Hvor mange genstande er der i en flaske vo~
Fra : Dopedog

Dato : 15-12-04 14:09

Tænker bare på en hel almindelig flaske (70 cl - 37.5%)

-Ronnie

Fra : Morten S Hansen

Dato : 15-12-04 14:54

> Tænker bare på en hel almindelig flaske (70 cl - 37.5%)
>
> -Ronnie

Lidt god gammel matematik kan klare den! (..og så kan du selv bruge modellen
hvis du har spiritus med andre styrker..)

70cl vand (god antagelse) = 700g
1 genstand = 12 g alkohol

700g * 0,375 = 262,5g ren alkohol

262,5g/12g = 21,9 genstande

Forbehold: Densiteten for alkohol og vand er ikke helt den samme (gider ikke
lige slå tabelværdierne op - andre skal være velkomne), men resultatet vil
ikke variere betydeligt.

Skål! /morten

Fra : Søren

Dato : 15-12-04 17:26

"Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> lige slå tabelværdierne op - andre skal være velkomne), men resultatet vil

Nej, alkoholprocent angives i _volumen_%.

Altså, 37,5 % af de 700 ml vodka er 100% alkohol.
262,5 ml * 0,8 g/ml = 210 g alkohol
210 g / 12 g = 17,5 genstande.

I Sverige angives alkohol i _vægt_%, derfor er de svenske øl faktisk _lidt_
stærkere end man tror!

Søren

Fra : Morten S Hansen

Dato : 15-12-04 19:43

> [...]
> 262,5 ml * 0,8 g/ml = 210 g alkohol
> 210 g / 12 g = 17,5 genstande.
>
> I Sverige angives alkohol i _vægt_%, derfor er de svenske øl faktisk

Du har fuldstændig ret.

Dog er jeg også lidt uklar i min beregning, for hvis man antager at
densiteten er 1 er min sådan set god nok (med undtagelse af nogle
enheder...) Desværre er densitets forskellen større end jeg havde regnet
med - så min løsning bliver ubrugelig....

Nu er det også over ½ år siden jeg havde kemi på højniveau i gymnasiet - ka
det bruges som en undskyldning....?!

/morten

Fra : Dopedog

Dato : 15-12-04 18:06

> [...]
>
> Forbehold: Densiteten for alkohol og vand er ikke helt den samme (gider
> ikke lige slå tabelværdierne op - andre skal være velkomne), men

Tak for det

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-12-04 14:54

Dopedog wrote:
> Tænker bare på en hel almindelig flaske (70 cl - 37.5%)

Kun 37,5%? Er den ikke lidt til den svagelige side
Nuvel, der er lidt mere end 21 genstande i sådan en fætter.

Ebbe

Fra : Dopedog

Dato : 15-12-04 18:06

> Tænker bare på en hel almindelig flaske (70 cl - 37.5%)

Kun 37,5%? Er den ikke lidt til den svagelige side
Nuvel, der er lidt mere end 21 genstande i sådan en fætter.

Ebbe

Tjo men den var jo billig og det er nu dejligt at kunne sidde og nyde sådan
en flaske i ny og næ

Tak for svaret!

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-12-04 13:16

> Kun 37,5%? Er den ikke lidt til den svagelige side
> Nuvel, der er lidt mere end 21 genstande i sådan en fætter.

En genstand er 2 cl.

70/2 = 35 genstande.

Hvad er der galt med den udlægning?

Mark

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-12-04 13:31

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En genstand er 2 cl.
>
> 70/2 = 35 genstande.
>
> Hvad er der galt med den udlægning?

På den flaske gammel dansk (38% vol), jeg har stående i skabet, står der: 1
genstand = 12 g alkohol = 4 cl gammel dansk.
Så enten er der noget galt med din udlægning - eller også kan de ikke regne
på Danisco

Hilsen Inger

Fra : Sune Vuorela

Dato : 16-12-04 14:20

On 2004-12-16, Mark Thomas Gazel <markgazel@hotmail.com> wrote:

> En genstand er 2 cl.
> Hvad er der galt med den udlægning?

Det kommer an på hvem man spørger.
Dem der laver alkohol, mener at der går 4 cl på en genstand - det er
vidst også nogenlunde korrekt hvis man sammenligner alkoholindholdet med
en bajer.

Værtshuse og lignene synes kun der er 2 cl i det de sælger.

--
Sune

Fra : ASKF

Dato : 16-12-04 21:36

Sune Vuorela ytrede sig i <slrncs32t8.k4a.nospam@sshway.ssh.pusling.com>
med dette:

> [...]
>en bajer.
>
>Værtshuse og lignene synes kun der er 2 cl i det de sælger.

Ret det til "danske værtshuse" - i udlandet er det ganske normalt at en
"værtshus-genstand" er det samme som en genstand.

Jeg har hørt en forklaring der gik ud på at drinks bliver alt for dyre
på danske værtshuse, hvis de skal benytte 4cl af de forskellige former
for sprut, pga. de høje danske afgifter.
- Jeg finder selv forklaringen noget søgt...
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Christian

Dato : 20-12-04 15:48

Så er der blækregning...

Alc. densitet er 0,789 g/ml
En genstand er 12 g alkohol = 15,2 ml
37,5% af 700 ml = 262 ml alkohol = 17,3 genstande (cirka)

-Christian

--
/Christian
csa [AT] snog [DOT] dk