Fiat/Alfa diesel
Fra : HKN

Dato : 18-12-04 11:06

Hej,

Jeg ser at Fiat/Alfa's dieselmotor (1,9) findes i en række udgaver m. hhv.
105, 110, og 115 HK. Er det årgangen der er afgørende?

"Holder" de? (her mener jeg; har de saft og kraft?) Hvordan m. at chippe
dem - nogen herinde som har erfaringer??

Andre erfaringer??

Mvh
Henrik

Fra : Anders Møller

Dato : 18-12-04 15:20

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ser at Fiat/Alfa's dieselmotor (1,9) findes i en række udgaver m. hhv.
> 105, 110, og 115 HK. Er det årgangen der er afgørende?

Næh. Det er lidt alt efter hvilken model den ligger i. Blokken er
grundlæggende den samme, men motorstyring og turboladeres størrelse
(geometri) er forskellig. Ud over dem du nævner findes den også i 90 hestes
model. Sidstnævnte 115 hestes kan bokstunes til 150 hk og 330 nm uden
videre.

> "Holder" de? (her mener jeg; har de saft og kraft?) Hvordan m. at chippe
> dem - nogen herinde som har erfaringer??

Holder ja, jeg har endnu til gode at høre om problemer med den type motor.
Kobling og trækaksler belastes naturligvis mere med så store forbedringer på
trækkræften, så påregn med øget slidtage ved tuning.

Venlig hilsen

Anders D. Møller