Erstatning for kaffeforbrug
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-12-04 00:53

Jeg er selvstændig og sidder på mit kontor det meste af dagen.
Som følge deraf har jeg opbygget et vist kaffeforbrug.
Det sidste halve år eller så har jeg været på Nescafe, hvilket egentligt
smager fint som "brugskaffe". Desværre har Nescafe den egenskab at det i
min mund ikke rigtigt bliver stærkere når man først har rundet de to-tre
teskefulde i en kop. Jeg har opdaget at jeg får ondt i hovedet af
Nescafe (hvis det skal smage af noget). Derfor skiftede jeg over til
alm. maskinbrygget kaffe igen, som også smager fint.

Egentligt vil jeg gerne ud af mit kaffeforbrug, så jeg kan komme til at
sætte pris på kaffe igen
Men hvad skal man så drikke?

Jeg sørger for at drikke vand i løbet af dagen, men det er kedeligt.
Te smager ikke af en hujende fis (når man er til kaffe og desuden
bliver man lige så tør i munden af te som af kaffe.
Div. sodavand er udelukket da jeg ikke drikker light pga. smagen og de
andre feder for meget - og så er der jo tandproblemet

Hvad har I af spændende forslag til en ny forbrugsdrikkevare?

--
Steen Suder

Fra : -V-

Dato : 16-12-04 01:08

Steen Suder, privat wrote:
> Hvad har I af spændende forslag til en ny forbrugsdrikkevare?

Min alltime yndlingsdrik (bortset fra iskold dåsecoke) er køleskabskoldt
postevand med citron- eller limesaft.

Jeg tror ikke at det er menneskeligt muligt at blive træt af det.

-V-

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-12-04 01:24

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Egentligt vil jeg gerne ud af mit kaffeforbrug, så jeg kan komme til at
> sætte pris på kaffe igen
> Men hvad skal man så drikke?

Jeg har gjort det til en vane at hælde et glas vand i mig, hver gang jeg går
forbi vandhanen.
Og har du prøvet med urtete? Marcussens universalte, for eksempel. Jeg er
også kaffenarkoman, men urtete smager faktisk også godt - og så fås den i
breve, så man ikke behøve at brygge en hel kande ad gangen.
Nåjo - så skiftede jeg også kaffemærke til en ordentlig kaffe. Alene prisen
på den sætter forbruget ned

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Flemming Kold

Dato : 16-12-04 01:50

Enig med Dikte i et andet indlæg i tråden.

Næsten

Skift til en ordentlig kaffe.

Peter Larsen laver en perfekt bønne, rigtig til prisen. I den anden ende,
kan du prøve Jamaican Blue Moutain... Find DIT alternativ der imellem... og
du har din forbrugsdrik..

F. Kold.

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-12-04 10:26

"Flemming Kold" <fkoldFJAERNDETTE@mailOGDETTE.dk> skrev i en meddelelse

> Skift til en ordentlig kaffe.

- nemlig. Hvis du laver en rigtig god kop kaffe med god smag bliver du
simpelthen mættet af den gode kaffesmag efter en kop eller 2.

ras

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-12-04 17:24

Rasmus Carlsen wrote:
> "Flemming Kold" <fkoldFJAERNDETTE@mailOGDETTE.dk> skrev i en meddelelse

> - nemlig. Hvis du laver en rigtig god kop kaffe med god smag bliver du
> simpelthen mættet af den gode kaffesmag efter en kop eller 2.

Jeg drikker skam god bønnekaffe i forvejen og hverken pris (jeg sparer
andre steder) eller den fulde kaffesmag har minimeret forbruget.

--
Steen Suder

Fra : Margrete Johansen

Dato : 16-12-04 20:10

> Jeg drikker skam god bønnekaffe i forvejen og hverken pris (jeg sparer
> andre steder) eller den fulde kaffesmag har minimeret forbruget.

Gider du lige fortælle, hvordan du opnår den fulde kaffesmag på en maskine?

Margrete

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-12-04 03:35

Steen Suder, privat wrote:

> [...]
> andre feder for meget - og så er der jo tandproblemet
> Hvad har I af spændende forslag til en ny forbrugsdrikkevare?

Jeg har gjort det til en god vane at have en flaske vand stående på
skrivebordet når jeg sidder og arbejder.
Finten er at vandet skal være friskt og koldt, så er det noget af det
bedste man kan drikke.
Og så er det noget sundere end kaffe

--
Mvh Anders Christensen

Fra : .Kody

Dato : 16-12-04 12:51

Klip--
> Finten er at vandet skal være friskt og koldt, så er det noget af det
> bedste man kan drikke.
> Og så er det noget sundere end kaffe
>
> --
> Mvh Anders Christensen

Hvem har sagt at kaffe er usundt ?

..Kody

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-12-04 13:03

".Kody" <mgs@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem har sagt at kaffe er usundt ?

- doh!

ras

Fra : Hauge

Dato : 16-12-04 13:14

Hejsa
Rasmus Carlsen wrote:
> - doh!

Og hvad mener du så med det? Det er måske den eneste lyd du kan?

/Hauge

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-12-04 13:24

> Hejsa
>
> Og hvad mener du så med det? Det er måske den eneste lyd du kan?

- jeg mener, at det er (burde være) ret så gængs viden, at kaffe i store
doser (ja og så i mindre store doser) er ganske usundt for kroppen.

ras (som også kan sige mange andre lyde)

Fra : Hauge

Dato : 16-12-04 13:36

Hejsa
Rasmus Carlsen wrote:
> - jeg mener, at det er (burde være) ret så gængs viden, at kaffe i
> store doser (ja og så i mindre store doser) er ganske usundt for
> kroppen.

Ja det mener du, men der er så mange undersøgelser der beviser at det lige
netop *ikke* er usundt.
Selv i radioavisen for mellem ½ og 1 år siden, snakkede de om en svansk
undersøgelse, der beviste at det ligefrem er sundt for leveren..

Men hvis det er så usundt, så burde jeg være død, har drukket mellem 1 og 2
liter kaffe om dagen i snart 20 år + noget mindre i årene forinden.

/Hauge

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-12-04 14:11

> [...]
> Selv i radioavisen for mellem ½ og 1 år siden, snakkede de om en svansk
> undersøgelse, der beviste at det ligefrem er sundt for leveren..

- ja i moderate og fornuftige mængder og naturligvis også afhængig af
styrken ...

> Men hvis det er så usundt, så burde jeg være død, har drukket mellem 1 og
> 2 liter kaffe om dagen i snart 20 år + noget mindre i årene forinden.

- hjernedød? Nej spøg til side ... den logik holder jo ikke og det ved
du sikkert også godt. "Min morfar røg fra han var 12 til han døde og han
blev 85 så rygning er altså ikke usundt".

- doh!

ras

Fra : Peter Westh

Dato : 16-12-04 15:20

"Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

> - jeg mener, at det er (burde være) ret så gængs viden, at kaffe i store
> doser (ja og så i mindre store doser) er ganske usundt for kroppen.

Der er mig bekendt ikke belæg for at kaffe skulle have nogen skadelige
virkninger, heller ikke ved vanemæssigt storforbrug som det, mange Danskere
har. SVJV er det kun i finland, man har kunnet påvise at kaffedrikning giver
øget kolesteroltal, og det er fordi de drikker ufiltreret kogekaffe.

Se http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/kaffe.htm

Såøh - hvor har du egentlig din gængse viden fra? Doh der doh

/P

Fra : Hauge

Dato : 16-12-04 15:37

Hejsa
Peter Westh wrote:

> Såøh - hvor har du egentlig din gængse viden fra? Doh der doh

Du ved, at folks uvidenhed gør, at alle vi andre er idioter..

Nej seriøst, nu er det jo en generel opfattelse, især af te-hystaderne, at
kaffe er roden til alle dødelige sygdomme, sådan er det og det vil nok
aldrig ændre sig. Det er måske fordi de selv kun har prøve Ali
mesterristning, der er totalt udrikkeligt, jeg ville ikke engang byde
uventede gæster på det..

/Hauge

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-12-04 16:24

> [...]
> aldrig ændre sig. Det er måske fordi de selv kun har prøve Ali
> mesterristning, der er totalt udrikkeligt, jeg ville ikke engang byde

- jeg kan ikke lide te og jeg drikker gerne og nogen gange rigelige mængder
kaffe. jeg påpegede blot, at kaffe i store mængder ikke er sundt (hvilket
ingenting formentlig er i store mængder). JEg skal gerne lede lidt i
arkiverne efter dokumentation for sammenhængen mellem kaffe og f.eks.
mavesår og tarmproblemer.

ras

Fra : Peter Westh

Dato : 16-12-04 16:52

> jeg påpegede blot, at kaffe i store mængder ikke er sundt (hvilket
> ingenting formentlig er i store mængder).

Du påstod lidt mere end det, nemlig at

> [...]
kroppen.

>Jg skal gerne lede lidt i
> arkiverne efter dokumentation for sammenhængen mellem kaffe og f.eks.

Gerne, tak!

/Peter

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-12-04 19:51

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Du påstod lidt mere end det, nemlig at

> kroppen.

- jo jo bevares. Store doser er perverst store mængder og "i mindre store
doser" er blot almindelig store mængder ... naturligvis også afhængig af
styrken (og formentlig også kvaliteten)

> Gerne, tak!

- http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d=530&a=2453 er vel også en
anelse mere troværdigt en Arne Atrup ... og fra samme sted:
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=532&a=2450 og fra ugeskrift for læger:

-
http://ulf.mondosearch.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=103&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=42&page_id=4461568&query=kaffe&hiword=kaffe+
og videre samme sted:

http://ulf.mondosearch.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=103&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=42&page_id=14421760&query=kaffe&hiword=kaffe+
og nogenlunde samme case blot lidt nemmere læst:

http://ulf.mondosearch.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=103&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=42&page_id=4526592&query=kaffe&hiword=kaffe+

og her er der mere http://jama.ama-assn.org/cgi/search?fulltext=coffee
(Journal of the American Medical Association ) flere af artiklerne kan dog
glæde i det de påviser, at kaffe er godt mod galdesten og den slags.

Og jeg kan sikkert godt finde mere. Jeg erindrer i al fald et par stykker,
som jeg ikke kunne finde. Desuden skriver på www.laegevagten.dk og flere
lignende sider, at man nok skal holde sig fra kaffe, hvis man har mavesår og
den slags.

ras

ras

Fra : Peter Westh

Dato : 16-12-04 21:14

> - http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d=530&a=2453 er vel også en
> anelse mere troværdigt en Arne Atrup

Det er jeg absolut ikke enig i (i hvert fald så længe AA ikke skriver om
sukker !

Martin Kreutzer (forfatteren) er jo (eller har været) ansat samme sted som
AA, men i disse artikler ser han for mig at se ud som en af de her typiske
ugebladseksperter, der skriver side op og side ned om marginale detaljer i
livsførelsen, som skulle have mirakuløse virkinger - såsom at kolde
brusebade fremmer forbrændingen. Han modsiger også sig selv - i den første
artikel skriver han at over 3 kopper kaffe er skadeligt (øget risko for
hjerte-kar sygdomme), hvorimod den anden artikel sætter grænsen omkring 6
kopper. Bortset fra det indeholder artiklerne IMHO kun banaliteter - at man
kan have svært ved at sove, at man skal passe på med kaffe, hvis man har
mavesår, og at gravide skal skære lidt i forbruget (se nedenfor).

http://ulf.mondosearch.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=103&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=42&page_id=4461568&query=kaffe&hiword=kaffe+

Her er kun nævnt EEN negativ virkning nemlig:

>potensering af psykiske panik- og angst-forstyrrelser

- hvilket sikkert er rigtigt, men det erjo ikke det samme som at kaffe er
skadeligt for raske mennesker.

> [...]
> og nogenlunde samme case blot lidt nemmere læst:

Fortæller, at man skal drikke 200 kopper kaffe om dagen, før kaffe kan give
fosterskader. Det tror jeg gerne. Men ellers anbefales, at man holder sig
til max 3 kopper. Det tror jeg også gerne (de fleste gravide mister lysten
til kaffe anyway). Men det viser stadig ikke, at kaffe er skadelig for
normale, voksne mennesker.

> og her er der mere http://jama.ama-assn.org/cgi/search?fulltext=coffee
> (Journal of the American Medical Association ) flere af artiklerne kan dog
> glæde i det de påviser, at kaffe er godt mod galdesten og den slags.

Lige umiddebart kan jeg se een artikel om en negativ effekt af kaffe - den
er fra 1901!

> [...]
> lignende sider, at man nok skal holde sig fra kaffe, hvis man har mavesår

DET er jo ikke noget argument. Man skal også holde sig fra chili og så meget
andet.

SÅ - jeg er ikke overbevist! I hvert fald ikke så overbevist, at kaffes
skadelige virkning er sådan - doh! - indlysende for enhver.

Derimod er det klart, at et stort indtag af kaffe ofte kan være en af de
krykker, som får en gennem en generelt usund livsstil med stress, skæve
arbejdstider, for lidt søvn, for lidt motion, for mange smøger etc. Når jeg
selv kommer over de der 3-4 kopper, plejer det at være tegn på, at jeg
sidder for meget ved computeren.

Når jeg tænker over det, så er et andet sikkert tegn på sidstnævnte, at jeg
skriver lange og diskussionslystne indlæg i nyhedsgrupper. Get a life, siger
jeg bare!

/Peter

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-12-04 21:25

> "Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er jeg absolut ikke enig i (i hvert fald så længe AA ikke skriver om
> sukker !

- hehe det kan jo være sukker i kaffen. Men alt i alt mener jeg bare (og jeg
skal gerne lede lidt endnu) at det flere gange er påvist, at kaffe (altså
koffeinen) i store mængder (altså litervis om dagen) er ganske
uhensigtsmæssigt for kroppen. Dermed ikke sagt at kaffe og en god del af det
er giftigt. Jeg drikker det selv med største fornøjelse

ras

Fra : Hauge

Dato : 16-12-04 21:26

Hejsa
Peter Westh wrote:
Snip en masse man vidste i forvejen som kaffedrikker

> SÅ - jeg er ikke overbevist! I hvert fald ikke så overbevist, at
> kaffes skadelige virkning er sådan - doh! - indlysende for enhver.

Hvor er vi enige, og jeg er ret overbevist om, at man kan dø af alt det man
*tror* er farligt, mens vi andre der har en naturlig tankegang, dør en
rimelig naturlig død. Og man jo så sige, at vi dør efter et langt liv med
troen på at det vi putter i munden, er sundt for os selv, og det mener *jeg*
er det bedste.
Sundhed kommer ikke kun med maden og diverse motion, men at man forstår at
leve livet, på den måde man selv synes er bedst.

/Hauge

Fra : Hauge

Dato : 16-12-04 16:45

Hejsa
Rasmus Carlsen wrote:
> JEg skal
> gerne lede lidt i arkiverne efter dokumentation for sammenhængen
> mellem kaffe og f.eks. mavesår og tarmproblemer.

Mavesår kommer af en virus, og det er ikke en kaffevirus.

Hvis dine info fra gemmerne er gamle, er det ligegyldigt.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-12-04 11:30

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Mavesår kommer af en virus, og det er ikke en kaffevirus.

Nej, mavesår kommer, hvis man har Helicobacter-bakterier i mavesækken. Kaffe
og andre levnedsmidler kan i allerhøjeste grad være katalysatorer, så er man
(arveligt) betinget for bakterien, kan et mavesår sagtens fremprovokeres ved
kaffedrikning.

--
-Jens B.
(der selv skal have slået Helicobacter-skidtet ihjel med jævne mellemrum)

Fra : Peter Westh

Dato : 17-12-04 11:45

> [...]
man
> (arveligt) betinget for bakterien, kan et mavesår sagtens fremprovokeres

Men igen, ikke et argument for, at kaffe skulle være specielt usundt for
folk generelt.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-12-04 12:53

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message

> Men igen, ikke et argument for, at kaffe skulle være specielt usundt
> for folk generelt.

Nope, med mindre man er Jehovas Vidne

--
-Jens B.

Fra : Hauge

Dato : 17-12-04 12:57

Hejsa

> Nope, med mindre man er Jehovas Vidne

Hvilket i sig selv vel er ret usundt ;)

/Hauge

Fra : Peter Westh

Dato : 17-12-04 16:57

> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message

> Nope, med mindre man er Jehovas Vidne

Jeg ved at Mormoner ikke drikker hverken kaffe eller the (men gerne kakao),
men jeg vidste ikke at Jehovas vidner havde spiseregler overhovedet.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-12-04 17:39

> Jeg ved at Mormoner ikke drikker hverken kaffe eller the (men gerne
> kakao), men jeg vidste ikke at Jehovas vidner havde spiseregler
> overhovedet.

Jeg skal ikke afvise, jeg har byttet rundt på dem.

--
-Jens B.

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 17-12-04 12:18

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Men igen, ikke et argument for, at kaffe skulle være specielt usundt for
> folk generelt.

- nej nej, det er jo ikke gift som bladan eller farligt som salmonella. Men
for disponerede kan det være ganske uhensigtsmæssigt at drikke det og for
alle os andre er store mængder (perverst voldsomme store mængder) ikke
særlig fornuftigt.

ras

Fra : Hauge

Dato : 17-12-04 13:18

Hejsa

"Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> for alle os andre er store mængder (perverst voldsomme store mængder) ikke

Så er der vel ikke forskel på kaffe og mælk? For dem der ikke kan tåle mælk,
bliver jo også syge af at drikke det, og overdreven drikkeri af mælk er også
usundt for alle andre.
Så hvor er den reelle forskel på det?
Jo, kaffe er gift, det er jo defineret for længst, og mælk er livsvigtigt,
det er jo også defineret.

/Hauge

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-04 13:25

> Jo, kaffe er gift, det er jo defineret for længst, og mælk er livsvigtigt,
> det er jo også defineret.

Mælk er livsvigtig for det afkom, der får den fra mor.
Men den mælk, der kommer fra kartoner, er LANGTFRA livsvigtig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Niels Boegh

Dato : 16-12-04 13:31

> Hvad har I af spændende forslag til en ny forbrugsdrikkevare?

Vand med eller uden brus tilsat Roses Lime Juice

Niels

Fra : Bob

Dato : 16-12-04 14:19

Hej Steen,

Jeg vil nødig virke fræk, men du har IMHO ikke haft et kaffeforbrug.

Du har (lige som jeg selv havde en gang) haft et Nescafemisbrug.
Mit råd til dig er et smide det bras ud, og begynde at drikke kaffe i
stedet.

Køb dig en lille stempelkande og en kaffekværn til kontoret. Det er kun
næsten lige så hurtigt som Nescafe.

Til gengæld er det kaffe.

www.risteriet.dk er noget af det bedste, der er sket for dansk kaffe i lang
tid, og de har et godt tilbud på en pakke med stempelkande, kværn og
nyristet kaffe.

Blot een advarsel: Så snart man begynder på det dér med nyristet kaffe (for
ikke at tale om hjemmeristning), vender man aldrig tilbage.

God jul,

Bob

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-12-04 17:34

Bob wrote:
> Hej Steen,
>
> Jeg vil nødig virke fræk, men du har IMHO ikke haft et kaffeforbrug.

Såh...
Jeg har drukket kaffe siden jeg var tolv og jeg fylder 32 om få dage.
Jeg har været på 2 liter om dagen i perioder; nu drikker jeg en liter
eller halvanden.

Det er måske et moderat forbrug i nogens øjne, men det er stadig et
forbrug

> Du har (lige som jeg selv havde en gang) haft et Nescafemisbrug.
> Mit råd til dig er et smide det bras ud, og begynde at drikke kaffe i
> stedet.

Nescafen drak jeg for at prøve noget andet. Før den periode, drak jeg
(som nu) brygget kaffe.

> Køb dig en lille stempelkande og en kaffekværn til kontoret. Det er kun
> næsten lige så hurtigt som Nescafe.

Det har jeg allerede og bruger det ofte.

> Til gengæld er det kaffe.

Enig.

> [...]
>
> Blot een advarsel: Så snart man begynder på det dér med nyristet kaffe (for
> ikke at tale om hjemmeristning), vender man aldrig tilbage.

Det ved jeg.

Jeg søger blot noget at prøve i en periode istedet for kaffe; jeg
dropper ikke kaffen

Jeg er sådan indrettet at halvanden liter selv god kaffe er for meget.

Det bedste bud indtil videre er koldt vand i flaske tunet med lime -
placeret på skrivebordet i kontoret.

<KLIP dårligt citeret org. post>

--
Steen Suder

Fra : Bob

Dato : 17-12-04 08:25

Hmm... OK, I see your point. Jeg bliver bare så entusiastisk, når det kommer
til kaffe

MVH

Bob

Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-04 00:55

> [...]

> andre feder for meget - og så er der jo tandproblemet
>
> Hvad har I af spændende forslag til en ny forbrugsdrikkevare?

Delvis pga erfaringer som dine, er jeg blevet hooked på blanding af TONIC og
APOLINARIS

Altså en hjemmelavet light-sodavand dog uden kunstig sødemiddel.

Jeg køber månedligt 3 flasker Schweppes Indian Tonic
og 9 flasker discount-danskvand
og jeg har gemt en masse ½literflasker med skruelåg og jeg blander i disse i
dette 1:3 blandingsforhold og sætter nogle i køleskab og nogle køligt i
haven til at hente hvis gæster eller når de første er brugt op.

(jeg tror ikke at sukkeret gærer, selv om sommeren, ved langtidsopbevaring -
der er jo konserveringsmiddel i alle Schweppes-produkterne. Jeg kan ikke
smage forskel om de har stået lunkent i tre måneder. )

Der er FOR MEGET BID i den rene tonic (den er god til gin&tonic o a.
cocktails), men med den svage bismag af kinin, bliver danskvand en virkelig
nydelse, incl lunken. Og med små flasker risikerer man ikke, at det sidste
er dovent når man kommer til bundsjatten.