Andet multimedie
bentjuul 3670
Fjerne baggrund
Fra : Ravn

Dato : 15-12-04 17:57

Findes der en nem måde til at fjerne baggrund på billede.
Jeg bruger nu Magic Vand og Freehand Selection i PSP9 til at fritlægnig.
Baggrunden har samme farve på alle billeder og det er kun baggrunden, samt
skygge fra emnet som skal fjernes.
I vejrmeldingen på TV bliver det gjort, så der skulle være mulighed med en
eller anden plugin at lave det samme.
Jeg er færdig med 1400 billeder og mangler 1000 og er ved at blive lidt træt
af det.

Hilsen
Ravn

Fra : emj

Dato : 15-12-04 22:42

On Wed, 15 Dec 2004 17:56:57 +0100, "Ravn" <gustafsson@esenet.dk>
wrote:

>Findes der en nem måde til at fjerne baggrund på billede.

Nej

Hilsen emj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-12-04 23:43

Ravn wrote:
> Findes der en nem måde til at fjerne baggrund på billede.

> I vejrmeldingen på TV bliver det gjort, så der skulle være mulighed
> med en eller anden plugin at lave det samme.

I vejrmeldingen på TV benytter de den teknik, at 'profeten' står foran en
ensfarvet (sædvanligvis grøn) skærm. Han må så ikke bære tøj i samme farve
som denne skærm. Efterfølgende bliver den grønne farve fjernet elektronisk
og erstattet af et vejrkort.

På en PC kan den samme teknik let bruges, hvis man vil erstatte en ensfarvet
baggrund med et eller andet billede. Men det var den modsatte vej du ville,
ik'?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 16-12-04 09:56

Ravn wrote:

> [...]
> med en eller anden plugin at lave det samme.
> Jeg er færdig med 1400 billeder og mangler 1000 og er ved at blive

Hmm med mindre du laver en film ud af det og smider det over i et
compositing program til video, der kan lave bluescreening, så er jeg
bange for den står på manuel arbejde et stykke tid endnu, men det var
da også en forfærdelig masse billeder!

Der findes en speciel udgave af gimp, ved navn filmgimp. Filmgimp er
brugt af en del større værksteder blandt andet hos Sony Dreamworks, til
retouching på deres linuxmaskiner. Det findes også til windows og kan
måske gøre det du gerne vil. - Jeg er dog ikke sikker!Det er i bund og
grund en opensource udgave af Paint* som er photoshop til video og
koster omkring 500K. Så prøv det og du må da gerne lige melde tilbage
om det kan lade sig gøre!

Det skal dog siges, at det nok er bedst med billeder der kører
fortløbende og har de samme motiver. Hvis du bruger billeder med vidt
forskellige motiver, tror jeg ikke det kan lade sig gøre. Det er jo
normalt til filmarbejde!

Claus

Fra : Ged

Dato : 16-12-04 15:40

wrote:

>Findes der en nem måde til at fjerne baggrund på billede.

Lad om stille dig et spørgsmål: Hvad definerer baggrnd i et billede?

* Hvis du snakker om et bestemt fil-format på et digitalt billede hvor
et billede består af forskellige lag (layers) så kan de enkelte lag
segmenteres fra ret let ved et standard billedediteringsprogram. De
fleste fil-formater (bmp fx) gemmer dog blot billederne i et lag. Ofte
bruges lag i det formater der understøtter det til når forskellige
billeder sættes sammen ovenpå hinanden - fx hvis man indsætter en text
hen over et foto). Man kan ikke gå fra et billede med 1 lag til et
billede med flere lag - kun omvendt

* Hvis du mener alt andet end det tætteste objekt (som fx ansigtet på
en person) så er problemet at i et almindeligt billede gemmes kun
farven på et objekt og ikke afstanden til det objekt. Derfor er det
ikke muligt generelt at frasortere "baggrunden" (med mindre det er en
100% virtuel scene som i fx et computer spil hvor position og farve
kan bestemmes for alle objekter)

* Hvis du mener svaret er alt andet end lige det du synes er
interessant så er problemet at en computerprogram ikke kan
programmeres til altid at være enig med dig. Der findes visse
algoritmer der kan hjælpe dig til at segmentere objeter ud fra et
billede (fx ud fra farver, farvekanter osv) men hvilke algorotmer der
skal bruges til hver billede afhænger dels af objekternes (både
"forgrundens" og "baggrundens") form og farve, a belysningen i scenen
(highlights en bil fx) og kameraet (Alle kameraer forvrænger farver og
form i billedet i mere eller mindre grad).

En nem måde findes ikke men under bestemte omstændigheder kan det lade
sig gøre. Et eksempel er fx aflæsning af stregkoder. Et andet eksempel
er i industrien hvor et stykke metal fx kan kvalitetstestes ved at
køre gennem en lukket box hvor belysningen og kamera position er
uændret - her vil metalstykkerne i de enkelte billeder kunne
sammmenlignes. Jeg tvivler dog på det er sådan noget du har i tankerne
når du snakker om at fjerne baggrund på et billede. Håber dette svar
hjalp.

Fra : Ravn

Dato : 16-12-04 20:12

Tak for hjælpen.
Jeg bliver nok nødt til at forsætte med Magic Vand og Freehand Selection.
Det var også det jeg havde regnet med, men det ville have været ærlige at
konstatere senere, at jeg har brugt et år til noget som kunne have været
gjort på en måned.

Hilsen
Ravn