Udlevering af mails kan nogen svare ?
Fra : ibber

Dato : 17-12-04 16:52

Hvis jeg eller en offenligt myndighed udleverer en andens person private
mails, hvilken overtrædelse af straffeloven er det.

Eksempel: Jeg køber en computer på en auktion hvori der en masse private
mails, disse mails læser jeg, og syntes det er morsom læsning hvorefter jeg
sender dem videre til mine venner, hvilken lov overtræder jeg

---
Tilmeld dig auktionen på www.dbx.dk og få GRATIS indsat kr. 20 på din
auktionskonto

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-12-04 00:26

ibber wrote:

> [...]
> mails, disse mails læser jeg, og syntes det er morsom læsning hvorefter jeg
> sender dem videre til mine venner, hvilken lov overtræder jeg

Siden du har købt computeren, har du vel også købt indholdet og i så
fald overtræder du nok ingen lov (du må gerne videresende dit eget
materiale). Men der kan være fortrolige oplysninger som af indlysende
årsager ikke må viderebringes til andre.

Indholdet kan ved en fejl ikke være blevet slettet, så der kan måske
være tale om brud på brevhemmelighed (i værste fald)?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-12-04 15:03

"ibber" skrev 17.12.2004 16:51:

> Eksempel: Jeg køber en computer på en auktion hvori der en masse private
> mails, disse mails læser jeg, og syntes det er morsom læsning hvorefter jeg
> sender dem videre til mine venner, hvilken lov overtræder jeg

E-mails antages at være en "lukket meddelelse" i straffelovens § 263 stk.
1's forstand, og læsning vil være et brud på brevhemmeligheden. Afhængig af
indholdet ("en andens private forhold") kan videregivelsen være strafbar
efter straffelovens § 264d.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-04 15:33

ibber skrev:

>Hvis jeg eller en offenligt myndighed udleverer en andens person private
>mails, hvilken overtrædelse af straffeloven er det.

§ 264 d.   Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
   den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
   billeder vedrørende en andens private forhold eller i
   øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder,
   der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
   Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
   eller billedet vedrører en afdød person.

>Eksempel: Jeg køber en computer på en auktion hvori der en masse private
>mails, disse mails læser jeg, og syntes det er morsom læsning hvorefter jeg
>sender dem videre til mine venner, hvilken lov overtræder jeg

Alene ved at læse mailene bryder du denne her paragraf:

§ 263.   Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
   uberettiget

1)   bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller
   anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig
   bekendt med indholdet,

Ved at sende dem videre bryder du den først citerede paragraf.

Hvis der ikke er skærpende omstændigheder, vil du altså risikere
1 års fængsel.

Det er f.eks. skærpende hvis mailene har med
erhvervshemmeligheder at gøre og der er hensigt til at udnytte
dette.

--
Bertel