Foto
IBM760 5420
Teil 3020
remote slave strobe?
Fra : michael bennati scho~

Dato : 16-12-04 13:56

jeg har modtaget en gave, "remote slave strobe" står der. En lille blitz og
et lille stativ. Passer til alle digitale kameraer, står der på pakken. Den
hedder DCS-120.
Jeg ved ikke helt hvad det er. Kan nogen fortælle mig det, inden jeg åbner
pakken. (Ved nemlig ikke om det er noget jeg vil beholde)
på forhånd tak

Michael

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-04 15:21

"michael bennati schou" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev
i en meddelelse news:41c185cc$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> jeg har modtaget en gave, "remote slave strobe" står der. En lille blitz og
> et lille stativ.

Der er tale om en såkaldt slave-flash, som fyrer af når den "ser" et
tilsvarnde flashglimt.

Fidusen er, at du kan kan anvende to flashes til billederne. Slave-flashen kan
du, mhf. stativet, placere bag en person, nederst i et lokale e.l., og når du
så tager billedet med dit kamera (som står til at bruge flash), så skyder
begge flashes af på samme tid. Fordelen er, at den ikke skal forbindes til
kameraet med en ledning, men trigger på lysglimtet fra kameraets indbyggede
flash.

Du skal naturligvis lige lære at bruge den (hvor meget power skal den
indtilles til ect.), men jeg tror faktisk det er en rigtig brugbar "dims". For
at få glæde af den, skal du nok have en interesse i fotografring. Hvis du kun
skyder ferie og familiebilleder uden den store interesse i teknikken bag, så
var det måske en idé at sælge? www.dba.dk eller news:dk.marked.privat.foto er
en mulighed.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : michael bs

Dato : 16-12-04 16:13

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> begge flashes af på samme tid. Fordelen er, at den ikke skal forbindes til
> kameraet med en ledning, men trigger på lysglimtet fra kameraets

Tak for et informativt svar!
Men hvis flashen først trigger på lysglimtet, er det så ikke for sent? Jeg
mener, så ER den første flash jo brugt?
Det lyder som en god ting at bruge til portrætfotografering med sidelys,
ikke?

mvh Michael

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-04 16:29

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:41c1a5e2$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Tak for et informativt svar!

Det var så lidt.

> Men hvis flashen først trigger på lysglimtet, er det så ikke for sent? Jeg
> mener, så ER den første flash jo brugt?

Det kommer lidt an på, hvordan den er indrettet. Mange nyere digitalkameraer
udsender ofte et lille lysglimt før billedet tages, som måler hvor meget lys
der reflekteres tilbage fra motivet. Hvis slave-flashen er meget følsom, kan
den fyre af på dette, og ikke være opladet til et nyt glimt, når billedet
tages og den rigtige flash fyres af.

Hvis vi ser bort fra så såkaldte pre-flash, så skulle der ikke været noget
problem med at slave-flashen ikke komme med på billedet. Langt de fleste
kameraer skyder nemlig flashen af i starten af lukkertiden (nogen der ligner
1/100 sek.), og der er dermed "plads" for at slave-flashen kan skyde af, inden
lukkertiden er gået.

> Det lyder som en god ting at bruge til portrætfotografering med sidelys,
ikke?

Nemlig - her vil det være smart at kunne placere lyset i en anden vinkel en
hovedlyset. Man vil f.eks. kunne placere den, så der kommer ekstra sport på
håret, som derved vil træde tydeligt frem mod en mørkere baggrund.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : HKJ

Dato : 16-12-04 17:57

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
message news:41c1a5e2$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Men hvis flashen først trigger på lysglimtet, er det så ikke for sent? Jeg
> mener, så ER den første flash jo brugt?

Faktisk så er sådan en trigger meget hurtig, på Nikons flash kan de faktisk
tænde og slukke synkront med kameraets flash.

Med på nogle digital kamera vil der være problemer med preflash (og/eller
rødøje funktion), hvilket kan gære sådan en slaveflash næsten ubrugelig. Det
kræver at kameraet kan stilles på en mode uden preflash (typisk manuel) og
at styrken på flashen kan indstilles.

> Det lyder som en god ting at bruge til portrætfotografering med sidelys,
> ikke?

Jo.

Fra : michael bs

Dato : 16-12-04 18:29

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Faktisk så er sådan en trigger meget hurtig, på Nikons flash kan de
> faktisk
> tænde og slukke synkront med kameraets flash.

men i dette tilfælde er det et noname fabrikat og uden kabelforbindelse med
kameraet. Så det må være lysglimtet fra kameraets flash, der trigger.

mvh Michael

Fra : Børge Larsen

Dato : 16-12-04 16:07

> [...]
> Jeg ved ikke helt hvad det er. Kan nogen fortælle mig det, inden jeg åbner
> pakken. (Ved nemlig ikke om det er noget jeg vil beholde)

Kan du fortælkle noget om fabrikat evt. gi et Link.

Fra : michael bs

Dato : 16-12-04 16:44

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du fortælkle noget om fabrikat evt. gi et Link.

FAbrikat: så vidt jeg kan se står der bare DCS-120.
Gå ind på www.nomatica.dk
klik på kamera, klik på tilbehør, klik på blitz. Det er den øverste til
296kr

Og der ER til digital kamera.

mvh Michael

Fra : Børge Larsen

Dato : 16-12-04 16:17

> [...]
> Jeg ved ikke helt hvad det er. Kan nogen fortælle mig det, inden jeg åbner
> pakken. (Ved nemlig ikke om det er noget jeg vil beholde)

Den kan sikkert ikke anvendes til Digital foto

Fra : Alex W

Dato : 16-12-04 17:27

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den kan sikkert ikke anvendes til Digital foto

Jo den kan...

Hvis den trigger på forglimtet, så skal flashen bruges med fuld udledning
eller manuelt.
Så giver den kun et flashglimt.

Sådan gør jeg med mine studioflash. En lille flash på 1/8 styrke på
kameraet til at udløse de andre studioflash.
Så undgår man samtidigt at beskadige elektronikken i kameraet hvis
flashanlæget kører med highvolt.

/Alex W

Fra : Børge Larsen

Dato : 16-12-04 18:33

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kameraet til at udløse de andre studioflash.
> Så undgår man samtidigt at beskadige elektronikken i kameraet hvis

Nå! Mig bekendt har Michael ikke talt om at den skulle anvendes til
studiebrug. det er klart hvis kameraet kan køre manuelt, men så fremgår det
jo altsammen af manualen hvad man kan m. flash.
Da Michael ikke har skrevet spor om hvad det er for et kamera han har, så
kan det jo kun blive gisninger alt sammen. Men et er sikkert, hvis Digien
har forblits så kan slaven ikke anvendes på auto.

Fra : michael bs

Dato : 16-12-04 20:00

> [...]

> kan det jo kun blive gisninger alt sammen. Men et er sikkert, hvis Digien
> har forblits så kan slaven ikke anvendes på auto.

Canon G3
mvh Michael