Erfaringer med Peloponnes?
Fra : BTG

Dato : 15-12-04 14:42

Hejsa!

Jeg og familien (2 voksne og vores datter på 10 år) skal i juli 2005
ca. 3 uger til Peloponnes (Grækenland). Vi kender generelt de græske
øer rigtig godt, men kender ikke meget til Peloponnes. Vi har bil til
rådighed alle tre uger

Og så var det jo lige jeg ville høre:

Hvor er det godt og/eller smukt at bo?
Er det steder/områder man bør undgå?
Ting vi simpelthen bare må se?
etc. etc.

Vi havde umiddelbart tænkt os at starte op med at bo ved Nafplion
(evt. Tolo), er dette en god ide?

Mange hilsner
Karsten

Fra : SEJ

Dato : 16-12-04 19:37

Hej Karsten

Vi har de sidste 4 år (af 3 uger) været på Pelopones med Dansk fælles
rejseforening www.DANFAE.DK og dette giver ligesom svar på om der er noget
at se på, så absolut.

Vi camperer altid og har boet i Drepano ved stranden Plaka Drepano de 3 af
gangene. (naboby til TOLO)

Naplion er absolut den mest charmerende storby på fastlandet, minder lidt om
Chania på Kreta, eller hvis du ikke kender det, norditalienske byer. Der er
bademulighed læs stenstrand hvor det bliver meget dybt så ikke til børn
under 8.

Så ja det er nok det mest centrale og charmerende område man kan bo.

Tolo er meget turistet men har en suveræn strand, men her er rigtig mange
mennesker og virker absolut ikke græsk så vi har været meget glade for at bo
Drepano her er også billigere som base.

Hvad kan man se:
Naplio kan man vende tilbage til mange gange, da her bare er hygggeligt.
Ellers kan man dårligt finde et andet sted hvor der så meget at se på i
nærheden.

Man skal lige gøre op med sig selv om man er grækofil eller historisk
interesseret

Mistras er nok den arkæologiske sted hvor der er mest at se og er flottest
hvis man ikke er til sten, ligger lige ved siden af Sparta.
Kør evt. på langtur over bjergene til Kalamata meget smukt og køligt,
Føreren får dog ikke lov til at se meget mens man kører.
Kør evt. sydpå til Stoupa, et lille engelsk turiststed, rigtig god mad og en
meget lækker strand.

Monemvaisa en middelalderby med borg på havlø lang køretur og kræver
overnatning men er billigt i tvillingebyen inde på pelepones. Byen er meget
charmerende og er turen værd. Et hotel der kan anbefales ligger lige før
broen på vej over til Øen.

Gammel korinth er også OK

En tur i amfit teater ved Epidarus, der arrangeres stadig spil bestil i god
tid evt. i Naplion.

Mykene ligger også ret tæt på, det mest oplagte sted, og er værd at se, tag
evt. lygter med til agamemnons grav.

For rigtige grækofil er der Mesene som der få der kender til, der en rigtig
flot befæstnings mur som jeg har set. men det ligger langt ude Vestpå.

Oplympien er OK at se men tag det til sídst hvis I ikke har fået nok.

Tragien ligger også i nærheden

Flottte og spændende steder at tage hen.

Tolo, Hydra og Spetes er alle hver for sig charmerende og ikke ens, Hydra er
dog rigtig dyr. Man kan tage en rudnturs båd fra Tolo men man når ikke
rigtig det hele. Der går billige Dolphins og færger fra de nærmeste
havnebyer, På hydra kan/må der ikke være biler og det kan heller ikke
anbefales at tage dem med til de andre. Overnatning på Poros kan gøres
rigtigt billigt sidste år var vi 4 der overnattede som de eneste på hotellet
for 65 Euro ! .Spetses er dog noget dyrere.

Mani halvøen og nordpå er meget øde der er nogle karakteristiske Tårnhuse,
uspolerede byer samt nogle flotte grotter men der er meget langt at køre.

Der er en gammel bjergbane helt oppe nordpå som jeg ikke har prøvet endnu.

En tur i kanalen, -så har man prøvet det, hellere et bungee jump ned i den
ved Korinth

Storbyerne Patras, Sparta, Kalamata og Korinth er for de flestes vedkommende
blevet ødelagt af jordskælv genenm tiderne og er ikke særligt interesante
andet end der ikke er turister i overmål og man kan se normalt græsk
dagligdag uden at blive overfaldet af sælgere fra diverse forretninger.

Hvis der andet må du skrive igen.

Ellers prøv se mere på www.ela-ela.dk som jeg har rejst med flere gange de
er eksperter!

mvh

Svend

Fra : BTG

Dato : 18-12-04 21:34

Hej Svend!

Tusind tak for dit lange og detaljerede svar - det var lige noget i
den stil jeg ledte efter !

Jeg vil nu tygge mig igennem dine forslag, men Peloponnes ser jo ud
til at kunne leve op til forventningerne uden problemer

Lige et enkelt spørgsmål mere i denne omgang: Jeg er vant til at køre
bil i Grækenland, særligt på Kreta. For mig kører grækerne faktisk OK,
man skal bare lige lære _hvordan_ de kører , anyways mit spørgsmål
lyder: Hvad tror du jeg kan regne med af gennemsnitshastighed på
vejene ? Jeg spørger især, fordi vi overvejer at køre hele vejen fra
Athens lufthavn og ned til syd Peloponnes i et stræk. Der er jo
omkring 300 km, og om dette er realistisk, handler naturligvis meget
om, hvilken hastighed det er muligt at køre med.

Fordelen ? Tjohh, det ville betyde, at vi kan starte med at bo sydpå
en uges tid, holde resten af ferien i Nafplio området, hvorefter turen
tilbage til Athens lufthavn er noget mere overkommelig (vi skal flyve
relativt tidligt hjem igen).

Mange hilsner

Karsten

Fra : SEJ

Dato : 19-12-04 17:14

Hej Karsten

I forbindelse med Olympiaden blev omfartsvejen rundt om Athen færdigjort,
dvs at man nu nemmere kan komme udenom byen.

Hele strækningen til Patras er nu faktisk rigtig god.

Fra lufthavne og indad mod Athen er det OK men når man kommer ud i
myldretiden specielt omkring betalingsanlæg vest for Athen, kan man godt
hænge i køen 30 minutter. Bussen kunne ikke snige sig igennem nødsporet
eller afvandingskanalen, men hvis I er i bil og kender forholdene ved I at
der kan man også køre

Derefter er det rimeligt vestpå til Korinth. Vi plejer jo at køre med bus og
det tager ca. 4 timer fra lufthavnen til Naplion.
Men bortset fra køen ved betalingsanlægget er forholdende ligeom herhjemme
indtil Naplio, Sparta.

Sydpå derfra er vejene mindre og man kan langt fra køre så stærkt 60-80
km/t. Jeg har ikke selv kørt strækningen men jeg har haft chauffør på :
Stoupa til Monemvasia, samt en tur tilbage over Sparta -Kalamata- Stoupa, -
og han var meget træt.

Jeg glemte iøvrigt at nævne byen Githio som ligger imellem et par af
"fingrene" som også kan anbefales som base helt sydpå.

mvh

Svend.

Og så var der jo lige det med Olympien som er bjerget der ikke ligger på
Pelepones, men Olympia, -jeg lærer det aldrig :-I

Fra : BTG

Dato : 23-12-04 10:07

Hej Svend!

Endnu engang tak for dit svar!

Jeg kan jo godt høre, at den der med at køre direkte fra Athen til syd
Peloponnes ikke kommer til holde helt - men det er rart at høre,
at forholdene omkring Athen har bedret sig.

Hmmm en anden mulighed er jo at tage et indenrigsfly fra Athen til
Kalamata, men det kræver fortsat lidt "efterforskning": Både Aegina
airways og Olympic Airlines insisterer på, at de ikke flyver ruten.

Tak for bynavnet Githio - det er jeg endnu ikke stødt på i min søgen &
higen. Jeg vil strax undersøge sagen nærmere

MAnge hilsner
Karsten

Fra : SEJ

Dato : 28-12-04 13:50

Hej Karsten

Det lyder rimeligt sandsynligt at der ikke flyves til Kalamata, transport er
bil, taxa, bus eller tog.
en taxa fra lufthavnen til Naplion koster i omegnen af 100 euro, en KTEL bus
billet fra Athen til Naplion koster 12 euro.

Jeg ved ikke om bus og tog nu kører direkte fra lufthavnen sydover, jeg vil
tro at man stadig skal skifte i Athen.

Tog er ekstremt billigt men kører kun til via Korinth til Naplion og via
Patras til Kalamata, de sidste strækninger er ikke moderniserede.

Alternativt kunne man øhoppe sydover via Egina, Poros, hydra, Spetes eller
andre øer, det plejer at handle om at bade og slappe af til at starte med.
Med hensyn til billeje ved jeg at det kan lade sig gøre i Naplion, Tolo,
Stoupa og andre steder hvor der er mange tourister, men eksemplevis kender
jeg nogen der forgæves har forsøgt at leje bil i Kalamata.

Fra : JS

Dato : 19-12-04 15:16

"BTG" <karsten@madsen.hovsa.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ting vi simpelthen bare må se?

Olympia...

Fra : Marianne Stonor Niel~

Dato : 06-01-05 17:43

> [...]
>Ting vi simpelthen bare må se?
>etc. etc.
>
>Vi havde umiddelbart tænkt os at starte op med at bo ved Nafplion

Vi har været i Tolo for mange år siden,men der var dejligt især
hvis man bor lidt uden for byen vmeget turistet især italienere og
englændere ,skøn udsigt til en lille ø med en kirke ,selve Naflion
er også et skønt sted.Jeg kan fortælle at Tolo er oprettet af
kretensere som flygtede fra Kreta da Naflion var blevet befriet
fra tyrkerne mens Kreta stadig var besat og da vi var der holdt de
fest, på kretisk maner.
Marianne

Fra : BTG

Dato : 09-01-05 16:16

Hej Svend og andre!

Tak til alle som har svaret!

Tænkte at I hellere måtte få en update på vores Peloponnes planer

Vi er efterhånden nået frem til, at det der med at ha' to forskellige
"baser" på Pelopponnes bliver for meget (primært ift. børn). Løsningen
er derfor blevet, at køre direkte fra Athen lufthavn til Githion, og
så slå sig ned her. Alle siger jo, at der er utrolig smukt, at der er
en god sand-badestrand et par kilometer udenfor byen & at byen også er
et rigtig godt udgangspunkt for ture rundt i området.

Vi har til og med allerede fundet et (tilsyneladende dejligt lille
hotel til en fornuftig pris.

Nu mangler jeg "bare" at finde frem til et billigt og ordentligt
biludlejningsfirma i Athen området. Det er selvfølgelig ikke noget
problem at finde et firma (der er et _hav_ af dem i området), men hvis
nogen her har personlig erfaring med et godt firma, hører jeg _meget_
gerne fra dig. Jeg er ikke interesseret i de store Internationale
firmaer, www.holidayautos.com etc.

Mange hilsner
Karsten