El installationer i loft
Fra : Bjørn S

Dato : 14-12-04 21:29

Hejsa.
Forsøger igen, med et billede, og en - måske - bedre forklaring på mit
spørgsmål. Jeg fik ingen respons over i dk.bolig .

Jeg er igang med at hæve mit loft, og frittligge spær. Mellem spærrene vil
jeg ha dampsperre og plankelofter (der er et gulv lige over, og isolation
over det igen, på vores uudnyttede loftsrum).
Nå, så langt, så godt, men der går jo nogle installationskabler rundt i
huset, trukket i det gamle mellomrum i loftet. Kan disse skjules ovenfor et
nyt plankeloft, eksempelvis hvis man monterte nogle 20 * 20 mm lister langs
spærrene inden man sømmer plankerne op ?
Jeg har lagt et lille billede her : http://www.chookfeet.dk/Dsc01181.jpg

--
/Bjørn

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 14-12-04 21:44

> [...]
langs
> spærrene inden man sømmer plankerne op ?

Du skal nok snakke med en elektriker...

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du vil, men i hvert fald: Ledninger bør
være på den varme side af isoleringen for at undgå kondens, jf
stærkstrømsbek.

Mvh
Jacob

Fra : anders majland

Dato : 14-12-04 22:46

> Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du vil, men i hvert fald: Ledninger
> bør
> være på den varme side af isoleringen for at undgå kondens, jf
> stærkstrømsbek.

Det kommer de også hvis jeg forstår beskrivelsen. Kablerne skal bare
fastgøres til 1.salens gulv med kabelclips, bøjler eller lign. Der skruer du
(dvs din elektrikker) også dåserne op til de nye lampeudtag - der er jo
ingen grund til at de skal sidde under det nye listeloft. Jeg kan ikke lige
huske tykkelsen på de tyndeste, men mener at lk's er 35mm. Derfra trækker du
så tykkelsen på dit listeloft og du har tykkelsen på de lister du sætter op
langs kanterne.

MEN hvis du på et tidspunkt vil udnytte dit loft får du et lille problem.
Etageadskillesen skal være BD30 og det indebærer (afair) min 95mm isolering.
Løsningen på det kan så være at lægge nyt gulv over det eksisterende med
95mm isolering i, men det er jo lidt en dyr løsning. Så hvis loftet kan
udnyttes så overvej om du kan leve med 95mm fastholdt isolering mellem
bjælkerne. Så vil det stadig være muligt at udnytte loftet til beboelse
(hvis der altså er plads

De forrige ejere af vores hus har labet loft næsten som du har planlagt. Dvs
alt el er trukket og fastgjort under 1.salen gulv. Der er der så lagt 50mm
isolering i inden listeloftet. Så vi havde valget mellem at rive alle
lofterne ned og lægge mere isolering op, eller hæve gulvet på 1.salen - vi
valgte det sidste selvom gulvet kunen være blevet flot bare med en gang
slibning/høvlning

Fra : Jan

Dato : 14-12-04 23:04

meddelelse news:41bf5fbd$0$74687$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> valgte det sidste selvom gulvet kunen være blevet flot bare med en gang

Nu spørger jeg ikke dumt, men uvidende: Hvad er BD30 og hvor kommer de 95mm
fra ?
Jeg er nemlig lidt bange for at jeg står i samme situation og skal hæve
gulvet på 1 salen.

Venligst

Jan

Fra : anders majland

Dato : 15-12-04 09:34

> Nu spørger jeg ikke dumt, men uvidende: Hvad er BD30 og hvor kommer de
> 95mm fra ?

BrandDrøj 30min - tror jeg nok. I princippet kan man lave det som man vil
for og så få det testet og godkendt (noget med funktionelle brandkrav) men i
praksis gør man det at man laver en kendt konstruktion der er testet. På
www.top.dk er der en del gode hæfter - og de kan også lænes på biblioteket.

Den simpleste konstruktion der er BD30 består set ovenfra af gulvbrædder,
95mm isolering der fastholdes med 2mm tråd eller forskalling og så et
listeloft der skal have nogle min. dimensioner.

Jeg havde 50mm isolering i forvejen og kunne ikke bare hæve gulvet med 50mm
isolering, men var nødt til at lægge 95mm på i et lag.

> Jeg er nemlig lidt bange for at jeg står i samme situation og skal hæve
> gulvet på 1 salen.

Undersøg hvad du har i etageadskillesen og ring eller aftal et møde på
kommunen.

Teknisk forvaltning i min komunne var flinke til at svare på spørgsmål, men
alligevel kom min byggeansøgning retur i første omgang. Anden gang var de
dog tilfredse.

Fra : pepss

Dato : 14-12-04 21:46

"Bjørn S" skrev

> [...]
> et nyt plankeloft, eksempelvis hvis man monterte nogle 20 * 20 mm lister
> langs spærrene inden man sømmer plankerne op ?

du kan sikkert godt gemme dem men jeg sys bestemt at du skal snakke med en
elektrikker om det. du vil jo sikkert også ha flyttet nogen af de
lampesteder...?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Bjørn S

Dato : 14-12-04 21:54

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev i en meddelelse

> du kan sikkert godt gemme dem men jeg sys bestemt at du skal snakke med en
> elektrikker om det. du vil jo sikkert også ha flyttet nogen af de
> lampesteder...?

Joda, det er helt klart et job for eletrikeren hvis noget skal flyttes, der
skal da også nogle flere stik op. Det var mere et sprørgsmål til de
eksisterende kabler i loftet, jeg havde håbet de bare kunne dækkes ind over
de nye paneler.

Pæn lampeskærm, ikke ? ))

--
/Bjørn

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-12-04 22:07

> Pæn lampeskærm, ikke ? ))

Er't ikk en PH?

Stef

Fra : anders majland

Dato : 14-12-04 23:13

> Pæn lampeskærm, ikke ? ))

Du skal ihvertfald ikke smide den ud - så hellere over i en markedsgruppe
med den

/A

Fra : Bjørn S

Dato : 15-12-04 10:15

meddelelse news:41bf6791$0$74681$14726298@news.sunsite.dk...
> Du skal ihvertfald ikke smide den ud - så hellere over i en markedsgruppe
> med den

Ja, det er vel det man kalder tidløst italiensk design i ægte plast
Det er utrolig hviken samling grimme taglamper vi overtog sammen med huset.

Tak for det øvrige svar forøvrigt, det var som jeg selv havde tænkt det. Det
oprindelige loft var jo af den gammeldawse type med pudset kalmarloft (det
heder det ihvertfald når det er væg, streng, tækkerør og puds), som var
montert på nogle brædder under spærrene. Nul isolation. Man kan nok stadig
ane det orginale tag på billedet.
Gulvet til anden sal er ikke så meget værdt, der er bl.a skåret huller ned
til lampeudtagene, nok for at kunne trække kablerne. (Huset er fra 1890, men
delvis ombygget rundt 1974 og i 1980).
Det var planen senere, at åbne noget af loftet op til kip (og flytte
isolationen op til tagpladerne og lukke af med gips), men også at bruge
noget af loftet som hems senere hen.
Det er for lavloftet til ståhøjde, men kunne blive et hyggelig TV eller
computer-hjørne. Nu i første omgang er det først og fremst for at få lidt
ekstra loftshøjde fra de nuværende 2,10.

--
/Bjørn

Fra : anders majland

Dato : 15-12-04 11:01

> [...]
> computer-hjørne. Nu i første omgang er det først og fremst for at få lidt
> ekstra loftshøjde fra de nuværende 2,10.

Det vil jo være træls at lave noget ny der alligevel skal laves om senere
.... Jeg regner med at der hvor du laver nyt loft nu er hvor du vil vil have
hems ovenpå ?

Når du alligevel (på et tidspunkt) skal have hævet gulvet på hemsen kan du
jo også bare få trukket dine kabler over bræddegulvet og så sætte
listeloftet direkte på det. Det giver jo da et par cm mere loftshøjde. Det
er der vel ikke mere arbejde i end at sætte de gamle kabler op under loftet.
Specielt ikke hvis du alligevel skal have ændret på længderne for at få det
til at passe med hvor du vil have nye lampeudtag.

En kollega har et hus af samme årgang, som han er færdig med at udnytte
1.sal'en i. Der var alle elinstallationer trukket på oversiden af
plankegulvet. En del af ledninger var han nødt til at få forlænget for ikke
at få skjulte samlinger, men de ligger så stadig mellem originalt plankegulv
og det nye gulv.

/A