Sikker FTP fra XP til 2K3 FTP Server..??
Fra : Pierre

Dato : 15-12-04 16:15

Hey alle gæve gutter og gutinder..

Skal se om der er nogen herinde som måske kunne hjælpe mig.

Jeg har en 2K3 Server som udover andres services kører FTP.

Jeg har så nolge windows klienter som skal køre en sikker ftp
forbindelse til denne server via kommando prompt'en.

Har været inde og kigge efter SFTP osv. osv. og jeg må tilstå at jeg
nu er mere forvirret end da jeg startede.

Nogen der ved hvordan man får dette sat op og som vil dele deres
guldkorn med mig..?

____________________________________
Tykke mennesker kan også have tynd mave.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-12-04 16:56

Pierre wrote:
> [...]
>
> Har været inde og kigge efter SFTP osv. osv. og jeg må tilstå at jeg
> nu er mere forvirret end da jeg startede.

FTP er ikke en særlig nem protokol at gøre "sikker". Den bruger mere end
en TCP-forbindelse til forskellige porte (20,21).
SFTP er en helt anden protokol som kræver helt andet programmel (klient
såvel som server).
Jeg ville enten vælge at droppe FTP-protokollen til fordel for noget
andet. F.eks. SFTP, eller WebDAV over SSL.
Alternativt (hvis FTP er påkrævet): opret et VPN og lad traffiken køre
over det.

Peter

Fra : Pierre

Dato : 15-12-04 17:09

On Wed, 15 Dec 2004 16:55:56 +0100, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> [...]
>andet. F.eks. SFTP, eller WebDAV over SSL.
>Alternativt (hvis FTP er påkrævet): opret et VPN og lad traffiken køre

Hej Peter.

Tak fordi du lige faldt over mit indlæg. Skal lige spørge igen så.

Hvis jeg nu vælger at køre SFTP, så skal jeg have den til at køre fra
en prompt ligesom FTP. Kan dette lade sig gøre og hvilke programmer
skal jeg have fat i så..?

Skal jeg så ikke have FTP aktiveret på min server hvis jeg skal køre
SFTP ?

Kan godt være jeg spørger lidt dumt men jeg ved ikke noget om det
SFTP. :D

Pierre

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-12-04 17:19

Pierre wrote:
> Hvis jeg nu vælger at køre SFTP, så skal jeg have den til at køre fra
> en prompt ligesom FTP. Kan dette lade sig gøre og hvilke programmer
> skal jeg have fat i så..?

Det afhænger af hvilken klient du vælger. Jeg kan ikke svare dig på hvad
der er af muligheder på Windows.

> Skal jeg så ikke have FTP aktiveret på min server hvis jeg skal køre
> SFTP ?

Nej.

> Kan godt være jeg spørger lidt dumt men jeg ved ikke noget om det
> SFTP. :D

SFTP er en helt anden protokol, der tilfældigvis har et navn, der ligner
og hvor nogle klient-programmer bare er lavet, så de ligner i
funktionaliteten og løser tilsvarende opgaver.
Gå ikke ud fra at de to ting (FTP, SFTP) har noget med hinanden at gøre.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-04 23:09

In article <n4o0s01evcgvs29u9am6r64ltdftfv69l2@4ax.com>, Pierre wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg nu vælger at køre SFTP, så skal jeg have den til at køre fra
> en prompt ligesom FTP. Kan dette lade sig gøre og hvilke programmer

FileZilla er grafisk. FTPS + SFTP
Ellers findes sftp som en del af putty pakken.

> Skal jeg så ikke have FTP aktiveret på min server hvis jeg skal køre
> SFTP ?

Nej. Du skal finde en sftp server. Tectia laver vist en, ellers
skal du have fat i CygWin hvis det skal være gratis. Ved ikke om
der også er noget i MS UNIX tools for Win.

> Kan godt være jeg spørger lidt dumt men jeg ved ikke noget om det
> SFTP. :D

Det er standardtingen på rigtige styresystemer, og som regel
også supporteret af leverandøren. Det gælder unix varianter, ligesom
IBM stiller det til rådighed på AS/400 og z/OS (Mainframe).

Det er vist kun Microsoft der ikke har hørt om sikkerhed.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-04 23:20

In article <slrncs1dge.oc.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>, Povl H. Pedersen wrote:

> Det er standardtingen på rigtige styresystemer, og som regel
> også supporteret af leverandøren. Det gælder unix varianter, ligesom
> IBM stiller det til rådighed på AS/400 og z/OS (Mainframe).

Glemte lige HP/Compaq supporterer det på Alpha / OpenVMS.

Fra : Morten Dahl

Dato : 15-12-04 23:54

Povl H. Pedersen wrote:
> Det er vist kun Microsoft der ikke har hørt om sikkerhed.

Uden for sammenhaeng, men kom lige i tanke om den her:

Microsoft could have incorporated effective security measures as
standard, but good sense prevailed. Security systems have a nasty habit
of backfiring, and there is no doubt they would cause enormous problems.
- Rick Maybury

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-12-04 23:49

Pierre wrote:

> Kan godt være jeg spørger lidt dumt men jeg ved ikke noget om det
> SFTP. :D

Forkortelsen er vist blevet brugt omkring to vidt
forskellige protokoller. Der findes en ftp lignende
klient, der anvender ssh til transport og afvikler
et sftp-server modul på serversiden.

Der findes vist også en protokol, der er FTP
modificeret til at anvende SSL. Men den har jeg
aldrig selv prøvet.

Personligt bruger jeg scp, der ligesom førstnævnte
anvender ssh til transporten.

--
Kasper Dupont

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-12-04 08:21

On Wed, 15 Dec 2004 23:49:10 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Der findes vist også en protokol, der er FTP modificeret til at
> anvende SSL.

FTP over SSL/TLS hedder FTPS, ikke SFTP.

-A

Fra : Morten Dahl

Dato : 15-12-04 17:05

Maaske http://pigtail.net/LRP/printsrv/cygwin-sshd.html kan hjaelpe. Har
ikke proevet om det virker med SFTP, men det virker fint med normal SSH
paa Windows..

Fra : Pierre

Dato : 15-12-04 17:14

On Wed, 15 Dec 2004 17:04:39 +0100, Morten Dahl <dahl@cs.aau.dk>
wrote:

>Maaske http://pigtail.net/LRP/printsrv/cygwin-sshd.html kan hjaelpe. Har
>ikke proevet om det virker med SFTP, men det virker fint med normal SSH
>paa Windows..

Tak for det Morten.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-12-04 17:49

Pierre <pierre.cox@mail.dk> crashed Echelon writing

> Nogen der ved hvordan man får dette sat op og som vil dele deres
> guldkorn med mig..?

FTP over IPsec eller FTP med SSL er nok det jeg ville anbefale du kigger
på.

--
Bjarke Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-12-04 18:39

Pierre <pierre.cox@mail.dk> writes:
>Jeg har så nolge windows klienter som skal køre en sikker ftp
>forbindelse til denne server via kommando prompt'en.

Sikker hvordan?

Er der tvivl om, hvem der er i den anden ende, eller véd man
altid, at det er den rigtige? Er det data, der er følsomme,
mens afsenderens identitet ikke er så vigtig?

Er der tale om to maskiner på én sikret lokation, kan de i
forvejen snakke sikkert sammen, eller skal det også med i
overvejelserne?

>Har været inde og kigge efter SFTP osv. osv. og jeg må tilstå at jeg
>nu er mere forvirret end da jeg startede.

SSH er godt bud til at løse praktisk talt alle ovennævnte
problemer - hvis det bliver designet rigtigt. sftp er ikke
det rette værktøj, men scp (der basalt set bare er "copy"
udsat for noget netværk og nøgler) er et hit.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pierre

Dato : 15-12-04 18:52

On Wed, 15 Dec 2004 17:39:24 +0000 (UTC), klausellegaard@msn.com
(Klaus Ellegaard) wrote:

> [...]

>altid, at det er den rigtige? Er det data, der er følsomme,
>mens afsenderens identitet ikke er så vigtig?

Det er fordi at de data der skal sendes er følsome samt at der jo er
brugerID og password som bliver sent via FTP og vil ikke have at de
kan opsnuses.

>Er der tale om to maskiner på én sikret lokation, kan de i
>forvejen snakke sikkert sammen, eller skal det også med i
>overvejelserne?

Der er flere maskiner og klienterne står ude i landet. Serveren står
ikke sammen med klienterne.

> [...]
>det rette værktøj, men scp (der basalt set bare er "copy"
>udsat for noget netværk og nøgler) er et hit.

Har siddet /sidder og roder med SSH men må nok erkende at jeg ikke kan
få det til at virke.
Kender ikke til scp men det skulle kunne køres fra en kommando promt..

Hilsen Pierre :D

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-12-04 19:15

>Det er fordi at de data der skal sendes er følsome samt at der jo er
>brugerID og password som bliver sent via FTP og vil ikke have at de
>kan opsnuses.

Fint - så lyder scp med key authentication som en god plan.

Det sikrer både, at maskinen i den anden ende er den rette,
og at data bliver krypteret undervejs. Om det så er godt nok,
kommer jo an på den valgte kryptering og skal afpasses med
sikkerhedspolitik og krav fra den dataansvarlige.

Men som udgangspunkt: læs dokumentationen og sæt SSH op til
kun at acceptere nøgler.

>Har siddet /sidder og roder med SSH men må nok erkende at jeg ikke kan
>få det til at virke.
>Kender ikke til scp men det skulle kunne køres fra en kommando promt..

scp er en del af SSH-pakken.

Jeg vil kraftigt anbefale, at du sætter dig grundigt ind i,
hvordan det virker. Følsomme data kræver, at man er 100% inde
i, hvordan værktøjet virker, og hvordan kommunikationen virker.

Der er ingen nemme løsninger i datasikkerhed

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pierre

Dato : 15-12-04 20:08

ok.. jeg vil se om jeg kan finde noget dokumentation på dette.

Tak for det.

Pierre :D

Fra : Morten Dahl

Dato : 15-12-04 20:24

Pierre wrote:
> ok.. jeg vil se om jeg kan finde noget dokumentation på dette.
>
> Tak for det.
>
> Pierre :D

Beklager hvis jeg fortaeller dig noget du allerede ved..
Hvis du installerer cygwin med sshd og man, kan du evt. starte med at
kigge i sshd(8) og sshd_config(5)..

Fra : Pierre

Dato : 15-12-04 20:43

Det er bare fint.. jeg aner intet på dette felt så jo flere
oplysninger jeg får jo mere kan jeg arbejde med det..

Er utrolig taknemlig for at i gider og hjælpe.

Pierre :D

Fra : Morten Dahl

Dato : 15-12-04 20:58

Pierre wrote:
> Det er bare fint.. jeg aner intet på dette felt så jo flere
> oplysninger jeg får jo mere kan jeg arbejde med det..
>
> Er utrolig taknemlig for at i gider og hjælpe.
>
> Pierre :D

Jeg benytter WinSCP naar jeg skal overfoere filer via scp. Jeg har ikke
proevet at godkende (logge ind) med noegler endnu, kun adgangskoder, men
det skulle den ogsaa kunne klare.
Du kan hente WinSCP paa http://winscp.sourceforge.net/eng/download.php,
hvor der ogsaa er link til de programmer (PuTTYgen og Pageant) du skal
bruge hvis du vil godkende via noelger. Der er ogsaa link til
dokumentation, der ser ud til at fortaelle hvordan du bruger dem.

Du kan evt. ogsaa kigge paa PuTTY
(http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/), men er faktisk
ikke klar over om den kan overfoere filer..?!

Fra : Pierre

Dato : 16-12-04 10:56

(Klaus Ellegaard) wrote:

> [...]
>sikkerhedspolitik og krav fra den dataansvarlige.
>
>Men som udgangspunkt: læs dokumentationen og sæt SSH op til

scp lyder til at være en god ide og jeg tror også at den kan bruges.

Jeg har installeret noget CYGWIN men må tilstå at jeg ikke lige kan få
det til at funge :D

Jeg har derfor prøvet at finde noget dokumentation på hvordan man
sætter scp op som klient og som server, men kan ikke rigitg finde
noget. Du skulle vel ikke ligge inde med et godt link, til en god
manual eller sådan..?

Venlig Hilsen Pierre

Fra : Dennis

Dato : 16-12-04 22:45

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-04 23:13

In article <q0u0s0tl2ofrff83bvj2ffh9mc4isq1f7i@4ax.com>, Pierre wrote:

> Det er fordi at de data der skal sendes er følsome samt at der jo er
> brugerID og password som bliver sent via FTP og vil ikke have at de
> kan opsnuses.

Så vil jeg anbefale, at data oveni bliver krypteret, så de ikke
kan læses i klartekst på din dropbox.

> Har siddet /sidder og roder med SSH men må nok erkende at jeg ikke kan
> få det til at virke.
> Kender ikke til scp men det skulle kunne køres fra en kommando promt..

Kan både scp og sftp. Kræver at du har cygwin1.dll på din maskine.
Eksempelvis sammen med dine .exe filer.

Men IBMs tivoli smider også en på maskinerne..

Fra : Pierre

Dato : 16-12-04 00:34

Må nok er kende at jeg er kommet lidt til kort her. Har prøvet alt
syntes jeg.

Har DL flere forskellige Klienter store som små og jeg tror da de
virker fint. Problemet er at jeg ikke kan få skidtet til at virke på
serveren.. hehe.

Hmm.. Eller rettere.. kan overhovedet ikke få noget til at virke..
hehe..

Findes der ikke en "manual for dummies" i dette.. hahaha..

Pierre :D

Fra : Morten Dahl

Dato : 16-12-04 00:43

Pierre wrote:

> Har DL flere forskellige Klienter store som små og jeg tror da de
> virker fint. Problemet er at jeg ikke kan få skidtet til at virke på
> serveren.. hehe.

Hvilken server har du valgt?

> Findes der ikke en "manual for dummies" i dette.. hahaha..

Kommer lidt an paa hvilket software du har valgt :)

Fra : Pierre

Dato : 16-12-04 01:06

Fra : Morten Dahl

Dato : 16-12-04 01:48

Pierre wrote:
> Jeg har en 2K3 Server som udover andres services kører FTP.
>
> Jeg har så nolge windows klienter som skal køre en sikker ftp
> forbindelse til denne server via kommando prompt'en.

Vil du beholde din nuvaerende ftp-server men indkapsle denne i et vpn,
eller skifter du til scp/sftp? :)

Fra : Pierre

Dato : 17-12-04 00:22

Jeg vil lige sige tak til jer alle sammen for at i gad og hjælpe.

Jeg har nu en del at gå frem med og jeg regner med at få det til at
virke. Jeg har i hvertfald fået en masse viden så nu skal der bare
prøves.

:D

Kan i alle have en god Jul og et rigtig godt Nytår.

Hilsen Pierre