Valutaspekulation - skattefrit?
Fra : Jean

Dato : 14-12-04 19:10

Hej NG!

Hvis man foreksempel vil spekulerer i dollaren... et eventuelt afkast skal
man betale skat af det?

Mvh Jean.

Fra : Peter H

Dato : 14-12-04 23:10

ja

Eller også forstår jeg ikke hvad du mener. Man betaler skat af al indkomst
og spekulation, Måske er det kotume af springe skatten over hvis det drejer
sig om et lille afkast, fx at 1000 USD købes til 5580 kr og sælges året
efter til 6580 kr.

Men det er mange måder at spekulere i dollaren på, via USAobligationer, så
går du renter samtidigt med spekulationen, via en
index-investeringsforening, hvor passivt ligger i værdipapirer noteret i
dollars, køb af derivater, hvor du gearer investeringen, fx via en
dollaroption hvor du kan få det dobbelte tilbage, hvis du rammer den rigtige
vej.

Da aviserne generelt er fyldt med pessimisme omkring dollaren og dette er
det bedste grundlag af handle fra, tror jeg selv på kort sigt at dollar vil
stige, men hvad tror du og hvorfor?

PH

Fra : Jean

Dato : 15-12-04 17:06

Peter H:
> [...]
drejer
> sig om et lille afkast, fx at 1000 USD købes til 5580 kr og sælges året

Jeg mente hvis jeg fx købte 10.000 dollars og så solgte dem med eventuelt
afkast om fx et år. Så skal jeg betale almindelig skat af det afkast?

> Da aviserne generelt er fyldt med pessimisme omkring dollaren og dette er
> det bedste grundlag af handle fra, tror jeg selv på kort sigt at dollar
vil
> stige, men hvad tror du og hvorfor?

Jeg tror den vil stige, da pessimismen er stor og den slags er vel normalt
inkluderet i den aktuelle kurs, altså pessimismen. Desuden er de daglige
fald jo stoppet og den hopper nu lidt op og ned.

Det er selvfølgelig mange penge at smide efter sådan noget, men hvis man har
råd til at lade pengene stå, så tror jeg ikke der går mere end max 2-3 år
inden, man har et afkast.

Tak for dit svar!

Mvh Jean.

Fra : Peter H

Dato : 15-12-04 17:47

At købe dollars er muligvis det letteste at gøre, dernæst at oprette en
dollarkonto i din bank, så får du samtidigt rente. Endnu mere besværligt er
en USDobligation, men mon ikke det går op i hat og briller med diverse
adm.omkostninger?

Spørgsmålet er også hvad dollar stiger overfor (hvilken valuta). Dollar kan
jo sagtens stige overfor EURO men falde overfor CHF eller YEN.
Da du intet har nævnt, betyder det jo nok DKK/EURO, hvilket stort set er det
samme grundet DKKs tætte bånd til EURO.

Hvis du tror på Dollarstigning overfor EURO/DKK, så er den omvendte logik
salg af EURO istedet. Altså sælge 10000 EURO og vente, til den er faldet og
genkøbe. Du skal ikke have EURO i lommen, du kan sikkert via SAXO sælge
10000 EURO uden at have dem - og få penge på din konto. Men underforstået
skal du levere EUROene tilbage igen en dag, men hvis de er faldet og du
indkøber dem billigere, så tjener du forskellen mellem din saglspris og
købspris og skatten hører med.

Via Saxo kan du endda geare lidt for ikke at sige efter behov, således at du
faktisk kan sælge 100.000 EURO og når/hvis EUROEN falder 1% i forhold til
DOLLAR tjener du 10% - forudsat du sælger i tide osv . Jeg ville ikke selv
gøre det, hvis ikke jeg var mindst 90% sikker på udfaldet, altså at dollaren
på et eller andet tidspunkt var 1% højere end lige idag - inden for 3
månder. Lige nu er dollaren 5,5366 USD//DKK. Hvis dollaren stiger 1% til 5,6
kan du tjene 10% på en dag eller to dage eller 1 uge eller noget andet. Vi
snakker om skarpe internationale priser hos SAXO og muligvis også ETRADE, så
det er MEGET dyrt at indkøbe sedlerne, da du betaler en overkurs på 1-2% i
banken og ved salg en underkurs på 1-2%. De første 3% er altså forsvundet i
adm.omkostninger.
Men du behøver ikke mere end måske få promille i adm.omkostninger hos en
netmægler.

Fra : Peter H

Dato : 17-12-04 00:53

"Peter H" <Peter@Herzberg.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er altså forsvundet i adm.omkostninger.
> Men du behøver ikke mere end måske få promille i adm.omkostninger hos en

Ja så steg dollaren til over 5,60 USD/DKK, altså 1% over ovenstående indlæg.
Der kunne man have tjent 10% på no-time via SAXO eller ETRADE eller en anden
mægler der tilbyder handel med skarpe priser & gearing.

Hvis man kunne sætte det i system er der meget at hente. Desværre var
ovenstående et eksempel. For det kunne lige så godt være gået omvendt.

Er der nogen her, der har erfaring fra SAXO eller lign mægler med
valutahandel.
Det er meget svært/omkostningstungt at anvende sedler da omkostningerne er
3-4% til at starte med mens internationale netmæglere, der er sikkert også
andre end de nævnte, kan handle på internationale priser på det globale
valutamarked.

Men een handel som ovenstående siger ikke meget om gevinster, da et eksempel
ikke er svært at følge, for det siger jo sig selv at man ikke ken tjene hver
gang man prøver lykken, men det er tilfredsstillende med en score på 60%.
altså 6 gode handler for hver 4 dårlige eller lignende.

Hvordan ville du/læseren sætte valutahandel i system? således at tab opvejes
af gevinster? SAXO jeg ikke er kunde i, tilbyder ret omfattende
webrådgivning for abonnenter af deres trader.

Fra : Jean

Dato : 20-12-04 10:36

Peter H skrev:
> At købe dollars er muligvis det letteste at gøre, dernæst at oprette en
> dollarkonto i din bank, så får du samtidigt rente.

Det var det jeg havde tænkt mig at gøre...

Kender du et sted, hvor man kan følge dollarkursen løbende?

Mvh Jean.

Fra : Peter H

Dato : 20-12-04 11:07

Dollarkursen kan du følge over det hele, WAP, TekstTV, valutakurser.dk,
ebank-sider.

Som investor er det ikke spørgsmålet hvad der er lettest, men hvad der giver
mest afkast, og indkøb af dollars til skuffen er absolut det dyreste at
gøre, ligeledes at veksle til en dollarkonto, da banken skal have flere % i
adm. ved køb og salg.

Det billigste, der giver det største afkast/mindste tab er at indkøbe
dollars hos SAXO/ETRADE eller en anden Emægler.
Der må du overveje hvad der er vigitgt, det nemme eller afkast? Jeg stemmer
på det sidste.

Jeg ville aldrig selv købe dollars uden en risikopredning i flere valutaer
med købs og salgslimit.
Det er en klassisk begynderfejl, at du tror noget om fremtiden uden at
sprede dig og endda gøre det på den enkleste måde fremfor den billigste.

Fra : Herman Persson

Dato : 17-12-04 08:00

> [...]
> Hej NG!
>
> Hvis man foreksempel vil spekulerer i dollaren... et eventuelt afkast skal

Hvad nu hvis man - sådan helt hypotetisk, for det er der selvfølgelig ingen,
der kan finde på - hæver sine dollars (i sedler) den 30/12-04 og sætter dem
ind igen den 3/1-05? Det er vel kun indestående pr. 31/12 der af
pengeinstitutter sendes til T&S.
Det forudsættes selvfølgelig, at man har en konto i dollars. Evt. kan de
konverteres til DKK.

Hilsen Herman.

---