Fejl på lader-dm50, Daniel se her..
Fra : Ulf

Dato : 17-12-04 10:08

Undskyldt jeg lige hopper ind her..

Men jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan svare rigtigt på emnerne..

Men der sidder sku da ikke en laderegulator på en dm50, det er jo en
gammel knallert..

Der sidder jo kun laderegulatorer på nye scootere.. Eller er det mig
som tager fejl her..?

Mener da ikke der sidder nogen af den slags på en knallert/dm50, yam.
2-4 gears, eller nogen anden gammel knallert med gear..

Hilsen Ulf

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 10:16

"Ulf" <atagu@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mener da ikke der sidder nogen af den slags på en knallert/dm50, yam.
> 2-4 gears, eller nogen anden gammel knallert med gear..

I gamle knallerter (uden at kende dem ALLE), sidder der ofte en spole der
trækker lyset og ikke noget andet. Har de batteri så sidder der lige en
diode foran. Men et batteri kan jo udefra se ud som en regulator da den vil
holde en konstant spænding.

--
Tom

Fra : Allan Riise

Dato : 17-12-04 10:24

Tom wrote:
> "Ulf" <atagu@gmx.net> skrev i en meddelelse

> I gamle knallerter (uden at kende dem ALLE), sidder der ofte en spole
> der trækker lyset og ikke noget andet. Har de batteri så sidder der
> lige en diode foran.

Jeg vil lige rette dig lidt.

Det er *ikke* en diode der sidder, men en ensretter, som regel en silicium
en af slagsen !

--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er

Fra : Kristian

Dato : 17-12-04 12:47

Allan Riise wrote:

> Jeg vil lige rette dig lidt.
>
> Det er *ikke* en diode der sidder, men en ensretter, som regel en
> silicium en af slagsen !

Og forskellen er ?
En diode _er_ en ensretter

Der sidder normalt sådan en fætter her på DM´eren
http://www.thansen.dk/product.asp?c=368994272&n=282523394&pn=282523398
(Og indeni den sidder der en diode )

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Fra : Allan Riise

Dato : 17-12-04 12:51

Kristian wrote:

> Og forskellen er ?
> En diode _er_ en ensretter
>
> Der sidder normalt sådan en fætter her på DM´eren
> [...]

Det er for at præcisere, da folk jo kan finde på at lede efter noget der
lyser, og kigger/leder du, f.eks. i servicebøger og Haynes, så står der ikke
diode, men ensretter, ligesom i THansens katalog.

Allan Riise

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 17-12-04 16:24

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Det er for at præcisere, da folk jo kan finde på at lede efter noget der
> lyser, og kigger/leder du, f.eks. i servicebøger og Haynes, så står der
> ikke diode, men ensretter, ligesom i THansens katalog.

Æeh, en diode lyser sgu da ikke (under normalt brug), det du tænker på
betegnes en lysdiode eller LED

mvh tp

Fra : Allan Riise

Dato : 17-12-04 16:29

Tonny Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
> Æeh, en diode lyser sgu da ikke (under normalt brug), det du tænker på
> betegnes en lysdiode eller LED

Hvilket jo også er dioder, se her hvor mange forskellige dioder der bruges i
hverdagen...

* fotodiode
* kapacitetsdiode
* laserdiode
* lysdiode LED
* pin-diode
* Schottky diode
* solcellediode
* transorber
* tunneldiode
* Zenerdiode

Hvilket jo mere end påviser at, brugen af ensretter er det rigtige, da en
ensretter, er en ensretter, og en diode, er et hav af forskellige ting.

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 17-12-04 16:46

> [...]
>
> Hvilket jo mere end påviser at, brugen af ensretter er det rigtige, da en
> ensretter, er en ensretter, og en diode, er et hav af forskellige ting.

Hvem startede med at skrive?

>Det er *ikke* en diode der sidder, men en ensretter, >som regel en silicium
>en af slagsen !

????, det er en diode, eod.

mvh tp

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 19:11

> [...]
>
> Hvilket jo mere end påviser at, brugen af ensretter er det rigtige, da en
> ensretter, er en ensretter, og en diode, er et hav af forskellige ting.

Nope, som du selv er inde på så er der en betegnelse foran eller bagefter
ordet diode. En diode er en halvleder som kun kan lede strømmen den ene vej.
Alle de andre du har nævnt er også dioder men har derudover også andre
egenskaber.
Det kendetagnende ved en diode er at den har en Anode og Katode. Dette
bliver også misbrugt til at nogen kalder det plus og minus. Alt efter
hvilken funktionen dioden skal have kan man nemlig vende den både den ene
eller anden vej.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 19:06

> Jeg vil lige rette dig lidt.
>
> Det er *ikke* en diode der sidder, men en ensretter, som regel en silicium
> en af slagsen !

Jeg er også gammel elektronikmekaniker så der er INTET forkert i at kalde en
diode for en diode når det ER en diode
Ensretter er en MEGET fordansket betegnelse på denne komponent

--
Tom

Fra : Allan Riise

Dato : 17-12-04 19:17

Tom wrote:

> Jeg er også gammel elektronikmekaniker så der er INTET forkert i at
> kalde en diode for en diode når det ER en diode
> Ensretter er en MEGET fordansket betegnelse på denne komponent

Enig, men så lad os dog stoppe med at fluek..... mere på det, og håbe at
SuperDrive får løst sit problem.

Fra : Jante

Dato : 18-12-04 01:01

"Tom" skrev:

> Jeg er også gammel elektronikmekaniker så der er INTET forkert i at kalde en
> diode for en diode når det ER en diode

Der er vel heller intet galt i at kalde en diode for en (halvbølge-)ensretter,
når det nu er det, den faktisk gør?

> Ensretter er en MEGET fordansket betegnelse på denne komponent

Men almindelig brugt alle andre steder end lige blandt elektronikfolk.
Og hvad er der iøvrigt galt i det - dansk er vel stadig vort hovedsprog?

/J

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-04 10:33

"Jante" <jante(REMOVE)@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> Der er vel heller intet galt i at kalde en diode for en
> (halvbølge-)ensretter,
> når det nu er det, den faktisk gør?

JEG har da heller ikke sagt at det var forkert. Men at kalde den en diode er
MEGET rigtigt.

> Men almindelig brugt alle andre steder end lige blandt elektronikfolk.
> Og hvad er der iøvrigt galt i det - dansk er vel stadig vort hovedsprog?

Dansk rækker til 0 og nix i forbindelse med strøm og elektronik (lidt groft
sagt). Så man kan lige så godt acceptere at de engelske ord anvendes når man
taler om strøm. Om nogle foretrækker danske ord er for mig ok.

--
Tom

Fra : Allan Riise

Dato : 18-12-04 11:07

Tom wrote:
> [...]
> groft sagt). Så man kan lige så godt acceptere at de engelske ord
> anvendes når man taler om strøm. Om nogle foretrækker danske ord er

Du siger da vel ikke current og Voltage, eller?

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-04 11:43

> Du siger da vel ikke current og Voltage, eller?

Næh men jeg siger Ah om ampere-timer eller Vpp (volt peak peak), begynder
man at kalde det Vss (Volt spids spids) så bliver det let forvekslet med
Stel/Ground......læste du ikke det i parantes med (lidt groft sagt)?

--
Tom

Fra : Hekto

Dato : 18-12-04 11:58

In article <41c40154$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk says...

> Du siger da vel ikke current og Voltage, eller?

På 'fagsproget' hedder det en diode for dem der har med elektronik at
gøre. Det hedder en ensretter for dem der giver sig af med - elektro.
Autoelektro o.s.v.
Meget af det er 'dangelsk', Ah = Ampére timer.

Skal vi gøre som svenskerne og oversætte alt?
RAM = Minne o.s.v. For min skyld gerne. Det kunne gøre det danske sprog
endnu mere forunderligt!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Jante

Dato : 18-12-04 18:14

"Hekto" skrev:

> På 'fagsproget' hedder det en diode for dem der har med elektronik at
> gøre. Det hedder en ensretter for dem der giver sig af med - elektro.
> Autoelektro o.s.v.

Præcis. I elektronik-gruppen er det en diode, her er det en ensretter

> Skal vi gøre som svenskerne og oversætte alt?

Nej, fy fan, da!

> RAM = Minne o.s.v. For min skyld gerne. Det kunne gøre det danske sprog
> endnu mere forunderligt!

Tja, vi kalder da også RAM for hukommelse.
Folk med hang til overdrivelse endda RAM-hukommelse

/J

Fra : Superdrive

Dato : 17-12-04 18:39

"Ulf" <atagu@gmx.net> skrev i en meddelelse >

Mener da ikke der sidder nogen af den slags på en knallert/dm50, yam.
> 2-4 gears, eller nogen anden gammel knallert med gear..
>
> Hilsen Ulf

KLip

Jeg er lost, men jeg kan sige så meget at ALT virker når man kører, nogen
gange virker det ikk, men så skal man bare dreje nøglen på off og tilbage på
on så virker det igen..!! Og min dm er fra 97 og den har en cdi som en
scooter, Vil ikk mene den minder om en 4 gear på nogen måde..

Fra : Allan Riise

Dato : 17-12-04 18:44

Superdrive wrote:
> [...]
> og tilbage på on så virker det igen..!! Og min dm er fra 97 og den
> har en cdi som en scooter, Vil ikk mene den minder om en 4 gear på

Du skal rense din hovedafbryder, "nøglehuset", og så give det et gang
siliconespray, så skulle den prut være slået!