Alternativ til frames - findes det?
Fra : Sanne Bloch

Dato : 17-12-04 00:33

Hej alle I dygtige webdesignere

Er der en, der vil hjælpe en begynder udi denne svære kunst.

Jeg vil gerne dele mine sider op i 3 vinduer: top,venstremenu og
indholdsrude, men kender kun til at gøre det med frames (som jeg kan forstå
ikke er velset), men hvordan gør jeg det uden at bruge frames?

Jeg bruger Stones Webwriter, hvor jeg selv kan sætte html-koder ind.
Versionen i Stones Webwriter er doctype html public"-//w3c//dtd html 4.01
Transitional//en"

Hilsner Sanne

Fra : Thomas Gade

Dato : 17-12-04 00:47

"Sanne Bloch" <sanne.bloch@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indholdsrude, men kender kun til at gøre det med frames (som jeg kan
> forstå ikke er velset), men hvordan gør jeg det uden at bruge frames?

Ja du kan bruge CSS sammen med noget SSI, PHP eller ASP.
De tre sidstnævnte kræver at du har adgang til en server der understøtter en
af delene.

Du kan læse om CSS, SSI og ASP her:

http://www.html.dk/tutorials/

du kan læse om php på:

www.webcafe.dk.

NB. CSS og SSI er nok det letteste at starte med.

Mvh
Thomas

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-12-04 01:05

Prøv at kigge på http://html-faq.dk/2003.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 17-12-04 10:16

Det ser interessant ud på http://www.html-faq.dk/2003.asp hvor du fortæller
om, at du har lavet topbaren i et billedprg. Det kan jeg *måske* finde ud
af, men hvad med venstremenuen. Det ser ud til, at du har lavet den på samme
måde, men hvordan kan du vide, hvor høj den skal være? I topbaren er det jo
ikke noget problem, der er det jo skærmbredden og så den højde, som du selv
ønsker. Måske et dumt spørgsmål, men hvor "høj" er en side

Og tak til alle for gode svar og links. Jeg vil kaste mig over css, som er
den jeg som begynder bedst kan forstå.

Sanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-12-04 15:20

Sanne Bloch wrote:
> [...]
> skal være? I topbaren er det jo ikke noget problem, der er det jo
> skærmbredden og så den højde, som du selv ønsker. Måske et dumt

Ikke helt rigtigt opfattet. Det er muligvis i grove træk lavet sådan på
html-faq.dk, jeg husker det ikke i detaljer. Men generelt kan du nøjes med
at gøre det sådan:

En bg.gif til body. Laves i en bredde svarende til menuen og i en højde
svarende til et mønster. Indsættes i body sådan:

body {
background: url(bg.gif) top left repeat-y;
}

En topbg.gif til topbaren. Laves i eh højde svarende til topbarens og i en
bredde svarende til et mønster. Indsættes i topbaren sådan:

#topbar {
backgound: url(topbg.gif) top left repeat-x;
}

Din topbar starter du sådan: <div id="topbar">

Topbarens baggrund vil så dække over menuens, der hvor topbaren er.

Vil du have det omvendt, skal body's baggrund indsættes i <div id="menu"> og
topbarens baggrund indsættes i body. Gentagelseskommandoerne skal vendes
tilsvarende.

body {
background: url(topbg.gif) top left repeat-x;
}
#menu {
background: url(bg.gif) top left repeat-y;
}

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-12-04 17:06

Sanne Bloch <sanne.bloch@email.dk> skrev:

> men hvordan kan du vide, hvor høj den skal være?

Det ved jeg ikke på forhånd. Det er derfor jeg har lavet det
som baggrund, som ser sådan ud:

http://html-faq.dk/b/htmlfaqbg.gif

> I topbaren er det jo ikke noget problem, der er det jo
> skærmbredden og så den højde, som du selv ønsker.

Topbaren ser sådan ud:

http://html-faq.dk/b/htmlfaqtop7.gif

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-04 01:09

Sanne Bloch skrev:

>Jeg vil gerne dele mine sider op i 3 vinduer: top,venstremenu og
>indholdsrude, men kender kun til at gøre det med frames (som jeg kan forstå
>ikke er velset), men hvordan gør jeg det uden at bruge frames?

Jeg kan næppe skrive noget bedre end det du finder på disse to sites:

http://www.html.dk/

http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp

Det magiske ord er CSS (Cascading Style Sheets). I sådan en karl
kan du opsætte regler for hvordan dine HTML-elementer skal se ud
og hvor de skal placeres. Det er ren magi, og der er masser af
sjove muligheder at arbejde med.

>Jeg bruger Stones Webwriter, hvor jeg selv kan sætte html-koder ind.

Jeg bruger den også, samt et par andre editorer.

>Versionen i Stones Webwriter er doctype html public"-//w3c//dtd html 4.01 Transitional//en"

Ret den så den ser sådan her ud:

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det gør det lettere at få tingene til at fungere ens i de store browsere
(Jeg tror nok at det er IE der ellers er speciel).

--
Bertel