Fedt i fars...
Fra : Repzak

Dato : 14-12-04 19:17

Hey

Jeg var i kvickly i dag og fik købt mig noget 3/6% oksekød (1kg for en
50'er)

da jeg så kom hjem og brunede 450gram af det.. soppede det faktisk i
væske...

det syntes jeg var lidt groft så jeg sigtede det fra da det var brundet og
det vidste sig der va 74gram ud af de 450..

men hvordan kan jeg finde ud af hvor meget der er fedt af det ?

for hvis det hele er fedt er det jo næste 3 gange så meget som de skriver
der er deri

Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 19:34

"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> det syntes jeg var lidt groft så jeg sigtede det fra da det var brundet og
> det vidste sig der va 74gram ud af de 450..

Det er ikke fedt, det er vand. Havde det fået lov til at simre videre, ville
du have set, at det fordampede.

Tina

Fra : Peter Westh

Dato : 14-12-04 19:42

> [...]
> det vidste sig der va 74gram ud af de 450..
>
> men hvordan kan jeg finde ud af hvor meget der er fedt af det ?

Sæt vædsken i køleskabet. Fedtet vil lægge sig øverst, og stivne, så du nemt
kan fiske det op og veje det.

/P

Fra : Basil

Dato : 14-12-04 20:56

Repzak wrote:
> [...]
>
> men hvordan kan jeg finde ud af hvor meget der er fedt af det ?
>
> for hvis det hele er fedt er det jo næste 3 gange så meget som de skriver

Nu hvor der er kommet svar, tør jeg godt lufte denne.
En udbredt misforståelse ang. hakket kød er at mange kalder det fars, så
snart det er hakket.
Er det ikke forkert ?
Det er vel først fars når det er rørt sammen med andre ting end selve kødet,
indtil da må det vel omtales hakket kød ?
Kai

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-04 21:01

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> En udbredt misforståelse ang. hakket kød er at mange kalder det fars, så
> snart det er hakket.

Jeg vil mene, at du har ret i at det først er fars, når det hakkede kød er
rørt med væske, mel, krydderier etc. til eksempelvis frikadeller, kødrand,
forloren hare, svenske kötbullar eller andet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 14-12-04 21:19

> [...]
kødet,
> indtil da må det vel omtales hakket kød ?

Du har vist ret. Frk. Jensen fra 1953: "Fars er en Dejg, som røres af
findelt Kød og Fedt, Bindemiddel, Vædske og Krydderier".

/P

Fra : Repzak

Dato : 14-12-04 21:24

> Du har vist ret. Frk. Jensen fra 1953: "Fars er en Dejg, som røres af
> findelt Kød og Fedt, Bindemiddel, Vædske og Krydderier".

Fedtet var vel blandet i... kryderierne og væsken kom...

Kasper

Fra : Peter Westh

Dato : 14-12-04 21:55

> Fedtet var vel blandet i... kryderierne og væsken kom...

Nej - det var jo en tid før supermarkedernes plasticbakker med hakket kød.
Man hakkede kødet selv. Opskriften på oksekødsfars indeholder:

1/2 kg oksekød (der anbefales klump, inderlår, bov, forskank eller "rester",
vist det vi i dag kalder "småkød"). 50g talg eller fersk flæsk, 80g
hvedemel, 1/2 liter mælk, 2 tsk salt, 1/2 tsk peber, løg og 1. æg.

/P

Fra : Hauge

Dato : 14-12-04 21:24

Hejsa
Basil wrote:
> En udbredt misforståelse ang. hakket kød er at mange kalder det fars,
> så snart det er hakket.

For et lille års tid siden, var der her i gruppen en snak om lige netop det
emne.
Men jeg mindes også at det er afhængig af hvor man bor, hvad man kalder det
hakkede kød.

> Er det ikke forkert ?

Hm, er jo ret svært at sige.

> Det er vel først fars når det er rørt sammen med andre ting end selve
> kødet, indtil da må det vel omtales hakket kød ?

Deri er vi enige, men der er ikke generel enighed om det.

Mvh Hauge

Fra : Torbenth

Dato : 14-12-04 23:01

> Hejsa

Sidst jeg var hos slagteren, var der en dame som bad om 1 pund hakket
flæskefars til frikadeller.
Jeg gav et lidt højlydt fnis fra mig.
Jeg tror hun blev sur, men jeg sagde ikke noget.

Mvh.
Torben

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-12-04 23:14

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pund hakket flæskefars til frikadeller.
> Jeg gav et lidt højlydt fnis fra mig.
> Jeg tror hun blev sur, men jeg sagde ikke noget.

Tjahh... Det kan jo være hun har købt færdigrørt fars. Det kan man nemlig
også få hos slagteren. ;)

- Martin

Fra : Peter Westh

Dato : 14-12-04 23:24

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
> Tjahh... Det kan jo være hun har købt færdigrørt fars. Det kan man nemlig
> også få hos slagteren. ;)

At bede om "hakket fars" er jo lidt som at bede om "fiskefileter uden ben"
eller "Flæskesteg af svinekød".

/P

Fra : Thomas Hansen

Dato : 14-12-04 23:56

On Tue, 14 Dec 2004 19:16:54 +0100, Repzak <repzak@GEDhotmail.com> wrote:

> [...]
>
> men hvordan kan jeg finde ud af hvor meget der er fedt af det ?
>
> for hvis det hele er fedt er det jo næste 3 gange så meget som de skriver

Hej
De færreste butiker har fedtmålere. Så opgivelsen af fedtprocent er i de
fleste tilfælde en vurderings sag. Slagteren køber normalt det man kalder
"pille kød" i en angivet fedtprocent. Men hvis det hakkede kød ser magert
ud kan han godt finde på at sælge det som en klasse bedre end det er købt
som. Normalt hedder klasseren under 5%, 10-12% og 18-20%. Hvis slagteren
selv skærer sit pillekød er det endnu mere en vurderingssag da han ikke
har noget at holde sig til. Andet sin erfaring for hvordan farsen ser ud.
Min erfaring er dog at når man virkelig måler på fedt procenten ligger den
på den rigtige side set med forbruger øjne. 18-20% ligger tit omking 15%
og 10-12% ligger tit nede omring 8%
Du skal også regne med at helt rent kød, hvor du ikke kan se synligt fedt.
F.eks. en roastbeef indeholder 3-5% fedt.
Måden man måler fedt op er enten med et elektrisk apperat. Eller en mere
mekanisk opmåling. Den metode jeg har benyttet mig af er. Men tager en
nøje afmålt mængte kød. Dette kød opløser man i en meget stærk syre og
varmer det en smugle op imens man slynger det rundt i glaset, indtil alt
kødet og fedtet er opløst. Denne opløsning skal så stå eller centrefugeres
for at skilde de forskellige dele. Nu kan man på prøveglaset aflæse hvor
meget fedt har samlet sig øverst. Man kan også se vandindhold og protein
indhold. Det er ikke noget man gør ret mange steder. Og slet ikke i den
dagle produktion. Jeg har kun gjort det nogle enkelte gange for at være
sikker på at mine fedtprocenter holder.

I en mere industriel fremstillingsproces sidder fedtmåleren direkte i
hakkemaskinen. Og hakkemaskinen sørge automatisk for at blande mere fedt
eller magert kød i så fedt procenten hele tiden holdes.

Som der allerede er gjort opmærksom på er det du har oplavet sikkert at
din gryde/pande har været for kold. Derfor koger væsken ud af kødet. Prøv
en anden gang at sætte mere varme på inden du steger kødet. Det giver
bedre smag og mindre svind.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : -V-

Dato : 15-12-04 02:12

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> mange steder. Og slet ikke i den dagle produktion. Jeg har kun gjort
> det nogle enkelte gange for at være sikker på at mine fedtprocenter

Altså en slags Fischeranalyse?

Det har du vel ikke gjort hjemme på dit eget køkkenbord?

-V-

Fra : Q

Dato : 15-12-04 13:24

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Altså en slags Fischeranalyse?

Kan du ikke lige uddybe den metode?...

Det eneste jeg har været udsat for ( godtnok i forb. med mælk ) er Gerber
( fedt% ) og Kjeldahl ( protein )

> Det har du vel ikke gjort hjemme på dit eget køkkenbord?

Kjeldahl er ihvertfald ikke noget jeg lige klarer hjemme på køkkenbordet,
men det kommer vel an på hvem man er

Til daglig bruger vi en maskine fra Foss Electric ( Milkoscan ).. Det er sku
noget nemmere bare at smide en prøve i maskinen og vente 40 sekunder på
resultater for fedt, protein, laktose og rest-tørstof...

Maskinen kalibreres vha. referenceprøver som Steins Laboratorium sender ud,
evt. kombineret med Gerber..

/peter

Fra : -V-

Dato : 15-12-04 14:33

Q wrote:

> Kan du ikke lige uddybe den metode?...
>
> Det eneste jeg har været udsat for ( godtnok i forb. med mælk ) er
> Gerber ( fedt% ) og Kjeldahl ( protein )

Årh, pis.....

Jeg mener selvfølgelig Gerber, my bad.
Tak, Peter.

-V-

Fra : Q

Dato : 15-12-04 20:55

> Årh, pis.....
>
> Jeg mener selvfølgelig Gerber, my bad.
> Tak, Peter.

Det var nu ikke ment på den måde, jeg var bare nysgerrig...

Gerberen involverer da også amylalkohol, som ikke blev nævnt i det
oprindelige indlæg, så det kan da være der er en anden metode?

/peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-12-04 08:28

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev:

> [...]
> væsken ud af kødet. Prøv en anden gang at sætte mere varme på
> inden du steger kødet. Det giver bedre smag og mindre svind.

Det er noget sludder. Det er en variant af den fejlagtige ide om, at
man skal lukke porerne på en bøf for at holde saften inden i kødet ved
at starte med at give bøffen høj varme. Jo højere temperatur jo mere
væske vil der blive tvunget ud af kødet af ganske åbenlyse grunde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 16-12-04 14:59

> [...]
> at starte med at give bøffen høj varme. Jo højere temperatur jo mere
> væske vil der blive tvunget ud af kødet af ganske åbenlyse grunde.

- og jo hurtigere fordamper den vædske, der trænger ud. I stedet for at
svømme rundt på panden. Så der er god grund til at stege på en ordentlig
temperatur, blot ikke den at reducere svind.

/P