Kritisk studium af Glykæmisk Index i bland~
Fra : Peter Westh

Dato : 16-12-04 21:44

Jeg stødte lige på det her:

http://www.diaetist.dk/media(36,1030)/Diaetisten_68_April1.pdf

Og link til abstract af den tilgrundliggende undersøgelse:

http://www.nutritionsociety.org.uk/bjn/091/BJN0910979.htm

Undersøgelsen viser ret overbevisende, at man IKKE kan forudsige et
sammensat måltids GI ud fra de enkelte fødemidlers GI. Dermed sættes der
spørgsmålstegn ved hele ideens anvendelighed, for alle måltider er jo
sammensatte.

Jeg er selv GI-"tilhænger", og bilder mig ind at have nytte af at tænke på
GI, når jeg vælger, hvad jeg spiser i det daglige. Men måske tager jeg fejl?

Eller rettere: Måske er den nytte jeg har haft af GI mest, at jeg har kunnet
bruge det til at dekonstruere de officielle kostanbefalinger for
diabetikere - at man bør begrænse sit indtag af frugt, at groft brød giver
lavere blodsukkerstigning en hvidt brød etc?

Hmm....

/Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-12-04 23:19

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er selv GI-"tilhænger", og bilder mig ind at have nytte af at tænke på
> GI, når jeg vælger, hvad jeg spiser i det daglige. Men måske tager jeg
fejl?

Kan du ikke MÆRKE forskellen?

For mit vedkommende behøver jeg ikke kende eksakte tal - have præcise
målinger/udregninger. For mig er det absolut nok at mærke mig frem til,
hvordan mit blodsukker påvirkes.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 16-12-04 23:54

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41c20b95$0$23097$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> fejl?
>
> Kan du ikke MÆRKE forskellen?

Jo, jeg kan - ofte - mærke en forskel. Men det er jo ikke sikkert at årsagen
til den forskel er, hvad jeg tror den er. Mange fødevarer med lavt GI er jo
også sunde af andre grunde. Jeg må også konstatere, at mit blodsukker
relativt hyppigt opfører sig anderledes, end jeg havde forventet/regnet mig
frem til (som diabetiker måler jeg blodsukker 4-5 gange dagligt). Ikke fordi
man kan forvente total forudsigelighed, men sådanne tilfælde gør det jo
nærliggende at spørge, om der er andet på spil end det, jeg er opmærksom på.

Uanset kritikken kan man måske sige, at selvom et måltids GI ikke er
forudsigeligt, så vil ens kost, alt andet lige, have et gennemsitligt lavere
GI, hvis man spiser flere lav-GI fødevarer. På den måde kan det være en
slags generel rettesnor, uden at det bliver alt for præcist. Men ellers må
jeg sige, at artiklen er overbevisende ved at pege på, at energi, fedt- og
proteinindholdet i måltidet faktisk har større betydning for måltidets GI,
end kulhydratkilden har. Det understreger i hert fald at GI ikke kan stå
alene.

MVH

Peter

Fra : -V-

Dato : 16-12-04 23:43

Peter Westh wrote:
> [...]
> sammensat måltids GI ud fra de enkelte fødemidlers GI. Dermed sættes
> der spørgsmålstegn ved hele ideens anvendelighed, for alle måltider

Tak.

Rart at se, at mine påstande for en gangs skyld kan underbygges.....

-V-

Fra : Peter Westh

Dato : 17-12-04 00:02

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak.
>
> Rart at se, at mine påstande for en gangs skyld kan underbygges.....

Ja, jeg tænkte også på dig...

/P

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-04 09:27

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Rart at se, at mine påstande for en gangs skyld kan underbygges.....

Så vidt jeg kan skønne efter en hurtig gennemlæsning handler det om, at man
(endnu?) ikke kan forudsige det nøjagtige GI i sammensatte måltider. Og -
at folk med diabetes derfor ikke ud fra GI kan beregne sig til behovet for
insulin.

Det gør imidlertid ikke GI ubrugeligt. Kun upræcist.
Men det problem gælder jo for mange andre forhold vedrørende beregninger af
vores mad.

Det er også svært for menigmand at beregne kalorieforbrug og kalorieindtag -
men det udelukker jo ikke, at simpel og upræcis kalorietælling er et
brugbart redskab for folk, der vil tabe sig.

Det er svært (for ikke at sige umuligt) for menigmand at beregne indholdet
af næringsstoffer (herunder vitaminer og mineraler) i et måltid. Men det gør
jo ikke viden om fødevarers indhold af vitaminer og mineraler ubrugeligt.

Tilsvarende er det svært (for ikke at sige umuligt) at beregne GI.

Jeg har aldrig været interesseret i at få det nøjagtige GI. Eller de
nøjagtige tal for næringsstoffer i mine måltider. Har aldrig forsøgt at
regne dem ud heller. Hverken for simple måltider eller sammensatte. Det har
meningmand aldrig kunnet. Og ejheller behøvet.

Mvh. Lisbeth