13 kilo på 3 måneder!
Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 15-12-04 22:10

http://www.sundogslanknu.dk/

Det må da være fup?

Fra : bj

Dato : 15-12-04 22:27

"Jan Mejer Rasmussen" <janmejer@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41c0a824$0$22720$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> http://www.sundogslanknu.dk/
>
> Det må da være fup?

JA, og det er denne reklame foe hjemmesiden også, get reel

bj

Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 15-12-04 22:36

Fra : bj

Dato : 15-12-04 23:19

> [...]
nånå, vi kan vel godt tale pænt, og det kunne jo være at jeg blot havde
stavet forkert eller brugt en "tovejs-kommunikation" i sprogets
finurligheder. Get=engelsk, reel=dansk,

Du tog den til dig og måske, der er noget om snakken med at du måske
reklamerer....

Personligt tror jeg ikke du reklamere for hjemmesiden.Og det første svar var
ej heller møntet personligt, men netop til folkene bag denne hjemmeside.

Og det er da klart urealistisk at tabe så mange kiloer "på" urte-the. Se
bare Robinson-folkene. De taber sig, men ikke i rivede hast. Dem der taber
sig i rivende hast dér, e dem der har nnoget at tabe af. Og foruden det så
får de ej heller meget føde. At urtetheen skulle gøre at man taber sig kan
jeg ikke sætte mig ind. Jo, hvis de ikke indtager andet. Men, det tror jeg
ikke på.

Døm selv, men lad vær med at kaste med mudder og kalde folk herinde i
gruppen for noget. Det kunne jo være du en dag fik brug for personens hjælp.

bj

Fra : Mus

Dato : 15-12-04 23:12

Jan Mejer Rasmussen <janmejer@FJERNhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41c0a824$0$22720$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> http://www.sundogslanknu.dk/
>
> Det må da være fup?

Ja jeg tror nu heller ikke på sådan noget som nogle produkter og så vupti,
så er kiloerne væk.

Men 13 kilo på 3 mdr er er helt ualmindeligt.(ca 1 kilo pr uge). Selv om jeg
selv har gået efter max ½ kilo pr uge

LN.

Fra : Maria de Francis

Dato : 16-12-04 09:00

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Men 13 kilo på 3 mdr er er helt ualmindeligt.(ca 1 kilo pr uge). Selv om
> jeg
> selv har gået efter max ½ kilo pr uge
>
> LN.

Jeg tror da ikke at det er urealistisk overhovedet at tabe 13 kg på 3 mdr.
Kig dig omkring, bla a Atkinsfolk taber sig en del.
Selv tabte jeg mig 10 kg på en måned, ved at spise normalt, men træne
styrketræning + konditionstræning hver anden dag, scate hver dag og svømme
en enkelt dag om ugen. En hel del er væsketab i starten, men min forbrænding
blev da kørt i stilling, så det var en ren fornøjelse. Og ja, selvfølgelig
handler det om at indtage mindre end man forbrænder, men lige præcist det
kan angribes på flere måder.

Men bortset fra det er et vægttab på ½ kg/uge da smukt, hvis det er stabilt.

Mvh
Maria

--
Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør.
Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige.

Fra : Mus

Dato : 16-12-04 18:18

Maria de Francis <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Agbwd.26$Qz5.15@news.get2net.dk...

> [...]
> kan angribes på flere måder.
>
> Men bortset fra det er et vægttab på ½ kg/uge da smukt, hvis det er

Hov der skulle ikke have stået "er er" men "er ikke".

LN

Fra : Maria de Francis

Dato : 16-12-04 22:29

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hov der skulle ikke have stået "er er" men "er ikke".
>
> LN

*LOL*

Ja det giver jo en helt anden mening så.

Mvh
Maria

--
You wont find the solution to your problems in your mind.
The mind put them there in the first place.

Fra : Lone

Dato : 16-12-04 08:21

jeg har tabt 14,4 kg på 3 mdr ved at spise 0 kulhydrater og har ikke sultet
en eneste gang

lidt ensformig kost - ja - men hvor er jeg lykkelig over at kunne komme ned
i en str 38 igen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-12-04 09:56

["Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> | Thu, 16 Dec 2004 08:21:06
+0100]

>jeg har tabt 14,4 kg på 3 mdr ved at spise 0 kulhydrater og har ikke sultet
>en eneste gang

Må jeg lige korrigere dig lidt?

Du har vel ikke spist 0 kulhydrater - i så fald kan man KUN leve af kød og
fedt, men du har vel spist rimeligt sundt efter en kulhudrat reduceret diet
og derfor spist meget lidt omsættelige kulhydrater? :)

>lidt ensformig kost - ja - men hvor er jeg lykkelig over at kunne komme ned
>i en str 38 igen

Tillykke - jeg er også en stor lav-kulhydrat-diet tilhænger, men mener at
med de rette grøntsager og kød o.l. kan det gøres ret spændende :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lone

Dato : 17-12-04 03:27

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tillykke - jeg er også en stor lav-kulhydrat-diet tilhænger, men mener at
> med de rette grøntsager og kød o.l. kan det gøres ret spændende :)

hej Rene

næ faktisk har det været 0 kulhydrater....

kun kød, ost, æg, bacon
nu efter jeg har fået min idealvægt tilbage - tager jeg indimellem et æble
eller en tomat - ellers hvis jeg spiser ude - lidt salat

har fået målt mit cholesteroltal - alle tal er forbedrede (ikke fordi de var
dårlige fra start)

hilsen lone

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-04 09:06

"Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> kun kød, ost, æg, bacon
> nu efter jeg har fået min idealvægt tilbage - tager jeg indimellem et æble
> eller en tomat - ellers hvis jeg spiser ude - lidt salat

Må jeg spørger, hvorfor man vælger at spise så ensidigt?

> har fået målt mit cholesteroltal - alle tal er forbedrede (ikke fordi de
var
> dårlige fra start)

Har du også, spørger af nysgerrighed, fået målt hvordan det ser ud med
vitaminer, mineraler etc.?

Mvh. Lisbeth

Fra : Lone

Dato : 17-12-04 11:42

> Har du også, spørger af nysgerrighed, fået målt hvordan det ser ud med
> vitaminer, mineraler etc.?
>
> Mvh. Lisbeth

hej Lisbeth

ok ok ok jeg har spist vitaminpiller
så den sag skulle vist være ok
og mit energi-niveau har aldrig været bedre

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-04 12:02

> ok ok ok jeg har spist vitaminpiller

Vitaminpiller - selv multi - indeholder kun et udvalgt minimum af de stoffer
kroppen har brug for.

> så den sag skulle vist være ok

Du dør næppe af det, men at kalde det OK ville jeg ikke vove *S*

> og mit energi-niveau har aldrig været bedre

Vitamin og mineralmangel viser sig sjældent efter kort tids mangel - og
energimangel er næppe det mest udtalte, hvis man iøvrigt får kalorier nok og
spiser vitaminpiller!

Mangel på jern og B12 vitamin en af de mangeltilstande, der kan skabe
træthed. Men får du masser af kød, får du sandsynligvis også rigeligt af
lige netop jern og B12.

Så tag ikke dit energiniveau som udtryk for, at du får, hvad du har brug
for!
Og vid, at din krop har depoter og at mangelsymptomer ofte viser sig efter
flere måneders mangeltilstand. Vid også, at seriøse mangeltilstande kan give
varige skader.

Hvorfor har du valgt en så ensidig kost, når man kan tabe sig på mere
alsidig kost.
Har du svært ved at spise normal, varieret mad i normale mængder?

Mvh. Lisbeth

Fra : Lone

Dato : 17-12-04 18:14

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41c2ba60$0$5837$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> alsidig kost.
> Har du svært ved at spise normal, varieret mad i normale mængder?

jeg har prøvet i 4 år at spise alle mulige diæter - 0 vægttab -
tværtimod...langsomt stigende

har prøvet alt det fedtfattige - grøntssager - 0 slik - 0 kager - men intet
virkede - før nu

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-04 19:13

> jeg har prøvet i 4 år at spise alle mulige diæter - 0 vægttab -
> tværtimod...langsomt stigende

Du har muligvis meget af det forkerte, som mange andre før dig!

Men at hoppe på den vogn, du har valgt, er en trist løsning, der tillige kan
være skadelig for dit helbred. Ikke engang Atkins anbefaler 0 kulhydrater.

> har prøvet alt det fedtfattige - grøntssager - 0 slik - 0 kager - men
intet
> virkede - før nu

Fedtfattigt hjælper kun, hvis man er ekstremt overvægtig, spiser ekstremt
meget fedt og så skærer ned på fedtet. Da den fedtfattige periode kom, skete
det på baggrund af, at mange havde et tårnhøjt forbrug af usundt fedt.

Der er gode grunde til at spare på det usunde fedt og ingen gode grunde til
at overdrive fedtet. Men fedtfattigt i sig selv giver ikke vægttab og er
ikke i sig selv sundt. Tvært imod kan det blive så fedtfattigt, at det er
usundt.

Susan Powter (der fik mange til at tænkte fedtfattigt) kombinerede i øvrigt
fedtfattigt med fitness i store mængder - hendes kalorieforbrug var
tårnhøjt!

Man kan sagtens tage på ved at spise fedtfattigt og undvære slik og kager.
Det har jeg selv prøvet. Og man kan også tabe sig på sundere måde end den du
har valgt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria de Francis

Dato : 18-12-04 09:52

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41c32014$0$29447$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> [...]
> ikke i sig selv sundt. Tvært imod kan det blive så fedtfattigt, at det er

Det er nemlig rigtigt, folk kan få mangelsygdomme af for lidt og forkert
valgte fedttyper.
Der er selvfølgelig en grund til at nogle af dem hedder/er essentielle.

Jeg vil hellere sige det på den måde, at man skal vælge sit fedt med omhu og
ikke overdrive indtaget. Der er andre grunde end kulhydrater til, at der er
så stor overvægt i især USA. Et af de store problemer er for meget af det
forkerte fedt. Og så spises der alt for meget, og dyrkes for lidt motion.
Det sidste skal nok ikke negligeres. Med bare ½ time om dagen kan der opnås
en hel del, og ikke bare i forhold til forbrænding. Motion er sundt for
andet end forbrændingen.

Der er en del sunde fedtstoffer i fødevarer f eks avocado, nødder og fede
fisk, alle fødevarer som jeg selv nødig vil undvære.

> Susan Powter (der fik mange til at tænkte fedtfattigt) kombinerede i
> øvrigt
> fedtfattigt med fitness i store mængder - hendes kalorieforbrug var
> tårnhøjt!

Ja, og jeg tror en af grundene til at folk faldt for det var, at hun havde
disse før og efter billeder, hvor man kunne se en fed Susan Powter før og en
superslank sild bagefter. Jeg lånte engang en ef hendes bøger på biblioteket
og den var skrevet vældig entusiastisk og inspirerende. Jeg kan sagtens
forholde mig til at folk faldt for det.

> [...]
> Det har jeg selv prøvet. Og man kan også tabe sig på sundere måde end den

Og det er nok sådan at vi inspireres af forskellige metoder. Jeg kan se her
i gruppen at noget virker for nogle og andet virker for andre. Problemer er
så om de har angrebet problemet eller blot taget endnu en tur på en
slankekarussel og har angrebet symtomet, men ikke ændret noget fundamentalt.
Det er næppe sundt at leve livet på den måde. Livet skal tages seriøst og
leves godt. Og det kan det så siges en del om.

For mig er det eneste der virker godt, at leve og spise normalt. Få min ½
times motion om dagen (mindst og gerne mere) og så have et naturligt forhold
til mad og mæthed, og er det en kage jeg har lyst til sammen med capucino på
café, så gør jeg det uden nogen form for punk eller dårlig samvittighed. Og
det generer mig heller ikke en døjt at spise fløde-youghurt til
morgenmad/brunch fordi det er det jeg kan lide. Men jeg foretrækker at leve
sundt og få mine proteiner, kulhydrater og sunde fedtstoffer uden at gå op i
andet end om det er sundt og lækkert, ikke noget med at afveje, jeg kan godt
se på varerne om de er gode. Og det inkluderer kød, grøntsager og frugter og
også variationer over kartofler, ris og pastaer.

Summasumarum tror jeg på at det er bedst hvis man lærer at leve sammen med
sin krop og kan mærke hvad den reagerer på og lærer den at kende så man ved
hvornår man er mæt, fremfor at leve en slags "adskildt" fra kroppen og være
mere "i hovedet" og lade kroppen være en slags appendix til hovedet. *S*

Mvh
Maria

--
Det er beskæmmende, at vi lever i en tid,
hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-12-04 09:33

"Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> skrev i en
meddelelse news:ucSwd.1200$d62.545@news.get2net.dk...

> Det er nemlig rigtigt, folk kan få mangelsygdomme af for lidt og forkert
> valgte fedttyper. Der er selvfølgelig en grund til at nogle af dem
hedder/er essentielle.

Og danskerne - flertallet af os - er ikke gode til at spise rigeligt af de
vigtige og spare på de usunde fedtstoffer. Mange kender ikke forskellen og
opfatter fedt som ét fedt. Mange er totalt fedtforskrækkede og tror de skal
spare på ALT fedt uden undtagelse.

Andre demonstrerer, at de i hvert fald ikke er fedtforskrækkede og æder rask
væk og ukritisk løs af fedtstoffer, der ikke er sunde i store mængder.

> [...]
opnås
> en hel del, og ikke bare i forhold til forbrænding. Motion er sundt for

Ufatteligt mange - også i denne gruppe - er forkuseret på mad og mad alene,
når de vil tabe sig. Og det er egentlig ganske besynderligt, at det ikke
synes at gå op for flere, at man kan opnå dobbelt gevinst ved at motionere i
stedet for menuer og kure alene. Det er rigtigt, at man kan tabe sig uden at
motionere. Men det er da langt at foretrække at brænde kalorierne af ved at
være aktiv frem for ved at sulte sig.

> Der er en del sunde fedtstoffer i fødevarer f eks avocado, nødder og fede
> fisk, alle fødevarer som jeg selv nødig vil undvære.

Ditto!

> [...]

> det generer mig heller ikke en døjt at spise fløde-youghurt til
> morgenmad/brunch fordi det er det jeg kan lide.

Den metode er også den jeg foretrækker. Og det allerbedste er, at skruer man
op for motionen, får man (udover fordelene ved at være i god form) den
ekstra gevinst at kunne spise måske dobbelt så meget som den, der nøjes med
at tabe sig ved at fokusere på maden alene.

> [...]
være
> mere "i hovedet" og lade kroppen være en slags appendix til hovedet. *S*

Har man spist sig tyk, har man sandsynligvis mistet fornemmelsen for, hvor
lidt kroppen har brug for. Og det kan tage laaaaang tid igen at kunne mærke,
hvad kroppen reelt har brug for.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria de Francis

Dato : 19-12-04 13:07

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41c53e5e$1$14243$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> at
> motionere. Men det er da langt at foretrække at brænde kalorierne af ved

Lige præcis min pointe. Og udover forbrændingen, sker der også noget med
kroppen. Leddene og musklerne bruges og forfalder ikke stille og roligt. Og
det lød dramatisk, men forstå mig ret .

Snip

> [...]
> med
> at tabe sig ved at fokusere på maden alene.

Og man slipper for at skulle føre regnskab over indtaget hele tiden og have
skrupler over at være til diverse middagsarrangementer.

> [...]
>
> Har man spist sig tyk, har man sandsynligvis mistet fornemmelsen for, hvor
> lidt kroppen har brug for. Og det kan tage laaaaang tid igen at kunne

Ja, det tror jeg også du desværre har ret i. Og det er en af grundene til,
at jeg tror en kur som Atkins kan lære folk at være mætte igen. Og så kender
jeg den ikke fra andet end omtale og folks snak. Men princippet i at protein
og især tilstedeværelsen af (sundt) fedt mætter hurtigere og længere, er et
godt udgangspunkt. Især hvis udfaldet er en livsstilsændring til sund
vitaminrig mad, med et normalt og afbalanceret indtag af proteiner,
fedtstoffer og kulhydrater.

Mvh
Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-12-04 13:15

["Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> | Fri, 17 Dec 2004 03:27:20
+0100]

>næ faktisk har det været 0 kulhydrater....
>kun kød, ost, æg, bacon

Ikke for at være krakilsk, men har du spist ost, æg og bacon så har du
faktisk også fået lidt kulhydrater i kroppen :)

>nu efter jeg har fået min idealvægt tilbage - tager jeg indimellem et æble
>eller en tomat - ellers hvis jeg spiser ude - lidt salat

Dejligt at høre at det har hjulpet dig ligeså - selvom jeg nok ville have
savnet lidt grøntsagerne.

>har fået målt mit cholesteroltal - alle tal er forbedrede (ikke fordi de var
>dårlige fra start)

Hehe, ja.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lone

Dato : 17-12-04 18:12

> [...]
>
> Ikke for at være krakilsk, men har du spist ost, æg og bacon så har du
> faktisk også fået lidt kulhydrater i kroppen :)

nej jeg har kun valgt ost der var mærket: kulhydrat 0.0
æggene har kun været lidt

Fra : Ditte

Dato : 17-12-04 18:59

"Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> sultet
> en eneste gang
>
> lidt ensformig kost - ja - men hvor er jeg lykkelig over at kunne komme

Hej

Jeg har tabt 20,9 kilo på 17 uger. Ved at spise 1900 kalorier om dagen
(udregnet af en profesionel diætist), den har så også stået på motion hele
dagen, morgentur + 3 lektioner på hver en time.
Så jo, man kan tabe sig meget, jo mere man vejer inden man starter, jo
nemmere går det, og for mænd går det endnu nemmere. Det kræver bare en masse
motion og ikke mindst motivation.
Personligt tror jeg mere på en kostomlægning en piller, the og sult.

Glade julehilsner fra en der er noget tyndere.

Ditte
Randers

Fra : bb

Dato : 17-12-04 21:50

> [...]
>Personligt tror jeg mere på en kostomlægning en piller, the og sult.
>
>Glade julehilsner fra en der er noget tyndere.

Det er meget flot, og også det der holder i længden. Mange folk bliver
sløve og utilpas af 0-kulhydrat diæter så det er de færreste der kan
blive ved med dem.

Fra : Jan Hansen

Dato : 18-12-04 17:25

"bb" <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
Mange folk bliver > sløve og utilpas af 0-kulhydrat diæter så det er de
færreste der kan
> blive ved med dem.

Du sludrer. Eller også taler du mod bedre vidende.
Jeg har ikke hørt en eneste på lavkuldrat kost, som har beklaget sig over
sløvhed eller utilpashed. Rent bortset fra de første 2-3 dage hvor kroppen
reagerere på at blive tømt for kulhydrater. Tværtimod får man mere energi af
at spise en kost bestående af fortrinsvis protein og fedt.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-12-04 18:31

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du sludrer. Eller også taler du mod bedre vidende.

Det er ikke ualmindeligt at læse om træthed, hovedpine etc. i udenlandske
debatfora om lowcarb. Så "bb" sludrer sørme ikke.

Forklaringen er blandt andet, at det rent faktisk - uanset kuren i øvrigt -
ikke er ualmindeligt at føle sig træt, når man fodrer kroppen med mindre
energi, end den har brug for. Specielt ikke, når det har stået på i et
stykke tid. I de første mange uger kan man derimod sagtens opleve det
modsatte - at have MERE energi. Uanset hvilken kur man er på.

> Jeg har ikke hørt en eneste på lavkuldrat kost, som har beklaget sig over
> sløvhed eller utilpashed.

Søg på Google efter low carb tired headeache og du får over 20.000 svar!

> Rent bortset fra de første 2-3 dage hvor kroppen
> reagerere på at blive tømt for kulhydrater. Tværtimod får man mere energi
af
> at spise en kost bestående af fortrinsvis protein og fedt.

Man kan æde sig så mæt, at man bliver sløv og træt.
Hvis meget mad gav meget energi til at futte rundt, ville der næppe være så
mange overvægtige.
At opleve succes med at tabe sig kan derfor også føles, som at få mere
energi. Ganske enkelt fordi man stopper med at æde sig til timer på sofaen
eller resten af aftenen foran flimmeren.

At stoppe med at æde sig kanonhamrende mæt gør, at man oplever at have mere
energi end ellers.

At stoppe med at spise usunde kulhydrater, der får dit blodsukker op og
ringe og dale drastisk igen opleves som at have mere energi.

Det er næppe det at spise protein og fedt, der giver dig (mere) energi.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kathrine

Dato : 18-12-04 20:10

"Lisbeth Jacobsen" skrev:

> Det er næppe det at spise protein og fedt, der giver dig (mere)
energi.

Det tror jeg at du har meget ret i. Jeg har været på alle de forskellige
kure der findes og ved nærmere eftertanke, så har jeg fået mere energi
af dem alle efter et stykke tid.
--
Kathrine

Fra : bb

Dato : 20-12-04 18:27

> [...]
>reagerere på at blive tømt for kulhydrater. Tværtimod får man mere energi af
>at spise en kost bestående af fortrinsvis protein og fedt.

Jeg har valgt at supplere med motion - og der skal man altså have
kulhydrater i en eller anden form for at kunne klare det. Atkins
virker som en kur for dem der dyrker meget lidt eller intet motion, og
så er det meget nemmere at tage på igen.

Fra : Jan Hansen

Dato : 20-12-04 20:03

> Jeg har valgt at supplere med motion - og der skal man >altså have
> kulhydrater i en eller anden form for at kunne >klare det.

Hvorfor det ?

>Atkins virker som en kur for dem der dyrker meget lidt >eller intet
>motion,

Har du læst i bogen Atkins har skrevet ?
Man tilråder faktisk motion, så jeg forstår ikke din argumentation

Hilsen Jan

Fra : bb

Dato : 21-12-04 18:28

>Har du læst i bogen Atkins har skrevet ?
>Man tilråder faktisk motion, så jeg forstår ikke din argumentation

Jeg har ikke læst bogen men den er vel ikke ligefrem baseret på
motion. Hvis man motionerer meget, har man brug for flere kulhydrater.
Mener du, at jeg er helt galt på den?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-12-04 00:29

> Jeg har ikke læst bogen men den er vel ikke ligefrem baseret på
> motion. Hvis man motionerer meget, har man brug for flere kulhydrater.
> Mener du, at jeg er helt galt på den?

Når folk motionerer meget - eksempelvis løber marathon eller dyrker
triathlon, er det ikke ualmindeligt, at de forbruger alle kuldydrater. Og så
slår kroppen over på fedtforbrænding. Det kaldes i øvrigt "at ramme muren"
og for nogle er det en voldsommere oplevelse end for andre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-04 23:25

In article <41c8b47d$0$22698$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> slår kroppen over på fedtforbrænding. Det kaldes i øvrigt "at ramme muren"
> og for nogle er det en voldsommere oplevelse end for andre.

Jeg har godt nok kun løbet en enkelt marathon, et enkelt 27 km
midtjysk bjergløb, samt en mængde halvmarathon.

Under træningen, når man begynder at løbe over ca. 45 minutter,
så begynder kroppen generelt at ændre sin forbrænding til en
større andel fedtforbrænding, fordi sukker (kulhydrat) skal
bruges til hjernen, og fordi det skal bruges til at forbrænde
fedt.

MAN KAN IKKE FORBRÆNDE FEDT UDEN SUKKER / KULHYDRAT. Der kan dog
ske det, at man begynder at forbrænde muskelvæv / protein, hvilket
kan give en ammoniak / salmiak agtig smag i munden. Dette har dog
en dårlig slankende virkning da mere muskelmasse = mere energiforbrug.

Muren rammes når man har disponeret forkert, og brugt al sukker. Jeg
ramte ikke muren på min marathon, da jeg indtog rigelig med forsyninger
ved alle stationer. Så kom under de magiske 4 timer første gang,
hvilket også var mit mål. Jeg havde en krise og selvmedlidenhed
omkring 40 km da jeg kunne se jeg kunne tillade mig det (og nå
i mål selvom jeg gik).

Sukker er en kritisk ressource for mennesket.

Fra : Jan Hansen

Dato : 24-12-04 14:31

meddelelse news:slrncsjt20.10e.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

selv om du skriger vil jeg påstå at du har uret

mvh Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 21:06

In article <41cc19f8$0$33639$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Jan Hansen wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse news:slrncsjt20.10e.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
>
> selv om du skriger vil jeg påstå at du har uret

Har du referencer ? På denne medicinske reference (hvor hele processen er
beskrevet i flere detaljer en du vil vide):
http://www-medlib.med.utah.edu/NetBiochem/FattyAcids/5_1b.html

står der:
Acetyl CoA for fatty acid synthesis comes mostly from glycolytic
breakdown of glucose.

Det helt store overview er her:
http://www-medlib.med.utah.edu/NetBiochem/FattyAcids/outline.html

Og i bunden kan man læse at der er 2 metoder, syntese som kræver
acetyl-CoA (fra glucose), eller oxidation (som også kræver CoA)

Har du medicinske referencer der siger man kan forbrænde fedt i
tilstrækkelige mængder uden glucose / sukker ? Så vil jeg gerne se
dem.

Fra : Jan Hansen

Dato : 28-12-04 22:20

meddelelse news:slrnct3f64.9ja.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Har du medicinske referencer der siger man kan forbrænde fedt i
> tilstrækkelige mængder uden glucose / sukker ? Så vil jeg gerne se
> dem.

Nej jeg har ikke medicinske referencer. Dem kan du eventuelt selv finde på
nettet.
Men dit argument holder ikke når du holder det op mod de mennesker der
følger Aktins kostråd.
I den første af faserne indtager man ikke mere end 20 g kulhydrat pr. dag og
folk taber sig stort.
Det vil sige at din påstand falder til jorden. For det kan da ikke være de
20 g kulhydrat der gør at man taber sig og forbrænder fedt , vel ?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-12-04 09:04

Povl H. Pedersen wrote:

> Har du referencer ? På denne medicinske reference (hvor hele
> processen er beskrevet i flere detaljer en du vil vide):
> http://www-medlib.med.utah.edu/NetBiochem/FattyAcids/5_1b.html

Det er lang tid siden jeg havde kemi og biologi, så jeg har svært ved
at følge de kemiske reaktioner der beskrives på de sider. Men jeg kan
da læse den tekst der følger med.

> står der:
> Acetyl CoA for fatty acid synthesis comes mostly from glycolytic
> breakdown of glucose.

Siden du selv anvender den side som reference og øjensynligt forstår
hvad den beskriver, kan du måske forklare hvad mostly betyder? Betyder
der at acetyl-CoA dannes af en del glucose og en smule andre ting,
eller betyder det at det som regel dannes af glucose, men også kan
dannes af andre ting?

> Har du medicinske referencer der siger man kan forbrænde fedt i
> tilstrækkelige mængder uden glucose / sukker ? Så vil jeg gerne se
> dem.

http://medinfo.ufl.edu/~biochem/4-ATKINS%92DIET.pdf indeholder en kort
beskrivelse, der ikke er spor pro-Atkins. Såvidt jeg kan se angives der
at fedt kan konverteres til Acetyl-CoA uden brug af glucose.

Nej, det er ikke en medicinsk reference, ligesom Jans ræsonnement ikke
er det. Men spørgsmålet "Hvordan overlever vi så?" er oplagt, når
indtaget af kulhydrater bliver meget lavt. Det besvarer dine referencer
ikke.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-04 20:38

In article <Xns95CE5C4DD71tokeeskildsen@130.133.1.4>, Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> der at acetyl-CoA dannes af en del glucose og en smule andre ting,
> eller betyder det at det som regel dannes af glucose, men også kan

Det kan også komme fra andet en glycotic breakdown af glucose. Det er
Krebs-cycklus'en - Hvor der sker en anden nedbrydning af glucose.

> http://medinfo.ufl.edu/~biochem/4-ATKINS%92DIET.pdf indeholder en kort
> beskrivelse, der ikke er spor pro-Atkins. Såvidt jeg kan se angives der
> at fedt kan konverteres til Acetyl-CoA uden brug af glucose.

Der står at Atkins først bruger glucose, derefter nedbryder det musklerne,
for at bruge proteinen (hvilket nogle mennesker kan fornemme ved smagen
af bi-produktet ammoniak i munden).

Herefter kan leveren gøre noget ved fedtsyrerne så de bliver til acetyl-CoA,
men dette kan ikke sendes til hvor det er brug for det, og leveren sender
derfor produkterne acetoacetate, D-3-OH butyrate and (to a lesser extent)
acetone, ud i kroppen (lyder ikke specielt godt). Det er dette kroppen så
lever af i stedet for sukker.

Men kroppen omdanner ikke fedt til sukker, men skadelige energikilder
i stedet

> [...]
> er det. Men spørgsmålet "Hvordan overlever vi så?" er oplagt, når
> indtaget af kulhydrater bliver meget lavt. Det besvarer dine referencer

Som du kan se ovenfor, ved energikilder der er sub-optimale, og har
en skadelige affaldsprodukter som resultat.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-12-04 20:50

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]

> musklerne, for at bruge proteinen (hvilket nogle mennesker kan
> fornemme ved smagen af bi-produktet ammoniak i munden).

Så man kan godt forbrænde protein uden sukker?

> [...]
> butyrate and (to a lesser extent) acetone, ud i kroppen (lyder
> ikke specielt godt). Det er dette kroppen så lever af i stedet for

Det lyder i mine ører som fedtforbrænding uden sukker?

> Men kroppen omdanner ikke fedt til sukker, men skadelige
> energikilder i stedet

Jeg er med på at fedt ikke forandres til sukker, men nu var
udgangspunktet hvorvidt man kunne forbrænde fedt uden sukker.
Skal jeg forstå det således at du har ændret standpunkt?

> Som du kan se ovenfor, ved energikilder der er sub-optimale, og
> har en skadelige affaldsprodukter som resultat.

At energikilderne er sub-optimale kan vel ses som en fordel, hvis man
ønsker at tabe sig? Det er vel netop der vi kan begynde at tale om at
"en kalorie er en kalorie er en kalorie" ikke længere passer, hvis
altså der dannes en del biprodukter der udskilles i stedet for at
udnyttes?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-04 21:48

In article <Xns95CED40301032tokeeskildsen@130.133.1.4>, Toke Eskildsen wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
>
> [ http://medinfo.ufl.edu/~biochem/4-ATKINS%92DIET.pdf ]

> Så man kan godt forbrænde protein uden sukker?

Det siger artiklen ikke, men jeg formoder det, ja.

> Det lyder i mine ører som fedtforbrænding uden sukker?

Korrekt, det ser ud til at man mod at acceptere skadelige affalds-
stoffer kan konvertere fedt til noget andenrangs energi.

> Jeg er med på at fedt ikke forandres til sukker, men nu var
> udgangspunktet hvorvidt man kunne forbrænde fedt uden sukker.
> Skal jeg forstå det således at du har ændret standpunkt?

Ovenstående artikel skriver at kroppen ved længere tids mangel
af sukker kan gøre det. Så ja.

> [...]
> "en kalorie er en kalorie er en kalorie" ikke længere passer, hvis
> altså der dannes en del biprodukter der udskilles i stedet for at

Nu er acetone ikke et god bi-produkt. Så ville nødig indtage ret
meget af det. Og de andre biprodukter har også seriøse følger for
blodets surhedsgrad, med heraf følgende konsekvenser, kvalme,
opkast, bevidstløshed, mulig koma etc. Så det er ikke en sund måde
at tabe sig. Og det vil være dybt åndssvagt at leve på en permanent
Atkins.

At jeg ikke selv ville bruge en kur der forbyder havregryn og
fuldkornsrugbrød er en anden sag.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-12-04 06:50

Povl H. Pedersen wrote:

[Snip Enighed: Man kan forbrænde fedt (og protein) uden kulhydrater]

[Toke Måske sub-optimal forbrænding kan være en fordel?]

> Nu er acetone ikke et god bi-produkt. Så ville nødig indtage ret
> meget af det.

Det skriver jeg heller ikke. Jeg kender kun acetone fra elektronik,
hvor vi brugte det til at lave printplader med. Ret kradst stads, når
der bruges høje koncentrationer.

Omvendt kan kroppen øjensynligt håndtere det i en eller anden omfang og
alene det at den kan køre på så forskellige energikilder er meget
imponerende, så før jeg ved mere om hvor effektivt kroppen udskiller
acetone, vil jeg være varsom med at råbe vagt i gevær.

> Og de andre biprodukter har også seriøse følger for blodets
> surhedsgrad, med heraf følgende konsekvenser, kvalme, opkast,
> bevidstløshed, mulig koma etc. Så det er ikke en sund måde
> at tabe sig.

Det har så ikke rigtig noget med Atkins at gøre, undtagen de to første
uger, men det kunne være ret interessant med en undersøgelse af
langtidsvirkningerne af omtrentlig ingen kulhydratindtag.

Fra : Mus

Dato : 18-12-04 15:56

> [...]
> Personligt tror jeg mere på en kostomlægning en piller, the og sult.
>
> Glade julehilsner fra en der er noget tyndere.

Uha det var godt nok meget motion pr dag. hvor længe har du dyrket så meget
motion? Er det alle ugens 7 dage?
1900 kalorier lyder næsten til at være for lidt med så meget motion - men
det kommer selvfølgelig an på typen af motion

Men under alle omstændigheder flot klaret, og tillykke med vægttabet.

LN

Fra : Ditte

Dato : 18-12-04 18:42

> [...]
> det kommer selvfølgelig an på typen af motion
>
> Men under alle omstændigheder flot klaret, og tillykke med vægttabet.

Hej

Det er på Ebeltoft Kurcenter det foregår, men jo, vi havde fri i
weekenderne, kroppen skulle jo restituere.
Med hensyn til de 1900 kcal, er det udregnet (i tabel) så mit stofskifte lå
optimalt. Men som på så mange andre kure/livsstilsændringer, så går kroppen
i minus, når man taber sig.
Der var et stort og varieret udbud af motion, somregel flere valgmuligheder,
så man kunne vælge ud fra lyst og evne.
Ikke for at reklamere, men de ved hvad de snakker om, og har deres
erfaringer, så kombinationen af 1900 kcal for mig og masser af motion, måden
for mig at tabe sig.

Glædelig jul

Fra : Mus

Dato : 18-12-04 19:57

Ditte <ditte@tamuin.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41c46bd8$0$70815$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]

> Ikke for at reklamere, men de ved hvad de snakker om, og har deres
> erfaringer, så kombinationen af 1900 kcal for mig og masser af motion,

Ok så forstår jeg bedre. Dvs der var ikke lige arbejde og familie der også
skulle tilgodeses samtidig Fik helt sved på panden, bare ved tanken

LN

Fra : Frandsen

Dato : 16-12-04 09:59

"Jan Mejer Rasmussen" <janmejer@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://www.sundogslanknu.dk/
>
> Det må da være fup?

Sådanne vægttab er ikke urealistiske, hvis det er det du tænker på. Jeg er
dog altid mistænksom over for varedeklerationer der siger ditten datten plus
"to anerkendte kosttilskudsprodukter". Man skal drikke en urtethe sammen med
"to små kosttilsskudskapsler". Hvad indeholder disse kosttilskudskapsler?
Hvor svært er det, at skrive indholdet af dem på hjemmesiden.

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-12-04 14:38

Jan Mejer Rasmussen wrote:
> http://www.sundogslanknu.dk/
>
> Det må da være fup?

Medmindre te'en indeholder Letigen? hehe
Jeg tabte mig 18 kg på godt 3 mdr. med Letigen, men det er længe siden og en
helt anden historie...

--
MVH Martin

feedback (a) stofanet dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-12-04 20:29

In article <41c0a824$0$22720$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Jan Mejer Rasmussen wrote:
> http://www.sundogslanknu.dk/
>
> Det må da være fup?

Hvis man lever i konstant diarré, så kan jeg sagtens se det virke.
Det behøver bare være en mild diarré eller maveforgiftning for at
det virker.

Kender selv 2 der har mistet 15-20 kg i løbet af under 3 mdr, men
det var med pulverkur og motion. Selv foretrækker jeg motion, og
kan her nå 2-4 kg pr måned uden ændrede kostvaner, udover at jeg
begynder at spise en masse usundt når de lange løbeturer begynder
at række ret meget udover 1 time til 1:15.

Da jeg trænede til marathon var ekstra kostsupplement på et
par store poser chips og et par liter is om ugen ikke nok til
at bremse vægttabet. Nu er jeg desværre for stor, og skal i gang
igen, men jeg skal ikke 15 kg ned, for så bliver jeg kuldskær
og har andre småproblemer. Men 10 kg ville være rart.