Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Er en 300Watt PSU nok til et Geforce 6800G~
Fra : f00ge

Dato : 15-12-04 22:01

Overvejer en Barebone PC.

Hvis der nu sidder én HD, et DVD-drev, et lydkort - kan den så også nå at
trække et 6800GT i spil, når strømforsyningen kun har 300w?

Fra : f00ge

Dato : 15-12-04 22:18

Har lige set en barebone med 350w, men der er jo stadig langt til 550w...

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-12-04 17:33

f00ge wrote:
> Har lige set en barebone med 350w, men der er jo stadig langt til 550w...

Du har absolut IKKE brug for en 550w-strømforsyning. Hvor stor en
strømforsyning du har brug for afhænger af hvor meget udstyr, der er
monteret i dit kabinet, samt hvilken CPU du gør brug af. Intels cpu'ere
bruger jo nærmest strøm som en el-kedel, hvorimod AMD's seneste 90nm
CPU'ere kun bruger ca. 1/2 så meget strøm som Intels.

mvh

Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-04 20:29

Jan Pedersen wrote:

> Du har absolut IKKE brug for en 550w-strømforsyning. Hvor stor en

Det afhænger af forsyningens ydelse. Kan det levere det strøm som PC'en
skal bruge eller kan den ikke. Det er det _eneste_ der tæller i den
sammenhæng.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Salminen

Dato : 15-12-04 22:21

f00ge wrote:
> Overvejer en Barebone PC.
>
> Hvis der nu sidder én HD, et DVD-drev, et lydkort - kan den så også
> nå at trække et 6800GT i spil, når strømforsyningen kun har 300w?

300 watt er fint, det handler om ampere (strømstyrke). Hvor mange du
skal bruge ved jeg ikke..

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : f00ge

Dato : 15-12-04 22:57

"Sune Salminen"

> 300 watt er fint, det handler om ampere (strømstyrke). Hvor mange du skal
> bruge ved jeg ikke..

Argh. Det er vist håbløst.
Hvis jeg skal have en AMD64 med socket 939, så kan jeg kun få 250w.
Det er en Shuttle, for resten.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-12-04 23:07

f00ge wrote:

> Argh. Det er vist håbløst.

Det er bare at sætte sig ned og regne på det.

Ohm's Lov og Google er dine venner

Jesper G. Poulsen

Fra : MAT

Dato : 17-12-04 10:00

> Argh. Det er vist håbløst.
> Hvis jeg skal have en AMD64 med socket 939, så kan jeg kun få 250w.
> Det er en Shuttle, for resten.

Omend testen ikke er helt ny giver den et fingerpeg om hvad du skal kikke
efter vedrørende strømforsyning
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/06/10/4637157.
En test af hvor mange watt grafikkort bruger finder du på
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/08/24/7826039, hvor der også
er en lang diskussion om nyttevirkning af strømforsyning, der typisk er ca.
70%. I.ø. kan du hvis du har brug for at spidsbelaste dit grafikkort oprette
to eller flere hardwareprofiler, og når du spiller kan du anvende en profil
hvor du har deaktiveret alt irrelevant såsom, parallel- og COM-porte,
firewirekort, ekstra harddisk o.s.v. Og hvis du har et program der kan lave
en Image-fil af spillet kan du spille fra harddisken uden at bruge
DVD-drevet - det skåner også DVD-drevet og larmer mindre.
Og "Hvis der nu sidder én HD, et DVD-drev, et lydkort - kan den så også nå
at trække et 6800GT i spil, når strømforsyningen kun har 300w?"
Du kan få et hint på
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/08/24/7826039. Ser du på
TechReports oversigt over effektforbrug skal GeForce6800GT ved 1024x768 som
minimum have leveret 196 watt og med en nyttevirkning i strømforsyningen på
70% kræver dette minimum 280 watt - m.a.o. er 300 en watts kvalitets
strømforsyning nok, vel vidende at det primært drejer sig om ampere - som
nævnt tidligere i tråden.

Venligst

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-12-04 10:17

MAT wrote:

> du på TechReports oversigt over effektforbrug skal GeForce6800GT ved
> 1024x768 som minimum have leveret 196 watt og med en nyttevirkning i

Ved hvilken spænding?

Oplysningen er værdiløs, hvis ikke spændingen er opgivet.

Jesper G. Poulsen

Fra : MAT

Dato : 18-12-04 10:43

> Ved hvilken spænding?
>
> Oplysningen er værdiløs, hvis ikke spændingen er opgivet.

Korrekt, har blot henvist til testen for at give et fingerpeg og antaget at
testen måtte være repræsentativ hvad angår spænding - men da det ikke
fremgår er oplysningen stort set værdiløs.

Venligst

Fra : Peet

Dato : 15-12-04 23:18

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse news:cpq9qm$v2h$1@news.cybercity.dk...

> 300 watt er fint, det handler om ampere (strømstyrke). Hvor mange du skal bruge ved jeg ikke..

Hvad mener du med det ? watt og ampere hænger jo nøje samme
da spænding er givet

Fra : Brian Lund

Dato : 16-12-04 06:00

> Hvad mener du med det ? watt og ampere hænger jo nøje samme
> da spænding er givet

Ja men de 300W er fordelt på 12V, 5V og 3,3V...
Så det kommer an på hvor meget han har på de linier han skal bruge!

Jeg har ingen anelse hvor meget et 6800 GT bruger på hhv. 5V og 12V men jeg
mener at have læst at det bruger op til knapt 120W max...?

Brian