/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
At ophæve et køb på baggrund af
Fra : Martin Clemmensen


Dato : 15-12-04 21:22

Jeg kan på nedenstående 2 links (fra www.forbrug.dk) læse følgende:

http://shor.ter.dk/57800157
http://shor.ter.dk/370169734

<citat>
Sælger må normalt højst reparere eller bytte den samme vare 1-2 gange.
Derefter kan du få pengene tilbage.
<citat slut>

og yderligere:

<citat>
Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid, kan du kræve pengene
tilbage (hæve købet), ombytning, afslag i prisen, eller du kan lade
fejlen afhjælpe for sælgers regning hos en anden. Du kan hæve handlen,
selvom manglen ikke er væsentlig
<citat slut>

Men hvor finder jeg lovparagraffer der understøtter disse?

Sagen er den at jeg for anden gang har afleveret en 256MB MP3 afspiller
til reperation hos Blockbuster i Esbjerg. Første gang var den til
reperation i 3 uger og denne her gang er der nu gået omkring 3½ uge,
uden vished om hvornår den er færdig. Kan jeg her gøre krav på min ret
på at ophæve købet og få pengene tilbage? Hvis ja, hvordan griber jeg så
det an?

Sidst jeg prøvede at argumentere overfor bestyreren afviste han blankt
at bytte min vare eller lade købet gå tilbage. Jeg sagde at det jo var
min lovgivne ret, hvortil han svarede noget i retning af: "tjah, der er
ingen andre butikker der overholder den lov, så vi gør heller ikke".

Hvis han igen afviser at lade købet gå tilbage, hvordan gør jeg så? Går
til forbrugerstyrelsen eller hvordan?

På forhånd tak for hjælpen :)
--
Martin Clemmensen
ps: erstat invalid med dk ved direkte mail

 
 
Per Christoffersen (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 16-12-04 09:21


"Martin Clemmensen" <clemme@jir.invalid> skrev i en meddelelse
news:cpq6fv$qra$1@news.cybercity.dk...
> Jeg kan på nedenstående 2 links (fra www.forbrug.dk) læse følgende:
>
> http://shor.ter.dk/57800157
> http://shor.ter.dk/370169734
>
> <citat>
> Sælger må normalt højst reparere eller bytte den samme vare 1-2 gange.
> Derefter kan du få pengene tilbage.
> <citat slut>
>
> og yderligere:
>
> <citat>
> Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid, kan du kræve pengene
> tilbage (hæve købet), ombytning, afslag i prisen, eller du kan lade fejlen
> afhjælpe for sælgers regning hos en anden. Du kan hæve handlen, selvom
> manglen ikke er væsentlig
> <citat slut>
>
> Men hvor finder jeg lovparagraffer der understøtter disse?

Det er i Købeloven (og den ovenstående udlægning er Forbrugerstyrelsens
fortolkning af praksis i Forbrugerklagenævnet). Købeloven kan du også finde
et sted på forbrug.dk.

> Hvis han igen afviser at lade købet gå tilbage, hvordan gør jeg så? Går
> til forbrugerstyrelsen eller hvordan?

Giv ham en specifik frist af kort varighed (1 uge), - herefter kan du måske
gå til Forbrugerklagenævnet med sagen (det afhænger af prisen på varen).
Se mere på www.klagetjek.dk

/PEr



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste