Akkut råd / hjælp med stoppet kloaksøges
Fra : AK

Dato : 14-12-04 21:08

Hej er der en der vil hjælpe med nogle gode råd / værktøjer.
Det er temmelig kompliceret at forklare.
men lad mig prøve. Mit køkken afløb er stoppet, under kælder niveau på vej
ud til ydre brønd.
Problemet er at den ydre brønd er blændet, da jeg havde 5 brønde med dæksler
i min nu pænt anlagte indkørsel. lige denne brønd, som det ville være
herligt at komme ned i og spule udefra er tildækket.
Indefra kan jeg kun komme ca. 3 meter ud igennem afløbet med en slange eller
andet. (dette er fra kældergulv neveau og ud under huset) Mon der er en
vandlås som jeg ikke kan komme igennem ??
Jeg kan slet ikke overskue at skulle betale for en som alligevel forlanger
at komme ind fra brønden.

Er der mon nogle muligheder ??

Den der evt. vil/kan hjælpe kan jeg måske chatte med via MSM / skype eller
vi kan ringe alm. sammen

venlig hilsen

allan

Fra : Morten Guldager

Dato : 14-12-04 21:13

2004-12-14 AK wrote
> Mit køkken afløb er stoppet, under kælder niveau på vej
> ud til ydre brønd.

Hvis der ikke er andre afløb tilsluttet den stoppede streng
kan en svupper ofte gøre underværker.

Den klarer naturligvis ikke hard-core propperne, men ofte
virker det.

Da du skriver at sagen er akut så antager jeg at strengen
er fyldt med vand. Der gør svupperen mere effektiv.

/Morten

Fra : AK

Dato : 14-12-04 22:03

Nej nej, det er meget værre, jeg har haft 10 l kaustisksoda i, jeg har haft
min kompressor på og pustet (med tryk) ud gennem selve afløbsrøret, jeg har
haft en slange med sådan en tingest der puster/spule bagud, jeg har haft
lufttryg ud gennem slange 3 m nede i røret, med det resultat at jeg fik
skidt baglæns ud med stadig næsten intet gennemløb

så det er alttså mere alvorligt end det en svupper kan klare

Allan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-12-04 22:51

> [...]
> lufttryg ud gennem slange 3 m nede i røret, med det resultat at jeg fik
> skidt baglæns ud med stadig næsten intet gennemløb

Hvis du fik skidt med ud, så er det jo bare at fortsætte til der er hul
igennem. Alternativt skal du ned i den blændede brønd. Ved du om der er hul
igennem fra den afblændede brønd og hen til den næste?

Mvh Maria

Fra : AK

Dato : 14-12-04 23:27

Ja der er hul igennem 3 brønde hvor den afblænedede er den midterste.

Nej det er ikke blot at blive ved, for jeg kan jo ikke samle slammet op, det
står jo lige op ad et hul i gulvet inde i kælderen.

Jeg har brug for at vide om der er nogen der ved om der er en vandlås derude
mellem huset og brøndend.

Jeg kan nemlig ikke få slange eller andet længere ud end 3 meter, og der er
formenlig ca 5-7 m til brønd.

Fra : ...

Dato : 14-12-04 23:39

Der er ikke nogen der kan fortælle dig hvad der er gravet ned i
jorden..............................
Hvis du graver ned, ca. hvor du mener det passer du er nået ud til, så kan
du selv kigge efter....

Det virker meget, som om røret er klappet sammen.

Du skal forsøge dig med at rense ude fra brønden.

Du ved jo ( formegentlig) at der er gennemløb i brønden. Derfor er du nød
til at starte der fra.
Når ( hvis der begynder at komme hul, så skal du holde øje med evt. store
partikler der kommer igennem, de skal helst fanges og opsamles, så de ikke
stopper kloakken længere nede.

Pas nu på. Du har kaustisk soda i ledningen. Når der kommer hul igennem, så
kan det komme med en vældig fart og du kan blive grundigt smurt ind i snask.
Er snasket fuld af kaustisk soda, kan du bla. få en alvorlig øjenskade. Regn
med en god gang tyndsk*d, hvis du får snask i munden eller bare på læberne.

Fra : ...

Dato : 14-12-04 23:28

Hej

Hvis du har 10 L kaustisk soda igennem, så skulle der værer hul.
Kogende vand og kaustisk soda, fjerner selv det værste slam der kan side i
kloakken.
Men pas på, det er ikke for små børn. Slet ikke når du også har brugt
trykluft.

Har du en lille smule hul, så skulle det blive bedre, jo mere "syre" du kan
få igennem.
Bliver det ikke bedre, så er du måske nød til at finde skovl og spade frem.
Så er det noget som ikke kan opløses, sandsynligvis en stump kloakrør, som
er kolapset ind i røret.

Det vigtigste lige nu, må være at finde ud af om der overhovedet er hul.
&
Du skal finde den samlebrønd, som dit afløb fører hen til.
Så skal du spule baglæns igennem. Det er ikke smart, at starte spuleriet
inde fra, så risikerer du bare at gøre en evt. prop mere tilstroppet.
Man kan købe en kraftig kloakrenser, som består af et langt stykke fladt
fjederstål, ca 25 - 30 mm i breden og nok 2 - 4 mm tykt, det kan banke meget
ud af et kloakrør. ( men pas på, det kan også lave meget ravage )

Hvis du vil bruge trykluft, så skal du passe meget på, kloakken er ikke
lavet til at skulle være trykbeholder.

God arbejdslyst

Fra : AK

Dato : 14-12-04 23:52

Tak for alle de gode råd.....men
Det virker som det er ret svært at komme videre

Jeg har jo forklaret at samlebrøndend er blændet (der var fem brønde i min
indkørsel, det ser ikke særlig godt ud, så den ene, uheldigvis denne blev
blændet.) så det er sidste udvej, selvom det er den bedste

Indefra kan jeg kun få haveslange, eller fjeder ned til 3 meter, så er da af
en eller anden grund så meget modstand at det blot krøller sammen der hvor
jeg stopper det ind.

Ja der er lidt gennemgang, så vand løber meget langsomt ud (ca. 10l 20 min)

ja man kunne frygte at det er sunket sammen, men så er det jo heldigvis
forsikrings sag, men hvis man har en ude med kikkert og det blot er slam
betaler man selv for denne undersøgelse

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 15-12-04 09:53

"AK" <allan.denmark@ofir.indsæt-dk> wrote in

> [...]
>
> Indefra kan jeg kun få haveslange, eller fjeder ned til 3 meter, så er
> da af en eller anden grund så meget modstand at det blot krøller

En vandslange er sansynligvis ikke nok.
Få fat i en højtryksrenser og en tilhørende kloakrenser.
Kloakrenseren er konstrueret på samme måde som de professionelle der kommer
sammen med en slamsuger.....

Der er en tynd vandstråle fremad der skære slammet i mindre bidder, og 3
stråler bagud der trykker spidsen fremad så den nærmest selv trækker sig ud
i røret. Kloakrenseren koster vist ca. 400,-

En vandslange er slet slet ikke stiv nok til at blive skubbet frem igennem
et rør, og selv med den rigtige strålespid er vandtrykket ikke højt nok til
at trække slangen frem i røret.

Men på den anden side, er der en vandlås eller en rørbøjning kommer
kloakrenseren ikke igennem, slangen er for stiv.

Er der en kant pga en sammenstyrtning af rør kan du være heldig at lirke
den forbi.

Men den sviner jo bagud, så start den langt inde i røret.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Hans B.

Dato : 16-12-04 14:17

Jeg kan godt se at mit råd ikke duer her, men måske kan det bruges en anden
gang:

Når min køkkenvask stopper til, skruer jeg rørene af ved vandlåsen og sætter
en frysepose om røret. Derefter klipper jeg bunden ud af posen og stopper
resten ind i røret så jeg har en "muffe". Så sætter jeg læberne til og giver
den et ordentligt trompetpust eller 2. Husk endelig at puste... IKKE SUGE!

Hans

Fra : Peter Sindrup

Dato : 16-12-04 21:00

> ja man kunne frygte at det er sunket sammen, men så er det jo heldigvis
> forsikrings sag, men hvis man har en ude med kikkert og det blot er slam
> betaler man selv for denne undersøgelse

Det behøver ikke at gå så galt.
Der findes et system, med en lang meget kraftig fjeder (eller rettere
stykker af fjeder på 2 meter som kan samles efterhånden som processen
skrider frem) som sættes igennem en stor "boremaskine" som man så kan få til
at "kribe fat" i fjederen og slippe igen, efterhånden som man får mere og
mere af ffjederen ned i afløbet - i enden af fjederen er monteret et slags
"borehoved"

Jeg har selv brugt sådan en "fætter" to gange, hvor alle tidligere råd
overhovedet har virket. Spørg din kloak-mester om han har sådan en. Den helt
store fordel er at den ikke bruger vand, så man kan bruge den indefra i et
stoppet afløb.

Peter

Fra : AK

Dato : 16-12-04 23:15

Kære alle,

Tak for indsatsen, det sidste er løsningen, og der kommer en prof. imorgen
tidlig og udfører dette.
Så vi igen kan bruge køkkenet.

AK

Fra : Armand

Dato : 17-12-04 00:47

AK wrote:
> Kære alle,
>
> Tak for indsatsen, det sidste er løsningen, og der kommer en prof. imorgen
> tidlig og udfører dette.
> Så vi igen kan bruge køkkenet.

Post scriptum:
I disse moderne IT-tider er der ikke langt til selv at konstruere et
"kloak tv" v.h.a. webcam; langt netkabel og en fjernstyret buggylign.
sag fra nærmeste legetøjsforretning (forsynes bedst med en snor i røven
til "nød-bakgear"), og derved spare de tusinde af kroner som
kloak-mestrene tager for tv.inspektion
Det kostede mig 750,- incl. moms at få suget et jordfyldt tagrende-afløb
rent i sommers, så en længerevarende tv-inspektion MÅ være noget
bekostelig =

--
Armand.