HJÆLP "DAMPE"
Fra : Piea

Dato : 14-12-04 17:35

Hej

Jeg er igang med at lave mad efter en opskrift (mad på 15 min)

Der står at rødspætterne skal dampes i 12 min.
Men der står også at de bare skal krydes med salt og peber evt lidt
citronsaft.

Men nu er mit spørgsmål, hvordan damper man??

Håber I kan hjælpe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-12-04 18:08

"Piea" <pvs81@SPAM.mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Men nu er mit spørgsmål, hvordan damper man??

Fidusen er, at fileterne skal "koges", uden at smagen trækker ud i vandet -
og temperaturen skal ikke være for høj.
Du kan lægge dem i et dørslag over en gryde med lidt vand i bunden - lægge
dem i en skål, der står i en smule vand i gryden - eller pakke fileterne ind
i alufolie (åbningen opad) - eller simpelthen lægge dem i et aludækket fad i
ovnen (ikke for varm).

Hilsen Inger

Fra : Thomas Hansen

Dato : 14-12-04 18:12

On Tue, 14 Dec 2004 17:34:36 +0100, Piea <pvs81@SPAM.mailme.dk> wrote:

> [...]
> citronsaft.
>
> Men nu er mit spørgsmål, hvordan damper man??

Hej
Du skal have en gryde med rist.
I bunden af gryden kommer du væsken. Til fisk er det mest almindeligt at
bruge vand eller hvidvin. I væsken kan du komme forskellige krydderier.
Væsken bringes i kog. På risten lægger du fisken. Den sænkes ned i gryden
men fisken skal ikke røre væsken. Alt efter tykkelsen på din fisk skal den
have omkring 10minuter.
Den bliver lækker og bevarer mere smag på denne måde end hvis den bliver
kogt. Du kan tilmed lave en god sovs af væsken når du har dampet fisken
færdig.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 14-12-04 21:42

> [...]
> citronsaft.
>
> Men nu er mit spørgsmål, hvordan damper man??

- du kan også rulle filetterne sammen til en slags roulade og så sætte dem
på "højkant" i en gryde med lidt vand, hvidvin og citronsaft i bunden. Bare
lige 2 eller 3 centimenter, så det ikke damper helt væk. Det er ikke så fedt
som at lægge fiske i en damper, men det er et udemærket alternativ.

ras