Type, style Rekord C
Year of construction 1966 -1971
Quantity 1 253 161

Engine:
1.5 liter 1.7 liter 1.7 liter S 1.9 liter S 2.2 liter

vedr.
2.2 liter
No. of cylinders/arrangement - 6/in-line
Displacement cm3 - 2239
Bore x stroke mm - 82,5 x 69.8
Output kW (h.p.)/rpm - 70 (95)/4800
Max. torque Nm/rpm - 160/3200
Consumption L/100 - 11,4
Top speed - 163

Valve timing o. h. c., camshaft, hollow tappet, roller chain
Lubrication force-feed circulation oiling
Fuel mixing downdraft carburetor with accelerator pump
Cooling system frost-proof overpressure liquid cooling
Ignition system/voltage battery/12 V/44 Ah

Power transmission:
Clutch, type single plate dry clutch with disc spring, up to 1970 optional
for 3 speed Olymat
Transmission, type, gears three speed, optional: four speed
Automatic, type, gears optional for engines 1.9 S and 2.2: Powerglide two
speed automatic
Gearshift steering column gear shift, four speed optional with stick shift
Drive, type rear wheel drive, differential with hypoid gearing

Body/chassis:
Body 2 and 4 door notchback, coupe, 3 and 5 door station wagon
Equipment variants Rekord L (2 and 4 door notchback), Caravan
Body/chassis design integral all steel chassis with 5 seats
Front wheel suspension independent suspension with transverse control arms
of unequal lengths, stabilizer
Front wheel suspension/damping coil springs with linear rate, telescopic
shock-absorbers in the coil spring
Rear wheel suspension one-piece rear axle with double longitudinal control
arms
Rear wheel suspension/damping coil springs with linear rate, telescopic
shock-absorbers
Wheels, type steel disc wheels, 5 J x 13
Tires, size 6.40 x 13................................................ 6.40 S
13....................................................................

Steering/brakes:
Steering, type recirculating ball steering with automatic return (safety
steering)
Foot brake hydraulic dual circuit brakes with brake booster
Front brakes fixed caliper disc brakes
Rear brakes drum
Hand brake lever-operated hand brake, control cable on the rear wheels

Dimensions/weight/performance/prices:
Length/width/height mm 4550 x 1754 x 1456 (notchback), 4550 x 1754 x 1465
(Caravan)
Wheelbase mm 2668
Track width front/rear mm 1412/1410
Empty weight kg 1040 -1080, Caravan: 1135
Payload kg 400 - 460, Caravan: 530
Tank capacity l 55
Consumption l/100 km 9.9 10.5 10.8 10.5 11.4
Top speed km/h 133 (as of '68: 136) 136 (as of '68: 141) 148 160 163
Base price DM 7 590.- to 9 350.-

___________________________________
Kapitän A 2.8 liter
Model:
Type, style Kapitän A 2.8 liter
Year of construction 1965 -1968
Quantity 9 106

Type of combustion gasoline
No. of cylinders/arrangement 6/in-line
Cylinder head/engine block gray cast iron/gray cast iron
Displacement cm3 2784
Bore x stroke mm 92 x 69.8

2.8S (denne har 1 kaburator)
Output kW (h.p.)/rpm - 92 (125)/4800
Max. torque Nm/rpm - 210/3500
Top speed - 170
Base price DM 1967: 12 221.-

2.8HL (as of 1967) (denne har 2 kaburator)
Output kW (h.p.)/rpm -103 (140)/4900
Max. torque Nm/rpm - 227/3600-3800
Base price DM 1965: 11 300.-
1967: 11 726,-

Valve timing c .i. h., hydraulic tappets, roller chain
Lubrication force-feed circulation oiling
Fuel mixing Opel downdraft carburetor with accelerator pump
Number of carburetors 1 2
Cooling system frost-proof overpressure liquid cooling
Ignition system/voltage battery/12 V/44 Ah

Power transmission:
Clutch, type hydraulically actuated single plate dry clutch with disc spring
Transmission, type, gears Opel four speed
Automatic, type, gears Powerglide, torque converter and automatically
shifting
two speed planetary gear system
Gearshift steering column gear shift
Drive, type rear wheel drive, differential with hypoid gearing

Body/chassis:
Body 4 door notchback
Body/chassis design integral all steel chassis with 6 seats
Front wheel suspension independent suspension with trapezoidal transverse
control arms, stabilizer
Front wheel suspension/damping coil springs, telescopic shock-absorbers
Rear wheel suspension one-piece rear axle
Rear wheel suspension/damping asymmetric two leaf semi-elliptical springs,
telescopic shock-absorbers, stabilizer
Wheels, type steel disc wheels
Tires, size 7.00 S 14 7.00 H 14

Steering/brakes:
Steering, type recirculating ball steering with automatic return
Foot brake hydraulic dual circuit four wheel brakes with brake booster
Front brakes disc brakes
Rear brakes simplex drum brakes
Hand brake lever-operated hand brake, control cable on the rear wheels
Dimensions/weight/performance/prices:
Length/width/height mm 4948 x 1902 x 1445
Wheelbase mm 2845
Track width front/rear mm 1498/1514
Empty weight kg 1350
Payload kg 500
Tank capacity l 70
Consumption l/100 km 13.4 13.0
Top speed km/h 170 180
Base price DM 1965: 11 300.-
1967: 11 726,- 12 221,-

____________________________________
Kapitän B
Model:
Type, style Kapitän B
Year of construction 1969 -1970
Quantity 4 976
Engine:
Engine variants 2.8 liter S 2.8 liter H
Type of combustion gasoline
No. of cylinders/arrangement 6/in-line
Cylinder head/engine block gray cast iron/gray cast iron

2.8 liter S
Displacement cm3 - 2784
Bore x stroke mm - 92 x 69.8
Output kW (h.p.)/rpm - 97 (132)/5200
Max. torque Nm/rpm - 210/3500
carburetor - Zenith 35/40 INAT
Empty weight kg 1475
Payload kg 505
Tank capacity l 80
Consumption l/100 km 13.4
Top speed km/h 175
Base price DM 13 542.-

2.8 liter H
Displacement cm3 - 2784
Bore x stroke mm - 92 x 69.8
Output kW (h.p.)/rpm - 107 (145)/5200
Max. torque Nm/rpm - 227/3700
carburetor- 2 Zenith 35/40 INAT
Empty weight kg 1495
Payload kg 505
Tank capacity l 80
Consumption l/100 km 13.5
Top speed km/h 182
Base price DM 13 941.-

Valve timing c .i. h., hydraulic tappets, roller chain
Lubrication oil pressure circulating lubrication
Fuel mixing downdraft governor carburetor with accelerator pump

Cooling system overpressure liquid cooling with circulating pump
Ignition system/voltage battery/12 V/44 Ah
Power transmission:
Clutch, type hydraulically actuated single plate dry clutch with disc spring
Transmission, type, gears Opel four speed
Automatic, type, gears Opel automatic, hydraulic torque converter and
automatically
shifting three speed planetary gear system
[...]

Rear wheel suspension dual joint axle with constant track and camber with 2
homokinetic
joints (De-Dion principle)), stabilizer
Rear wheel suspension/damping coil springs, telescopic shock-absorbers
Wheels, type steel disc wheels, 6 J x 14
Tires, size 7.00 H 14

Steering/brakes:
Steering, type recirculating ball steering with safety steering column
Foot brake hydraulic dual circuit four wheel brakes with brake booster
Front brakes disc brakes
Rear brakes drum brakes
Hand brake mechanical on the rear wheels
Dimensions/weight/performance/prices:
Length/width/height mm 4900 x 1835 x 1445
Wheelbase mm 2845
Track width front/rear mm 1510/1505
Empty weight kg 1475 1495
Payload kg 505 505
Tank capacity l 80 80
Consumption l/100 km 13.4 13.5
Top speed km/h 175 182
Base price DM 13 542.- 13 941.-

Mvh. TLS

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-12-04 22:32

"L" <ulund@mail.dk> skrev en masse data

Hej L

Kan du kigge efter data på disse 2 biler?

Opel Record Stationcar 1984 2.0 4 gears 5 dørs
Opel Record Stationcar 1985 2.0 Automatic 3 dørs

Mvh. Uffe Ravn

Fra : L

Dato : 19-12-04 13:12

Rekord E '82
Model:
Type, style Rekord E '82
Year of construction 1982 -1986 (export parts until July 1989)
Quantity 483 419

Engine:
Engine variants

1.8 liter N
1982 - 86
Cylinder head/engine block crossflow, aluminum/gray cast iron
gasoline
Displacement cm3 1796
Bore x stroke mm 84.8 x 79.5
Output kW (h.p.)/rpm 55 (75)/5400
Max. torque Nm/rpm 135/3000
Valve timing o. h. c., toothed belt
Ignition system/voltage battery/12 V/44 Ah
Fuel mixing downdraft carburetor -1 B 1
Consumption l/100 km 9.2
Top speed km/h 160
Base price DM 18 560.-

1.8 liter S
1982 - 86
Cylinder head/engine block crossflow, aluminum/gray cast iron
gasoline
Displacement cm3 1796
Bore x stroke mm 84.8 x 79.5
Output kW (h.p.)/rpm 66 (90)/5400
Max. torque Nm/rpm 143/3000 - 3400
Valve timing o. h. c., toothed belt
Ignition system/voltage battery/12 V/44 Ah
Fuel mixing downdraft carburetor -Varajet II
Consumption l/100 km 8.5
Top speed km/h 165
Base price DM 18 560.-

1.8 liter E
1985 - 86
Cylinder head/engine block crossflow, aluminum/gray cast iron
gasoline
Displacement cm3 1796
Bore x stroke mm 84.8 x 79.5
Output kW (h.p.)/rpm 74 (100)/5600
Max. torque Nm/rpm 140/3000
Valve timing o. h. c., toothed belt
Ignition system/voltage battery/12 V/44 Ah
Fuel mixing injection - LU-Jetronic
Consumption l/100 km 8.7
Top speed km/h 172
Base price DM 23 660.-

2.0 liter S
1982 - 86
gray cast iron/gray cast iron
gasoline
Displacement cm3 1979
Bore x stroke mm 95 x 69.8
Output kW (h.p.)/rpm 74 (100)/5200
Max. torque Nm/rpm 156/3800
c. i. h., double roller chain
Ignition system/voltage battery/12 V/44 Ah
Fuel mixing downdraft carbur - Varajet II3
Consumption l/100 km 8.7
Top speed km/h 181
Base price DM 18 928.-

2.0 liter i
1982 - 84
gray cast iron/gray cast iron
gasoline
Displacement cm3 1979
Bore x stroke mm 95 x 69.8
Output kW (h.p.)/rpm 81 (110)/5400
Max. torque Nm/rpm 162/3000
c. i. h., double roller chain
Ignition system/voltage battery/12 V/44 Ah
Fuel mixing injection - LE-Jetronic
Consumption l/100 km 8.7
Top speed km/h 187
Base price DM 19 928.-

2.3 liter D
1982 - 86
gray cast iron/gray cast iron
diesel
Displacement cm3 2260
Bore x stroke mm 92 x 85
Output kW (h.p.)/rpm 48 (65)/4200*
Max. torque Nm/rpm 172/2500*
c. i. h., double roller chain
Ignition system/voltage battery/12 V/2 x 44 Ah
Fuel mixing injection pump - Bosch
Consumption l/100 km 8.5
Top speed km/h 155
Base price DM 20 510.-

*as of 1983: 52 (71)/4400
135/2400

Power transmission:
Clutch, type single plate dry clutch
Transmission, type, gears Opel four speed, optional five speed
Automatic, type, gears Opel three speed automatic
Gearshift stick shift
Drive, type rear wheel drive, differential with hypoid gearing

Body/chassis:
Body 2 and 4 door notchback, 5 door station wagon
Equipment variants notchback LS, GL, GLS, CD; Caravan LS, GL, GLS, CD
[...]
Rear wheel suspension/damping coil springs with progressive rate, telescopic
shock-absorbers, stabilizer
Wheels, type steel disc wheels, 5 1/2 J x 14
Tires, size 175 SR
14................................................................ 175 HR
14............................... 175 SR 14

[...]

Empty weight kg 1115 -1150 (Caravan: 1125 to 1320)
Payload kg 520 - 540 (Caravan: 585 to 640)
Tank capacity l 65 (Caravan: 70)

_______________________
Rekord E '84 2.2 i
Model:
Type, style Rekord E '84 2.2 i
Year of construction 1984 -1986
Quantity 74 700 (included in Rekord E '82)

Engine:
Engine variants 2.2 liter i
Type of combustion gasoline
No. of cylinders/arrangement 4/in-line
Cylinder head/engine block gray cast iron/gray cast iron
Displacement cm3 2182
Bore x stroke mm 95 x 77.5
Output kW (h.p.)/rpm 85 (115)/4800
Max. torque Nm/rpm 182/2800
Valve timing c. i. h., roller chain, hydraulic tappets
Lubrication force-feed circulation oiling
Fuel mixing injection, Bosch LE-Jetronic
Cooling system frost-proof overpressure liquid cooling
Ignition system/voltage electronic, battery/12 V/44 Ah

Power transmission:
Clutch, type asbestos-free single plate dry clutch
Transmission, type, gears four and five speed
Automatic, type, gears Opel three speed automatic
Gearshift stick shift
Drive, type rear, differential with hypoid gearing

Body/chassis:
Body 4 door notchback, 5 door station wagon
Equipment variants Rekord LS, GL, GLS, CD; Caravan LS, GL, GLS, CD
Body/chassis design integral all steel chassis
Front wheel suspension independent suspension with McPherson struts
Front wheel suspension/damping coil springs, integrated shock-absorbers,
stabilizer
Rear wheel suspension one-piece rear axle with four longitudinal and one
transverse control arm
Rear wheel suspension/damping coil springs, shock-absorbers, stabilizer
Wheels, type steel disc wheels, 5 1/2 J x 14
Tires, size 175 HR 14

Steering/brakes:
Steering, type recirculating ball steering (safety steering)
Foot brake diagonal dual circuit brakes with brake booster and brake force
[...]

Empty weight kg 1135 to 1190
Payload kg 520 to 610
Tank capacity l 65 (Caravan: 70)
Consumption l/100 km 9.5
Top speed km/h 190
Base price DM 22 683.- to 29 020.-

_____________________________________
Rekord E '84 turbo diesel
Model:
[...]

Mvh TLS

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-12-04 18:05

"L" <ulund@mail.dk> skrev

> 2.0 liter S
> 1982 - 86

Tak.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-12-04 22:25

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev

> Jeg har lige fået tilbudt en Opel Rekord 2,3 TD.

> Hvad skal man være opmærksom på ved køb af sådan en gammel vogn, og hvor
> skal man kigge efter de slemme ting?

Jeg tastede begge mine Rekorder (stationcar) på http://bilsyn.dk og fik
nedenstånede Top 10 på begge:

05 Bremser bremserør tæret/tærede 50 4%
parkeringsbremse, bremsekraft utilstrækkelig(e) 68 6%
skævbremsning på 1. aksel for stor(t) 72 6%
skævbremsning på 2. aksel for stor(t) 90 8%
07 Motor forureningsniveau for højt 118 11%
smøresystem, motor utæt(te) 149 13%
08 Chassis forfjeder knækket/knækkede 63 6%
forreste inderskærm(e) tæret zone B 59 5%
tæret zone C 80 7%
forvange(r) tæret zone B 49 4%

Hvad angår rust, så afhænger MEGET af hvordan/om den er blevet
rustbeskyttet.

Men kig efter:

Motorhjelm, forkanten
Under selve lygtehuset
Oversiden af vanger, lige efter kofangeren
Oversiden af vanger i motorrum specielt under styrehus
Vanger der hvor styrehus og hjælpestyrearm er fastgjort
Tårne foran, specielt under ledningsbundter
Skærmkanter foran
Rundt om forruden
Hjørnet hvor torpedostykket og A-stolpe mødes
A-stolpe også inden under skærmen
Bunden under beslagene til forsæderne
Bærearme bagude, bunden af fjederskålen, og siden bag den forreste bærebolt
Skærmkanter bagude
Reservehjulsbunden
Bunden af bagagerummet
Bunden af bagklap
..
MEGET handler om hvordan den er blevet rustbeskyttet.

Puha, det er næsten nemmere at kigge efter end at beskrive det

Hvor står bilen? Du er velkommen til at slå på tråden!

JanATstevns har sikkert mere at tilføje

Ellers se Http://www.dkfritidbil.dk ....køb/salg af bil....En stationcar
til 10.000.....

--
Mvh. Uffe Ravn
Dobbelt Rekord-indehaver

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-12-04 22:56

> Mvh. Uffe Ravn
> Dobbelt Rekord-indehaver

Husk at Rekorder er til for at slås....

Kom så i gang

Nå, OK, vær god ved de gamle

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-12-04 23:28

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev

> Husk at Rekorder er til for at slås....
>
> Kom så i gang

Rekord er en stærk bil, tidligere på dagen trak den ene Rekord ca. 13 biler
efter sig

Det var nu kun de 1175kg. som Rekord nr. 2 vejede, der var forbundet til
trækkrogen, resten af bilerne fulgte bare efter i køen

1½ times tid senere spandt begge Rekorder som misser, og var istand til at
flytte sig på egen hånd, min ven som hjalp mig, var vild for at bytte sin
egen bil med min nye Rekord.

Servostyring
Benzinfyr
Tempostat. mm.

> Nå, OK, vær god ved de gamle

Du siger noget, jeg nænner ikke at hugge denne Rekord op, så hellere
konservere den til fremtidig brug, nu er jeg jo også med den nye Rekord
kommet på årgangshøjde med JanATstevns (1985)

Forleden gik jeg mine generatore til Rekorderne igennem, det viste sig at
jeg har 7 generatore liggende der virker, der må vel egentligt betyde at jeg
har hugget mindst 7 Recorder op.

PS. for en tilstrækkelige mængder skumfiduser sælges en enkelt generator
eller 2.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-12-04 23:53

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Rekord er en stærk bil, tidligere på dagen trak den ene Rekord ca. 13 biler
>efter sig

Åehh - man kunne altså ikke nære sig ?

> [...]

>jeg har 7 generatore liggende der virker, der må vel egentligt betyde at jeg

Føj for en tanke ;(

>PS. for en tilstrækkelige mængder skumfiduser sælges en enkelt generator
>eller 2.

Skal vi have lagerlisten opdateret ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-12-04 00:20

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Åehh - man kunne altså ikke nære sig ?

Næh, prisen var rigtig, så jeg stak af med den.

Har du hjembragt en Rekord fornylig? Piwos?

> Føj for en tanke ;(

En nærmere googling afslører nu at det er 8 Rekorder der er tale om.

> Skal vi have lagerlisten opdateret ?

Jeg skal ihvertfald have rydet op.

Tror du forresten at jeg kan glæde en kølermand med en stak gamle kølere,
eller ser han hellere at de ryger på genbrugen?

Mvh. Uffe Ravn
Der idag har sat endnu en Rekord på Vestsjælland.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 00:55

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Næh, prisen var rigtig, så jeg stak af med den.

altså fornuftig ;)

>Har du hjembragt en Rekord fornylig? Piwos?

Nej - jeg har været i tidsnød

>Tror du forresten at jeg kan glæde en kølermand med en stak gamle kølere,
>eller ser han hellere at de ryger på genbrugen?

Jeg ved det søreme ikke - ham jeg bruger renoverer typisk bare den
gamle

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-12-04 23:46

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>JanATstevns har sikkert mere at tilføje

Næeh - du har vist listet det meste op

>Ellers se Http://www.dkfritidbil.dk ....køb/salg af bil....En stationcar
>til 10.000.....

og måske historien om Sofie
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/sofie/sofies_endeligt.htm

Der er billeder af nogen af de steder du nævner

>Mvh. Uffe Ravn
>Dobbelt Rekord-indehaver
^^^^^^

Hehe - *det* er da noget du tror ;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-12-04 00:07

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> og måske historien om Sofie
> http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/sofie/sofies_endeligt.htm
>
> Der er billeder af nogen af de steder du nævner

Det gør jo næsten ondt at gense de billeder, stakkels Sofie :.-(

> ^^^^^^
>
> Hehe - *det* er da noget du tror ;)

Det er noget jeg ved, dog har den ene kun nummerplader af den type der
kommer ud af en laserprinter.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 00:56

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Det gør jo næsten ondt at gense de billeder, stakkels Sofie :.-(

Ja for hulen - Brormanden må jo henslæbe sin tid i en slap Sierra

(indtil vi kaster den 2 liter maskine i hullet)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-12-04 00:59

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> (indtil vi kaster den 2 liter maskine i hullet)

+ brormand?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 01:08

>+ brormand?

ham vipper man da bare, så er han oppe igen

- jeg har jo en komplet sierra 2.liter/5 gear stående, hvor vi napper
hele molesjavsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-12-04 01:05

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> ham vipper man da bare, så er han oppe igen
>
> - jeg har jo en komplet sierra 2.liter/5 gear stående, hvor vi napper
> hele molesjavsen

Fint, bare vi får lov at kigge med på webcam.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-04 19:12

> Fint, bare vi får lov at kigge med på webcam.

Subscribe!

Det cam er 'lidt' dødt i det for tiden, der sker jo ikke en hujende
'etellerandet'

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 19:23

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Subscribe!

>Det cam er 'lidt' dødt i det for tiden, der sker jo ikke en hujende
>'etellerandet'

korrekt - der sker "intet" derovre, før jeg finder mig et nyt kamera

den store af tøserne ville jo gerne hjemme fra sig selv, kunne "webbe"
med sine mindre søskende, så jeg forarmede mig

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-04 19:51

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> korrekt - der sker "intet" derovre, før jeg finder mig et nyt kamera

Hvorfor så i det hele taget have noget billede på?

> den store af tøserne ville jo gerne hjemme fra sig selv, kunne "webbe"
> med sine mindre søskende, så jeg forarmede mig

Kender lidt til det
Pigen her i huset er den eneste der har webcam.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 20:10

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Hvorfor så i det hele taget have noget billede på?

det - øehhh - hmmmm.......

... er da et godt ?

Fra : Mogens

Dato : 19-12-04 10:48

> Næeh - du har vist listet det meste op

Der står ikke så meget om, at gamel Opel diesel
motorer er noget bras. De støjer, går ringe og
har en dårlig holdbarhed...
(gammeldags diesel af dimensioner)

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 11:20

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev :

>Der står ikke så meget om, at gamel Opel diesel
>motorer er noget bras. De støjer, går ringe og
>har en dårlig holdbarhed...
>(gammeldags diesel af dimensioner)

Retter ud ikke bager for smed nu ?

Det er da forståeligt at der kun er listet de ting op, man ved noget
om

Den der gamle Opel diesel er vel ikke meget anderledes end de gamle
Granada diesler ... som også var temmeligt ringe (i forhold til hvad
der ellers var på markedet)

At man så relativt nemt, kan strikke en almindelig maskine, ned i
hullet - er en anden sag, de maskiner er nemme at finde, og proppe i

Fra : Mogens

Dato : 19-12-04 11:19

> Retter ud ikke bager for smed nu ?

Dén vending har jeg så aldrig hørt før :)

> Det er da forståeligt at der kun er listet de ting op, man ved noget
> om

"Man" = Jan ? :)

> Den der gamle Opel diesel er vel ikke meget anderledes end de gamle
> Granada diesler ... som også var temmeligt ringe

Enig

> At man så relativt nemt, kan strikke en almindelig maskine, ned i
> hullet - er en anden sag, de maskiner er nemme at finde, og proppe i

Men næppe diesel?
(manden skal jo nok bruge den ifm. billig brændstof...)

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 11:36

>Dén vending har jeg så aldrig hørt før :)

Bortset fra stavefejlen "ud =du" - er det da et gammelt udtryk

Prøv at gåggle lidt efter det ;)

>"Man" = Jan ? :)

Nej - Uffe

>Men næppe diesel?
>(manden skal jo nok bruge den ifm. billig brændstof...)

I dag - ville det vist være temmeligt ligemeget, på sådan en gammel
kasse

Fra : Mogens

Dato : 19-12-04 11:36

> Prøv at gåggle lidt efter det ;)

Jep - har gjort :)

> I dag - ville det vist være temmeligt ligemeget, på sådan en gammel
> kasse

Det er jo så dét, der er klimaksen
Mange kigger jo meget på prisen for den "daglige" tankning,
kan man læse i denne NG, Jan...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 12:36

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev :

>Det er jo så dét, der er klimaksen

Sikken' tømmerflåde

>Mange kigger jo meget på prisen for den "daglige" tankning,
>kan man læse i denne NG, Jan...

Ja - og glemmer vel egentligt de andre udgifter i kampens hede ?

Jeg er holdt helt og addeles op med at kigge priser, og tanker da når
der er grund til det

for mit vedkommende, er det knaldhamrende/bedøvende ligemeget om det
koster en krone mere eller mindre - dertil er min tid for dyr, til at
lede efter en billigere tank, og helt ærligt på 65 liter er der måske
65 kroner mindre at betale (læg mærke til fraværet af ordet "sparet")

Når jeg alligevel tanker så tit som jeg gør, og alligevel sender *den*
regning videre, kan jeg finde bedre ting at bruge tiden til ;)

I min verden er sparet lig med at jeg kan fremvise det jeg har sparet
;) hehe.....

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-12-04 18:12

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Nej - Uffe

Jeg sad faktisk og overvejede om jeg skulle skrive noget dårligt om Opels
gamle dieselmotore, men da jeg aldrig har set en diesel-Rekord ville det kun
være andenhåndserfaringer jeg viderebragte, og skal jeg tale negativt om
noget/nogen vil jeg helst have gjort erfaringerne selv.

Desuden er da der også en række mekaniske fejl, men de er nu til at have med
at gøre.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 19:13

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Desuden er da der også en række mekaniske fejl, men de er nu til at have med
>at gøre.

Huh - hvad tænker du på for fejl ?

(andet end de obligatorisk knækkede forfjedre, eller når VaraJet'en
gir sig til at drille)

Rekorden er jo en generelt set temmeligt uavanceret, og som heraf
følger nem bil at bakse med (motoren vender jo rigtigt)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-12-04 20:42

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Huh - hvad tænker du på for fejl ?
>
> (andet end de obligatorisk knækkede forfjedre, eller når VaraJet'en
> gir sig til at drille)

Udover de 2 du netop nævnte, er der jo

knækkede platikdimser under forlygterne
utætheder i smøresystemet
slør i snekken
tærring i vandpumpen
dårlig sikringeboks
blæsermodstand ;-P
opnedblændingskontakt
mm.

> Rekorden er jo en generelt set temmeligt uavanceret, og som heraf
> følger nem bil at bakse med (motoren vender jo rigtigt)

Jeps, en dejlig nem øse er hun.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 23:07

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Udover de 2 du netop nævnte, er der jo

>knækkede platikdimser under forlygterne

Jep - 4 kroner stykket ;)

>utætheder i smøresystemet

Det gælder sgu'da alle gamle kasser

>slør i snekken

Hvor åndssvagt det end måtte lyde, har jeg ikke haft problemet på
nogle af mine rekorder

>tærring i vandpumpen

Jep - ny pumpe 150kroner -

>dårlig sikringeboks

Åehh ja ;( andre biler lider også af sådan fejl

>blæsermodstand ;-P

Fnis !

>opnedblændingskontakt

Grin !

>mm.

Under mm - glemmer du åbenbart loddetinnet's beskaffenhed ;-P

>Jeps, en dejlig nem øse er hun.

Jeg har en påstand :

Ganske enkelt en af de bedste familiebiler der længe har været sat på
gaden

(D og E generationerne)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-12-04 23:18

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Jeg har en påstand :
>
> Ganske enkelt en af de bedste familiebiler der længe har været sat på
> gaden
>
> (D og E generationerne)

JEG protestere ikke. Som jeg skrev tidligere, forelskede en af min venner
sig straks i den nye ígår.
Men han havde selvfølgelig også en Astra indtil for nylig.

Nu da jeg har besluttet mig for at være Rekordejer en del år endnu,
overvejer jeg hvad jeg kan gøre for at optimere benzinøkonomien.

En af mulighederene er at renovere en af de motore jeg har liggende, en
anden er at købe en motor der 60.000km. på klokken, det er dog en med
sprøjt, og jeg kan ikke helt overskue myndighedernes krav ved skift fra
karburator til indsprøjtning. Er topstykkerne foresten ens i 2,0 med og uden
sprøjt?

En helt tredje mulighed er selvfølgelig en nyere generation motor fra en
Omega, vel og mærke en højkomprimeret udgave, den lavkormprimerede udgave er
efter min mening alt for død.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-12-04 00:18

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Nu da jeg har besluttet mig for at være Rekordejer en del år endnu,
>overvejer jeg hvad jeg kan gøre for at optimere benzinøkonomien.

klart nok -

Der er nok ikke ret meget at hente, andet end at lægge kørestilen i de
rette folder , efter motoren er optimeret bedst muligt

> [...]
>anden er at købe en motor der 60.000km. på klokken, det er dog en med
>sprøjt, og jeg kan ikke helt overskue myndighedernes krav ved skift fra

Bygge om til sprøjt er en større omgang, men kan lade sig gøre, jeg
gjorde tricket engang på en Kadett, der var født med en 1.9 motor -
den fik en 2 liter maskine, men nemt ? Nej !

>Er topstykkerne foresten ens i 2,0 med og uden sprøjt?

Jeg tror det ikke, sådan lige på huskeren

>En helt tredje mulighed er selvfølgelig en nyere generation motor fra en
>Omega, vel og mærke en højkomprimeret udgave, den lavkormprimerede udgave er
>efter min mening alt for død.

Se - den tanke har jeg også haft, vel vidende strømfordeleren kommer
til at sidde temmeligt akavet.

Man er stadig indenfor de 20% ekstra kræfter, men synsmande vil sgu'
undre sig voldsomt ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-04 19:14

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Bortset fra stavefejlen "ud =du" - er det da et gammelt udtryk
>
> Prøv at gåggle lidt efter det ;)

Gåggle e gåwen i ud-du

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-12-04 19:24

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Gåggle e gåwen i ud-du

Hedder det ikke mere "gået i fisk" på dine kanter ?

anyway - der er masser af forklaringer på udtrykket "rette bager for
smed" på nettet

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-04 19:54

> Hedder det ikke mere "gået i fisk" på dine kanter ?

En ville jo bare bruge alle de ord der var listet op

Men ellers har du jo nok ret.
Bortset fra at fiskeriet er gået i fisk

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-04 19:57

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> anyway - der er masser af forklaringer på udtrykket "rette bager for
> smed" på nettet

Var det ikke noget med at byens smed lavede noget han ikke skulle have
gjort?
Men da der kun var en smed, men 2 bagere i byen,
så blev byens borgere enige om at bageren skulle tage straffen.

Det må da være den yderste konsekvens af flertals-demokrati.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-12-04 20:58

On Sun, 19 Dec 2004 19:57:29 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Men da der kun var en smed, men 2 bagere i byen,
>så blev byens borgere enige om at bageren skulle tage straffen.

Johan Herman Wessel

   Smeden og Bageren

Der var en liden Bye, i Byen var en Smed,
Som farlig var, naar han blev vred.
Han sig en Fiende fik; (dem kan man altid faae,
Jeg ingen har, det gaae
Min Læser ligesaa!)
Til Uhæld for dem begge to
De træffes i en Kroe,
De drak (jeg selv i Kroe vil drikke;
For andet kommer jeg der ikke.
Anmærk dog, Læser! dette:
Jeg immer gaaer paa de honette.)
Som sagt, de drak,
Og efter mange Skieldsord, hidsigt Snak,
Slaaer Smeden Fienden paa Planeten.
Saa stærkt var dette Slag,
At han saae ikke Dag,
Og har ei siden seet'en.

Straks i Arrest blev Smeden sat.
En Feldskiær faaer den Døde fat,
Og om en voldsom Død Attest hensender.
Den Mordere forhøres og bekiender.
Hans Haab var, at han skulle hisset gaae,
Og der Forladelse af sin Modstander faae.
Men hør nu Løier! netop Dagen,
Før Dom skal gaae i Sagen,
Fremtriner fire Borgere
For Dommeren; den mest veltalende
Ham saa tiltalede:

"Velviseste!
Vi veed, paa Byens Vel De altid see;
Men Byens Vel beroer derpaa,
At vi vor Smed igien maae faae.
Hans Død opvækker jo dog ei den Døde?
Vi aldrig faaer igien saa duelig en Mand.
For hans Forbrydelse vi alt for grusomt bøde,
Om han ei hielpes kan."
"Betænk dog, kiere Ven! der Liv for Liv maae bødes."
"Her boer en arm udlevet Bager,
Som Pokker snart desuden tager.
Vi har jo to, om man den ældste tog af dem?
Saa blev jo Liv for Liv betalt."
"Ja," sagde Dommeren, "det Indfald var ei galt.
Jeg Sagen at opsette nødes;
Thi i saa vigtig Fald man maae sig vel betænke,
Gid vores Smed jeg Livet kunde skienke!
Farvel godt Folk! jeg giør alt, hvad jeg kan."
"Farvel velvise Mand!"

Han bladrer i sin Lov omhyggelig;
Men finder intet der for sig,
Hvorved forbuden er, for Smed at rette Bager;
Han sin Beslutning tager,
Og saa afsiger denne Dom:
(Hvem, som vil høre den, han kom!)
"Vel er Grovsmeden Jens
For al Undskyldning læns,
Og her for Retten selv bekiendte,
Han Anders Pedersen til Evigheden sendte;
Men da i vores Bye een Smed vi ikkun have,
Jeg maatte være reent af Lave,
Ifald jeg vilde see ham død.
Men her er to, som bager Brød."

"Thi kiender jeg for Ret:
Den ældste Bager skal undgielde det,
Og for det skedte Mord med Liv for Liv bør bøde,
Til velfortiente Straf for sig
Og ligesindede til Afskye og til Skræk."

Den Bager græd Guds jammerlig,
Da man ham førte væk.

Moral

Beredt til Døden altid vær!
Den kommer, naar du mindst den tænker nær.

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-04 21:44

Det er hermed snippet ind på maskinen her.

Takker

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-12-04 11:33

On Sun, 19 Dec 2004 10:47:49 +0100, "Mogens"
<dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

><jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

>Der står ikke så meget om, at gamel Opel diesel
>motorer er noget bras. De støjer, går ringe og
> [...]

Ja, det var i sandhed noget forskrækkeligt skrammel som Opel havde
sænket ned i maskinhuset på de stakkels biler.

Et lysende eksempel på, hvorfor det den dag i dag er svært at
overbevise folk om, at diesel er en OK ting.

Og Mogens. Inden du nu går i selvsving igen, så mener jeg OK ting til
blandet kørsel og tilbagelænet kørestil. *LOL*

Én gider ikke komme mere træt hjem efter at have været ude og køre,
end højst nødvendigt. Min erfaring siger mig at det trætter at
være konstant fremme i skoene.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 19-12-04 11:40

> [...]
> Et lysende eksempel på, hvorfor det den dag i dag er svært at
> overbevise folk om, at diesel er en OK ting.

En moderne TDi er noget helt andet - enig

> Og Mogens. Inden du nu går i selvsving igen, så mener jeg OK ting til
> blandet kørsel og tilbagelænet kørestil. *LOL*

Jeg ville holde fingrene fra en gammel Opel diesel

> Min erfaring siger mig at det trætter at være konstant fremme i skoene.

Så har man hørt den med :-/

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-12-04 12:12

On Sun, 19 Dec 2004 11:39:53 +0100, "Mogens"
<dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>Så har man hørt den med :-/

>--

Jamen man skal s'gu høre meget før der falder et par ører af.

Jeg kender jo din indstilling til dieselbiler, og du giver jo klart
udtryk for at du synes at der sker for lidt.

For mit eget vedkommende synes jeg f.eks. at cruise-control er en
rigtig fed ting, fordi det giver tilbagelænet kørsel. Moderne diesel +
cruise-control giver IMO dobbeltkonfekt - til min store fornøjelse.

Det skal ikke forstås derhen at jeg har noget imod at køre friskt
eller halvråddent, om du vil.

De kolde facts er bare, at jeg er totalt afhængig af ALLE mine
stempler i kørekortet, så alene det kan lære nøgne kvinder at gå over
åen efter vand i en hankeløs kop - eller hvad det nu er det hedder.

Jeg behøver vel ikke at understrege overfor netop dig, hvor nemt det
er at snige sig op over de (i biler over 3500 kg) famøse 70 km/t. på
f.eks. firesporede ringveje der ligger indenfor bymæssig bebyggelse.

Efter min mening er det tvingende nødvendigt at indarbejde rutiner i
den forbindelse.

Du har heller ikke nogensinde grebet mig i at være formynderisk
overfor folk der gerne kører friskere end tilladt. Jeg går ud fra at
man har indkalkuleret risikoen.

Venlig hilsen
Folmer