Chip III
Fra : Jasper Norman

Dato : 14-12-04 23:35

Hej.

Så fik jeg endelig en billig gammel chip til min diesel-hakker 1.9 90hk.

Der er så absolut ikke noget smart over den... det er en gammel analog
model, og jeg har ingen anelse om, hvad motoren nu yder. Men for fanden...
analog antikvitet eller ej... der er da en klar forskel i optrækket + ved
motorvejskørsel.

Nå, men til spørgsmålet... Den har tidl. siddet på en Golf III TDi, og
sidder altså nu på min Toledo TDi. Samme motor går jeg ud fra. Fyren der
solgte den, sagde at den bare skulle skrues så højt op som muligt. Først når
den ryger mere end man bryder sig om, skulle man stoppe og skrue lidt
tilbage.

Men kan det betale sig at skrue den det sidste stykke op? Er der mon nogen
der har et bud på, hvad vi taler om i hk eller "køreglæde" at give den den
sidste omdrejning? Jeg kan sagtens leve med lidt røg, når jeg giver fuld gas
(det er trods alt sjældent), men hvis det kun drejer sig om fx. 3 ekstra hk
+ 15% ekstra diesel forbrug, er der jo ingen grund til at forurene mere end
nødvendigt.

Mvh

Jasper

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-12-04 23:46

Jasper Norman wrote:

> [...]
> drejer sig om fx. 3 ekstra hk + 15% ekstra diesel forbrug, er der jo
> ingen grund til at forurene mere end nødvendigt.

Jeg _hader_ folk der ikke tager hensyn til andre og sender dieselos nok ud
ved gasgivning til at udradere en normalstørrelse børnehave. Vis hensyn og
juster den så de bagvedkørende ikke bemærker at du udsender ekstra røg. Husk
at du højst sandsynligt bryder loven i forvejen, ingen grund til ligefrem at
bede om at blive meldt.

--
vh
Torben

Fra : Jasper Norman

Dato : 15-12-04 00:04

Hmm... mener da ikke at det er ulovligt inden for rimelighedens grænser??

Bemærk, at jeg skriver, at jeg ingen ønsker har om at forurene mere end
"nødvendig"... Denne sætning kan naturligvis misforståes... men det er da
klart at jeg ikke vil køre med en hale af røg efter bilen. Men på den anden
side... jeg har selv børn i bilen, så det er da en klar fordel (for dem) at
vi nu kan køre hurtigere og dermed komme hjem i "sikkerhed" for CO2
partikler hurtigere end før

Men det er jo en uendelig diskusion.... Hvad er bedst for miljøet... Diesel
eller benzin? Det er uden for enhver tvivl, at diesel forurener mere end
benzin, men hvis vil alle kørte diesel, ville vi ikke behøve at importere så
meget benzin til "vampyrene" derude... dermed kunne staten jo passende bruge
overskuddet på betalingsbalancen til at forbedre miljøet på andre områder.

Dette var lige et lille sidespring. Jeg har ingen anelse om, det har hold i
"virkeligheden" men som sagt bare en tanke!

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 07:15

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
| Hmm... mener da ikke at det er ulovligt inden for rimelighedens grænser??

Hvad er en "rimelig", hvordan måler du den ;), alt chipning er ulovligt.
Ingen træer vokser ind i himmelen, fabrikanten har udstyret den ab. fabrik
med en chip, som er det bedste kompromis i mell. ydelse, de
forurenings"værdier" som den skal overholde, og holdbarhed på
motor,gearkasse. Især din gl. analoge boks sviner nok noget mere end en
nyere digital, det skal du tænke på når du racer hjem med ungerne ;).

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 09:27

> [...]
> motor,gearkasse. Især din gl. analoge boks sviner nok noget mere end en
> nyere digital, det skal du tænke på når du racer hjem med ungerne ;).

Rolig nu...

Thomas Landberg har nok et bud på, hvor meget den skal skrues op, Jesper.

Jeg vil tro, at der er mest vundet i begyndelsen, når du skruer op for den.
Det er også mit bud, at der ikke er ret meget mere vundet, når du når
sodgrænsen.

/Jan W Nielsen - der er ligeglad med forurening, når der bare ikke står en
stor sort sky ud i hovedet på folk......

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-04 13:14

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> /Jan W Nielsen - der er ligeglad med forurening, når der bare ikke står en
> stor sort sky ud i hovedet på folk......

Det er så også en mining og ha', til den jord, som vi har lånt af fremtidige
generationer.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 14:29

> Det er så også en mining og ha', til den jord, som vi har lånt af
fremtidige
> generationer.

Korrekt.

Jeg er ikke fanatiker - og på den anden side heller ikke sorte skyer stående
ud af røven på alle dieselbiler.

Men du kan jo stille den der turbobil med rigtig mange hypper, som du har,
og så låne en cykel, din trækrammer..

))

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-04 14:56

> [...]
> ud af røven på alle dieselbiler.
>
> Men du kan jo stille den der turbobil med rigtig mange hypper, som du har,

*LOL*

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-12-04 10:39

> [...]
> gas (det er trods alt sjældent), men hvis det kun drejer sig om fx. 3
> ekstra hk + 15% ekstra diesel forbrug, er der jo ingen grund til at

Tillykke med fortidsuhyret...

Når du skruer så meget op, at bilen ryger kraftigt, så har du nået grænsen
for effekt. Sort røg kommer af uforbrændt diesel og den uforbrændte diesel
giver ikke mere effekt. Derfor bør du skrue ned til at bilen ikke giver (ret
meget) synlig røg under acceleration med fuld gas. En 1.9TDi kan godt give
et lille "puf" når turboen starter med at lade og det kan man ikke trylle
væk, men hvis den så derefter stadig lægger røg ud i fast form, så er den
altså for højt oppe.
Jeg er bestemt ikke lige glad med forureningen. Principielt bør vi alle gøre
hvad vi kan for at forurene så lidt som muligt. Forskellen få en forkert og
en korrekt indstillet boks kan være en faktor 10 i forurening, så brug den
tid det tager at få bilen til at køre optimalt.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-04 13:13

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41c0061c$0$201$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> forkert og en korrekt indstillet boks kan være en faktor 10 i forurening,
> så brug den tid det tager at få bilen til at køre optimalt.

Og sørg for at køre bagefter og kig - ikke bare hvad der (kke) kan ses i et
sidespejl.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-12-04 14:22

> Og sørg for at køre bagefter og kig - ikke bare hvad der (kke) kan ses i
> et sidespejl.

Korrekt. Det svinger meget fra bil til bil hvor meget man kan se i side- og
bakspejl. F.eks. kunne min Octavia på et tidspunkt godt give en sky som så
ret voldsom ud i sidespejlet. Så satte jeg konen til at køre bilen med mig
lige bagved og på trods af godt med gas, så var der stort set ingen røg at
se. En Leon er også lidt sjov. Dens udformning af bagenden gør, at den
"hiver" evt. røg lodret op på bagruden, så selv lidt røg ser voldsomt ud.