Andet multimedie
bentjuul 3670
LCD skærm til billedbehandling
Fra : enrico

Dato : 15-12-04 12:21

Er der nogle overordnede retningslinier for anskaffelse af fladskærm
til professionel billedbehandling?

Pris og kvalitet hænger oftest sammen, men hvordan vurderer man en
skærms egenskaber - f.eks. i forhold til en traditionel skærm?

Sony lavede gode skærme tidligere. Er de fremme i skoen stadig?

Mit behov er nok en 19" skærm. Jeg skal ikke se TV, og jeg har ikke
behov for hurtig spilafvikling - kun billedbehandling.

Er her nogen, der ved noget om det - evt. links?

Tak på forhånd for al hjælp.

-enrico

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 15-12-04 12:30

enrico wrote:

> [...]
>

> Pris og kvalitet hænger oftest sammen, men hvordan vurderer man en
> skærms egenskaber - f.eks. i forhold til en traditionel skærm?

Først og fremmest skal den have et rigtigt godt kontrastforhold. Gerne
en hurtig opdatering, men ikke nødvendigt! Hvis du virkelig skal lave
professionel grafik på den, så er farvekalibrering klart et must at
kunne lave på den og Sony, Eizo og Lacie er de eneste hvor du kan få
det med som en del af pakken. (af hvad jeg ved!)

Gå efter Eizo, La Cie eller Sony, Viewsonic, NEC/Mitsubishi og Dells
store kan også bruges!

> Sony lavede gode skærme tidligere. Er de fremme i skoen stadig?

:)

> Mit behov er nok en 19" skærm. Jeg skal ikke se TV, og jeg har ikke
> behov for hurtig spilafvikling - kun billedbehandling.

jeg ville droppe 19" udgaven fordi de stadig kun har 1280x1024 som
højeste opløsning, og det ser buttugly ud i 19", Gå efter 20,1"
kvaliteten er meget bedre. (1600x1200) Prisen er et par tusind eller 3
over, men er rigtigt godt givet ud!

Claus

Fra : enrico

Dato : 15-12-04 15:51

On 15 Dec 2004 11:29:52 GMT, "Claus Jacobsen"
<cj@ingenspamoverhovedettak.dk> wrote:

> [...]
>det med som en del af pakken. (af hvad jeg ved!)
>
>GÃ¥ efter Eizo, La Cie eller Sony, Viewsonic, NEC/Mitsubishi og Dells

Hvor ser man om kontrastforholdet er godt?

Her er bla. hvad jeg finder om en Sony skærm.:

Dotpitch 0.26 dp ?

Responstime 0,25 ms (formoder det er millisekunder)

Brightness 250 cd/m2 (Candela (lysmåleenhed) pr. m2???)

Er det godt eller skidt?

Til Lindkold vil jeg sige, at det da er utrolig relevant i denne
gruppe.

Jeg vil hellere have en vurdering af en person, der billedbehandler
end en skærmnørd. :)

-enrico

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 15-12-04 17:08

enrico wrote:

> Responstime 0,25 ms (formoder det er millisekunder)

er opdateringshastigheden!

> Brightness 250 cd/m2 (Candela (lysmåleenhed) pr. m2???)

Kontrasten blandt andet! det angiver blandt andet hvor kraftige dine
farver er. noget der har vital betydning for kalibreringen! jo højere
jo bedre!

> Til Lindkold vil jeg sige, at det da er utrolig relevant i denne
> gruppe.

Egentlig ikke helt! Det er stadig hardware, men der er en del der
abonnerer på flere dele, og mange af dem der også sidder i hardware
afdelingen er jeg sikker på er ganske kompetente til også at svare på
den slags spørgsmål!

> Jeg vil hellere have en vurdering af en person, der billedbehandler
> end en skærmnørd. :)
>
> -enrico

Hvad så hvis man er nørd og billedbehandler? (sorry kunne ikke lade
være ;) )

Claus

Fra : Esben

Dato : 16-12-04 10:47

"Claus Jacobsen" <cj@ingenspamoverhovedettak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne lave på den og Sony, Eizo og Lacie er de eneste hvor du kan få
> det med som en del af pakken. (af hvad jeg ved!)

Man kan vel ikke uden videre sammenligne kontrastforhold på tværs af
paneltyperne (mva, tn, s-ips etc).
Hvad mener du med farvekalibrering - at man kan justere RGB separat på dem?

Enig.

--
Esben

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 16-12-04 11:48

Esben wrote:

> Man kan vel ikke uden videre sammenligne kontrastforhold på tværs af
> paneltyperne (mva, tn, s-ips etc).
Delvist ret! der er mange faktorer, men kontrastforholdet giver en
lille indikation (og er nogenlunde til at forstå for alm. mennesker!)
> Hvad mener du med farvekalibrering - at man kan justere RGB separat
> på dem?

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10066

Sony og Eizo har også deres egne udgaver, som kan fåes enten som
tilbehør eller ved nogle af skærmene som en del af pakken.

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-12-04 00:36

Esben skrev:

> Man kan vel ikke uden videre sammenligne kontrastforhold på
> tværs af paneltyperne (mva, tn, s-ips etc).

Nej. Intet kan stort set sammenlignes imellem de forskellige
paneltyper, for de fungerer vidt forskelligt.

Jeg er heller ikke helt enig i, at kontrastforholdet skal være
så højt som muligt. Prøv at oprette et gråtoneforløb gående fra
sort til hvid på en TFT-skærm med et kontrastforhold på f.eks.
700:1, og du vil temmelig sikkert få dig et mindre chok, for
det vil ikke fremstå som et jævnt forløb uden synlige bånd.
Der vil være tydelige bånd i forløbet og det er ikke en særlig
ønskværdig situation på en skærm, som skal bruges til billed-
behandling, eller det kommer selvfølgelig an på hvad man kan
leve med, men de fleste vil helst undgå det.

Jo større kontrastforhold, jo længere er der fra sort til hvid
og jo længere er der dermed også imellem hver enkelt trin fra
sort til hvid, medmindre skærmproducenten har taget højde for
det problem selvfølgelig, men det har de færreste.

Kontrastforholdet kan heller ikke bruges som en direkte måler
for, hvor stor en farveskala skærmen har. Eizo ColorEdge CG220
har vel nok markedets største farveskala (100 % af Adobe RGB
og 96 % af NTSC), men den har kun et kontrastforhold på 400:1
(og så 14-bit pr. kanal for at eliminere de sidste rester af
synlige bånd imellem toneovergange).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lindkold

Dato : 15-12-04 15:09

> Er her nogen, der ved noget om det - evt. links?

Hej...

Hop til dk.edb.hardware.skaerm der finder du toplinks og folk der ved alt om
fladskærme...
Held & lykke...!

lindkold