Lidt hjæælp til køb at nyt AGP-kort
Fra : Salva

Dato : 18-12-04 13:09

Jeg må have lidt hjælp til køb af nyt grafik kort :)

Mine krav:

Pris: ca. 1500 kr

Skal være et AGP-kort

Vil gerne spille de nye spil som Half life2, Doom 3 eller Far Cry i 1024x768
opløsning

TV-out udgang

Kortet må ikke larme alt for meget. Jeg fik at vide, at 6600GT-AGP larmede
en del, og det var ellers det jeg havde set mig for at købe.

Er der nogen der kan guide mig i denne jungle?

-Salva

Fra : Salva

Dato : 18-12-04 16:29

> [...]
>

> Kortet må ikke larme alt for meget. Jeg fik at vide, at 6600GT-AGP larmede
> en del, og det var ellers det jeg havde set mig for at købe.

Jeg har kigget på disse kort:
Creative 3D Blaster 5 FX5900
Radeon 9600XT
Club-3D Radeon 9800 pro

Nogen der har en mening om dem?
-salva

Fra : Jan Dam

Dato : 18-12-04 16:55

On Sat, 18 Dec 2004 16:29:26 +0100, "Salva" <salvanone@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har kigget på disse kort:
>Creative 3D Blaster 5 FX5900
>Radeon 9600XT
>Club-3D Radeon 9800 pro
>
>Nogen der har en mening om dem?

Hej

Jeg har et 9600XT 256MB fra GeCube.
Dejligt grafikkort som kan trække både Doom3 og HL2,
men blæseren støjede lidt for meget, så der blev monteret
passiv køling på det, en Zalman heatpipe køler til 149,-.
Nu siger det intet.

mvh Jan

Fra : Salva

Dato : 18-12-04 17:44

"Jan Dam" <q88@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men blæseren støjede lidt for meget, så der blev monteret
> passiv køling på det, en Zalman heatpipe køler til 149,-.

Okay. dvs. den monteres bare oven på kortet?

Fra : Jan Dam

Dato : 18-12-04 18:49

On Sat, 18 Dec 2004 17:43:50 +0100, "Salva" <salvanone@hotmail.com>
wrote:

>Okay. dvs. den monteres bare oven på kortet?

Ja, man afmonterer den blæser og køleprofil som kortet er
født med og monterer f.eks. en Zalman ZM80C-HP istedet.

Du skal dog være opmærksom på at sådan en passiv køler
fylder en del, så der vil ikke være plads til et PCI kort i den
PCI port der sidder lige under AGP porten.

Det hele er vist her :
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=46&code=013

Blæseren du ser, er ekstraudstyr og er kun nødvendig hvis
du har et ekstremt dårligt airflow i dit kabinet. Jeg kører uden
blæser og jeg har kun strømforsyningen til at lave airflow.

mvh Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 18-12-04 21:18

> Jeg har kigget på disse kort:
> Creative 3D Blaster 5 FX5900
> Radeon 9600XT
> Club-3D Radeon 9800 pro

6600 GT er det hurtigste kort til prisen, så jeg ville holde mig til sådan
et, og så smide et par hundrede efter en lydløs køler til det istedet!

Hastighedsmæssigt ligger det ca. sådan her:
6600GT 100%
9800 Pro 90%
FX 5900 75%
9600 XT 50%

Jeg har ikke kontrolleret tallene men bare taget dem ca. frit fra
hukommelsen, du kan finde mere på tomshardwareguide.com

Brian

Fra : Salva

Dato : 18-12-04 23:12

> 6600 GT er det hurtigste kort til prisen, så jeg ville holde mig til sådan
> et, og så smide et par hundrede efter en lydløs køler til det istedet!

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så kan man ikke købe en ekstra køler til
AGP versionen af kortet.

> Hastighedsmæssigt ligger det ca. sådan her:
> 6600GT 100%
> 9800 Pro 90%
> FX 5900 75%
> 9600 XT 50%

Så hvis det ikke skal være 6600GT så vil du klart anbefale 9800Pro kortet?

-salva

Fra : Brian Lund

Dato : 19-12-04 05:12

> [...]
> AGP versionen af kortet.

> Så hvis det ikke skal være 6600GT så vil du klart anbefale 9800Pro kortet?

Jeg vil godt anbefale 9800 Pro chippen, nu kender jeg desværre ikke Club-3D
kortet så jeg ved _intet_ om støjniveauet...
Du vil helt sikkert ikke blive skuffet hvis du køber det, men jeg synes
absolut du skulle overveje at købe et 6600 GT og montere en støjsvag køler
istedet... Det er trodsalt lidt hurtigere!

Evt. kan du jo købe et 6600 GT og se om du kan leve med støjniveauet, og
hvis du ikke kan så kan du altid eftermontere en støjsvag køler!

Som jeg skrev i et svar til Jan Dam vil jeg ikke gå under et 9800 Pro kort
til de spil du nævner, ihvertfald ikke hvis der skal være øjeguf slået til!

Brian

Fra : Salva

Dato : 19-12-04 12:10

> [...]
>
> Som jeg skrev i et svar til Jan Dam vil jeg ikke gå under et 9800 Pro kort
> til de spil du nævner, ihvertfald ikke hvis der skal være øjeguf slået

Men problemet er, at der vist IKKE er en køler ude til AGP versionen af
kortet!!
Tager jeg fejl??

-Salva

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-12-04 13:07

Hej

Salva wrote:
> Men problemet er, at der vist IKKE er en køler ude til AGP versionen af
> kortet!!
> Tager jeg fejl??

Lad lige kortet komme til markedet først. Hvis der er behov for en mere
stille blæser, så kommer det. Sådan er markedskræfterne, men hvis du
ikke kan vente og du vil have stilhed, så køb da et passivt kølet kort
og kør spillene i 640x480.

** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Salva

Dato : 19-12-04 13:53

> [...]
> kan vente og du vil have stilhed, så køb da et passivt kølet kort og kør

Arctic Cooling skulle kommer med en køler i starten af det nye år. Jeg viste
ikke at kortet var SÅ nyt!
Tror jeg køber kortet og tager hørebøffer på indtil da :)
-Salva

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-12-04 14:20

Hej

Salva wrote:
> Arctic Cooling skulle kommer med en køler i starten af det nye år. Jeg viste
> ikke at kortet var SÅ nyt!

Det har vel i AGP udgaven været i butikkerne i en uges tid. PCIe har
vræet der længere, men det har et andet design.

> Tror jeg køber kortet og tager hørebøffer på indtil da :)

Der er ingen vej udenom det hvis du vil have det bedste kort til under
1500,-. Der er faktisk ingen konkurrenter medmindre vi snakker andre
faktorer end ydelse.

Hvis du eventuelt vil vente lige længere så hold øje med med Radeon X800
Pro. Med de nye chips fra ATI, så er X800 Pro annonceret med en kommende
pris på 299$ i USA. Det er 1800,- i danske kroner. Den overgår 6600GT
uden problemer.

Fra : Jan Dam

Dato : 18-12-04 23:25

On Sat, 18 Dec 2004 21:18:14 +0100, "Brian Lund"
<geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote:

>Hastighedsmæssigt ligger det ca. sådan her:
>6600GT 100%
>9800 Pro 90%
>FX 5900 75%
>9600 XT 50%

Sådanne tal afhænger meget af hvilket program der bliver målt med.
Prøv f.eks. at sammenlige de forskellige tests som Tom's Hardware
har kørt her :
http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-10.html
I nogen programmer er R9800 Pro meget hurtigere end et 9600XT, mens
det i andre programmer er promiller der skiller de to kort.

Og endelig er man jo også lige nødt til at se på hvad de forskellige
kort koster.

mvh Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 19-12-04 05:07

> [...]
> det i andre programmer er promiller der skiller de to kort.
>
> Og endelig er man jo også lige nødt til at se på hvad de forskellige

Ja men nu skriver han endda Doom III og Half-Life 2...
Så der vil jeg ikke gå under et 6600 GT eller et 9800 Pro kort! - Slet ikke
hvis det skal bruges til spil der kommer i fremtiden ;)

Brian