Svindel på mobile.de
Fra : Christian Bak

Dato : 16-12-04 23:43

Jeg er blevet lidt overrasket og bekymret over hvor meget svindel der
foregår vha. mobile.de.

Jeg har bl.a. lige modtaget en email fra en fyr, som jeg ville købe en
bil af. Han foreslog at jeg skulle overføre pengene vha. Western
Union, som så ville sørge for at han ikke kunne hæve pengene før jeg
havde set og godkendt bilen. Alt sammen virkede meget reelt, og bilen
var rigtigt fin med alt i orden (men mistænksomt billig - hmmm). Der
var bare lige nogle få ting som afslørede det.

Jeg modtog nemlig en mail fra mobile.de med instruktioner om hvorledes
jeg skulle overføre pengene, og med forklaring om hvordan pengene ikke
kunne hæves uden at jeg havde godkendt bilen osv.
Ved nærmere granskning viste det sig dog, at mailen ikke var sendt fra
afsender adressen, men en som lignede den meget
(service-de@team-mobile-de.org). Desuden var den på engelsk - hvilket
virkede meget mærkeligt, da det er et tysk site, og ved gennemgang af
html-indholdet viste det sig, at den indeholdte elementer som var
snuppet fra squaretrade og paypal. Sidst men ikke mindst, så fandt jeg
en side på mobile.de, hvor de advarer imod at bruge Western Union,
hvis ikke man kender personen man sender penge til personligt, samt de
gør opmærksom på, at køber aldrig modtager mails fra mobile.de.

Altså må det konkluderes at det er rent fup, men det kunne nemt være
gået galt - det var jo et skidegodt tilbud, og man kunne hurtigt blive
blændet af muligheden for at spare en masse penge, og havde jeg ikke
været så mistænksom tror jeg godt jeg kunne være faldet i.

Desuden skrev jeg på et andet godt tilbud, hvor svar-mailen var meget
i samme stil, og hvor bilen ville blive solgt ti den første der sendte
3000EUR i depositum. Den lugtede dog alt for meget, så den røg lige i
skraldespanden.

Der er også irriterende mange som har fuld servicebog osv., og når man
så ber dem om detaljer og om at faxe servicebog og kvitteringer - så
har de dem ikke lige, men får dem snart... Man skal virkeligt
passe på fupmagere og svindlere i den branche...

Mvh
Christian

Fra : John Sahl

Dato : 17-12-04 00:32

Christian Bak wrote:
> [...]
> har de dem ikke lige, men får dem snart... Man skal virkeligt
> passe på fupmagere og svindlere i den branche...

Hvorfor skulle det være anderledes med tyske bilsælgere
end med danske?

Jeg har heldigvis ikke haft samme oplevelse med de tyske
som du har, dog har jeg flere gange haft oplevelsen af at de
sælger til andre , uanset de har lovet at holde bilen, eller at
bilen ikke lever op til det sælger siger når den endelig ses
live. Her kan i se et ekssempel:

Sælgers beretning om bilen:
http://www.unoturbo.info/unoturboie/

Og sådan så den ud ved et besøg ved sælger:
http://www.unoturbo.info/unoturboie2/

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk