"Sort bælte" i kronrørslejer?
Fra : Studen

Dato : 16-12-04 11:27

Jeg skal have pillet det gamle (nederste) kronrørsleje af, men har
selvfølgelig ikke det specialværktøj manualen henviser til. Kan det evt.
lade sig gøre at få det af ved brug af "almindeligt" værktøj? Fif, tip og
råd modtages med kyshånd.

På forhånd tak

Studen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-12-04 11:43

"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> writes:

> [...]
> lade sig gøre at få det af ved brug af "almindeligt" værktøj? Fif, tip og

En hammer og en jernstang plejer at gøre tricket. Du kan banke på
lejet indefra ved at stikke jernstangen gennem kronrøret. Husk at
banke jævnt hele vejen rundt, så lejet kommer nogenlunde lige ud.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Studen

Dato : 16-12-04 11:55

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> En hammer og en jernstang plejer at gøre tricket. Du kan banke på
> lejet indefra ved at stikke jernstangen gennem kronrøret.

Ja undskyld fik ikke lige specificeret at jeg taler om selve lejet på gaflen

Fra : Armand

Dato : 16-12-04 20:23

Studen wrote:

> Ja undskyld fik ikke lige specificeret at jeg taler om selve lejet på gaflen

.. . . på kronrørs-akslen, må det nødvendigvis være :-|

--
Armand.
(definitionsrevser - Fordi det er væsentligt at man taler samme sprog

Fra : Studen

Dato : 16-12-04 21:14

"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> wrote in message
> . . . på kronrørs-akslen, må det nødvendigvis være :-|
>
> --
> Armand.

Av.. der fik jeg vist endnu engang jokket godt og grundigt på din kæphest ;)
Jeg kan desværre ikke love det bliver sidste gang, men jeg skal gøre mig
umage.
(studen hvisker): kan det også kaldes styrstammen?

Tak for det fine tip! Jeg må lige korrigere. Hvis det havde været en rigtig
"Leth-løsning" var det linolie der skulle hældes igennem..... nåh ja..
kronrørs-akslen

:) Studen

Fra : Armand

Dato : 16-12-04 21:43

Studen wrote:
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> wrote in message

> Av.. der fik jeg vist endnu engang jokket godt og grundigt på din kæphest ;)

Jeg er fuld af fortrøstning over at du fatter at det er i god mening at
jeg revser!

> (studen hvisker): kan det også kaldes styrstammen?

Jo, nok.

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-12-04 11:53

Studen wrote:
> [...]
> selvfølgelig ikke det specialværktøj manualen henviser til. Kan det
> evt. lade sig gøre at få det af ved brug af "almindeligt" værktøj?

På gaflen eller i kronrøret? Lang dorn hvis sidstnævnte - slå skiftevis 3-4
steder så det ikke kanter i røret. Hvis lejefladen er lavere end kanten i
kronrøret (som på Yamaha FJ :-/ ) kan du evt. skære den igennem med en
dremel (pas på kronrøret!)

vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 16-12-04 11:52

"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> wrote in message
> [...]
> lade sig gøre at få det af ved brug af "almindeligt" værktøj? Fif, tip og

Jeg har med held brugt en 'enorm' skrutrækker, der blev bukket lidt enden,
så den bedre kunne få fat i kanten på lejet. Derudover WD40 og en
varmepistol.
Lejet på styrstammen kan slibes ned med en vinkelsliber, til det er så tyndt
at det kan komme af.

--

/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Studen

Dato : 16-12-04 12:03

Prøver lige igen... tak for tippene. Lejedelen på selve kronrøret skal jeg
nok få fod på. Den med den bøjede skruetrækker skal afprøves.
Det er mest lejet på styrstammen jeg ikke lige kan greje... Hekto råber
vinkelsliber. Tjaa hvorfor ikke. Ikke den mest elegante måde at gøre det på,
men hvis skidtet skal af, så skal det vel af.

Tak

Studen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-12-04 17:09

"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
på,
> men hvis skidtet skal af, så skal det vel af.

Prøv nu bare forsigtigt at skære en nogenlunde lodret slids i lejeskålen
(lejeringen kan vippes af med en skruetrækker). Når du har en god dyb slids,
taget du en kasseret skruetrækker eller mejsel, og bruger den som dorn, og
giver lejeskålen et hårdt dask. Lejeskålen er hærdet, og flækker derfor
nemt. Når den er flækket, er den let at løfte op ad stammen.

Rittig

Fra : Studen

Dato : 16-12-04 21:17

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> giver lejeskålen et hårdt dask. Lejeskålen er hærdet, og flækker derfor
> nemt. Når den er flækket, er den let at løfte op ad stammen.

Tak Rittig, jeg prøver lige først Armands "Leth-løsning" (uden linolie),
hvis det glipper må jeg varme op under vinkelsliberen.

Studen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 22-12-04 15:20

> [...]
>
> Tak Rittig, jeg prøver lige først Armands "Leth-løsning" (uden linolie),
> hvis det glipper må jeg varme op under vinkelsliberen.

Hvis det er lejeskålen nederst på kronrørsakslen vi taler om kan du så ikke
bare løfte den om via kiler. Først knivsblade som kiles ind via hammerslag.
Nu kan jeg ikke huske hvad for en motorcykel du har men jeg benyttede da
denne metode da jeg for 2 mdr. siden skulle flytte lejeskålen over på en
anden kronrørsaksel efter et uheld på min Honda VFR 400. Men jeg har da
tidligere benyttet den samme metode for bl.a. andre Hondaer og for mine
BMWér.

Mvh. Gert

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-12-04 16:04

"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> writes:

> Ja undskyld fik ikke lige specificeret at jeg taler om selve lejet på gaflen

OK - så kan en vinkelsliber gøre tricket. Pas på ikke at tage for
meget andet end lejet med når du går i gang

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Armand

Dato : 16-12-04 20:28

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> OK - så kan en vinkelsliber gøre tricket. Pas på ikke at tage for
> meget andet end lejet med når du går i gang

Bro+aksel placeres på hovedet og der øses rindende vand igennem den hule
aksel imens man med en varmepistol varmer lejer grundig op over hele
arealet - På et tidspunkt bør lejeringen glide af med et tydeligt *pling*!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 16-12-04 20:54

In article <Gjlwd.75953$Vf.3610716@news000.worldonline.dk>,
armand@mcchaufforerne.dk says...
> Bro+aksel placeres på hovedet og der øses rindende vand igennem den hule
> aksel imens man med en varmepistol varmer lejer grundig op over hele
> arealet - På et tidspunkt bør lejeringen glide af med et tydeligt *pling*!

Det var da en rigtig Leth-løsning!!!!

Fra : Armand

Dato : 16-12-04 21:40

Hekto wrote:
> In article <Gjlwd.75953$Vf.3610716@news000.worldonline.dk>,
> armand@mcchaufforerne.dk says...

> Det var da en rigtig Leth-løsning!!!!

Jup!
Men absolut bedre end vold :-|

p.g.a. adgang til vinkelsliber har jeg dog aldrig brugt anden metode end
den nævnte med at "barbere" lejeringen ned til den bliver blå p.g.a. den
resterende godstykkelse ikke kan absorbere varmen længere => slebet tynd!

--
Armand.