/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
anonymizer proxy
Fra : S.B.


Dato : 14-12-04 15:57

Har ladet mig fortælle at man i Explorer kan sætte en sådan ting til at man
ikke kan se ens IP
har jeg nu ikke meget at bruge til, vare mere interesset i at få den slået
fra.
Min søster har købt en brugt PC men hun kan ikke komme på Jubii chatten, de
har sendt en besked om at hun har en anonymizer proxy sat til
og det muligvis kan være i explorer
Dette er nok en mulighed, da der ikke kører andet end hendes zonealarm og et
virusprogram

nogen der ved, hvis det er muligt, hvordan man slår den fra?

Søren



 
 
Peter Mogensen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 14-12-04 16:11

S.B. wrote:
> Min søster har købt en brugt PC men hun kan ikke komme på Jubii chatten, de
> har sendt en besked om at hun har en anonymizer proxy sat til
> og det muligvis kan være i explorer
> Dette er nok en mulighed, da der ikke kører andet end hendes zonealarm og et
> virusprogram
>
> nogen der ved, hvis det er muligt, hvordan man slår den fra?

Er det ikke noget med "Internet Indstillinger" og så fjerne proxy'en?
Det er en generelt ting. Det er ikke egentlig beregnet til "anomymizer"
funktioner.
Men i det hele taget... hvis din søster har købt en brugt PC uden at
gen-installere den, så har hun større sikkerhedsproblemer end at være
anonym.

Peter

Morten Dahl (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 14-12-04 17:04

Peter Mogensen wrote:
>
> Men i det hele taget... hvis din søster har købt en brugt PC uden at
> gen-installere den, så har hun større sikkerhedsproblemer end at være
> anonym.

Han/hun oensker ikke at vaere anonym, men at faa den slaaet fra, saa
Jubii-chatten kan bruges..

Peter Mogensen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 14-12-04 18:03

Morten Dahl wrote:
> Peter Mogensen wrote:
>> Men i det hele taget... hvis din søster har købt en brugt PC uden at
>> gen-installere den, så har hun større sikkerhedsproblemer end at være
>> anonym.
>
> Han/hun oensker ikke at vaere anonym, men at faa den slaaet fra, saa
> Jubii-chatten kan bruges..

Ja. Det er jeg fint klar over.
Jeg anbefalede i det hele taget bare at man ikke bare overtager en
installation fra den tidligere ejer.

Peter

S.B. (14-12-2004)
Kommentar
Fra : S.B.


Dato : 14-12-04 18:29


"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse
news:h1Fvd.121$H75.62@news.get2net.dk...
> Morten Dahl wrote:
>> Peter Mogensen wrote:
>>> Men i det hele taget... hvis din søster har købt en brugt PC uden at
>>> gen-installere den, så har hun større sikkerhedsproblemer end at være
>>> anonym.
>>
>> Han/hun oensker ikke at vaere anonym, men at faa den slaaet fra, saa
>> Jubii-chatten kan bruges..
>
> Ja. Det er jeg fint klar over.
> Jeg anbefalede i det hele taget bare at man ikke bare overtager en
> installation fra den tidligere ejer.
>
> Peter

Den var sådan set tom da hun købte den, han har bare installeret hendes xp.
og det andet software for hende
og åbenbart også sat den lidt rigelig høj i sikkerhed
skal siges at hun er den lidt "bange for altig på nettet" type, så hun har
sikkert sagt han skulle gøre den så sikker som mulig

Søren



Peter Mogensen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 14-12-04 18:34

S.B. wrote:
> Den var sådan set tom da hun købte den, han har bare installeret hendes xp.
> og det andet software for hende

well... Hvis I stoler på vedkommende, så er det jo ok.

> og åbenbart også sat den lidt rigelig høj i sikkerhed
> skal siges at hun er den lidt "bange for altig på nettet" type, så hun har
> sikkert sagt han skulle gøre den så sikker som mulig

proxy-indstillingen har ikke meget med sikkerhed at gøre.

Proxy'er er egentlig beregnet til optimering af netværk og mulighed for
at kontrollere en gruppe brugeres net-adgang (specielt WWW) på et lokalnet.

At den er sat op til at bruge en "anonymizer proxy" betyder bare at
folkene bag "anonymizeren" kan se de IP istedet for det site du kigger
på. Man skal stole på dem, der driver proxyen før man får noget
sikkerhed ud af det.

Peter

Kent Friis (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 14-12-04 21:02

Den Tue, 14 Dec 2004 18:34:03 +0100 skrev Peter Mogensen:
> S.B. wrote:
>
>> og åbenbart også sat den lidt rigelig høj i sikkerhed
>> skal siges at hun er den lidt "bange for altig på nettet" type, så hun har
>> sikkert sagt han skulle gøre den så sikker som mulig
>
> At den er sat op til at bruge en "anonymizer proxy" betyder bare at
> folkene bag "anonymizeren" kan se de IP istedet for det site du kigger
> på. Man skal stole på dem, der driver proxyen før man får noget
> sikkerhed ud af det.

Og dertil bør lige bemærkes at dem der driver proxyen jo kan se mange
hundrede gange flere informationer om ens surf-vaner end dem der driver
de sites man kigger på.

Surfer man fx ind på et pornsite, kan den der driver proxy'en se det,
samt naturligvis præcis hvilke billeder man har hentet, og evt hvilket
password man har brugt til at logge ind med. Surfer man derimod uden
proxy, er det dem der driver pornsitet der kan se at man kigger på
porno - og hvad så, det gør alle deres andre kunder jo også, så for
dem er der ikke noget specielt i det.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Nicolaj Larsen (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Nicolaj Larsen


Dato : 15-12-04 08:32

Hej,

Der findes flere websites hvor du mod betaling af 40 - 50$ om året kan logge
på deres proxy
server, og dette via en HTTPS krypteret SSL forbindelse.
Formålet hermed er at du fra din maskine og til proxyserveren har en
krypteret forbindelse, og dín internet udbuder kan så ikke følge med i
hvad du kikker på og interesserer dig for.
Samtidig filtreres en del orme og virus fra via proxyserveren.

Altså en beskyttelse af privatlives fred.

Der er jo fra Dansk side stillet forslag om, at alt hvad du foretager
dig på nettet skal logges i 5 år. Vi nærmer os rask tilstande
beskrevet i bogen 1984.

Spørgsmålet er bare, hvem er det der driver de firmaer, og hvor sikker kan
man være på at de ikke på det mindste og tyndeste grundlag udleverer
data til 3 mand?


Er der nogle her der har erfaring med sådanne service?

Nic.



> >
> > At den er sat op til at bruge en "anonymizer proxy" betyder bare at
> > folkene bag "anonymizeren" kan se de IP istedet for det site du kigger
> > på. Man skal stole på dem, der driver proxyen før man får noget
> > sikkerhed ud af det.
>
> Og dertil bør lige bemærkes at dem der driver proxyen jo kan se mange
> hundrede gange flere informationer om ens surf-vaner end dem der driver
> de sites man kigger på.
>
> Surfer man fx ind på et pornsite, kan den der driver proxy'en se det,
> samt naturligvis præcis hvilke billeder man har hentet, og evt hvilket
> password man har brugt til at logge ind med. Surfer man derimod uden
> proxy, er det dem der driver pornsitet der kan se at man kigger på
> porno - og hvad så, det gør alle deres andre kunder jo også, så for
> dem er der ikke noget specielt i det.
>
> Mvh
> Kent
> --
> Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/



Stig Johansen (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 15-12-04 09:20

Nicolaj Larsen wrote:

> Formålet hermed er at du fra din maskine og til proxyserveren har en
> krypteret forbindelse

Ja, undskyld, men hvordan ændrer det Kent's udtalelse om at dem, der driver
proxy'en kan se 'alt'?

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Niels Callesøe (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 15-12-04 11:41

Stig Johansen wrote:

>> Formålet hermed er at du fra din maskine og til proxyserveren har
>> en krypteret forbindelse
>
> Ja, undskyld, men hvordan ændrer det Kent's udtalelse om at dem,
> der driver proxy'en kan se 'alt'?

Der findes løsninger på det problem også. I sin simpleste form, proxy-
chaining.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

We don't go to Ravenholm

Stig Johansen (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 15-12-04 13:20

Niels Callesøe wrote:

> Stig Johansen wrote:
>
>>> Formålet hermed er at du fra din maskine og til proxyserveren har
>>> en krypteret forbindelse
>>
>> Ja, undskyld, men hvordan ændrer det Kent's udtalelse om at dem,
>> der driver proxy'en kan se 'alt'?
>
> Der findes løsninger på det problem også. I sin simpleste form, proxy-
> chaining.

Jeg er desværre ikke så kvik.
Hvilket problem taler vi om?

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Niels Callesøe (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 15-12-04 22:01

Stig Johansen wrote:

>>> Ja, undskyld, men hvordan ændrer det Kent's udtalelse om at dem,
>>> der driver proxy'en kan se 'alt'?
>>
>> Der findes løsninger på det problem også. I sin simpleste form,
>> proxy- chaining.
>
> Jeg er desværre ikke så kvik.
> Hvilket problem taler vi om?

Problemet med at stole på proxien. Se Kent Friis' indlæg ovenfor.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

We don't go to Ravenholm

Kent Friis (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 15-12-04 22:10

Den 15 Dec 2004 21:00:31 GMT skrev Niels Callesøe:
> Stig Johansen wrote:
>
>>>> Ja, undskyld, men hvordan ændrer det Kent's udtalelse om at dem,
>>>> der driver proxy'en kan se 'alt'?
>>>
>>> Der findes løsninger på det problem også. I sin simpleste form,
>>> proxy- chaining.
>>
>> Jeg er desværre ikke så kvik.
>> Hvilket problem taler vi om?
>
> Problemet med at stole på proxien. Se Kent Friis' indlæg ovenfor.

Problemet med at stole på proxyen løses nemmest ved ikke at bruge en.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Nicolaj Larsen (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Nicolaj Larsen


Dato : 16-12-04 08:32


Det er et dumt svar du kommer med Kent (formoder ikke du er dum), hvad med
at
berige os lidt med informationer om hvad man ellers kan gøre. Som f.eks
Niels Skrev "Der findes løsninger på det problem også. I sin simpleste form,
proxy-
chaining." En uddybning af det emne var da mere interessant.

Det du skriver er da korrekt, men er et plat svar på en seriøs debat.

Nic.



"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:41c0a83a$0$74687$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 15 Dec 2004 21:00:31 GMT skrev Niels Callesøe:
> > Stig Johansen wrote:
> > Problemet med at stole på proxien. Se Kent Friis' indlæg ovenfor.
>
> Problemet med at stole på proxyen løses nemmest ved ikke at bruge en.
>
> Mvh
> Kent



Kent Friis (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 16-12-04 18:37

Den Thu, 16 Dec 2004 08:32:09 +0100 skrev Nicolaj Larsen:
>
> Det du skriver er da korrekt, men er et plat svar på en seriøs debat.

Huh? Det er da den løsning de fleste herinde bruger - og så vidt jeg
ved alle os der er interesseret i sikkerhed og ikke i hvordan man
gør nettet usikkert for andre uden at blive opdaget.

Og så bør du nok lige lære lidt om citering... Behøver jeg poste
URL'en til FAQ'en?

Mvh
Kent

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:41c0a83a$0$74687$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den 15 Dec 2004 21:00:31 GMT skrev Niels Callesøe:
>> > Stig Johansen wrote:
>> > Problemet med at stole på proxien. Se Kent Friis' indlæg ovenfor.
>>
>> Problemet med at stole på proxyen løses nemmest ved ikke at bruge en.
>>
>> Mvh
>> Kent
>
>


--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Asbjorn Hojmark (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 16-12-04 22:48

On 16 Dec 2004 17:37:00 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Og så bør du nok lige lære lidt om citering... Behøver jeg poste
> URL'en til FAQ'en?

Det kunne være, du skulle læse den selv, for alt efter dit navn var
helt unødigt citeret.

-A

Kent Friis (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 16-12-04 22:53

Den Thu, 16 Dec 2004 22:47:57 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:
> On 16 Dec 2004 17:37:00 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>> Og så bør du nok lige lære lidt om citering... Behøver jeg poste
>> URL'en til FAQ'en?
>
> Det kunne være, du skulle læse den selv, for alt efter dit navn var
> helt unødigt citeret.

Hvor står der at man skal klippe det væk man kommenterer?

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Nicolaj Larsen (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Nicolaj Larsen


Dato : 15-12-04 11:52


Det ændres der intet ved. Men der er forskeld på om du vælger en ukendt
"annonym" Proxyserver,
hvor du ikke kender det mindste til hvem der har den. Det kunne i realiteten
være det der kaldes
en honning krukke, som er oprettet med det formål at afsløre dem der gerne
vil gemme sig.

Og så på den anden side det som jeg er inde på, nemlig et firma hvis eneste
formål er at
hjælpe dig med at være annonym. Her har man formodentligt lidt mere styr på
hvad man
går ind til, idet du kan læse om deres politik osv.
Mit spørgsmål var så om der var nogle der har erfaringer med et sådant
foretagende, og hvad
man mener om det.

Hvis man gerne vil privat livets fred, og køber en sådan beskyttelse, nytter
det jo ikke noget
hvis de udleverer alle ens trafikdata på den mindste forespørgsel, så er man
jo lige vidt.
De skriver ofte at deres log kun går 24 timer tilbage og hvis det forholder
sig sådan er det
jo fint.

Nic.


> > Formålet hermed er at du fra din maskine og til proxyserveren har en
> > krypteret forbindelse
>
> Ja, undskyld, men hvordan ændrer det Kent's udtalelse om at dem, der
driver
> proxy'en kan se 'alt'?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen



Kent Friis (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 15-12-04 21:16

Den Wed, 15 Dec 2004 08:31:38 +0100 skrev Nicolaj Larsen:
> Hej,
>
> Der findes flere websites hvor du mod betaling af 40 - 50$ om året kan logge
> på deres proxy
> server, og dette via en HTTPS krypteret SSL forbindelse.

Og lige så snart du har betalt de 40$ har de endnu en interessant
information om dig - kreditkortnummeret. Ud fra det kan de finde
navn, adresse, og sikkert også CPR-nummer (ellers kan det findes ud
fra navn og adresse).

Og så er websitet ved at have så mange informationer om dig at både
PET og FET ville blive misundelige.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Jesper Louis Anderse~ (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Louis Anderse~


Dato : 14-12-04 16:59

S.B. <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> wrote:

> Min s?ster har k?bt en brugt PC men hun kan ikke komme p? Jubii chatten, de
> har sendt en besked om at hun har en anonymizer proxy sat til
> og det muligvis kan v?re i explorer
> Dette er nok en mulighed, da der ikke k?rer andet end hendes zonealarm og et
> virusprogram

Hvad med at reinstallere den, naar man nu ikke ved hvad der ligger
paa den?

--
jlouis

John (14-12-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 14-12-04 17:27


"S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Min søster kan ikke komme på Jubii chatten, de
> har sendt en besked om at hun har en anonymizer proxy sat til

Prøv evt.: Internet
Explorer>funktioner>internetindstillinger>forbindelser>Lan indstillinger, og
fjern markering i 'brug proxy...'

Mvh John


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177494
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408488
Brugere : 218886

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste