Bunden ud af vinflaske?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-12-04 16:23

Jeg har tænkt mig at lave nogle lamper til stuen ved at slå/svære/slibe/etc.
bunden ud af nogle vinflasker og sætte fatning og pære i. Men hvordan gør
man det nemmest?

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Holst

Dato : 15-12-04 16:49

Lasse Jensen wrote:

> Jeg har tænkt mig at lave nogle lamper til stuen ved at slå/svære/slibe/etc.
> bunden ud af nogle vinflasker og sætte fatning og pære i. Men hvordan gør
> man det nemmest?

Ja, smag og behag.

Men jeg kan da fortælle dig, hvordan du gør det.

Du tager et par længder af fruens strikkegarn. Du gennemvæder garnet i
sprit og binder det om flasker dér, hvor du vil have flaske 'skåret'
over. Så sætter du ild til spritten. Og når det brænder godt, og flasken
er blevet varm, dypper du flasken ned i en spand med koldt vand.

Jeg har vist en tegning af det liggende et sted. Mail mig, hvis du er
interesseret i den.

Fra : Jan Andreasen

Dato : 15-12-04 17:01

Hvis man skal skære buer og andre ikke rette linier i glas, er det bedst at
gøre det under vand. Så hvis det er muligt at få dit emne ned i en spand
vand, hvorefter du skærer med en glasskærer, så skulle glasset ikke knække
andre steder end hvor planlagt.
Jan Andreasen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-12-04 18:05

Holst wrote:

> [...]
> er blevet varm, dypper du flasken ned i en spand med koldt vand.
>
> Jeg har vist en tegning af det liggende et sted. Mail mig, hvis du er

Fandt udaf det uden... men det tog alle mine tomme flasker at få teknikken
til at virke rigtigt.

Men mange tak for hjælpen.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Holst

Dato : 15-12-04 19:16

Lasse Jensen wrote:

> Fandt udaf det uden... men det tog alle mine tomme flasker at få teknikken
> til at virke rigtigt.

Jeg kom til at tænke på, at vi sleb kanterne ved at stoppe flasken ned i
en spand med fint sand og dreje rundt nogle gange. Ellers var brudet
meget skarpt, så man nemt skar sig på flasken.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-12-04 21:19

"Lasse Jensen" <fafler@linuxmail.org> wrote in message

> Fandt udaf det uden... men det tog alle mine tomme flasker at få teknikken
> til at virke rigtigt.

Du kan vel finde flere nede i netto som aldrig tager imod noget som helst

Fra : Mogens

Dato : 15-12-04 17:02

"Lasse Jensen" <fafler@linuxmail.org> skrev i en meddelelse
> Jeg har tænkt mig at lave nogle lamper til stuen ved at
> slå/svære/slibe/etc.
> bunden ud af nogle vinflasker og sætte fatning og pære i. Men hvordan gør
> man det nemmest?

Ser det ikke lidt dumt ud at sætte fatning og pære i bunden af flasken
Jeg tror jeg ville bore et lille hul i bunden af flasken med et diamant bor,
og sætte fatning og pære i toppen af flasken. Det har også den fordel at
flasken nemmere kan stå når bunden stadig er der.

--
Mvh - Mogens; mohenNOSPAM@pc.dk
fjern NOSPAM fra min mail adresse

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-12-04 17:44

Mogens wrote:

> [...]
> bor, og sætte fatning og pære i toppen af flasken. Det har også den fordel
> at flasken nemmere kan stå når bunden stadig er der.

Det er meningen den skal hænge i loftet med pæren inden i.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Johnny R

Dato : 15-12-04 20:54

Jeg har skåret flasker over med en vinkelssliber, med en almindelig
skæreskive til jern. Det vil dog nok være nemmere og blive et bedre resultat
med en diamantskive.
http://www.harald-nyborg.dk/varenr.asp?n=20100&Produkt=sk%E6reskive&where=&Submit2=GO

M.v.h

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-12-04 21:42

"Johnny R" <ingen@mail.adr> skrev i en meddelelse
> Jeg har skåret flasker over med en vinkelssliber, med en almindelig
> skæreskive til jern. Det vil dog nok være nemmere og blive et bedre
resultat
> med en diamantskive.

Den hurtige måde: næsten fyldt med vand, og et velrettet dunk med håndroden.
Men bruddet bliver nok lidt for kunstnerisk. (var i sin tid 'oppe' på to
'cocio' flasker med èt stød).

Der var også en metode med at ryste med et stort søm i, men den har jeg ikke
prøvet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans B.

Dato : 16-12-04 14:10

Som knægt lavede jeg tryllekunster og lavede dengang en flaske uden bund,
ved helt enkelt at fylde iskoldt vand i bunden (kun så den lige var
dækket) - derefter sænke flasken i kogende vand og PLING går bunden ud.

Jeg har tilsvarende boret en hul i en flaske ved at fylde koldet vand i og
så køre uden tryk med boret. Hullet bliver helt jævnt og rundt

Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-12-04 21:28

> [...]
> slå/svære/slibe/etc.
> bunden ud af nogle vinflasker og sætte fatning og pære i. Men hvordan gør

Sjov tankte... men hvad med at lade flasken være hel, og så bruge
halogenpærer istedet som kan sænkes ned i halsen? godtnok taber man en del
lys, men så for du da grønt lys

Fra : Helene og Lars

Dato : 17-12-04 22:50

Jeg har gjort det med en vådskærer til fliser - fungerede fint.

Lars