Ægteskab
Fra : Kristian

Dato : 15-12-04 19:39

Hvis man ønsker at blive gift er det så muligt at indgå aftale om at
gældsaftaler, lån m.v. optaget inden starten af ægteskabet ikke berører den
anden part.
Æhh... måske dårligt forklaret.

Prøver også lige med en omformulering:
Jeg har en monstergæld, hvis jeg bliver gift kan jeg så på en eller anden
måde sørge for at den ikke går ud over min kone?

--
Kristian Ørmen Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 20:14

"Kristian" <koepFjern@koep.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har en monstergæld, hvis jeg bliver gift kan jeg så på en eller anden
> måde sørge for at den ikke går ud over min kone?

Du skal henvende dig til en Advokat og få lavet en ægtepagt. Det er ganske
normalt og koster ca 2000 kr.
Faktisk virker det som om at det er en standart ægtepagt som Advokaterne
laver.
Jeg vil råde dig til at få den tinglyst før i siger ja.

mvh
Carl

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-04 22:08

Kristian <koepFjern@koep.net> wrote:

> Prøver også lige med en omformulering:
> Jeg har en monstergæld, hvis jeg bliver gift kan jeg så på en eller
> anden måde sørge for at den ikke går ud over min kone?

Det er nemt nok. Hun kommer ikke til at hæfte for din gæld.

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 22:23

> Det er nemt nok. Hun kommer ikke til at hæfte for din gæld.

Nu spørge jeg nok dumt, men hvad hvis gælder er til ToldSkat eller til
skattevæsnet?

Carl

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-04 23:37

Carl L <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> wrote:

> Nu spørge jeg nok dumt, men hvad hvis gælder er til ToldSkat eller
> til skattevæsnet?

Hvis skattegælden vedrører indkomstår før ægteskabets indgåelse, hæfter
ægtefællen ikke efter Kildeskattelovens §72, stk 2 (kilde: Lærebog om
Indkomstskat, 6 udgave, side 555).

--
Jesper Lund

Fra : Kristian

Dato : 17-12-04 19:30

> Hvis skattegælden vedrører indkomstår før ægteskabets indgåelse, hæfter
> ægtefællen ikke efter Kildeskattelovens §72, stk 2 (kilde: Lærebog om
> Indkomstskat, 6 udgave, side 555).

Kan man være helt absolut sikker på det, kan du henvise til relevant
lovgivning med hensyn til andet end skattegæld ?
Er man bedre sikret med en ægtepagt eller ?

- Kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-04 10:23

Kristian telepaterede følgende til sin PC:
> Prøver også lige med en omformulering:
> Jeg har en monstergæld, hvis jeg bliver gift kan jeg så på en eller
> anden måde sørge for at den ikke går ud over min kone?

Been there, done that.

Gift jer bare. Hun hæfter aldrig for din gæld - kun for evt. skattegæld 8og
vist kun fra efter I er blevet gift)

--
Mvh. Morten Fruergaard