opsige købsaftale...
Fra : Jørgen Løweneck

Dato : 14-12-04 18:20

Hej, har et spørgsmål..

jeg har solgt min bil idag til en autoforhandler til 44,000 kr..

mit spørgsmål er,, kan jeg opsige den købsaftale.
eller er det umuligt. det er idag jeg har solgt den til ham.

på forhånd tak

mvh
Jørgen Løweneck

Fra : Anders Christensen

Dato : 14-12-04 18:23

Jørgen Løweneck wrote:

> [...]
>
> mit spørgsmål er,, kan jeg opsige den købsaftale.
> eller er det umuligt. det er idag jeg har solgt den til ham.

En aftale er som udgangspunkt bindende.
Men har du aftalt noget om fortrydelse som måske kan "redde" dig?
Ellers kan du evt spørge om han vil gå med til at annullere handlen,
selvom han ikke er forpligtet til det.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Jørgen Løweneck

Dato : 14-12-04 18:49

vi har ikke snakket noget om fortrydelse, men jeg har bilen i en lille uge
mere, før jeg skal aflevere den, men har skrevet under,
men hvis han ikke er med på at annullere den, så er der ikke ngoet at gøre,
eller hva

Fra : Anders Christensen

Dato : 14-12-04 19:07

Jørgen Løweneck wrote:
> [...]
> mere, før jeg skal aflevere den, men har skrevet under,
> men hvis han ikke er med på at annullere den, så er der ikke ngoet at gøre,

Nej, så skulle der så vidt jeg ved, ikke være noget rent juridisk at
gøre ved det.

En anden ting, vil du fremover ikke være flink og svare under det du
svarer på, det er lidt noget rod når svaret står før spørgsmål

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Jørgen Løweneck

Dato : 14-12-04 19:25

> [...]
>
> En anden ting, vil du fremover ikke være flink og svare under det du
> svarer på, det er lidt noget rod når svaret står før spørgsmål

ups... jo, det skal jeg nok,, er ny og bruger det ikke så meget, men jeg
skal nok skrive under teksten fremover,, håber jeg gør det rigtigt..
tak for hjælpen Anders,, vil prøve at spørge forhandleren flinkt.

mvh Jørgen

Fra : Peter

Dato : 14-12-04 19:39

"Jørgen Løweneck" <jorgen@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

> tak for hjælpen Anders,, vil prøve at spørge forhandleren flinkt.

Du kan også lige høre ham om, at du ikke kan beholde den et par dage mere,
da din nevø liiige skal kigge på det røg, der (pludselig) er bygyndt at komme
fra motoren... ;)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-12-04 23:17

In article <41bf334f$0$28725$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Peter wrote:

> [...]
> da din nevø liiige skal kigge på det røg, der (pludselig) er bygyndt at komme

Hvordan er en forbruger der sælger en vare til en handlende generelt
stillet ?

Er han eksempelvis erstatningspligtig overfor køber hvis varen
bortkommer (eksempelvis totalskades) ? Hvad skal dækkes ? Købers
forventede fortjeneste ? Prisforskellen mellem listeprisen og
det bilen er handlet til ? Eller tråder begge parter bare tilbage ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-04 19:08

Povl H. Pedersen skrev:

>Hvordan er en forbruger der sælger en vare til en handlende generelt
>stillet ?

Som købeloven bestemmer.

>Er han eksempelvis erstatningspligtig overfor køber hvis varen
>bortkommer (eksempelvis totalskades) ?

Der er et leveringstidspunkt. Før det er det sælgers risiko hvad
der sker med varen, bagefter er det købers.

Ved ikke-forbrugshandler gælder disse paragraffer:

§ 9.   Sælgeren har at levere salgsgenstanden på det sted, hvor
   han ved købets afslutning havde sin bolig. Drev han på
   dette tidspunkt forretning, og stod salget i forbindelse
   dermed, skal levering ske på forretningsstedet.

Stk. 2.   Befandt genstanden sig ved købets afslutning på et andet
   sted end ovenfor nævnt, og var parterne eller burde de
   være vidende derom, anses dette som leveringssted.

§ 10.   Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et
   andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses
   levering for sket, når genstanden er overgivet til en
   fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra
   vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med
   skib, er bragt inden for skibssiden.

Hvis salget angår en bestemt genstand, og denne går til inden
levering har fundet sted, vil jeg mene at sælger er
erstatningspligtig, jf. § 23 (som ganske vist handler om
forsinkelse):

§ 23.   Angår købet en bestemt genstand, og bliver denne ikke
   leveret i rette tid, har sælgeren at svare
   skadeserstatning, medmindre det oplyses, at forsinkelsen
   ikke kan tilregnes ham.

>Hvad skal dækkes ?

Tab som køber kan dokumentere. Om det omfatter en forventet
fortjeneste, ved jeg ikke.

§ 25.   Hæves et køb, og skal erstatning svares i henhold til
   § 23 eller § 24, bliver denne i mangel af bevis for, at
   anden skade er lidt, at fastsætte til det beløb, hvormed
   prisen for genstande af samme art og godhed som de solgte
   på leveringstiden overstiger købesummen. Foretager
   køberen dækningskøb på forsvarlig måde og inden for
   rimelig tid efter ophævelsen, lægges den ved købet
   opnåede pris til grund ved beregning af prisforskellen.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-12-04 01:08

Peter wrote:

> [...]
> da din nevø liiige skal kigge på det røg, der (pludselig) er bygyndt at komme

Det var også noget værre noget med de bøller der har ridset ordet
"røvhul" ind i lakken forskellige steder og overmalet vinduerne med
grafitti, så man næsten ikke kan se ud igennem vinduerne indefra kabinen
medmindre man hele tiden drejer hovedet så synsfeltet igennem forruden
passerer teksten "The Matrix, 2004"...

Godtnok lidt irriterende i længden at kigge på, men man vænner sig nu
hurtigt til at dreje hovedet hele tiden for at kunne følge med i hvad
der foregår på *hele* vejbanen foran én, fremfor kun at kunne se lidt af
vejbanen. Og så får man jo også trænet sine nakkemuskler med sådan en bil.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen