Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO 100 på Nikon
Fra : TS

Dato : 16-12-04 20:27

Hej alle,

Jeg har netop afgivet bestilling på et Nikon D70. Jeg venter naturligvis
spændt men har dog en lille usikkerhed omkring ISO-tallene. Sagen er den, at
jeg har et Canon S45 hvor laveste ISO-tal er 50. Det er dælme ikke meget og
da en hel del mindre end D70'erns mindste - ISO 200.

ISO 200 er også mere end Canon 300d (som jeg dog fandt lige lovlig
legetøjsagtig). Skal jeg bekymre mig om det høje (mindste) ISO-tal eller er
det ligegyldigt?

- Er der forresten et eller andet "must have" til et D70 i 4-500 kr.
klassen. Det er jo ønskelistetid.

TS

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-12-04 20:39

"TS" <tdsd@sdsd.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det ligegyldigt?
>
> - Er der forresten et eller andet "must have" til et D70 i 4-500 kr.

Hej TS.

Jeg bruger selv et Nikon D70 og finder ISO 200 ganske fin. Ind i mellem
kunne man godt savne en ISO 100, men det er nu ikke af tekniske grunde jeg
ønsker det, det er mere at jeg gerne ville kunne benytte den længere
lukkerhastighed en ISO 100 eller en ISO 50 giver.

Et must, ja, et brugt Nikkor AF 50/1,8 er vel et must til et D70

MVH
Thomas Pedersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-12-04 21:02

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> ønsker det, det er mere at jeg gerne ville kunne benytte den længere
> lukkerhastighed en ISO 100 eller en ISO 50 giver.

Så køb et ND-filter

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : TS

Dato : 16-12-04 21:06

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Et must, ja, et brugt Nikkor AF 50/1,8 er vel et must til et D70

Tak for tippet - men det er vist lidt uden for 4-500 kroners grænsen.
Hvorfor det i øvrigt et must?

Til mit sidst spejlreflekskamera (EOS 500) blev jeg anbefalet et UV-filter.
Er man gået væk fra den slags igen?

TS

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-12-04 21:15

TS wrote:
> Til mit sidst spejlreflekskamera (EOS 500) blev jeg anbefalet et
> UV-filter. Er man gået væk fra den slags igen?

Det kan være OK til at beskytte frontlinsen på objektivet.

Det er billigere, at udskifte et uv-filter end hele objektivet, hvis det får
en ridse.

Ellers har det ikke den store virkning under normale lysforhold.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-12-04 11:11

"TS" <tdsd@sdsd.uk> wrote in message
> "Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Tak for tippet - men det er vist lidt uden for 4-500 kroners grænsen.
> Hvorfor det i øvrigt et must?

Det er et meget klart glas og lækkert at arbejde med. Det kan tit købes
brugt for de penge, det billigste jeg har set det til nyt er 900 kr. så det
er ikke helt uden for.

> Til mit sidst spejlreflekskamera (EOS 500) blev jeg anbefalet et
UV-filter.
> Er man gået væk fra den slags igen?

Nej det er ganske godt at have, men man skal også vide hvornår man skal
pille det af igen.

Simon
Forhåbentligt snart den lykkelige ejer af et D2X

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-04 20:49

"TS" <tdsd@sdsd.uk> skrev i en meddelelse

> Skal jeg bekymre mig om det høje (mindste) ISO-tal eller er
> det ligegyldigt?

Nutidens dSLR-kameraer har så lidt støj på billederne, at jeg ikke tror du i
praksis vil savne muligheder for at skyde i 100 ISO. Den ekstra støj der
fremkommer ved hoppet til 200 ISO er reelt så lille, at det må betegnes som
ubetydeligt.

Jeg anvender et Canon EOS 10D (100-3200 ISO), og når lyset er til det, vælger
jeg altid 200 ISO som laveste indstilling. Det ekstra blændestop lys, kan man
jo passende bruge til en mindre blændeåbning (bedre skarphed og større
dybdeskarphed) eller en hurtigere lukkertid. Jeg anvender faktisk kun 100 ISO
ved langtidsfotografering, hvor jeg skal bruge en lukkertid på over 2 sek.
(bevægelsesslørring ect.) eller studiefotografering, hvor der er masser af
lys.

> Er der forresten et eller andet "must have" til et D70 i 4-500 kr.
> klassen. Det er jo ønskelistetid.

Et backup-batteri er nu altid godt at have med i fototasken

En USB 2.0-kortlæser - fremfor at forbinde kamera til computer

Et ekstra hukommelseskort - SanDisk Ultra CF 512 MB koster cirka 500 kr.

Et polfilter - nok mest til sommerbrug, men ganske brugbart

MVH

Kristian
www.knl-dp.dk

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 16-12-04 21:55

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Et polfilter - nok mest til sommerbrug, men ganske brugbart

Hvad mener du det? Polfiltre kan i de rette situationer være yderst
brugbart - uanset om det er sommer eller vinter - sådan ser jeg da på det.
Man kan f.eks. også bruge det som ND filter, hvis man drejer det så det ikke
har nogen polfilter-effekt, eftersom det stadig stjæler nogle blænder - og
med 200 iso kan det jo være yderst kærkomment.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-04 22:56

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du det? Polfiltre kan i de rette situationer være yderst
> brugbart - uanset om det er sommer eller vinter - sådan ser jeg da på det.

Naturlgivis kan et polfilter også være brugbart om vinteren (og alle andre
årstider), men jeg tror de fleste anvender det ved høj sol. Jeg er ganske godt
klar over dens egenskab til reduktion af reflekser i vand o.l., men mon ikke
sommeren er den mest bruge pol-tid?

> Man kan f.eks. også bruge det som ND filter, hvis man drejer det så det ikke
> har nogen polfilter-effekt, eftersom det stadig stjæler nogle blænder - og
> med 200 iso kan det jo være yderst kærkomment.

Nemlig.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : OCB

Dato : 16-12-04 23:00

"TS" <tdsd@sdsd.uk> skrev i en meddelelse

> ISO 200 er også mere end Canon 300d (som jeg dog fandt lige lovlig
> legetøjsagtig).

Legetøjsagtigt eller ej... billederne det laver er lige så gode som D70,
endda en smule bedre på ISO 100

Mvh
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : TS

Dato : 17-12-04 00:27

"OCB" <contactREMOVEME@condrup.dk> wrote in message

> Legetøjsagtigt eller ej... billederne det laver er lige så gode som D70,
> endda en smule bedre på ISO 100

Det tvivler jeg bestemt ikke på... men det gør det altså ikke mindre
legetøjsagtigt at have i hånden. Selv om det vejer næste det samme som D70,
så føles det altså en del billigere.

.... og dermed intet sagt om billedekvalteten på hverken det ene eller det
andet.

Fra : OCB

Dato : 17-12-04 01:09

> Det tvivler jeg bestemt ikke på... men det gør det altså ikke mindre
> legetøjsagtigt at have i hånden. Selv om det vejer næste det samme som
> D70, så føles det altså en del billigere.

Smid et batterygrib på 300D, så det vist D70 der føles en smule
legetøjsagtig at have i hånden..

Mvh Ole

Fra : max[dk]

Dato : 17-12-04 07:43

> Smid et batterygrib på 300D, så det vist D70 der føles en smule
> legetøjsagtig at have i hånden..

LOL... man er nok lidt følsom....

/Max

Fra :

Dato : 17-12-04 08:58

"max[dk]" <maxses_snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> LOL... man er nok lidt følsom....
>
> /Max
"Legetøjsagtig" ,,, er de fleste ikke det, med mindre det er Canon 1d-1Ds /
mark 2 eller tilsvarende proff af andet fabrikat! som jeg ikke har råd til
(lige nu)

Hilsen Henrik
der er glad for at lege!

Fra : OCB

Dato : 17-12-04 10:29

> LOL... man er nok lidt følsom....
>
> /Max

Nej, hvorfor skulle jeg dog være det ? Jeg bruger 20D incl. greb. Jeg er
bare generelt træt af, altid at høre de evindelige brok og jammer over 300D,
havde det kamera været lavet i sort finish fra starten, så tonen været en
hel anden.. Iøvrigt , så læg mærke til mine smileys i hvert indæg, jeg
laver gas.. men det er så ikke alle der kan læse det.. lol.. så hvem er det
lige der er følsom ;- )

Go'Jul !
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-12-04 23:17

"OCB" <contactREMOVEME@condrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> været en hel anden.. Iøvrigt , så læg mærke til mine smileys i hvert
> indæg, jeg laver gas.. men det er så ikke alle der kan læse det.. lol.. så

Hehe, sådan har vi andre det også ind i mellem når vi læser i gruppen her
Ind i mellem får man indtryk af, at det kun er tåber der køber Nikon,
fordi Canon jo netop er SÅ meget bedre. Nikon burde være noget man brugte
som våben til at smide efter naboens kat mens den ligger på kølerhjælmen af
ens bil og laver fede ridser Jeg er sgu ligeglad med, hvad dælen der
står på kameraet, om der så står medion eller HP, bare det kan tage de
billeder jeg har brug for, så er mærket fuld stændig underordnet.

MVH
Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-12-04 00:44

In article <41c35acd$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Thomas Pedersen wrote:
> Jeg er sgu ligeglad med, hvad dælen der
> står på kameraet, om der så står medion eller HP, bare det kan tage de
> billeder jeg har brug for, så er mærket fuld stændig underordnet.

Men siuationen er den, at det kan de i mange tilfælde ikke. Det er
som at gå rundt med fedtede briller.

Det er som at kalde den russiske Lada kopi der kører som Taxa når
først akslerne er blevet skæve for en bil.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-12-04 00:55

meddelelse news:slrncs6rq5.j4.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Men siuationen er den, at det kan de i mange tilfælde ikke. Det er
> som at gå rundt med fedtede briller.

Nu var pointen ligesom, at bare kameraet kan leve op til de krav jeg stiller
til det, så er jeg da tilfreds med det. Men jeg er enig i betragtningen om,
at det er nemmere at lave gode billeder, når man har det rigtige værktøj.
Det andet er sgu ligesom en mekaniker der skal lave en elektrisk fejl med en
hammer

MVH
Thomas

Fra : TS

Dato : 17-12-04 07:46

> Smid et batterygrib på 300D, så det vist D70 der føles en smule
> legetøjsagtig at have i hånden..

Ok, det har jeg så aldrig prøvet.
.... men jeg gider altså heller ikke at investere 1200 kr. ekstra for at få
et kamera til at ligge godt i hånden.

Skal vi ikke bare lade diskussionen ligge - det er vist et spørgsmål om smag
og behag.

TS

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-04 07:54

OCB wrote:

> Smid et batterygrib på 300D, så det vist D70 der føles en smule
> legetøjsagtig at have i hånden..

Ellers er hjælpen her:
http://www.seaandsea.jp/products/ginen/cx603/index.html.

Selv 300d kommer til at se helt prof ud og føles sikkert også sådan ))

vh
Jan

Fra : Peter Rongsted

Dato : 17-12-04 12:44

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

>Ellers er hjælpen her:
>http://www.seaandsea.jp/products/ginen/cx603/index.html.
>
>Selv 300d kommer til at se helt prof ud og føles sikkert også sådan ))

Det er nu beregnet til EOS 300 (bemærk uden D). Til EOS 300D skal man
bruge dette: http://www.seaandsea.jp/products/digital/dx300d/index.html

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-12-04 17:14

In article <41c2835d$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Ellers er hjælpen her:
> http://www.seaandsea.jp/products/ginen/cx603/index.html.
>
> Selv 300d kommer til at se helt prof ud og føles sikkert også sådan ))

Hvad med denne ? Den ser ud til at kunne tåle alt:
http://www.howardforums.com/archive/topic/411378-1.html

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-04 13:06

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvad med denne ? Den ser ud til at kunne tåle alt:
> http://www.howardforums.com/archive/topic/411378-1.html

Men nøij, hvor er den grim!
Så er det lige før 300D er pænere i sig selv

vh
Jan

Fra : nyrup

Dato : 21-12-04 16:53

meddelelse n
> Hvad med denne ? Den ser ud til at kunne tåle alt:
> http://www.howardforums.com/archive/topic/411378-1.html
>
> --

Hold fast den er smuk! - Jeg fortryder købet af min Nikon D70!... Jeg burde
ha' købt denne her! Den ville matche min gamle gule Wartburg helt perfekt!!!

Fra :

Dato : 21-12-04 19:28

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
burde
> ha' købt denne her! Den ville matche min gamle gule Wartburg helt

Jamen rent teknisk matcher din D70 da din gamle gule Wartburg helt
perfekt!!!

Undskyld jeg kunne bare ikk´la være
Hilsen Henrik

der ikke har råd til Nikon