Aircon
Fra : Towli

Dato : 15-12-04 17:16

Hej

Er der nogen af jer der har et godt link der beskriver hvordan en
aircondition fungerer ?

/T

Fra : Lars Frandsen

Dato : 15-12-04 19:15

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen af jer der har et godt link der beskriver hvordan en
> aircondition fungerer ?

Dette link er godt nok til aircondition i hjemmet, men princippet er vel det
samme?
http://home.howstuffworks.com/ac.htm
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Towli

Dato : 15-12-04 21:15

Mange tak!
Hvorfor er det så at aircon'en skal køre (ugentligt?) for ikke at gå i
stykker?

/T

Fra : *trads*

Dato : 15-12-04 22:18

> Mange tak!
> Hvorfor er det så at aircon'en skal køre (ugentligt?) for ikke at gå i
> stykker?

For ikke at div pakninger og lejer skal tørre ud-og koste en bondegård at
rep.
Samt ikke at der skal gro bakterier i filteret. (lugter af sure sokker)

Henrik

Fra : PHE

Dato : 20-12-04 00:00

> For ikke at div pakninger og lejer skal tørre ud-og koste en bondegård at
> rep.
> Samt ikke at der skal gro bakterier i filteret. (lugter af sure sokker)
>
> Henrik

Hvad gør man hvis det lugter af "sure sokker" lige når man tænker aircon?
Er det fordi der er gået bakterier i, og hvordan får man dem væk igen?

Poul

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-04 23:49

> Mange tak!
> Hvorfor er det så at aircon'en skal køre (ugentligt?) for ikke at gå i
> stykker?

Fordi kølemidlet virker smørende. Så får du "smurt" pakninger og frem for
alt kompressoren.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 17:46

> "Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fordi kølemidlet virker smørende. Så får du "smurt" pakninger og frem for
> alt kompressoren.

Nej fordi der rent faktisk ER olie i kølemidlet. Gassen smørrer ikke.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-04 23:39

> Nej fordi der rent faktisk ER olie i kølemidlet. Gassen smørrer ikke.

Det er en blanding, altså kølemidlet er smørende.

Det er jo ikke sådan at gassen fiser rundt i toppen af slangerne, og olien
ligger i bunden.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 23:51

> Det er en blanding, altså kølemidlet er smørende.
>
> Det er jo ikke sådan at gassen fiser rundt i toppen af slangerne, og olien
> ligger i bunden.

På trods af at jeg til daglig arbejder med R134a, R290 og andre gasser, så
har jeg nu aldrig stødt på at den skulle være smørende. Det er også derfor
at man kommer olie i når anlæget fyldes.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-04 00:00

> På trods af at jeg til daglig arbejder med R134a, R290 og andre gasser, så
> har jeg nu aldrig stødt på at den skulle være smørende. Det er også derfor
> at man kommer olie i når anlæget fyldes.

Whatever...

Alt under 1 Bar er en sugemotor!